Heti alkuun täytyy todeta, että tää oli ihan tosi hyvä.
Luin eilen läpi ja nauroin monta kertaa ääneen. Sekopäistä meininkiä, mutta pohjimmiltaan ehkä jopa "fiksua". Erittäin toimivaa huumoria, tämmöinen lämminhenkinen 50-lukulainen perhekuvaus ja kevyt yhteiskunnallinen läppä kuorrutetaan tuhdisti äärimmäisen absurdilla ja jopa julmalla huumorilla ja päähahmoina on nalleperhe. Hahmot on kauttaaltaan tosi symppiksiä, jo ihan ilman isosilmäistä söpöys-aspektiakin, joka tuo sarjikseen lisää häiriintynyttä tunnelmaa.
Piirrosjälki pysyy skarppina, semmosta aika perus-"sarjakuva" -meininkiä, mutta itse diggaan paksusta tussiviivasta ja lisäksi sekaan on tukotettu ihan reilusti yksityiskohtia. Kun alpparin avaa keskeltä ja selailee, sivut näyttää tosi raskailta, johtuen edellämainitusta, sekä suuresta määrästä pientä tekstiä, mutta juuri nuo repliikit on täyttä rautaa. Kieli on elävää ja monet vitsit syntyvät jo hahmojen välisestä kommunikaatiosta.
Loppupään stripit eivät kyllä olleet yhtä korkeatasosta kamaa kun sivun jutut, mutta eipä tuo varsinaisesti haitannutkaan. Jos ne ja jotkut yksittäiset pidemmät jutut oli enemmän semmosta peruslaatua, niin kaikki loput oli sit ihan loistokamaa. Toimiva ja melko tasapainoinen kokonaisuus, stripit ois tosin voinu laittaa alkuun, nyt tää ehkä vähän lässähti loppua kohden.
Jos tätä pitäis verrata johonkin, niin musta tässä jollain tapaa yhdistyy JP Ahosen Villimmät pohjolat ja Nissisen jutut. Semmosta hyväntuulista absurdia kamaa, vaikka jotkut läpät on aika tylyjäkin jopa.
Jep, täytyy vaan toivoo, että jengi noteerais tän, eikä sivuuttas ainakaan sen takia, että Happy horse toimii julkaisijana. Hinta – laatusuhde on ainakin paikallaan, varsinkin kun kattoo muita samantyylisiä pienten kustantamoiden julkaisuja. Ja vaikkei ookkaan paksuja kansia, toi on musta tosi hyvä paketti, siistit kannet ja hauska muoto.
Helvetti, mä suosittelin tätä jopa mun äiskälle!