Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus
Alottelian tyhmiä kysymyksiä??
Huopatussi:
Hei, olis muutama alottelian kysymys jossa pidempään harrastaneet osaa varmaan neuvoa.
Ensinnäkin olisko joku softa, mikä olis erityisesti värittämiseen tehty. Ja mitä yksinkertasempi sen parempi. kunnei nuo atk hommat oo omaa osaamisalaa. Mut kumminki iha vakavasti otettava, ettei millä paintilla lähdetä
Ja toisekseen itse piirtämiseen tai skannaamiseen. Tuossa taannoin mietin että ehkä on helpompaa siirtyä sähköiseen piirtämiseen niin ei tarvi skannailla. Ostin jonkin edullisen piirtoalustan tietokoneesee, mutta sen kanssa en osaa piirtää yhtään. Tuntuma on jotenkin todella huono, joten jatketaan paperille piirtämistä. Ja siitä seuraavaan kysymykseen, saako lyijykynän jälkeä skannattua värillisenä niin että viivojen sisälle saa väritettyä ilman ylimaalaamista, vai onko ainoa keino mustavalkoinen skannaus jotta saa tuon värityksen tasojen alapuolelle toteutettua? Muuta ongelmaa ei ole kuin että lyijykynän jälki menee aika tuhnuseks mv skannaukses. pitääkö vain alkaa piirtämään tusseilla ti musteella? Ja mikä olis paras skannaus tarkkuus, 600*600?
Kiitos jos joku vaivautuu valottamaan kysymyksiä
Darth Mika:
--- Lainaus käyttäjältä: Huopatussi - 05.03.2026 klo 10:44:39 ---Hei, olis muutama alottelian kysymys jossa pidempään harrastaneet osaa varmaan neuvoa.
Ensinnäkin olisko joku softa, mikä olis erityisesti värittämiseen tehty. Ja mitä yksinkertasempi sen parempi. kunnei nuo atk hommat oo omaa osaamisalaa. Mut kumminki iha vakavasti otettava, ettei millä paintilla lähdetä
Ja toisekseen itse piirtämiseen tai skannaamiseen. Tuossa taannoin mietin että ehkä on helpompaa siirtyä sähköiseen piirtämiseen niin ei tarvi skannailla. Ostin jonkin edullisen piirtoalustan tietokoneesee, mutta sen kanssa en osaa piirtää yhtään. Tuntuma on jotenkin todella huono, joten jatketaan paperille piirtämistä. Ja siitä seuraavaan kysymykseen, saako lyijykynän jälkeä skannattua värillisenä niin että viivojen sisälle saa väritettyä ilman ylimaalaamista, vai onko ainoa keino mustavalkoinen skannaus jotta saa tuon värityksen tasojen alapuolelle toteutettua? Muuta ongelmaa ei ole kuin että lyijykynän jälki menee aika tuhnuseks mv skannaukses. pitääkö vain alkaa piirtämään tusseilla ti musteella? Ja mikä olis paras skannaus tarkkuus, 600*600?
Kiitos jos joku vaivautuu valottamaan kysymyksiä
--- Lainaus päättyy ---
Meikä saanut kanssa joululahjaksi Wacomin -piirtoalustan ja hitto, että on vaikeata piirtää tolla mitään. En saa mitään tuntumaa laitteeseen...en kyllä osaa piirtääkään oikeesti, mutta olisi kiva osata käyttää tota piirto-laitetta.
Huopatussi:
Joo se on wacoom merkkine kans se mun. Seki tuottaa hankaluuksia kun piirtää vasten alustaa ja tarvii tuijottaa koneen ruutua. Vois olla helpompi piirtää ko sais kattoo kynän kärkee.
Helpompaa se olis ko sais heti piirtää sähkösesti eikä tarvis skannailla. Ja olis niissä softis kaikkia mukavia tusseja,teriä, pensseleitä mitä muuten ei käytös ole, ja kaikki olis muokattavis enemmän ko vain pöydällä lyijjäri, kumi ja kokpiopaperi 😅
Timo Ronkainen:
Piirtoalustan kanssa voi olla tosiaan aika vaikeaa noin alkuun ja vaatii totuttelua, ennen kuin silmä-käsi-koordinaatio menee sopivasti.
Mutta onhan niitä piirtotablettejakin olemassa, jolle voi piirtää ikään kuin suoraan näytölle. Kalliimmista Wacomin Cintiqeistä edullisempiin malleihin löytyy - on isompaa ja pienempää (12" - 20" ja yli) ja niiden paineentunnistustasojen määrä (kynän herkkyyteen liittyvä asia) on merkitsevä, miten hienoa ja tarkkaa viivan paksuuden vaihtelu on. Hintahaarukka vaihdellee tonnista alle kahden sadan. Itse käytän ainoastaan tuota piirtopöytää, enkä omaa kokemusta noista sen kummemmin. Ehkä se tulee semmoinenkin joskus hankittua.
Wacom Cintiq 16" näytöllä
Edullisia merkkejä ovat ainakin Huion Pen Tablet tai XP Pen.
Timo
Huopatussi:
Joo. Mukava olis koittaa tommosia piirtotabletteja ennenku lähtee mitään investoimaan. Pitääpä vähän kierrellä elektroniikkakauppoja olisko siellä pöydällä testattavana ko laitteita.
Sitten vielä tuo ohjelma jolla piirtää tai värittää. Nyt mulla on käytössä skechbook, se on aika yksinkertainen. Mieleen tuli onko liiankin pelkistetty softa vähänkin totisempaan käyttöön. Onko alettava opettelemaan vähän kulmikkaampia ohjelmia? Onki gim:ppi pätevä vai ihan se photoshop hommattava? Toki kaikki riippuu yksilöstä mitä vaatii ja haluaa mutta mihin suositeltaisiin aikansa uhrattavan?
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta