Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Kritiikki ja sarjakuva mediassa
Sarjakuvaa televisiossa
Veli Loponen:
Juu, ei tosiaan ole toi se sarja (tai siihen liittyvä) mitä tarkoitin. Se oli kuitenkin ulkomaalainen sarja, mutta kertoja oli suomalainen. Semmosia puolen tunnin jaksoja ne oli.
KalleH:
Näin ajattelinkin.
Muistatko miltä kanavalta tuo on tullut (siis yle 1 vai 2)?
Kalle
Veli Loponen:
En yhtään muista kummalta se tuli. Yleltä kuitenkin.
Timo Ronkainen:
Nämä puolen tunnin jutut oli jotain espanjalaista sarjaa. Kovasti oli kuvakikkailua, siirtymiä ruudusta toiseen, semianimaatiota ja semmosta sälää, kepposella syntikkapopilla höystettynä. Hyvin vähän asiaa.
Sittenhän oli joku Pauli Heikkilän toimittama erikoisohjelma, joka mulla on nauhallakin. Nimeä en muista. Samalla nauhalla mulla on Juho Gartzin tekemä 24 ruutua sarjakuvaa (1985) Samaten joku pätkä jossa on juttua Angoulemen festareista 1988. Ja joku osa 1000 vuotta sata kirjaa -sarjasta jossa esitellään joku Asterix -albumi (oliskohan ollut Kleopatra).
Toisella kasetilla mulla on Herge -dokkari "Cétait moi Tintin" joka tuli joskus 1980-luvun lopulla TV:stä. Ron Mannin dokumentti Sukellus sarjakuvaan (Comic Book Confidential) on siinä perässä ja myös joku koulu-TV:n (?) ohjelma Puhekuplan kuvitus (1.3.1994). Ja sen perässä tämä pitkä sarja Lähtöruutu (14.3 - 29.3. 1994), jonka oheislukemistona tuli se saman niminen kirjakin. (onneksi olen kirjoittanut kanteen nuo lähetyspäivämäärät!).
Muita TV:stä nauhoitettuja ovat aika tuoreet T-Klubin Ankkalinna-keskustelu, ja tämä tanskalainen Herge -dokumentti.
Vähän vanhempaa kamaa ovat Crumb-dokkari, Tom of Finland -dokkari ja joku ihme dokumentti seksisarjakuvista (joka oli näitä lauantaiyön sälädokumenttiohjelmien spesiaalijaksoja). Pitäisi katsoa tarkemmin... Jaa, siinähän lukee Sex-TV 2001. :P Saman kasetin päällä lukee myös "Kemi special", Kulttuuri-Torstain spesiaali ohjelma v. 1998.
Ai niin, sitten muistan erään tanskalaisvalmisteisen Barks-dokumentin joka tuli ruotsiksi tekstitettynä, sekin on jollain kasetilla (siinä oli Jukka Murtosaarikin). Pitänee vielä kaivella.
EDIT: ainiin sitten mulla on myös Ajankohtaisen kakkosen sarjakuvaspesiaali v:lta 1985.
Timo
Veli Loponen:
Ai toi Comic book confidential oli sitten se Sukellus sarjakuvaan. Siitähän sen sitten muistin.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta