Nimestä kysyisin, että mikäs siinä harmittaa?
Minustakin tuo kyseinen ketjun aloitus on melko suppea, mutta minkäs teet. Tunnen ketjun aloittajan, ja minusta se että hän on aloittanut useita ketjuja
Nimestä kysyisin, että mikäs siinä harmittaa?
Ei siinä mitään, hauskaa on ollut. Olisiko kumminkin kannattanut googlettaa "Finnish Comics" ennen kuin. Kuten Timo tuossa osoitti.
Kiitos paljon positiivisesta suhtautumisesta ja palautteesta. Täytyy tosin sanoa, että ryhmä perustettiin jo tammikuussa 2010 ja se on nyt noin puolentoista vuoden ikäinen.
Eikös tuo ole 2011?
Näyttääpi olevan. Täytyy myös huomauttaa että nimessä on pieni ero: FinnishComics kun on kirjoitettu yhteen, toisin kuin tuon kirjan nimi "Finnish Comics".
Erikoista, että kun joku toinen taho päättää käyttää ryhmäni nimeä nettiosoitteenaan, sen sijaan että käyttäisi vaikkapa oman tuotteensa nimeä (Finnish Comics Annual), niin minua kritisoidaan asiasta. Hieman nurinkurista eikö?
Hyvä ja perusteltu kommentointi Hessulta.
Ja tottahan se on, uskallan sanoa ääneen- KVAAK on täynnä muinaisuudesta olevia muumioita, jotka ovat jämähtäneet vuosituhansia vanhoihin perinteisiin. Ikävää! ;) :P >:D
4. Kuinka monta suomenkielisen nimen omaavaa palvelua tiedät, joita myös suomen kieltä osaamattomat seuraavat? Vain muumio estäisi tarkoituksella ryhmäänsä olemasta kansainvälinen valitsemalla suomenkielisen nimen. Kuten Orjan May aiemmin sanoi, ryhmä ei ole tarkoitettu vain suomalaisten luettavaksi.Vastaavasti se kyllä ihmetyttää, että jos halutaan, että yhteisöä voidaan noteerataan kansainvälisesti, foorumin kieleksi valitaan sellainen, jota puhuu korkeintaan promille maailman väestöstä. Sen takia saa pistellä tikulla, koska se vain vaikuttaa päälisin puolin sellaiselta "hei jee, me ollaan kansainvälisellä asialla, vaikka olemme täysin paikallisuuteen rajoittunut yhtiö/yhteisö syystä X", missä tässä tilanteessa X on nyt tuo foorumin kieli.
Ja taas ovat taidehiipparit ja fanipojat tukkanuottasilla. On tämä kauheaa. :)
Ja taas ovat taidehiipparit ja fanipojat tukkanuottasilla. On tämä kauheaa. :)
Kauheeta on. Hirveetä kattoo. Suomen kieli vaikea kieli."Tulevat tänne, eivätkä osaa sanoa muuta kuin turva paikka!"
Miksi Vesa K kirjoitit monikossa " Miksi ette vaihda....". En minä ole misään jutuissa mukana. Minä vain kommentoin omalta osaltani tätä keskustelua.
Kauheeta on. Hirveetä kattoo. Suomen kieli vaikea kieli.KröhöhömSALLAMARIRANTALAHöhöm. DA:n kautta piirtämään jenkkiläiselle pienkustantajalle. Ei, DA ei auta yhtään, ihan turha palvelu tuollainen, missä mainstreamin kuin kuvitusagentuuritkin ovat myöntäneet stalkanneensa tyyppejä töihin.
"Kun he saattavat nähdä siellä sinun työsi Finnish Comis sivujen yhteydessä, tiedä, millaisia mahdollisuuksia se sinulle tarjoaa. "
Ei minkäänlaisia. Yksikään kustantaja missään ei katsele nettiä julkaisuaikeissa. Paitsi ehkä ne, jotka eivät maksa mitään vaan tarjoavat "näkyvyyttä". Pitää tarjota teostaan suoraan ja mielellään mennä itse käymään kustantajan luona.
Kvaak ei saa olla mikään natsismin tai kommunismin jäänne.
Ja taas ovat taidehiipparit ja fanipojat tukkanuottasilla. On tämä kauheaa. :)
Hehee, Reima puhuu asiaa.Reima ei puhu asiaa. Tässä ei nyt ole kyse fanipojista ja taidehiippareista.
Finnish comics on ainakin mun mielestä hyvä juttu, energinen ryhmä rennolla asenteella.Tismalleen.
Ei mut tää on hauskaa!
Niin minunkin mielestäni. Olen saanut tästä ketjusta hyvät naurut. :laugh:
Höpö höpä VesaK,
Minulla on ystävä, joiden työt on löydetty devianartissa ja nyt hänen töitään on eri kustantamojen kirjojen kansissa. Ja niistä maksetaan hyvin. Kustantaja kiinnostui näkemästään ja pyysi lisää näyte kuvituksia. Kaikki ei ole elämässä niin yksioikoista ja suoraa.
Samoin. Finnishcomicisista kommentoiden: myös joku pikkupoika perusti uuden sarja kuva foorumin joku vuosi sitten. Ekan viikonlopun jälkeen se oli täynnä pervointa mahdollista pornoa. Odotan jännityksellä miten finnishcomics jaksaa ensimmäisen viikon yli.
Kummat ovat kumpia? Itse en osaa asettaa itseäni tai muitakaan tässä keskustelussa kumpaankaan ryhmään. :DNo, olen antanut kertoa itselleni että Finnish Comics Society on taidehiipparien järjestö! Päinvastaistakin kyllä väitetään. Olisinko jopa väittänyt itse?
Jetta: Suosittelen myös sinua tutkimaan itse ryhmää, foorumi on uusi juttu ja se on tarkoitettu nimenomaan ryhmän suomalaisille jäsenille. Itse ryhmä taas on tarkoitettu yhtä lailla ryhmäläisten kansainväliseksi näyteikkunaksi. Myöskin suuri osa ryhmän sarjakuvista on englannin kielellä.Se pistää vielä enemmän ihmetyttämään, kun kaikki kommunikaatio näyttää olevan suomeksi. En tiedä, mikä on optimaalinen tapa viestiä Deviantart-ryhmien kautta, mutta kieli on varmasti yksi, joka voi pahimmassa tapauksessa voi jättää potentiaalisia seuraajia ulkopuolelle, olivat sarjakuvat sitten suomeksi tai englanniksi.
Ryhmän sivu (http://finnishcomics.deviantart.com/)
Ihmettelen myös kovasti sitä miksi siitä Finnish Comicsin nimestä tehdään kärpäsestä härkänen, koska kyseessähän ei ole mikään kaupallinen yritys tai edes rekisteröity yhdistys, jonka pitäsi rekisteröidä nimensä tai tarkastaa onko vastaavaa jo käytössä.
Eipä tuoda tänne mitään vastakkainasettelua, jooko?
Näkisin asian pikemmin niin, että vakavasti suomalaisen sarjakuvan vientiponnisteluja tehneiden finnishcomics.info:n ja annuaalin tekijöitä voi harmittaa, että harrastelijoiden lähes samanniminen viritys voidaan ulkomailla ehkä yhdistää heihin.
Piristi kyllä päivää tuo purkaus, nauratti vielä enemmän kuin Pentti Arajärven tissikiinnostus. Kiitos siitä Hessulle ja onnea valitsemallasi tiellä!
Sitä en hyväksy, että sarjakuvaseura suhtautuu nihkeästi niihin julkaisuihin, joita FinnishComics Da- ryhmäläiset tekevät jos oikein tulkitsin täällä olevaa kirjoitusta.
Jäi vielä epäselväksi, millä tavalla nihkeästi Sarjakuvaseura on suhtautunut FinnishComicsDA:han.
Varmaan teillekin on virkistävää täällä Kvaakissa, että kerrankin kaikki eivät ole samaa mieltä?
Jaa että millaisen festivaalin me saisimme aikaiseksi? No Sarjakuvaseuran rahoituksella aika hiton hienon!
