Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Eurooppalaiset sarjakuvat

Asterix

(1/370) > >>

Justus:
Asterix gallialainen on René Goscinnyn käsikirjoittama ja  Albert Uderzo piirtämä.  Gosginny kuoli vuonna 1977 ja tämän jälkeen Uderzo on sekä käsikirjoittanut että piirtänyt Astrixia.  Obelix ja kumpp. taisi jäädä viimeiseksi yhteistyöllä tehdyksi albumiksi.  Seuraava ilmestyi vuonna 1979, Asterix Belgiassa. Omistan vinon pinon Asterixeja ja myös näitä myöhempiä.

Ensimmäinen Asterixini oli A. ja syvä kuilu, joka on minusta mitä mainioin tarina. Samoin belgianreissu. Muutamaa uudempaa minulla ei ole, ja joku muukin puuttuu - ei montaa.

Täällä kuitenkin on haukuttu täysin lyttyyn ne albumit, joita Uderzo on tehnyt yksin. Minä en huomaa kyllä juurikaan mitään eroa. Miksi näin? Onko tämä sukua karvisvihalle...?

Paalujuntta:
En tiedä mitä tuo Karvis-viha on, mutta Uderzon yksinään tekemiä Asterixeja...no, en vihaa niitä, mutta en kyllä pidäkään niistä!

Niiden huumori on onnetonta puujalkailua eikä niissä ole tietoakaan siitä nerokkuudesta, jolla Goscinny viittaili 1960- ja 1970-lukujen ajankohtaisiin ilmiöihin.

Eroa siis löytyy, ainakin minun mielestäni.

Tai hetkinen, Syvä kuilu oli luettava vaikkei toki yltänytkään Goscinnyn käsikirjoittamien juttujen tasolle.

Gamma:
Itsekin olen sitä mieltä, että ero Goscinnyn kirjoittamien ja myöhempien aikojen Asterix-tarinoiden välillä on suuri ja ammottava. Tämä ei voi olla ulkopuolelta omaksuttu mielipide, koska huomasin tämän jo nuorempana, ennen kun ehdin sivistää itseäni sarjakuvan taustoilla ja älysin kiinnittää koko asiaan huomiota.

Jostain syystä kumminkin "Asterix Intiassa" lukeutuu suosikkialbumeihini... ainoa syy lienee suosikkihahmoni Trubadurixin keskeinen asema tarinassa.

Albumissa "Ruusu ja Miekka" suosikkihahmoni osoittautuu naisvihaajaksi, mikä hämärtää suhtautumistani  

J.Vehnä:
No nythän täällä puhutaan asiaa! Minusta Asterixin alamäki alkoi Syvästä kuilusta. Tuossa albumissa Asterixin maailmaan sujautettiin jotain vierasta. Mutta nämä kolme uusinta ovat jotain ihan järkyttävää. Eihän Underzo ole edes itse tussannut niitä. Että sekin vielä. Itkettää oikein kun ajattelenkin onnetonta käsikirjoitusta ja mukamas muodikasta naisnäkökulmaa. Olin livahtaa ulos ruumiistani, kun huomasin että Obelixin kaleerissa matkattiin satumaailmoihin...ei, ei sellaista voi tapahtua Asterix-maailmassa. Voi kuinka pahoin järkytyin.
Ja minä pidän niitä vanhoja Asterixeja sentään maailman parhaana sarjakuvana...

VesaK:
Goscinny siis kuoli kesken Belgiassa-albumin käsikirjoitustyön (sai sydänkohtauksen ollessaan lääkärinsä luona kunto/rasitustestissä, polki kuntopyörää niin jotta slaagi iski. Tämä ylittämätön käsikirjoittajataituri menehtyi 5.11.1977).
Sen kieltämättä huomaa loppuratkaisua edeltävistä sivuista. Uderzo on pyrkinyt puolustelemaan, että kyllä hänkin otti osaa myös käsikirjoittamiseen jo silloin kun Goscinny eli. "Jos jostain löytyy toinen Goscinny, niin ilomielin ryhdyn tekemään töitä hänen kanssaan."
Myyntiluvut ovat selkeästi kasvaneet uusien Asterixien myötä. Osasyy on tietenkin sukupolven vaihdoksessa, vanhemmat ostavat albumeja lapsilleen sisältöön katsomatta. Mutta samalla myös tarinat ovat selvästi lapsellistuneet.

Uderzo ei ole saanut aikaiseksi mitään niin huimaavaa talouselämän parodiaa kuin "Asterix ja rahapata", tai koko antiikin Rooman hallintojärjestelmän kuvausta "Caesarin laakeriseppele". Asterix Britanniassa on erittäin hyvin aikaa kestävä perienglantilaisuuden läpileikkaus. Goscinnyn jälkeiset Asterixit ovat pääosin silkkaa seikkailua seikkailun vuoksi.  

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta