Kirjoittaja Aihe: Tiitu Takalo  (Luettu 53836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #15 : 01.06.2007 klo 13:44:42 »
Lisäys dErasmukselle:
Ehkä toi pitäis puolantaa?

Ja piirtää hahmot uudestaan muumeiksi?
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

petteri tikkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 197
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #16 : 03.07.2007 klo 13:54:10 »
Tiitun kehä on hyvä. Hiton hyvä ja napakka. Hahmojen ilmeisiin on panostettu ja tarinakin etenee jouhevasti.
Tykkäsin kovasti.

tv. petteri tikkanen

Mikko A

  • Jäsen
  • Viestejä: 343
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #17 : 12.07.2007 klo 19:04:18 »
Voisin itsekin yhtyä hehkutukseen. Aika vähän Tiitulta mitään kehnoa on muutenkaan tullut. Kynänjäljeltään ehdottomasti yksi Suomen parhaista.

Mutta:

Ainoa asia, joka häiritsi, oli toi teema. Tiiä teistä muista, mutta mä olen ainakin lukenut liikaa naisten tekemiä seksuaalivähemmistösarjakuvia.

Tuosta olen samaa mieltä. Ei se tavallaan häiritse, niin paljon, kun tietää että henkilö piirtelee usein juuri asioista jotka kokee olennaisiksi piirtää. Esim. Tiitun sarjis uudessa Sarjarissa on ihan ehdoton ja ylivoimaisesti paras ko. lehdestä. Oikeastaan ainut joka pystyi lähestymään aihetta ilman noloja kliseitä tms. ja omaperäisesti tuollaisesta "radikaalista" naisnäkökulmasta.
Kun Tampere kuplii tapahtumassa Tiitu tokaisi että Kehä on vain rakkaustarina, jossa ihan vahingossa sattuu olemaan kaksi tyttöä kyseessä, teki mieli  yskäistä joku "BS!" tyyppinen koraus, koska.... noh, eiköhän se nyt ole selvää.
Mutta tosiaan, teknisesti erinomainen ja tarinaltaan asiallinen.

Ami

  • Jäsen
  • Viestejä: 264
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #18 : 16.08.2007 klo 16:56:33 »
Väkivaltahan oli vähintään yhtä keskeinen teema kuin seksuaalisuus! Tiitu pyöritti hienosti kumpaakin aihetta, ei sortunut liialliseen sentimentaalisuuteen, eikä muuhunkaan liioitteluun. Vastaavia väkivaltatarinoita on tehty tosi vähän, joten sääli, että se puoli on arvioinneissa jäänyt huomiotta.

Antti Värtö

  • Jäsen
  • Viestejä: 86
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #19 : 30.08.2007 klo 10:57:34 »
Monet täällä tuntuvat pitävän Kehän loppua huonona. Itse olin varsin tyytyväinen loppuratkaisun pienieleisyyteen ja jopa antiklimaattisuuteen. Mieleeni tuli elokuvapuolelta Fucking Åmål, jonka viimeinen kohtaus oli hieman samankaltainen: kaksi tyttöä, jotka eivät ole ihan varmoja, miten tästä nyt edetään.

Tietenkin FÅ:n tapauksessa katharsis oli jo saavutettu edellisessä kohtauksessa, joten lopun vaivautuneisuus oli erilaisessa kontekstissa kuin Kehässä. Silti Takalon sarjakuvan loppu tuntui hyvältä, koska se oli niin uskottava. Henkilöt tuntuivat oikeilta teineiltä, mikä on yllättävän harvinaista minkään taiteenmuodon piirissä.

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #20 : 30.08.2007 klo 12:36:56 »
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Mikko A

  • Jäsen
  • Viestejä: 343
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #21 : 02.09.2007 klo 11:11:03 »
Monet täällä tuntuvat pitävän Kehän loppua huonona. Itse olin varsin tyytyväinen loppuratkaisun pienieleisyyteen ja jopa antiklimaattisuuteen.

Kyllä minusta sama pätee monenlaiseen sarjakuvaa. Ei minusta ole välttämätöntä seurata edes huumori stripeissä sellaista "tilanteen esittely" + "eteenpäinvienti" + "punchline" formaattia (tai mikä lie onkaan..). Vitsi voi olla hyvä vaikka ei olisi edes oikea vitsi ;)  Moni varmasti odottaa sellaista perinteistä ja standardit täyttävää huonen rakennusta jossa lopussa voi fanfaarit soiden vetää lopputekstit. Tyylikkäämpi minusta on se että jos kertoo elämästä, ei sorry moiseen. Jättää käteen vaan sen saman epämääräisen jätöksen kuin elämä itsekin.

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #22 : 02.09.2007 klo 18:31:27 »
Tuli luettua .. ja ensivaikutelma on .. tyrmäävän HYVÄ! Tarvii syvemmin perehtyä vielä mutta sen voi sanoa [jo] että kuvitus on aivan mahtavaa, harkitun pelkistettyä mutta silti tyylikästä ja omaa eleganssiansa täynnä .. Originaalit haluaisikin nähdä.

Loppu? .. no jotenkin avoin kuitenkin, tähän kun toivoisikin vielä lisää jatkoa!


-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #23 : 02.09.2007 klo 18:49:00 »
Monet täällä tuntuvat pitävän Kehän loppua huonona. 

Kehän loppu ei ole missään määrin huono, kuten ei teoskaan.
Ero on siinä että sen sijasta että jättäisi miettimään omia suhatautumistapojaan ja maailmankuvaansa, kyseenalaistamaan tai alleviivaamaan Kehässä jäi olo että Takalo on pidätellyt itseään.
Tarina ei nyi, dialogia toimii, kerronnalliset tekniikat ovat hallussa ja hahmot elävät paperin ulkopuolella mutta "se jokin" on uupuu yhä.
Rakenteellisesti vikaa on vaikea löytää ja suoraan sanottuna se että on aiemmin lukenut Tiitua toimii tässä vastaan.

Kehän sääntöjen mukaan: 90 kiloiset ei enää ottele kärpässarjassa.

Aiempaan seksuaalivähemmistökuvaukseen sen verran että se oli luontevaa mutta vain koska kyseessä oli kahden tytön tarina. vaikka T.Takaloa tekijänä arvostankin sama tarina mutta pojilla olisi mennyt metsähallituksen puolelle ja vienyt kulkuneuvon lunastuskuntoon.

Jos Kehälle tulee jatkoa, niin itse toivoisin sen olevan luokkaa viidestä kymmeneen vuotta myöhemmin(tarinallisesti, ei julkaisuvuosissa).

Antti Värtö

  • Jäsen
  • Viestejä: 86
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #24 : 02.09.2007 klo 19:55:28 »
(S)ama tarina mutta pojilla olisi mennyt metsähallituksen puolelle ja vienyt kulkuneuvon lunastuskuntoon.
Mitä? Miksi? Itse olisin jopa toivonut tarinan olleen kahden pojan teiniromanssi, sillä "tyttöjen välinen ystävyys" on paljon kuluneempi aihe. Kaksi nyrkkeilijäpoikaa, joiden ystävyys syvenee hieman hämmentävästi... Se olisi ollut varsin tuore aihe, joka olisi saattanut toimia tehokkaasti. Nyt minulle tuli jatkuvasti Kehää lukiessani mieleen jo aiemmin mainitsemani Fucking Åmål - ei häiritsevästi, mutta jonkin verran.

Mikko A

  • Jäsen
  • Viestejä: 343
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #25 : 03.09.2007 klo 17:19:12 »
Mitä? Miksi? Itse olisin jopa toivonut tarinan olleen kahden pojan teiniromanssi, sillä "tyttöjen välinen ystävyys" on paljon kuluneempi aihe. Kaksi nyrkkeilijäpoikaa, joiden ystävyys syvenee hieman hämmentävästi...

Ehkä se on esteettisesti arveluttavaa!
Kahden teinipojan romanssikin minusta jo ideana tavallaan kulahtanut. Mielummin vaikka kahden elämää nähneen pian eläkkeelle siirtyvän nyrkkeilyvalmentajan romanssi, missä kiiltelevien lihaskimppujen luoma paine ja tunnemyrky omasta rapistuvasta kropasta lisää jännitteitä suhteelle  ;D

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #26 : 03.09.2007 klo 18:32:37 »
Mielummin vaikka kahden elämää nähneen pian eläkkeelle siirtyvän nyrkkeilyvalmentajan romanssi, missä kiiltelevien lihaskimppujen luoma paine ja tunnemyrky omasta rapistuvasta kropasta lisää jännitteitä suhteelle  ;D

Tiitu, rukoilen sinua toteuttamaan tuon idean. Ja mielellään Clint Eastwood toiseksi.

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #27 : 03.09.2007 klo 19:45:57 »
Ja Rocky Staniooli toisena?

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Antti Värtö

  • Jäsen
  • Viestejä: 86
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #28 : 04.09.2007 klo 19:46:53 »
(K)ahden elämää nähneen pian eläkkeelle siirtyvän nyrkkeilyvalmentajan romanssi,
...
Olen sanaton. Tämä olisi loistava lähtökohta sarjakuvalle. Ei ehkä yhtä myyvä aihe kuin teinilesbot, tosin.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Tiitu Takalo
« Vastaus #29 : 05.09.2007 klo 08:57:11 »
Pöh. Toteutuksestahan se riippuu :)
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi