Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus
Taloudellisin tapa mustien pintojen väritykseen?
mia2:
Onko joku sattumalta tehnyt empiiristä tutkimusta siitä, tuleeko halvemmaksi värittää laajoja mustia alueita tinneritussilla vai nestemäisellä musteella? Mulla kuluu yhteen A3:seen tällä hetkellä yks tinu (à 2,10 € Tiimarissa) joten kalliiksi taitaa tulla pitkän albumin teko...
Entä onko kenelleäkään ideaa mistä tusseja (tai mustetta) mahtaisi saada halvemmalla kuin Tiimarista?!?
Olisin ikuisesti kiitollinen säästövinkeistä... :)
Veli Loponen:
Taas vastaus olisi tietokoneella isojen mustien pintojen väritys. Näin teen itse (samoin kuin rasterin yms.).
Mutta luulisin, että ihan pullomusteella pääsee halvemmalla.
Timo Ronkainen:
Pullomustetta kannattaa ostaa semmoinen iso pullo (0,4L) etenkin jos tussailee terällä. Isoja pintoja ei pullomusteella kannata tehdä jos paperi on liika ohutta. Pitää olla väh jotain 180g tai mieluiten 200g. Itse "tussaan" isot mustat alueet tietokoneella, yksi klikkaus ja sillä siisti.
Timo
mia2:
Tackar för vinken.
Valistettavasti joudun kyllä tekemään homman käsin koska piirrän A3:selle ja miun skanneri on vaan A4:lle... Ja paksua 220 g paperia käytän, eli pitänee etsiä mustetta käsiin.
Mistä noita isoja pulloja muuten saa?!? Itse olen törmännyt vaan minikokoisiin pulloihin...
Veli Loponen:
En itsekään ole hirveän isoja pulloja ostanut, mutta taidekaupoista niitä ainakin saa. Joskus saattaa erittäin hyvällä tuurilla löytää esim. Akateemisesta, mutta harvemmin ja useimmiten siellä on kirjoitusmustetta eli lähinnä harmaata väriltään.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta