Sarjakuvantekijöiden keskustelut > Välineet ja oppaat
Softat/ Yleiskeskustelua piirrosohjelmista
Veli Loponen:
Jaa-a. En ole ite vielä löytänyt pahemmin bugeja noista. Photoshopista on kokemusta kolmesta viimeisestä versiosta (5-7) ja Freehandistä 5-MX. Kummassakaan ei ole löytynyt omassa käytössä bugeja (paitsi jostain syystä ovat tohon FH mxään pistäneet näppäinoikotieksi alt+shift joka muuttaa kielen englanniksi/suomeksi ja se on tosi ikävää, kun alt+shift kuitenkin on myös monen muun näppäinoikotien osana. Vaikka eihän sillä ole muuta väliä, kun kirjoittaessa äät ja ööt yms. hukkuu).
Mäkkäri nyt on mennen tullen parempi kun pc (jos vaan olis rahaa, niin...). XP:tä en ottais vaikka maksettas (ja samalla annettais koneeksi sellainen tehomylly, että). Ja linuxiin vaihtaisin, jos vaan olis kiinnostusta opetella käyttämään.
thepanu:
Mulla on kokemusta photarista kolmosversiosta asti, mutta käyttöni on ollut varsin suppeaa joten rajat eivät ole tulleet vastaan, eikä ole kyllä bugejakaan ilmennyt.
XP on ainut windows jonka kanssa minulla ei ole ollut mitään ongelmia kertaakaan ikinä. Ja ainut windows joka minulla on ollut jota pystyy kaatumatta pitämään päällä 3 viikkoa. Aina on pitänyt sammuttaa jostain muusta syystä kuin siitä että kone olisi kaatunut.
Eikä minulla ole edes nykymittapuun mukaan mikään tehomylly.
Kakkoskoneessa on Linux (Red Hat) Ja kun kone oli ollut päällä 3 päivää niin että sillä ei tehty yhtään mitään, olivat kaikki silloin päällä olleet ohjelmat kaatuneet. Muutama selain ikkuna ja terminaaliruutu sekä jotain laitteiston hallinta työkaluja. Ja tuo Red Hat on ihan älyttömän raskas, toi kone(P2, 233Mhz) on koko ajan ihan kyykyssä, yritti tehdä mitä tahansa.
Veli Loponen:
Jännä. Mä en ole vielä kertaakaan nähnyt XP:tä, joka olisi toiminut edes siedettävästi ja kuitenkin muutamilla kavereilla olen sen kanssa pelleillyt.
Toisaalta mulla on ihan huippuhyvät kokemukset ollu kakstonnisesta ja tästä ME:stä, mikä mulla on kotikoneella.
thepanu:
Kaks tonnista en oo käyttäny, kun toi pelipuoli on kuitenkin varmaan puolet mun tietokoneen käytöstä. Ja ME mulla oli aluksi, mutta mikään Windows ei oo toiminu niin huonosti kuin se.
Taas huomataan kuinka konekohtaista Windowsin toimiminen on.
Juha Kouvalainen:
Siis ensimmäiseksi totean, että ilmaita lounaita ei ole.
Yksikään uskottava ohjelmistotalo ei voi ensin veloittaa satoja tai pahimmillaan tuhansia euroja jostain ohjelmasta ja sitten tarjota sitä käytännössä ilmaiseksi jonkun tietokonelehden kylkiäis-CD:llä. Niillä ovat ohjelmistot ovat aina jotain tietyn käyttöajan jälkeen umpeutuvia kokeiluversioita (esim. demoversio Paint Shop Prosta) tai sitten karsittuja versioita vanhoista ohjelmista (mm. Photoshop Elements, joka on karsittu versio vanhasta Photoshop 4:sta muistaakseni). Mutta totta kai joku karsittukin ohjelma käytännössä ilmaisena voi hyvinkin täyttää sen kuvankäsittelytarpeen, jota vailla on, joten esim. joku Photoshop Elements liene loistodiili, jos löytyy jostain cd:ltä.
Sitten avautumiseni kohta 2:
Windows XP on haitarista ja syvältä sieltä!
Varsinkin yhdistettynä Adoben raskaisiin vektoriohjelmiin. Siis aivan sanoinkuvaamattoman käsittämätön on se jumimisen, ruksutuksen ja hitauden määrä, joka esim. muutaman tuhannen vektoripisteen kokosivun ilmoituksen käsittelyssä ilmenee jollain InDesignilla. Eikä kyse ole koneresurssien puuttestakaan vaan Windows on pohjaton kaivo. Vaikka sille työntäisi kaziljoonan teraherzin tripleX 512-bittisen prosessorin ja kiljoona gigabyteä keskusmuistia, se silti päättää kesken tärkeimmän toimen, että nyt onkin loistava tilaisuus ruveta vähän siirtelemään erinäistä dataa keskusmuistin ja heittovaihtotiedoston (ei jumalauta minkä sanan ne swap filelle kielitoimistossa kehittivät) välillä.
Siispä kertokaapa toimiiko joku näppärällä graafisella käyttöliittymällä varusteltu linux yhtään sutjakammin? Mitä olen kuullut, niin nuo windowsin ohjelmatkin emuloituvat pyörimään linux-alustalla tehokkaammin mitä itse windowsissa.
Nimimerkillä. SuSe Linux + Wine hankintaan?
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta