Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus

Tietokone vai käsinpiirräntä

<< < (50/51) > >>

Miha:
Viive ja piirtoterän taipumattomuus piirtotableteissa (siveltimeen verrattuna) ovat niitä asioita jotka estävät minua dumppaamasta siveltimiäni. Muuten tietokone on ollut alusta asti erottamaton osa työskentelyäni. Olen sanonut sen ennenkin, tehokkainta on jos tekee ensin paperille ja koneella hoitelee sitten loput.

Jossain vaiheessa varmaan viivekin on historiaa, silloin lienee enää kyse siitä, jääkö kaipaamaan perinteisen välineen kitkaa ja taipuisuutta. Niissäkin on puolensa.

Lurker:
Ei ole tulevaisuudessa originaaleja keräilijöiden keräillä... Hmm, ehkä se viimeksi tallennettu tiedosto?

Timo Ronkainen:

--- Lainaus käyttäjältä: Lurker - 24.09.2013 klo 08:50:57 ---Ei ole tulevaisuudessa originaaleja keräilijöiden keräillä... Hmm, ehkä se viimeksi tallennettu tiedosto?

--- Lainaus päättyy ---

Superdeluxe-painovedos 20 värillä happovapaalle taidepainokartongille taiteilijan signeerauksella ynnä sormenjäljellä?

Timo

Reima Mäkinen:

--- Lainaus käyttäjältä: Miha - 24.09.2013 klo 08:45:25 ---Jossain vaiheessa varmaan viivekin on historiaa, silloin lienee enää kyse siitä, jääkö kaipaamaan perinteisen välineen kitkaa ja taipuisuutta.

--- Lainaus päättyy ---
Meikä tykkää nimen omaan siitä kitkasta. Ja vielä yksi asia (josta on puhuttu tuolla Piirtopöydän hankinnasta ja käytöstä ketjussa ja josta Orjan täällä arvatakseni seuraavaksi kirjoittaa) se lasi siinä välissä. Jälki syntyy eri paikkaan kuin missä kynän kärki on. Ja tämäkin häirii allekirjoittanutta. Piirtopöydän kanssa ei tätä viimeksi mainittua ongelmaa ole ja vaikka siitäkin puuttuu se kitka (tai välipaperilla piirtimen kärki kuluu nopeasti) tykkään mieluummin käyttää sitä.

Ja itseni tuntien kyllä minua varmaan sapettaisi sekin että aina kun sen piirtonäytön tai tabletin (ohjelman) päivittää niin tuntuma vaihtuu. Pidän asioista jotka ovat ennakoitavissa ja pysyvät ennallaan. Kynien, siveltimien ja paperien kanssa tämä toteutuu aika hyvin. Ei kannata korjata (päivittää) sellaista mikä ei ole rikki, on hyvä motto.  :)

Tinca:
Vuonna 2007 olin tähän kyselyyn näköjään vastannut ja silloin olin ehdottoman jyrkästi perinteisen kannalla. En olisi koskaan uskonut tätä sanovani, mutta olen pikku hiljaa alkanut lämmetä myös tietokoneella piirtämiseen.. Onhan se toki nopeampaa, kätevämpää ja paljon enemmän mahdollisuuksia aikaansaada erilaisia efektejä...   ^-^ Niin se vaan mieli muuttuu!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta