Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus

Ruutujako

(1/12) > >>

Kananjalka:
Miten ne ruudun jaetaan kun piirretään sarjakuvaa?
Äsh, piirretäänkö sarjakuva heti A4:lle suoraan tai jaetaanko ne ruudut jotenkin?

Tai jaetaanko piirtäessä ne ruudut tuollein puoliksi A4:lle, niin että kahdesta A4 tulee kokonainen sivu?

Esim. Kun julkaisen vaikka A4- albumin, niin piirränkö sarjakuvan heti A4:lle tai jaan puolet ruuduista toiseen A4:seen niin, että kahdesta puolikkaista ruuduista tulee yksikokonainen sivu kun julkaisen sen.

Ymmärrättekö mitä tarkoitan tai olenko liian epäselvä?
Minusta tuntuu, että Morris piirsi tällein Lucky Lukea. Vai piirsikö?

laureline:
Hei Tomas!
Novellisarjakuvan ruudutus aloitetaan siten että esimerkiksi ota A3-paperi, kopiopaperikin käy, mieluiten sileää paperia jos haluat huopakynällä/tussilla piirtää lopuksi puhtaaksi. A3-paperi pystysuuntaan. Tee lyijykykynällä marginaali koko paperin ympäri viivottimen avulla noin 2 cm paperin reunasta. Sen jälkeen jaa ruudutus piirtämäsi kehikon reunasta reunaan. Ensimmäinen ruutu mielellään iso, vaikka kehikon reunasta reunaan esim yksi kolmasosa paperin pinta-alasta. Eka ruutu on tavallaan esittelyruutu: Lukija ei vielä tiedä sarjiksesta mitään, joten eka ruudussa olisi otsikko ja kuvattuna ympäristöä, mistä sarjis alkaa, piirrä siihen myös hahmoja, eli esittele vähän aloittaamaasi sarjakuvaa. Jaa paperin loppuosa kahteen osaan ja tee pienempiä ruutuja, joissa tarina alkaa kehittyä. Jätä jokaisen ruudun väliin noin 0,5 senttiä väliä. Näin ruudutuksesta tuleee siisti ja se helpottaa sarjakuvan lukemista.Liitteessä on sivu Asterix ja kultainen sirppi -alpparin eka sivusta, se on hyvä esimerkki perusruudutuksesta. Aina sarjakuvaoriginaalit piirretään noin puolta suurempaan kokoon, mitä lopullisessa painoksessa.

Anssi Rauhala:

--- Lainaus käyttäjältä: Tomas - 02.05.2006 klo 22:35:29 ---...
Tai jaetaanko piirtäessä ne ruudut tuollein puoliksi A4:lle, niin että kahdesta A4 tulee kokonainen sivu?
...
Ymmärrättekö mitä tarkoitan tai olenko liian epäselvä?

--- Lainaus päättyy ---
Ei hätää, kuva sanoi taas enemmän kuin sata sekavaa sanaa. Ymmärrän. Tai luulen ymmärtäväni.

Piirrä sen kokoista, että kuva onnistuu. Jos kynäkätesi on tosi vakaa ja hallittu, mikset piirtäisikin jollain 0.001 -kynällä suoraan aaneloselle. Mutta monet tosiaan tekevät nuo sivut puolikkaina ja liittävät sitten yhteen taitossa.

Minä teen kolmistrippiset sivut suoraan A3 -kokoon. Silloin normaalista ruudusta tulee noin 12 cm korkea originaalikoossaan, ja sopiva minun piirtämiseeni. Jos tekee, kuten olet kuvaillut, ja jakaa aanelkun kahteen strippiin, ruutujen korkeudeksi muodostunee summittain 9 cm. Tunnen piirtäjiä, jotka suvereenisti piirtävät siihen kokoon.

Katso kaikessa rauhassa, mihin kokoon kuvat helpoimmin piirtyvät.

Kananjalka:
Kiitos erittäin paljon molemmille! Paljon hyödyllistä infoa minun tyhjälle päälleni, kiiiiitos.
Kaipasin juuri noita senttimetri- juttuja. Onneksi löytyy A3:sia iso nippu tuolta. Eikun heti viivottimella riehumaan ja sitten piirtämään!

Kiitos vielä kerran.

laureline:

--- Lainaus käyttäjältä: Tomas - 02.05.2006 klo 23:05:02 ---Kiitos erittäin paljon molemmille! Paljon hyödyllistä infoa minun tyhjälle päälleni, kiiiiitos.
Kaipasin juuri noita senttimetri- juttuja. Onneksi löytyy A3:sia iso nippu tuolta. Eikun heti viivottimella riehumaan ja sitten piirtämään!

Kiitos vielä kerran.

--- Lainaus päättyy ---
Kiva jos oli infosta hyötyä, strippi- ja novellisarjakuvaruudutuksissa on omat niksinsä ja ne laaditaan tosiaan vähän eri kaavalla. Työniloa!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta