0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Kun ongelmana on just, että tarvitsee tietoa ns. "hyshys"-alojen ihmisiltä heidän käytännöistään sen verran, mitä julkisuuteen saa antaa. Tämän takia hieman mietityttää kehen ottaa yhteyttä tarvittaessa, just poliisin tai armeijan henkilökuntaan.
Niin no lähinnä koskis organisaatiokäytäntöjä (hieno sana), kuten miten murhatutkimus edistyminen laitoksen sisällä tai muuta tällaista...arkistä hääräämistä juuri siellä työpaikalla. Tämän takia epäilyttää kääntyä niinkään kenenkään muun puoleen, joka olisi ammattilainen, muttei kuitenkaan laitoksen sisäinen.
Lues vaikka Matti Yrjänä Joensuun "Harjunpää" -dekkarit aluksi. Joensuu on entinen poliisi, ja niissä menee nuo komentojonot oikein.
Niin, jos vain olisikin aikaa tai intoa lukea fiktiota oppimisen toivossa. Mutta ei, ei mulle.
Niin no, miksetpä sitten samalla kehota kahtomaan jenkkisarjoja siinä sivussa ja ottamaan niistä mallia? Molemmat ovat valitettavasti fiktiota ja ennen kaikkea juuri dekkarikirjallisuudessa minä ainakin kyseenalaistan vieläkin enemmän, koska päähenkilöillä on "mystinen" tapa joutua juuri niihin epämääräisimpien tutkimusten avainhenkilöiksi, mikä taasen ei tippaakaan vastaa todellisuutta. Vaikka se olisikin rujon realistisesti kirjoitettuna, se on silti fiktiota, jossa pitää kyseenalaistaa enemmän ja kuitenkin tarkistaa ne asiat joltakulta. Sen takia mä mieluummin menen ammattilaiselta kysymään, kuin yrittäisin fiktion pohjalta jahkailla, mikä tässä nyt on totta ja mikä.
En kehottanut lukemaan mitä tahansa dekkareita, vaan noi Harjunpäät on oikeasti aika karuja ja arkisia kuvauksia joissa poliisin toiminta on ehdottomasti aidolta pohjalta kuvattu. Siinä määrin, ettei kukaan henkilöistä lähde sooloilemaan oman asemansa ja työnkuvansa ulkopuolelle.
Silti, kaikesta huolimatta, joutuisin kyselemään joltakin asiantuntijalta, onko tämä ja tämä' mahdollista/totta/lisää infoa. Tämän takia mä mieluummin menisin suoraan kysymään siltä, joka tietää, kuin joutuisi itse miettimään, mikä tässä nyt saattas aiheuttaa uskottavuusongelmia.