Kirjoittaja Aihe: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä  (Luettu 104224 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Emppu

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #75 : 11.12.2009 klo 07:37:24 »
Kun ongelmana on just, että tarvitsee tietoa ns. "hyshys"-alojen ihmisiltä heidän käytännöistään sen verran, mitä julkisuuteen saa antaa. Tämän takia hieman mietityttää kehen ottaa yhteyttä tarvittaessa, just poliisin tai armeijan henkilökuntaan.

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 392
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #76 : 11.12.2009 klo 09:54:49 »
Nykyään on tietysti kaikenlaisia nettifoorumeita, joista voi kysyä. Niiden luotettavuus on tietysti on oma juttunsa. Vanhaan hyvään aikaan oli sentään vielä aktiivinen suomenkielinen sfnet, jossa eri alojen asiantuntijoita kyllä löytyi omilla nimillään. Onkohan siellä enää edes Jukka K. Korpelaa, kaikkien alojen erikoisasiantuntijaa?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

Krisse

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #77 : 11.12.2009 klo 14:06:24 »
Kun ongelmana on just, että tarvitsee tietoa ns. "hyshys"-alojen ihmisiltä heidän käytännöistään sen verran, mitä julkisuuteen saa antaa. Tämän takia hieman mietityttää kehen ottaa yhteyttä tarvittaessa, just poliisin tai armeijan henkilökuntaan.

Tuollaisessa tilanteessa ainakin minä etsisin ensin käsiini tiedottaja tms. nimikkeellä kulkevan henkilön yhteystiedot ja soittaisin hänellwe. Hän varmaan osaa ohjata tiedustelun eteenpäin oikealle henkilölle.

Krisse

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #78 : 11.12.2009 klo 14:33:12 »
Tämä neuvo on ehkä liian itsestään selvä ollakseen hyödyllinen, mutta tulkoon nyt sanotuksi: omat verkostot kannattaa käydä läpi. Todennäköisesti sinulla on sukulainen, ystävä tai opiskelukaveri, joka tuntee mukavan poliisin tai ammattisotilaan. Tuttavantuttavuus voi helpottaa yhteydenottoa ja tehdä itse tiedustelutilanteesta rennomman.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #79 : 11.12.2009 klo 16:46:40 »
Kun ongelmana on just, että tarvitsee tietoa ns. "hyshys"-alojen ihmisiltä heidän käytännöistään sen verran, mitä julkisuuteen saa antaa. Tämän takia hieman mietityttää kehen ottaa yhteyttä tarvittaessa, just poliisin tai armeijan henkilökuntaan.

Oletko varma, ettei tietoa löydy netistä? Mä olin tutustumassa räjähdysaine- ja ammustehtaaseen, ja ihmettelin siinä kuinka opastava insinööri niin avoimesti lateli, miten kotoisilla kaikkialta saatavilla tarveaineilla helposti räjäyttää talon, vuoren tai mitä vaan, niin vastaus oli että "eihän meillä enää mitään salaisuuksia ole, kaikki löytyy nykyään netistä".

Kuvaamisen kanssa oli aluksi epävarmuutta, mutta kun ehdotin että aina kun vastaan tulee jotain mitä ei saa kuvata, kielto annettaisiin vasta sitten, niin kuvaaminenhan onnistui kaikkialla, paitsi laivaston torpedoja tekevällä osastolla.

Armeijan tiedottajilta sopii kysellä vaikeitakin asioita. Loppujen lopuksi kaikki on jo painettu Taistelijan Käsikirjaan (ent Sotilaan Käsikirja) ja sen vuotuisiin Huomio!-lisäosiin, jotka taatusti ovat löytäneet tiensä joka ikisen vakoojan käsiin, kun ne jopa minullakin, kruununraakilla ja vihreän kortin vapautetulla on hyllyssä.

Tiedottajat muuten tietävät paremmin kuin kantahenkilökunta, mitä saa kertoa ja mitä ei. Kantahenkilökunnalta saattaa olla vaikea löytää perusspeksejä tarkempaa tietoa.

K

Emppu

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #80 : 11.12.2009 klo 17:26:18 »
Niin no lähinnä koskis organisaatiokäytäntöjä (hieno sana), kuten miten murhatutkimus edistyminen laitoksen sisällä tai muuta tällaista...arkistä hääräämistä juuri siellä työpaikalla. Tämän takia epäilyttää kääntyä niinkään kenenkään muun puoleen, joka olisi ammattilainen, muttei kuitenkaan laitoksen sisäinen.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #81 : 11.12.2009 klo 17:32:50 »
Niin no lähinnä koskis organisaatiokäytäntöjä (hieno sana), kuten miten murhatutkimus edistyminen laitoksen sisällä tai muuta tällaista...arkistä hääräämistä juuri siellä työpaikalla. Tämän takia epäilyttää kääntyä niinkään kenenkään muun puoleen, joka olisi ammattilainen, muttei kuitenkaan laitoksen sisäinen.

Lues vaikka Matti Yrjänä Joensuun "Harjunpää" -dekkarit aluksi. Joensuu on entinen poliisi, ja niissä menee nuo komentojonot oikein.

Emppu

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #82 : 11.12.2009 klo 17:40:19 »
Lues vaikka Matti Yrjänä Joensuun "Harjunpää" -dekkarit aluksi. Joensuu on entinen poliisi, ja niissä menee nuo komentojonot oikein.
Niin, jos vain olisikin aikaa tai intoa lukea fiktiota oppimisen toivossa. Mutta ei, ei mulle.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #83 : 11.12.2009 klo 17:51:13 »
Niin, jos vain olisikin aikaa tai intoa lukea fiktiota oppimisen toivossa. Mutta ei, ei mulle.

No heitä ne pelikoneet helvettiin, niin aikaa alkaa löytyä.
:-D

Emppu

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #84 : 11.12.2009 klo 18:03:27 »
Niin no, miksetpä sitten samalla kehota kahtomaan jenkkisarjoja siinä sivussa ja ottamaan niistä mallia? Molemmat ovat valitettavasti fiktiota ja ennen kaikkea juuri dekkarikirjallisuudessa minä ainakin kyseenalaistan vieläkin enemmän, koska päähenkilöillä on "mystinen" tapa joutua juuri niihin epämääräisimpien tutkimusten avainhenkilöiksi, mikä taasen ei tippaakaan vastaa todellisuutta. Vaikka se olisikin rujon realistisesti kirjoitettuna, se on silti fiktiota, jossa pitää kyseenalaistaa enemmän ja kuitenkin tarkistaa ne asiat joltakulta. Sen takia mä mieluummin menen ammattilaiselta kysymään, kuin yrittäisin fiktion pohjalta jahkailla, mikä tässä nyt on totta ja mikä.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #85 : 11.12.2009 klo 18:52:51 »
Niin no, miksetpä sitten samalla kehota kahtomaan jenkkisarjoja siinä sivussa ja ottamaan niistä mallia? Molemmat ovat valitettavasti fiktiota ja ennen kaikkea juuri dekkarikirjallisuudessa minä ainakin kyseenalaistan vieläkin enemmän, koska päähenkilöillä on "mystinen" tapa joutua juuri niihin epämääräisimpien tutkimusten avainhenkilöiksi, mikä taasen ei tippaakaan vastaa todellisuutta. Vaikka se olisikin rujon realistisesti kirjoitettuna, se on silti fiktiota, jossa pitää kyseenalaistaa enemmän ja kuitenkin tarkistaa ne asiat joltakulta. Sen takia mä mieluummin menen ammattilaiselta kysymään, kuin yrittäisin fiktion pohjalta jahkailla, mikä tässä nyt on totta ja mikä.

En kehottanut lukemaan mitä tahansa dekkareita, vaan noi Harjunpäät on oikeasti aika karuja ja arkisia kuvauksia joissa poliisin toiminta on ehdottomasti aidolta pohjalta kuvattu. Siinä määrin, ettei kukaan henkilöistä lähde sooloilemaan oman asemansa ja työnkuvansa ulkopuolelle.

Emppu

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #86 : 11.12.2009 klo 19:03:36 »
En kehottanut lukemaan mitä tahansa dekkareita, vaan noi Harjunpäät on oikeasti aika karuja ja arkisia kuvauksia joissa poliisin toiminta on ehdottomasti aidolta pohjalta kuvattu. Siinä määrin, ettei kukaan henkilöistä lähde sooloilemaan oman asemansa ja työnkuvansa ulkopuolelle.
Silti, kaikesta huolimatta, joutuisin kyselemään joltakin asiantuntijalta, onko tämä ja tämä' mahdollista/totta/lisää infoa. Tämän takia mä mieluummin menisin suoraan kysymään siltä, joka tietää, kuin joutuisi itse miettimään, mikä tässä nyt saattas aiheuttaa uskottavuusongelmia.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2009 klo 19:14:35 kirjoittanut Empuska »

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #87 : 11.12.2009 klo 19:27:34 »
Nyt alkoi kiinnostaa, mikä vaatii noin tarkkaa kuvausta kun ei entisen poliisin tarinat riitä? Voi nimittäin olla melko puuduttavaa lukijalle, jos sarjakuvassasi käydään todistajanlausunto kolme kertaa läpi ennenkuin se allekirjoitetaan ja sitten kerrataan jotta kaikki olisi varmasti oikein. Ei hyvä tarina kärsi siitä jos kulmia on pyöristelty.

Emppu

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #88 : 11.12.2009 klo 20:18:56 »
En mie mitään tarkkaa kuvausta tarvitse, mutta fiktion lukemisessa on aina kaksinkertainen vaiva. Se, että voi kysyä asioita joltakin, on käsittääkseni paljon pienempi vaiva kuin se, että lukee kirjoja ja yrittää sieltä jotenkin onkia ne faktat, joita itse tarvitsee.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #89 : 11.12.2009 klo 20:41:36 »
Silti, kaikesta huolimatta, joutuisin kyselemään joltakin asiantuntijalta, onko tämä ja tämä' mahdollista/totta/lisää infoa. Tämän takia mä mieluummin menisin suoraan kysymään siltä, joka tietää, kuin joutuisi itse miettimään, mikä tässä nyt saattas aiheuttaa uskottavuusongelmia.

Toisaalta, ennen kuin sä voit mennä kyselemään, sulla pitää olla valmiina kasa väittämiä ja oletuksia joihin voi vastata kyllä tai ei. Nollapohjalta kyselijä ei todellakaan saa kuin huonon maineen, ja ylimääräisenä miinuksena vielä se, ettei seuraava kyselijä tule saamaan hyvää kohtelua vaikka hänellä olisi kotiläksyt tehty. Eli kyselemällä tyhmiä teet samalla karhunpalveluksen kaikille muillekin.

Ei kirjojen lukemista tarvitse pelätä. Muutama sata sivua menee parissa tunnissa kun opettelee ensin lukemaan. Tän keskustelun aikana olisit jo puolivälissä kolmatta Harjunpää-kirjaa.
;-)

Kivi