Aion kirjoittaa FinnishComicsDA:n blogiin tästä ja muista vastaavista tilanteista.
Toivottavasti olemme tervetulleita auttamaan.
Ovatko FinnishComicsDA:lla ollut koskaan mitään yhteistapaamista jossa jäsenet pääsevät tutustumaan toisiinsa netin ulkopuolella?
Tarvitaan hegemonian rikkomista ja koen onnistuneeni siinä jo nyt, kun näin moni ihminen on liittynyt keskusteluun erilaisine näkemyksineen.
Jaa että millaisen festivaalin me saisimme aikaiseksi? No Sarjakuvaseuran rahoituksella aika hiton hienon!
Suomen sarjakuvaseuralla on muuten 800 jäsentä Wikipedian mukaan (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sarjakuvaseura). FinnishComicsDA:lla on jäseniä pian puolet siitä.
Perusteluja kaivattiin ja nyt niitä löytyy. (http://finnishcomicsda.tumblr.com/post/17125088257/perusteluja-sarjakuvakentan-toisinajattelijalta)
Nimittäin Seitti itsessään on aikamoinen hissukoiden kerho. Toki taitoa löytyy, mutta omaa työtä ei osata markkinoida. Seitti pitää itsestään ääntä kuin kastroitu puudeli, mikä on hassua sillä vähänkään markkinointia osaava ihminen olisi tehnyt Seitistä jo vaikka miten ison ilmiön.
Tämä on tosiaan parasta viihdettä Kääkissä pitkään aikaan.Mielenkiintoinen käsitys parhaasta viihteestä sulla.
Mielenkiintoinen käsitys parhaasta viihteestä sulla.Et kai sinä ihan oikeasti ota tätä jonain vakavana draamana?
Sori oli pakko tehdä.
Parin kokooma-alpun tekeminen ei vielä riitä siihenkään että olisi jotenkin ammattimainen sarjakuvantekijä. Ammatti on sitä että sillä saa elantonsa -Suomessa sarjiksien tekemisestä ei saa kovin moni. Enin osa on harrastelijoita. Moni näistä kyllä tekee ammattimaista jälkeä, mutta se ei ole sama asia.
Se, että ryhmässä on paljon harrastajia, ei tarkoita ettei ryhmässä voisi olla myös ammattilaisia. Tosin mun mielestä harrastajan ja ammattilaisen raja on sarjakuvan kentällä todella häilyvä.On totta että ammattilaisen ja harrastajan raja on häilyvä. On kuitenkin yksi konkreettinen asia joka auttaa asemoimaan omaa paikkaa janalla, jonka toinen pää on harrastaja ja toinen ammattilainen. Se mittari on raha.
...
Ajatuksesi lehdestä on hyvä ja me olemme FinnishComicsDA:n ylläpidossa pyöritelleet sitä aiemmin. Minusta se olisi oikein toteuttamiskelpoinen idea. Yritämme nyt ensin tehdä blogistamme nettilehti-tyyppistä ja blogin kirjoittajakaartiin on liittynyt henkilöitä eri puolilta sarjakuvakenttää. Lehti voisi olla seuraava askel.
On totta että ammattilaisen ja harrastajan raja on häilyvä. On kuitenkin yksi konkreettinen asia joka auttaa asemoimaan omaa paikkaa janalla, jonka toinen pää on harrastaja ja toinen ammattilainen. Se mittari on raha.
Niin, ja fontti ei suinkaan ole Comic Sansia. Tuo Jatkomaa-otsikko pohjautuu tekemääni logoon (http://misterhessu.deviantart.com/art/Jatkomaa-Continumia-Draft-2-188121085), ja voin vakuuttaa että logon fontti EI ole Comic Sans.
Aivan mahtava itkuraivari!
Edellistä vastaavaanhan sama tyyppi taisi luonnehtia jonkinlaiseksi vitsiksi/läpäksi. Joopa joo, hampaankoloon on tainnut jäädä jotain.
En kuulu sarjisseuraan enkä tohon hopon/hessun poppooseen mutta ulkopuoliselle tuo vaikuttaa aika onnettomalta tinniäisten kitänältä. Sellaista pullamössösukupolven hetimullekaikkitänneny -meininkiä jossa ei ymmärretä sitä että aika harva taitelija saa suoraan hehkutusta ja ylistystä. Riittävän taidon saamiseen ei riitä kiukuttelu siitä että ekoista räpellyksistä ei muut tykkää vaan siihen vaaditaan penteleen paljon hikee ja duunii. Eikä silloinkaan välttämättä kaikkien tapauksessa se peukalo katoa keskeltä kämmentä.
Ihan mielenkiintoinen kirjoitelmahan tuo oli... ei siinä sinänsä mitään vikaa ole että avautuu netissä jostain asiasta jonka kokee tärkeäksi, oli henkilö sitten oikeassa tai väärässä. Itse näen asian hiukan toisessa valossa(sarjakuvaseurahan on mitä hyödyllisin organisaatio), ja luulen että turhautumisen syy on Hessulla aivan toinen.
Valistuneella asenteella ja empiirisellä tutkimuksella kokoamani tiedon perusteella komppaisin Lönkkaa, avautuminen johtuu todennäköisesti siitä että sarjakuvien tekeminen on vain todella vaikeaa ja arvostuksen ja kiitosten saaminen omalle teokselle(tai yhteisölle) on vielä paljon hankalampaa. Tämä on vain yksinkertainen fakta: huono tai aloitteleva tekijä ei onnistu kummassakaan. Eikä edes keskivertoa parempi. Pitää olla melko kova tekijä jos aikoo saada ihmiset kiinnostuneiksi oman sarjakuvansa lukemisesta tai arvostelusta. Sen takia kovin harvat niistä jotka harrastavat sarjakuvien piirtämistä pääsevät ikinä satunnainen harrastelija-tasolta vakava harrastaja/ammattilainen-tasolle. Lajin oppimiskäyrä on sen verran jyrkkä että suurin osa tervejärkisitä ihmisistä lopettaa kesken ennen kuin ovat lähelläkään. Ne muutamat naiivit sekopäät jotka pääsevät lähelle ammattilaisten(siinä mitassa kuin sarjakuvan ammattilaisista voi suomessa puhua) tasoa, löytävät keskivertouraputkea huomattavasti raaemman ympäristön jossa se, että saa yhden julkaisun keskisuurelta kustantamolta voidaan pitää jo yritysjohtajuuteen verrattavana saavutuksena.
Jollain tasolla voin ymmärtää Hessun turhautumista, jos siis syyt ovat ne mitkä luulen niiden olevan, eikä sarjakuvaseuran armoton diktatuuri. Silti, toivon että FCDA onnistuu laajentumaan ja mainostamaan osaltaan sarjakuvien tekemistä harrastuksena ja antaa joillekkin tekijöille yhteisön josta he voivat ehkä ponnistaa jopa ammattilaiskentille jonain päivänä.
(http://markoraassina.kuvat.fi/kuvat/Portfolio/natsimuumiot.png/full)
Sori oli pakko tehdä.
Ja bisnesmielessä kultakimpalevinkki nyt sitten; useasti on mainittu, että tarvittaisiin yhteisöä, jossa tekijät saisi palautetta jutuistansa, joita on tekemässä. Keijolla oli joku väkerrelmä, mutta en tiedä, ottiko tuulta siipiensä alle (hävittänyt linkin jonnekin enkä todellakaan jaksa lähtee etsimään).
Joo, komppaan, sanoinkin sen jo tässä ketjussa (vaikka kukaan tuskin huomasi, nyyh). Noita yhteisöjä on yritetty pystyttää, mutta aina se kaatuu johonkin. Esim siihen että kaikki haluavat palautetta mutta eivät jaksa antaa sitä muille. Tai piiristä yritetään tehdä suljettu jotta taso säilyisi ja kaikki kommentoijat katoavat. Tai sitten dissataan tyylin takia niin paljon ettei muuhun kiinnitetä huomiota. Keijjonkin aloittama sivu on olemassa, mutta sitä ei käytä enää kukaan kutsutuista. Big surprise.Kritiikkipiiri yksinään on ehkä vähän liian spesifi kantavaksi voimaksi yhteisölle, vaikka joitakin hyödyllisiä viritelmiä olen nähnyt. Sinänsä olisi kiva olla kyllä joku paikka, johon mielellään lisää vaiheessa olevia töitä näytille ja muiden kommentoitavaksi, koska haluaa yhteisön osallistuvan kehitykseen. En nyt tarkoita, että olisin hirveän snobi Kvaakissa pyörivien mielipiteiden suhteen, vaan se, ettei osaa oikein arvostaa niitä paskanjauhauskommentteja, joita tehdään olemassaolonsa takia. Niitä "Tässä sitä tunnelmaa" jadajada, joilla ei ole sisällöllisesti mitään merkitystä kuvaan itseensä kuin pään taputtelua "työ hyvin tehty".
Jos FCDA saisi pystyyn kritiikkipiirin joka oikeasti jaksaa pyöriä, tekijät saisivat siitä hemmetisti irti.
En ole itse mukana Sarjakuvaseuran toiminnassa (muuten kuin rivijäsenenä eli Sarjainfon tilaajana), mutta arvostan suuresti sitä, että jotkut tekevät käytännössä täysin palkatonta talkootyötä sarjakuvakulttuurin eteen. Kiitos siitä.
Tämä "vitsailu" naurattaa viesti viestiltä vähemmän.
Moni on sanonut että käyty keskustelu on parasta viihdettä, mitä Kvaakissa on ollut pitkään aikaan (tai ikinä, näkemykset vaihtelevat). En itse koe itseäni pellenä. Olen varma, että moni kvaakkilainen pitää minua sellaisena. Ehkä jopa koko Sarjakuvaseuran väki[.
suomalainen sarjakuva tarvitsee toisinajattelijoita, ja ennen kaikkea uusia ajatuksia. Sarjakuvaseura on urautunut neljässäkymmenessä vuodessa tietynlaisen sarjakuvan, taidesarjakuvan, edistäjäksi ja seura on muutenkin jämähtänyt paikalleen.
Nyt kun vielä nähtäisiin miksi minä käytin tätä termiä niin oltaisiin jo aika pitkällä sen ihan oman toiminnan kriittisessä tarkastelussa. Vitsikkäintähän on tämä täysi esittämieni väitteiden kieltäminen tai sivuuttaminen. Kirjoituksesta, jonka oli tarkoitus avata keskustelu Sarjakuvaseurasta ja Kvaakista, jota se jonkin verran tekikin, tuli kärjistyksineen jonkinlainen suojakilpi kvaakkilaisten ja sen todellisen kritiikin väliin.
40 vuoden hegemonia on nyt haastettu, toivon mukaan se saa seurankin vähän skarppaamaan.
Yritin kirjoittaa tämän tekstin välttäen turhaa kärjistämistä ja provosoimista.
Eivät hekään ottaneet itsestäänselvyytenä sitä, mitä kolmikymppiset ja vanhemmat heille sanoivat.
Vanhempi polvi tietenkin tahtoo suojella hyväksi havaitsemiaan perinteitä tai mukavia urautumia - näin se on aina.
Älkää kiirehtikö, virallinen Natsimuumiokilpa alkaa Facebookissa vielä tällä viikolla.Miksi?
Enkä mä nyt tarkoita, etteikö kaksi yhteisöä voi elää rinnatusten, mutta se ei ole vaan kannattavaa toimintaa, jos yhteisöjen funktiot ovat liian samanlaisia (vrt. moniko palvelu on kuollut Facebookin tai Twitterin takia).Kvaakinkin FB saanut henkitoreisiin. :(
Kritiikkipiiri yksinään on ehkä vähän liian spesifi kantavaksi voimaksi yhteisölle, vaikka joitakin hyödyllisiä viritelmiä olen nähnyt. Sinänsä olisi kiva olla kyllä joku paikka, johon mielellään lisää vaiheessa olevia töitä näytille ja muiden kommentoitavaksi, koska haluaa yhteisön osallistuvan kehitykseen.Ehkä se nyt vaan on niin että netti (ainakaan tekstipohjaiseen kommentointiin perustuva palvelu siinä) ei oikein sovellu kritiikkipiirin alustaksi.
Miksi?
Ja näin "aikuisena" voin sanoa että on paljon polttavampiakin huolenaiheita raha-asioihin ynnä yleiseen elämään liittyen, että kävisi edes mieelssä jonkin "sarjakuva-instituution" nöyristely, sitä kun ei kenenkään edes tarvii tehdä. Ehkä sitä aikuisumisen myötä alkaa huolehtia myös todellisemmista asioista, kuten vaikka perheensä elättämisestä, että tohtii tehdä sellaisia sarjakuvia kuin haluaa.
Aina ei tarvitse nöyristellä - ottakaa mallia aiemmista sukupolvista. Eivät hekään ottaneet itsestäänselvyytenä sitä, mitä kolmikymppiset ja vanhemmat heille sanoivat.
Tämän yhdeksänsivuisen ketjun sekä Hessun mielipidekirjoitukset luettuani minulla ei _vieläkään_ ole käsitystä siitä, mitä ne varsinaiset, konkreettiset ongelmat tai ei-toivotut toimintamallit tai lisää toivotut toimintamallit ovat. Käyttökelpoisin olisi numeroitu luettelo, mielellään muutaman korjausehdotuksen kera, jotta samalla aukeaa myös se, millainen on se toiminnan suunta, jota halutaan hakea. Silloin luettelon vastaanottaja kykenee esittämään myös omia ehdotuksia.
Sarjakuvaskene on ilmeisesti pirstoutunut todella pahasti. Tänään kuulin että mangavaikutteiset tekijät julkaisevat julmetusti omakustanteita, joista ei ole kuultu "normaalilla puolella" juuri mitään. Natsimuumioista taas ei kuulla mangapuolella. Ja ainakaan mangapuolella ei ilmeisesti ole edes mitään haluja pitää yhteyttä muuhun sarjisskeneen, eikä sille koeta tarvetta.
Kvaakinkin FB saanut henkitoreisiin. :(Eh, äh, miten? Siis tuli noita vaikutuskanavia kuinka paljon, foorumeilla on oma arvonsa. Etenkin, kun Facebook yrittää niin väenvängällä keksiä niitä tapoja, jolla he saisivat sen ihmisten sisällön ainoastaan Facebookiin, kuitenkin suurin osa ihmisistä ei tähän halua turvautua. Se, että joku kuva tai tapahtumatiedoitukset ovat siellä, ei tarkoita, että yhteisön koostama tietotaito olisi siellä.
Pitäisi valita puoli mutta en kuulu minnekään. Ellen sitten ole jonkun mielestä natsimuumio. ???Siteeratakseni taitelijoita:
Tietysti voi miettiä, mikä on mangaväen vahvin yhdistävä tekijä - onko se manga ja anime, sarjakuva, japanilainen kulttuuri laajemminkin vai oma, samanikäinen ja -henkinen kaveriporukka? Veikkaan, että sarjakuva on vain yksi sivujuonne harrastuksessa. Ei Helsingin sarjakuvatapaamisissakaan (aina) sarjakuvista puhuta...
Nyt on pakko pistää oma lusikkansa soppaan ja kysyä, että missä tämä mangapuoli on ja miten heihin saa yhteyden?
Menkää pankkiin, sieltä saa rahaa. Sitten voitte kustantaa/järjestää/tehdä mitä haluatte.
Nyt on pakko pistää oma lusikkansa soppaan ja kysyä, että missä tämä mangapuoli on ja miten heihin saa yhteyden?
Conien taidekujilla. Et sinä siitä ole kiinnostunut. Niistä kustanteista puolet on yaoita. 8]
Toisaalta muistan tämän yhden paneelin Helsingin sarjakuvafestareilta, Reima juonsi. Paikalla Team Pärvelö, Rama ja Tomoko. Kysymys kuului: millä tavalla suomalaisen mangapiirtäjän ongelmat eroavat suomalaisen sarjakuvapiirtäjän ongelmista. Kaikki vastasivat: ei millään lailla.
Tai ottakaa mallia edellisistä sukupolvista, jotka eivät kyselleet natsimuumioilta vaan tekivät helvetin hyviä tapahtumia, näyttelyitä, lehtiä ja tempauksia. Ilman rahaa. Aina löytyy yhteistyötahoja, joilta saa tiloja, mainoksia, sponsoriapua jne. Muistelen lämmöllä Solja Järvenpään (ja kumppaneiden) järjestämiä Lahden sarjakuvan lokakuu -tapahtumia 2006 ja 2007. Oli myyntipöytää ja iltabilettä ja Lahti Comics -antologiaa ja näyttelyjäkin oli pystytetty ympäri kaupunkia, mm. lahtelaisten baarien vessoihin. Eikä takuulla pennin hyrrää taskussaan yhdelläkään järkkärillä. :-*
Conien taidekujilla. Et sinä siitä ole kiinnostunut. Niistä kustanteista puolet on yaoita. 8]
Joskus käyn nuuskimassa pöytiä, selailen julkaisuja, näyttelen närkästynyttä ja piirtäjät tirskuvat. Se on ihan hauskaa tutkailua natsimuumion ikäiselle.
Esittäkää julkinen anteeksipyyntö Suomen mangapiirien sarjakuvantekijöille, jotka olette jättäneet täysin huomiotta.
Foliohattuhenkisempi puoleni haluaisi väittää, että kyseessä on Sarjakuvaseuran ovela hajota ja hallitse-tekniikka.
Nyt on pakko pistää oma lusikkansa soppaan ja kysyä, että missä tämä mangapuoli on ja miten heihin saa yhteyden?
Jos tulkitsin oikein (ja on hyvin mahdollista että en) kyse on, kuten aina ennekin, rahasta. Ketä sitä saa ja mistä syystä. Tähän en ole koskaan päässyt mukaan. Vaikka olisin koska tehnyt mitä, en ymmärrä miksi minun pitäisi saada tyhjästä rahaa. Mutta se on sivuseikka.
Menkää pankkiin, sieltä saa rahaa. Sitten voitte kustantaa/järjestää/tehdä mitä haluatte.
Suomen sarjakuvaseura ei tarjoa mitään mangapiirien sarjakuvantekijöille, vaikka seuran pitäisi edustaa ja tukea kaikkea suomalaista sarjakuvaa - jo ihan nimensä puolesta. Siinä se on boldattuna. Miksi näin on? Esitetään samalla ehdotus joita aion laittaa useamman ihan listan muotoon kuten on ehdotettu. Esittäkää julkinen anteeksipyyntö Suomen mangapiirien sarjakuvantekijöille, jotka olette jättäneet täysin huomiotta. Mihin perustan väitteeni? Omaan laajaan kokemukseeni sarjakuvaharrastajana ja nuorena henkilönä, sekä monien muiden kokemuksiin, kuten vaikkapa Auran tässä ketjussa.
En nyt löydä enää kommenttia jossa oli viittaus eri hiippakuntien toimintaedellytyksiin... Sen vain meinasin sanoa että sarjakuvaharrastuksen ulospäin näkyvin ja toimeenpanevin porukka on aina ollut meillä piirtäjät. Piirtäjät ovat esimerkiksi perustaneet kymmenkunta sarjakuvaseuraa (ei tosin tätä Suomen SS:aa, joka on keskustelussa ollut esillä) ja julkaisseet niiden puitteessa satoja sarjakuvalehtiä ja albumeita. Myös sarjakuvatapaamiset pyörivät eri kaupungeissa piirtäjien varassa, vaikka ovatkin kaikille avoimet.
Mangan harrastajiin saa kontakteja esimerkiksi Kupolin ()http://www.kupoli.net/ (http://www.kupoli.net/), Anikin (http://www.aniki.fi (http://www.aniki.fi)/) tai paikallisten anime- ja mangayhdistysten kautta. Myös coneissa kannattaa käydä; näistä on runsaasti tietoa Anikissa.
Mangan harrastajiin saa kontakteja esimerkiksi Kupolin ()http://www.kupoli.net/ (http://www.kupoli.net/), Anikin (http://www.aniki.fi (http://www.aniki.fi)/) tai paikallisten anime- ja mangayhdistysten kautta. Myös coneissa kannattaa käydä; näistä on runsaasti tietoa Anikissa.
Valitettavasti voittoa tavoittelemattoman tapahtuman tai yhdistyksen toimintaan ei saa pankista rahaa. Erilaisia avustustahoja sen sijaan kannattaa kokeilla, jos on olemassa visio siitä, millä lailla oman tahon toiminta on hyödykästä, aktivoivaa, uutta luovaa, jne. esimerkiksi jollekin taidelajille, ihmisryhmälle, jne. Nämä rahat tulevat merkittävissä määrin erilaisilta säätiöiltä, jotka tahtovat tukea kulttuurin harrastamista ja kehittymistä tai sitten veikkausvaroista.
Pienenä sivuhuomautuksena sanoisin, että FinnishComicsDA:sta löytyy kaikenlaisia sarjakuvantekijöitä, kaikista eri tyylisuunnista. Taiteellisempaa, kokeellisempaa sarjakuvaa, toimintasarjakuvaa, mangatyylistä sarjakuvaa, strippisarjakuvaa, kaikenlaista sarjakuvaa. Meidän yhteisömme on hyvä esimerkki siitä että mangaväen ja sarjakuvapiirien ei tarvitsisi olla erillään - ja ne eivät aina ole erillään.
Valitettavasti näen, että te Sarjakuvaseurassa ja Kvaakissa todellisuudessa haluatte, että mangapiirit ovat teistä erillään. Tai sitten vain ette halua pyrkiä heidän kanssaan minkäänlaiseen kontaktiin. Lopputulos on sama. Onhan se naurettavaa että Suomen sarjakuvakentän suurin toimija ei tarjoa mitään mangapiirien sarjakuvantekijöille. Ja näitä tekijöitä on paljon!
Foliohattuhenkisempi puoleni haluaisi väittää, että kyseessä on Sarjakuvaseuran ovela hajota ja hallitse-tekniikka. Kun mangaharrastajat pidetään seuran toiminnan ulkopuolella, voidaan apurahat ohjata oman porukan taskuihin, ja piiri pieni pyörii. En kuitenkaan väitä näin - sanon vain, että tämä on yksi tapa tulkita asiaa.
Onko tässä tarpeeksi selkeää kritiikkiä, jota olette väen vängällä vaatineet ja jota ette osaa teksteistäni löytää?
Suomen sarjakuvaseura ei tarjoa mitään mangapiirien sarjakuvantekijöille, vaikka seuran pitäisi edustaa ja tukea kaikkea suomalaista sarjakuvaa - jo ihan nimensä puolesta. Siinä se on boldattuna. Miksi näin on? Esitetään samalla ehdotus joita aion laittaa useamman ihan listan muotoon kuten on ehdotettu. Esittäkää julkinen anteeksipyyntö Suomen mangapiirien sarjakuvantekijöille, jotka olette jättäneet täysin huomiotta. Mihin perustan väitteeni? Omaan laajaan kokemukseeni sarjakuvaharrastajana ja nuorena henkilönä, sekä monien muiden kokemuksiin, kuten vaikkapa Auran tässä ketjussa.
Kiitokset näistä! Pitää tutustua!
Ah, mutta tässä asia minusta mättääkin. Jos halutaan rahaa ilman muuta, niin siitä on paljon kilpailua. Ja silloin alkaa riitely. Toisaalta taas muiden rahoja on helppo käyttää. Jos pitää pistää omat rahat likoon, niin silloin ei enää tehdäkään mitään hätiköityä, tai lievemmin sanottuna tulee mietittyä ainakin kaksi kertaa.
Suomessa on runsain mitoin animeseuroja, joiden kautta myös mangaharrastus on perinteisesti kulkenut. En näe mitään syytä siihen, miksei yksi hyvä ratkaisu olisi lisätä näiden seurojen kuvataiteellista osuutta ja sitten tehdä näiden seurojen kautta yhteistyötä Suomen sarjakuvaseuran kanssa. Enemmänkin uskon, että tästä olisi hyötyä kaikille.
--
Tuo olisi varmasti hyvä toimintamalli, olettaen että intoa yhteistyöhön on. En haluaisi uskoa että "emme koe että perinteisen sarjakuvaskenen kanssa on mitään yhteistä joten emme välitä olla missään tekemisissä" olisi mikään yleinen kanta manga- ja animeharrastajien keskuudessa, kuten minun on annettu ymmärtää.
Mutta toisaalta on monia joille animuskeneen meneminen on yhtä vieras ajatus kuin natsimuumioiden riveihin liittyminen. :-\
Paheksun nyt jonkin verran sitä, että Hessu puhuu ensin "nuorista" ja sitten päätyykin puhumaan ainoastaan mangakoista. Hekö tässä ovat ainoita "edunsaajia"? Millä lailla Sarjakuvaseura on dissannut niitä muita nuoria tekijöitä, joiden nimissä Hessu sanoi puhuvansa? Nyt epäilyttää, että Hessu itse asiassa onkin koko ajan ollut mangakoiden (sinänsä teoriassa hyvällä) asialla, joka turmeltuu siitä, että koetetaan puhua suuremman ihmisryhmän (=kaikkien nuorien sarjakuvataiteilijoiden) nimissä. Mikäli Hessu haluaa kumota tämän epäilykseni, hän toivottavasti esittää myös kommentteja siitä, miten Sarjakuvaseuran tulisi huomioida muita nuoria tekijöitä kuin mangakoja.
Petteri Oja: Olen ensimmäisestä tekstistäni lähtien allekirjoittanut kirjoitukseni omalla nimelläni. Esitän teksteissä omia mielipiteitäni, enkä ole missään vaiheessa väittänyt muuta.
En ole erityisesti mangakoiden asialla, vaan myös heidän asiallaan. Pääasiassa kuitenkin koen olevani nuorten sarjakuvantekijöiden yleisesti sekä erityisesti FinnishComicsDA:n jäsenten asialla.
Kulttuuriväki on keskimäärin aika köyhää. Ei esimerkiksi budjetin jokusenkymmenentuhannen euron myyntialijäämää saa kerättyä järjestäjien tililtä - millä ihmiset sitten eläisivät, kun menettäisivät joka tapahtuman myötä tuollaisen summan omaa rahaansa?
Tällä hetkellä se mitä sarjakuvaseuran kannattaisi mielestäni tehdä, on tunnustaa FinnishComicsDA:n asema Suomen toiseksi suurimpana sarjakuvayhteisönä mukana olevien ihmisten määrän perusteella ja alkaa rakentaa sen pohjalta yhteistyötä.
Kiitän siitä, että analysoit näitä asioita ja otat huomioon pointtejani.
Tässä kohtaa haluan kumota epäilyksesi. En ole erityisesti mangakoiden asialla, vaan myös heidän asiallaan. Pääasiassa kuitenkin koen olevani nuorten sarjakuvantekijöiden yleisesti sekä erityisesti FinnishComicsDA:n jäsenten asialla. Yksi ei sulje pois toista. Minulta pyydettiin esimerkkejä siitä, miten sarjakuvaseura toimii mielestäni väärin, ja mangapiirien sarjakuvantekijöiden huomiotta jättäminen on yksi niistä asioista.
Miten sarjakuvaseuran tulisi huomioida muita nuoria tekijöitä? Mielestäni kysymys ei ole enää kovin oleellinen, sillä koen FinnishComicsDA:n ottaneen sen roolin, jonka sarjakuvaseuran olisi pitänyt täyttää. Kyseessä on siis spekulointi.
Mielestäni sarjakuvaseuran olisi pitänyt olla vahvasti mukana netissä ja luoda nuorille sarjakuvantekijöille mahdollisuus verkostoitua ja harrastaa netin välityksellä. Se on oleellisin asia - en olisi perustanut FinnishComicsDA:ta jos vastaava yhteisö olisi ollut olemassa.
Tällä hetkellä se mitä sarjakuvaseuran kannattaisi mielestäni tehdä, on tunnustaa FinnishComicsDA:n asema Suomen toiseksi suurimpana sarjakuvayhteisönä mukana olevien ihmisten määrän perusteella ja alkaa rakentaa sen pohjalta yhteistyötä.
Toivoisin, että yhteistyötä ruvettaisiin rakentamaan puolin ja toisin. Mielestäni tämä Kvaakin natsimuumio-ilmiö olisi hyvä lähtökohta yhteistyön rakentamiselle. Me FinnishComicsDA:ssa osaisimme piirtää aikamoiset natsimuumiot. Toki FinnishComicsDA:n jäsenet niitä voivat piirtää nytkin, mutta näkisin tässä mahdollisuuden laajentaa natsimuumiokilpa Kvaakista myös FinnishComicsDA:n puolelle. Kritiikistä huolimatta yhteistyö olisi mielestäni paras vaihtoehto. Niin kauan kuin koen, että FinnishComicsDA:n jäsenet ja monet muut nuoret on jätetty huomiotta, kritisoin asiaa. Se mitä haen on FinnishComicsDA:n ja minun sukupolveni huomioon ottaminen, samoin mangapiireihin kuuluvien sarjakuvaharrastajien.
Minulta pyydettiin esimerkkejä siitä, miten sarjakuvaseura toimii mielestäni väärin, ja mangapiirien sarjakuvantekijöiden huomiotta jättäminen on yksi niistä asioista.Kehottaisin tutustumaan historiaan. Esimerkiksi Sarjainfon tai Kvaakin avulla tai kyselemään vanhuksilta sen sijaan että heittelee randomina perättömiä syytöksiä. En ole ollut enää viime vuosina mukana seuran aktiivina, mutta vastaan nyt kuitenkin. Syytöksesi pitää paikkansa ainoastaan siltä osin, että Sarjainfo on 2000-luvulla kirjoittanut aika nihkeästi (siis vähän) mangasta, mutta toisaalta tämä on täysin ymmärrettävää sillä homma tehdään TÄYSIN vapaaehtoisvoimin. Siis kirjoittaminen.
koen FinnishComicsDA:n ottaneen sen roolin, jonka sarjakuvaseuran olisi pitänyt täyttää.Tuo kai oli vitsi. Huono vitsi, mutta kuminkin.
Mielestäni sarjakuvaseuran olisi pitänyt olla vahvasti mukana netissä ja luoda nuorille sarjakuvantekijöille mahdollisuus verkostoitua ja harrastaa netin välityksellä. Se on oleellisin asia - en olisi perustanut FinnishComicsDA:ta jos vastaava yhteisö olisi ollut olemassa. Tällä hetkellä se mitä sarjakuvaseuran kannattaisi mielestäni tehdä, on tunnustaa FinnishComicsDA:n asema Suomen toiseksi suurimpana sarjakuvayhteisönä mukana olevien ihmisten määrän perusteella ja alkaa rakentaa sen pohjalta yhteistyötä.FYI Suomen Sarjakuvaseura on maailman mittakaavassa yksi ensimmäisistä nettisarjakuvan julkaisijoista. Siis sellainen julkaisija joka toimii säännöllisesti ja pitkäjännitteisesti. Toiminta alkoi jo ennen 90-luvun puoliväliä (en nyt jaksa kaivaa tarkkaa ajankohtaa, mutta usko minua). Sitten 90-luvun lopulla sekä netti että koko muu toiminta oli vähällä kuukahtaa sillä homma lepäsi vain muutaman aktiivisen tekijän varassa. Onneksi vuoden 2005 jälkeen kaikki on kulkenut yhä parempaan, ks esim. Sarjakuvablogit. Edelleen... Kvaakin toiminnan jatkuminen oli muutama vuosi sitten vaakalaudalla, mutta Sarjakuvaseura tuli hätiin ja "pelasti" yksityisenä hankkeena syntyneen yhteisön (jotta toiminta saattoi jatkua suurin piirtein entisen laisena).
Toivoisin, että yhteistyötä ruvettaisiin rakentamaan puolin ja toisin.On sinulla ihme tyyli aloittaa yhteistyö. ???
Itse käsitän mangan ja sarjakuvan samana asiana: kun esim keskuksella järjestetään sarjakuvakursseja, niihin voi tulla piirtämään myös mangaa.
Omissakin aikeissa olisi käydä visiteeraamassa Sarjakuvakeskuksella ilmaisten kroki-sessioiden vuoksi. Eniten Sarjakuvakeskuksen tapahtumiin osallistumista jarruttelee puhdas ujous - ainakaan itselläni ei ole pelkoja siitä että joku taidenatsimuumio tulisi ja polttaisi mun piirustukset. Toivottavasti mulla ei oo syytäkään pelätä että näin kävisi... :D
...Enkä tällä suoraan tarkoita, että Kvaak.fi olisi se suuri todellisuus, onpahan vaan vähän isompi vinoutuma.
Muistelen, että ketjun alkupuolella mainittu "taidehipit vs fanipojat" -klisee esitettiin tuossa muodossa Radio Helsingin keskusteluohjelmassa, jossa puhuivat Harri Römpötti ja Ville Hänninen. Tämä hauska kärjistys lähti siitä elämään omaa elämäänsä ja muuttui meemiksi, johon on siitä alkaen viitattu ei-aivan-vakavissaan.
Suomen sarjakuvaseura ei tarjoa mitään mangapiirien sarjakuvantekijöille, vaikka seuran pitäisi edustaa ja tukea kaikkea suomalaista sarjakuvaa - jo ihan nimensä puolesta.Listastani unohtui eilen... Seuran vuoden 2006 Festarien yhteydessä järjestämät mangakurssit joille osallistui yli 30 10-16 vuotiasta tekijää.
Siitä taitaa olla kahdeksan vuotta, kun Reima kirjoitti jutun, jossa hän ihasteli puoliääneen, miten laaja mangakulttuuri on syntynyt keneltäkään kysymättä. Samalla hän mietti, mahtavatko sarjakuvaseurat olla menneen maailman dinosauruksia, kun mangapiirit eivät edes tiedä, että niitä on olemassa.Enpäs muistakaan tuollaista voi hyvin ollakin. Silloinhan käytiin tätä keskustelua (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,7893.0.html).
Nythän tilanne on taas muuttunut. Sarjakuvakursseilla ja omakustanteista näkee, kuinka virtaukset sulautuvat taas yhteen. Se on jännittävää.Totta. Tämä lienee trendi. Ja voisi lisätä että vihdoinkin. Mangasta on tosiaankin kadonnut kaikki se vähä kapina ja erilaisuuden viehätys mitä siinä vielä 10 vuotta sitten oli.
Sarjakuvaseuran olemuksesta kannattaa myös asia jota ei varmaan koskaan tule toistettua liikaa - vaikka niin luulisi - Seura tarjoaa hyvät puitteet (tietotaitoa, taloushallintaa, tiloja jne) kenelle tahansa järjestää mitä tahansa sarjakuviin liittyvää.Niin, tämä ja kaikki muu Kehä Kolmosen sisällä. Muut homehtukoon paikkakunnillensa.
Niin, tämä ja kaikki muu Kehä Kolmosen sisällä. Muut homehtukoon paikkakunnillensa.
Niin, tämä ja kaikki muu Kehä Kolmosen sisällä. Muut homehtukoon paikkakunnillensa.Suomen SSeura on järjestänyt silloin tällöin jotakin myös keskemmällä Suomea. Oma ensimmäinen kontaktini Seuraan oli juuri tämmöinen tilaisuus Tampereella vuonna 1979 (tai -78).
Voisitteko olla demonisoimatta minua...
Olen kritisoinut vain ja ainoastaan sarjakuvaseuraa ja Kvaakkia yleisesti.Mutta olet tehnyt sen väärin perustein. Sellaista ei moni miellä asialliseksi kritiikiksi.
Olen toki samaa mieltä helsinkikeskeisyydestä, mutta sille ei oikein mitään voi. Mutta, kuten ketjussa on todettu.Eipä voi mitään? Tapahtumia kyllä viedään näemmä ihan mielellään Viroon, mutta edelleen, kehä kolmosen ulkopuoliset homehtukoon paikkakunnillensa.
Ketjussa julistettuun kapinaan mangapiirtäjien puolesta voisi suhtautua vakavammin, jos se ei olisi kymmenisen vuotta ajastaan jäljessä ja sitä ei olisi keksitty vasta kaksi sivua sitten.
Eipä voi mitään? Tapahtumia kyllä viedään näemmä ihan mielellään Viroon, mutta edelleen, kehä kolmosen ulkopuoliset homehtukoon paikkakunnillensa.Tämä nyt on jo seuran politiikkaa, joka ei kuulu minulle, mutta tiedän että käytännössä toiminta on järkevintä hoitaa siellä missä ihmiset asuvat. Tämä on myös taloudellinen pakko koska toimijat ovat harrastajia. Tampereen Sarjakuvaseura, joka tavallaan on SSS:n alajaosto mietti pitkään mahdollisuutta järjestää festareita Tampereella. Käytännössä tämä tuli kuitenkin mahdolliseksi vasta kun Tampereelta löytyi omasta takaa tarpeeksi ihimisä sitä järjestämään.
Eipä voi mitään? Tapahtumia kyllä viedään näemmä ihan mielellään Viroon, mutta edelleen, kehä kolmosen ulkopuoliset homehtukoon paikkakunnillensa.
Keskustelun uusimmista käänteistä voisi vetää sen johtopäätöksen, että FCDA:n todellinen ongelma onkin se että sen parissa viihtyvät ihmiset ovat hajallaan ympäri maata.
En silti näe miten empun kommentti liittyy rasismiin tai persuihin.
Mutta mihin väliin menee harrastaja tai piirtäjä, joka on liian mangaa mutta ei kuulu myöskään sinne hihittelevien yaoi-fanityttöjen ja animunörttien sekaan? Jos ryhmät ovat erillään eivätkä tiedä toistensa tekemisistäkään mitään?
Pyytäisin Auralta tarkennusta, löydätkö kirjoituksistani tai kommenteistani jotain, joka liittyy persuihin tai rasismiin? Kerroit että Empun teksteistä et sellaista löydä, minun teksteistänikö löydät? Aika säälittävä esitys, jos edes annat ymmärtää tällaista.
Yksi asia mikä on tässä keskustelussa on häirinnyt, on puolisokea sarjakuvaseuraan tuijottaminen. Jos mangapiirtäjä ei tarvitse sarjakuvaseuraa, niin ei se ole piirtäjän, vaan sarjakuvaseuran tappio.
Tulen henkilökohtaisesti tapahtumaanne pyytämään anteeksi! Aiemmin tänä vuonna olen pyytämässä anteeksi Suomen sarjakuvaseuran haluttomuutta tehdä mitään valtakunnallisesti ainakin Oulun elokuvakeskuksella, Tampe kuplii -tapahtumassa ja AnimeConissa Kuopiossa. Eilen olin Lahden kansanopistolla pyytämässä sarjisoppilailta anteeksi koko iltapäivän!Ai että aito ja syvältä kumpuava nauru teki pitkästä aikaa todella hyvää. Padot murtuivat. Kiitos O. Sinisalo.
Nuoren ei välttämättä tee mieli liittyä näiden ns. ikääntyneempien baarimiittiin, jos nämä eivät ole huomaavanaankaan tätä tai mulkoilevat halveksuvasti.
Jokainen meistä voi oppia yhteen hiileen puhaltamisesta, josta edellinen sukupolvi, joka on nyt eläkkeellä on hyvä esimerkki. AInoastaan sen takia Suomi nousi toisen maailmansodan raunioista, kun ihmiset halisivat puhaltaa yhteen hiileen auttaen toinen toisiaan rakentamaan parempaa huomista jokaiselle. Siis myös meille, jotka nyt saamme kantaa sitä hdeslmää, joka laitettiin alulle yli 60 vuotta sitten.
Siksi täydellinen yksimielisyys ei välttämättä ole hyvästä, mutta mahdollinen erimielisyys toisaalta ei saisi tuhota kommunikaatiota. Siksi provokaatio on niin tappavaa paskaa.
FCDA:n blogissa on toisen kirjoittajan hieman maltillisempaa kritiikkiä Sarjakuvaseuran suuntaan (http://finnishcomicsda.tumblr.com/post/17275167605/muutama-sana-toisinajattelusta).
Oho, oli ihan asiallinen teksti mutta ei kauaa näkyvissä viipyillyt.Jep, asiallinen oli nuoren naisihmisen teksti. Nytkö se on siis poistettu?
Itseasiassa kaikki tähän tapaukseen liittyvä kirjoittelu FCDA:n suunnalta on poistettu.Ihme touhua.
Enää on jäljellä natsimuumiokuvat Naurunappulassa ja Facebookissa. (Ja tämä ketju)
Paitsi tietysti Otto Sinisalolta jonka pujoparran syytä kaikki loppujen lopuksi oli.
The head told the knight that all of Chernomor's power was contained in his beard. Cut off Chernomor's beard and his power would be gone as well
Early in his search he found a cave where he met an old wizard who said that he had become a wizard to win the love of a beautiful girl he knew when he was a youth in his native country of Finland
Ihme touhua.
...että asiat korjaantuvat kaikkialla ja olemme kaikki puhtailla alusastioilla :D
Noo, en aio lyödä hanskojani tiskiin.
Nyt minusta kvaakin puolelta on hieman liikaa riepoteltu Hessua, joka vain taistelee oman ryhmänsä etujen ja oikeiksi katsomiensa asioiden vuoksi.Jos lähtee aloittelemaan keskustelua sillä meiningillä että ensin syljetään naamalle että saadaan huomiota ja sitten yritetään kaupata omia ideoita noille syljetyille, ei mielestäni ole mikään ihme että tulokset ovat sanget laihat ja kärkkäitä kommentteja tulee takaisinpäinkin.
Takashi, kyllä Hessun toiminta täällä varmaan on tosiaan luonut yleiskuvat teidän kööristä -kovastihan hän on aina painottanut ajavansa ryhmän etuja ja olevansa teidän äänitorvi.
...Rooman laillinen hallitsija ja senaatin myöntämillä valtuuksilla ohjaan rauhan, anteeksiannon ja ymmärryksen tuulet suoraan Olympoksen laelta kaikkien sydämmiin.
Mutta Olympos on Kreikassa, ei Roomassa.
Mutta Olympos on Kreikassa, ei Roomassa.
Ei, Olympos oli yhdessä Rooman provinsseista ko hallitsijan valtakaudella. Sana Kreikka on johdettu latinasta roomalaiskaudeltaan.
No sopii ketjun muiden komenntien yleiseen tasoon. Jatkakaa.
Tämä natsimuumio rekisteröityi. Kassotaan.
Timo
Täh? Tiedän, että Kreikassa on useita Olympos-nimisiä vuoria mutta Roomassa niitä nyt tuskin oli. Hellas' on lietes'.Juu kato Rooma oli tuohon aikaan muutakin kuin kaupunki Italiassa. Kreikkakin oli silloin vain Rooman provinssi.
Juu kato Rooma oli tuohon aikaan muutakin kuin kaupunki Italiassa. Kreikkakin oli silloin vain Rooman provinssi.
Arvatkaas kuka meistä ei koskaan sulje välilehtiä... :P
Kat
Älykkyyteni ei riitä ymmärtämään tyhmyyttäni, kuten Hessu Hopo on joskus sanonut.
Ja joku vielä kehtaa nimitellä heitä muumioiksi
Toisaalta ymmärrän kyllä Sarjakuvaseuraa, enkä vaadi sitä muuttumaan. Sen tavoitteenahan on omien nettisivujensa mukaan sarjakuvan arvostuksen lisääminen, joten se toimii omista lähtökohdistaan hyvinkin tarkoituksenmukaisesti ja viisaasti, jos pitää itsensä hieman elitistisenä ja vaikeasti lähestyttävänä. Tuskinpa se nimittäin lisää sarjakuvan arvostusta, jos kaikki mahdolliset keskenkasvuiset amatöörit saavat lisää näkyvyyttä. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että pitää näille amatööreillekin kuitenkin jotakin olla, ja juuri sen takia FinnishComicsDA on mielestäni oikeuttanut oman olemassaolonsa. Juuri samasta syystä kuulun itsekin kyseiseen ryhmään, vaikka en ihan teini enää olekaan; minä koen itseni amatööriksi, ja FinnishComicsDA:n joksikin, joka halusi minut siitä huolimatta.
FinnishComicsDA on siis mielestäni aito vaihtoehto
Elisa
Mitäpä jos lopettaisitte paskanjauhamisen ja alkaisitte vaikka sensijaan tekemään sarjakuvia?
Mitäpä jos lopettaisitte paskanjauhamisen ja alkaisitte vaikka sensijaan tekemään sarjakuvia?
Miksei myös kvaakkilaiset nuoret tekijät käyttäisi hyvänen aika tuollaista loistavaa mahdollisuutta hyväkseen ja senkun liittyisivät FCDA:han tai Devianartiin. Tosin Devianartisssa hukkuu valtavaan massaan, mutta.... eräs loistava taiteilija sanoi, että tuollaisissa portaaleissa kannattaa itse olla aktiivinen. Silloin saa kontakteja varmasti ja vierailijoita sivuillesi.
Aina ei toki tarvitse olla aktiivinen ikäänkuin olisi pakko suoltaa uutta materiaalia koko ajan. Minä olen esimerkiksi hidastanut tahtia melkoisesti ja olen tyytyväinen tuntematta mitäään suorituspaineita.
Tuokin on hyvin haasteellinen proplematiivinen ongelma mistä mainitsit, että nettipohjaiset tekijät nähdään eritavalla kuin "oikea sarjakuva". Näin se useasti on mutta sen ei tarvitsisi olla.
Eh, jos mennään sieltä, mistä aita on matalin, järkevin tapa saada eniten kiinnostusta omille töillensä, on auttaa ihmisiä nettiyhteisöissä. Muista missä yhteisössä noin 70% viesteistäni oli "Hei, oletko tsekannut tämän jutun jo?"-kommentointia, joka sitten vuorostaan vaikutti siihen, että ko. yhteisöstä valui merkittävä piikki mun blogiini. DA:han noin yhteisönä en koskis pitkällä tikullakaan, jos jotain huomiota haluaa, parasta sellaisen hommaamiseen on ollu pienemmissä yhteisöissä aktiivisia kuin yhdessä isossa.
Eiku tarkoitin sitä ettei uuden materiaalin suoltaminen yksistään riitä, vaan sen lisäksi pitäisi olla superaktiivinen ja sosiaalinen netin yhteisöissä kuten dA:ssa ja Tumblrissa.
Ja kaikki rakentava kritiikki on pahimmillaan "fleimausta", vaikka se taisi olla dA:n alkuperäinen idea? Toivottavasti FCDA ei nyt luisu samaan, vaan että töistä annettaisiin ainakin pyydettäessä palautetta.
Tuo "Lol XD" "Nice!" -kulttuuri ei auta kyllä ketään. Useimmilla foorumeilla homma vain menee siihen ettei kritiikkiä saa antaa...Joo ja jos kritiikkiä antaa, niin jo kohta tulee yksityisviestilaatikkoon raivonpurkauksia ja haistatteluviestejä. Paradoksaalista kyllä, että juuri mainitun kaltainen, nimeltä mainitsematon, henkilö kirjoittaa tässäkin keskusteluketjussa ylevin sanakääntein siitä, kuinka perusteltua kritiikkiä pitäisi uskaltaa antaa ja kuinka daideilijan tulisi olla kiitollinen saamastaan palautteesta ja ottaa siitä jopa opikseen. Justiinsa joo... todellisuus on joskus toista.
Joo ja jos kritiikkiä antaa, niin jo kohta tulee yksityisviestilaatikkoon raivonpurkauksia ja haistatteluviestejä. Paradoksaalista kyllä, että juuri mainitun kaltainen, nimeltä mainitsematon, henkilö kirjoittaa tässäkin keskusteluketjussa ylevin sanakääntein siitä, kuinka perusteltua kritiikkiä pitäisi uskaltaa antaa ja kuinka daideilijan tulisi olla kiitollinen saamastaan palautteesta ja ottaa siitä jopa opikseen. Justiinsa joo... todellisuus on joskus toista.
Törmäsin muuten Twitterissä tuohon mutta en ehtinyt vielä lukea kunnolla ja pitää kiitää: If People Like You And Your Work They'll Pay; If They Like Your Work, But Don't Like You, They'll Infringe (http://www.techdirt.com/blog/casestudies/articles/20120209/10092617711/if-people-like-you-your-work-theyll-pay-if-they-like-your-work-dont-like-you-theyll-infringe.shtml?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter) Idea tuntuu aika karulta ottaen huomioon että nerot ovat perinteisesti olleet ihmisinä hyvin hankalia.Mutta kuten kommenteissa sanottiin, että tekijä voi olla täysi kuspää, mutta arvostaessa fanejansa, hän voi silti olla pidetty. Kyllä sitä aika kuspää saa olla, että on niin viimiseen asti vihattu henkilö.
Mutta kuten kommenteissa sanottiin, että tekijä voi olla täysi kuspää, mutta arvostaessa fanejansa, hän voi silti olla pidetty. Kyllä sitä aika kuspää saa olla, että on niin viimiseen asti vihattu henkilö.
No en tiedä, itse olen huomannut että ihmisiä on todella helppo ärsyttää vaikkei edes itse tarkoittaisi sitä.En nyt näkisi asiaa noin mustavalkoisena; virheitä saa tehdä, mutta ne pitää osata käsitellä oikealla tavalla, ettei ihmisille jää pahaa makua suuhun. On eri asia olla läpeensä kusipää kuin se, että tekee virheen ja oppii siitä. Ja virheellä nyt tarkoitan enemmän asiakaspalvelua kuin sen, että tekee tuotoksen, jota kaikki ei rakasta sisältönsä takia.
Tokihan se vaikuttaa että onko ihmisen kanssa mukava tehdä töitä. Mua vähän risoo toisessa kommentissa esiin tullut ajattelutapa että jatketaan kyllä esimerkiksi musiikin kuuntelua, mutta nähdään ettei siitä enää tarvitse maksaa jos bändi mokasi itsensä. Jos nyt ajattelee iänikuisia rakennusesimerkkejä, jos arkkitehti suunnittelee talon ja on ihan hirveä ihminen, niin ei kukaan lähde siitä että kun seuraavan kerran pitää suunnitella talo, se tilataan samalta arkkitehdilta mutta ei maksetakaan sille enää koska se oli niin ikävä ihminen.
Mutta vaikka netissä onkin toistaiseksi jako "oikean" (eli isoilta kustantajilta tulleen) ja "harrastelijamaisen" (eli netissä alkaneen, oli se sitten kuinka ammattimaista hyvänsä) sarjakuvan välillä, on siinä paljon hyvä puolia että nuoret tekijät ponnistavat nykyään yhteisöllisyydestä. Jos porukka on tekemisissä toistensa ja lukijoiden kanssa, ei luulisi että tekijät peittyvät isojen ilkeiden yritysten alle (joilta saa kuulemma varastaa koska niillä ei ole kasvoja).
Tosin skene on helposti täynnä skenedraamaa vaikka ihmiset olisivat kuinka kasvotusten ja tekisivät yhdessä... kuten tässä on huomattu muutamaan otteeseen.
En nyt näkisi asiaa noin mustavalkoisena; virheitä saa tehdä, mutta ne pitää osata käsitellä oikealla tavalla, ettei ihmisille jää pahaa makua suuhun. On eri asia olla läpeensä kusipää kuin se, että tekee virheen ja oppii siitä.
Se on tosin ihan markkinoinnissakin tulossa vastaan, että Y-sukupolvi ja sitä nuoremmille pitää markkinoida entistä enemmän läpinäkyvästi, mutta vilpittömästi, että toivoisi saavansa jotain leivän syrjää pöytään. Mikä tietenkään ei ole huono vaihtoehto, mutta juuri mietityttää, että mitenkäs mun tapaiset kusipäät, jos vahingossa tekee jotain oikeasti merkittävää. Ei Steve Jobskaan mikään miellyttävä persoona ollut.
Eiköhän sitä kritiikkiä ainakin pyydettäessä saa. :) Uskoisin että tässä voi vaikuttaa myös se ero, että deviantARTin käyttäjäkunta on suurelta osin amerikkalaista ja FinnishComicsDA:n jäsenet ovat suomalaisia. Uskoisin, että suomalaiset antavat herkemmin ihan suoraa ja rehellistä palautetta kuin amerikkalaiset.
Ja sä Hessu, sä varmaan olet jo saanut ansiosi mukaan. Nykyisinhän sä nautit melkoista klovnistatusta jo omassakin porukassasi, että se siitä.
Tämä on kyllä ihan surrealistinen "keskustelu". Leuka putoaa hölmistyksestä lattialle.
Semmoinen ilmoitus tähän vaan, että jos enää kirjoitat "enääN", anNsaitset HerneeN NenääN.
Olen vinkkaillut tästä ketjusta monille, ja kaikki ovat kehuneet että tästä lohkeaa päivän parhaat naurut.
Joskus olutmainoksessa laulettiin: "älä ota sitä vakavasti."
Totta Aura, mutta kun jatkuvasti joku lisää löylyä kiusallaan kiukaalle kuten huomasit noista viimeisistäkin kommenteista.
Vesa ymmärrettävistä syistä ei halua vitsejään selitellä, mutta otan sen ristin nyt kannettavakseni, teidän edestänne:
Mutta sitä luulin, että VesaK tarkoitti tosiaan sitä, että kirjoitan liian pitkiä tekstejä. Vai tarkoittiko hän sitä?
Örjan, kirjoitat paljon mutta pitkästi.
Huomasithan ensiksikin minun kommenttini perässä tuolla sivu taakseppäin juuri siinä, kun sanon VesaK:lle, että siinä viestissäni on niitä hymiöitä oikein kaksin kappalein. Eli tuosta voin sanoa, että hieman pilke silmäkulmassa kirjoitin, [...]
Ei saa ketään VesaK uhkailla......olin ihankuin selaista pientä näkevinäni tuossa kommentissasi. ??? ::)
Tätäkään ei saa ottaa vakavasti, mutta ehkä natsimuumiot ovat ilkeitä-syytöksissä on jotain perää? :D
ja sikäli kuin tämän ketjun yhteydessä on pyritty nostamaan esiin epäkohtia Suomen sarjakuvaseuran toiminnassa, en oikein näe, miten ne olisivat johdettavissa meidän natsimuumioiden ilkeydestä.
Jos kuitenkin alkaa näyttää siltä, että tällä ketjulla ei ole enää muuta kuin viihdearvoa, niin sitten se on syytä lukita, vaikka itse kullakin natsimuumiolla olisi varmasti vaikka mitä nokkelaa vielä sanottavana.
Jos kuitenkin alkaa näyttää siltä, että tällä ketjulla ei ole enää muuta kuin viihdearvoa, niin sitten se on syytä lukita, vaikka itse kullakin natsimuumiolla olisi varmasti vaikka mitä nokkelaa vielä sanottavana.