Kirjoittaja Aihe: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä  (Luettu 104231 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #180 : 12.11.2011 klo 17:08:59 »
Puhun nyt enemmän Making Comicsista, jota melkein JOKAINEN tekijä suosittelee lähtökohdaksi lähtä tekemään sarjakuvia (jossa tehtävät perustuvat McCloudin teorioihin myös). Missä mun mielestä ko. kirja on vain ihmisoikeusrikos tulevia tekijöitä kohtaan. Se kuitenkin perustuu pitkälti juuri teorioihin (hyödyllisimmät teoriat, yllätys, yllätys, tuttuja animaation puolelta), ja kuvakerronnan osalta arvo on aika puhdasta nollaluokkaa.

Mustavalkoinen ajatteluhan on sinänsä naurettava ajatus puhuttaessa hyvästä sarjakuvakerronasta, mutta siis kun puhumme nyt täydellisestä tyhjiöstä siihen, miten joku toimii kuvakerrontana. Se, että jotkut viitsii nähdä tuntikausia vaivaa nillittääkseen ruuduista ja niiden toimimisesta sivussa, on mun mielestä kyllä järjetöntä, mutta paremmin käytettyä aikaa tekijöiden näkökulmasta kuin se, ettei näistä nillitetä, vaan ohitetaan se sanomalla "On se hyvä jötkäle edelleenkin".

Kuitenkin kun se asenne on sitä, ettei sarjakuvassa ole sääntöjä tai kuvakerronta toimii yhtä hyvin banaalimmin kuin laskelmoidusti, ei hirveästi avita sitä, että sarjakuvassakin nähtäisiin jotain yhteisiä kerrontapiirteitä tai tapoja, mitkä toimivat ja mitkä eivät toimi millaisessa kohtauksessa, genressä tai sarjakuvamuodossa lukijalle. Niitäkin kuitenkin on hirveä määrä, ja nämä ylimalkaisesti ohitetaan ajatuksella "Kun sarjakuvalla vaan tarvitse olla mitään sääntöjä".
« Viimeksi muokattu: 12.11.2011 klo 17:15:20 kirjoittanut Emppu »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #181 : 12.11.2011 klo 17:15:38 »
No ei Making comicskaan ole kehno mutta ymmärrän yskäsi.
  Niitäkin kuitenkin on hirveä määrä, ja nämä ylimalkaisesti ohitetaan ajatuksella "Kun sarjakuvalla vaan tarvitse olla mitään sääntöjä".
onko tuo oikeasti opetusmetodi?
Jos on oma kantani on "opetus seis" tai sitten samat ihmiset eivät saa suuttua jos liikenteestä poistetaan säännöt.

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #182 : 12.11.2011 klo 17:20:56 »
Tuntu olevan aika sitkeästi kiinni Limingan linjan opetusmetodeissa, mutta ei sen kummallisempaa settiä ole löytynyt sittemmin AMK-tason kuin Sarjakuvakeskuksen opetuksestakaan. Nyt se Keijjo tulee riehumaan, mutta omapahan on vikansa, kun minua opetti...!

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #183 : 12.11.2011 klo 17:28:11 »
en niin hyvin Keijjoa viime kädessä tunne mutta itse en ihan noin yksioikoisena ole opetuskäytäntöä mieltänyt siitä mitä ihmisten kanssa on tullut juteltua.

Ja minä sentään olen yksi ärisevimpiä " sarjakuvaa ajetaan tässä maassa vaan yhteen lokeroon"-ihmisiä.

En väitä että puhut omiasi, mutta tulee ainakin minulle ihan puskista tuo. Kuten sanottua en ole ikinä opiskellut sarjakuvaa missään muutamat työväenopistojen kurssit ovat olleet enemmän "ne pari tuntia viikosta jotka on vaan tälle asialle".


Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #184 : 12.11.2011 klo 17:51:42 »
Nojoo, se menee taas tähän turhaan kitisemiseen, kun kuitenkin varmaan parempi, että jotain opetetaan kuin ei mitään. Se, että keskitytään tekemään teoreettisesti sarjakuvaa on juuri tämä miinuspuoli, että unohdetaan sarjakuvalla olevan se mahdollisuus olla muotoonsa tehtynä optimaalista. Kokeileva taas oma asiansa, mutta kaupallista sarjakuvaa tekevät varmasti joltain osin haluaisivatkin jotain ohjeistusta kuin vain "ole oman onnesi nojassa".
Myös sarjakuvaopetuskirjallisuudessakin mua häiritsee tämä. Kun katsoo sarjakuvaoppaita, oli ne suomalaisia tai englantilaisia, tulee aika vähän sellaisia mieleen, joissa jaksettaisiin keskittyä sarjakuvakerrontaan yleisvaltaisemmin. Ehkä menee enemmän sitten sarjakuhistorian puolelle, mistä mulla taitaa kirjallisuuden osalta olla aika nätti aukko Harveyn opusta lukuunottamatta.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2011 klo 17:53:56 kirjoittanut Emppu »

Makku

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #185 : 07.12.2011 klo 01:16:30 »
hyvä että täällä on tällanen threadi ettei ite tarvii ruveta tästä pienestä asiasta uutta väsään. Eli mulla on tällanen pulma, että toimiiko fantasia mustavalkoisena vai pitääkö värittämään harjoitella? En mä mitään isoo aatellu oo, ideoita löytyy vaikka millä mitalla isoihinkin projekteihin mutta ei niistä yleensä mitään tule. Tästä varmaan laitan joitain kokeiluja tonne galleriaan. Sitten jos alan väritystä harjoittelemaan, niin kannattaako tehdä varjot yms väreillä vai rasterilla?

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #186 : 07.12.2011 klo 14:29:25 »
Ehkä helpompi vastaus tähän on ajatella, millaista jälkeä haluat tehdä kuin onko se värillistä vai mustavalkoista. Sen jälkeen pitää miettiä, millaista kuvakerrontaa tyyli tarvitsee toimiakseen tarinan kanssa. Jos molempiin löydät vastauksen, niin kyllä, fantasia toimii mustavalkoisena.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #187 : 07.12.2011 klo 14:38:12 »
Fantasia toimii mainiosti mustavalkoisena useammassakin eri tyylissä.

Makku

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #188 : 07.12.2011 klo 17:34:43 »
Kiitos, enpä taida sitten värejä ruveta vääntämään. Oon jo jonkin verran tota mustavalkosta piirtelemistä harjoitellukin.  ::) Galleriaan tulee jotain mustavalkoista fantasiaa, rupeanpa piirtämään  ;)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 880
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #189 : 16.01.2012 klo 13:20:11 »
"Kun sarjakuvalla vaan tarvitse olla mitään sääntöjä".
Näinhän se on. Se on vaan sitten eri asia, että kuka niitä ilman sääntöjä tehtyjä sarjakuvia jaksaa pidemmän päälle lukea.

Myös sarjakuvaopetuskirjallisuudessakin mua häiritsee tämä. Kun katsoo sarjakuvaoppaita, oli ne suomalaisia tai englantilaisia, tulee aika vähän sellaisia mieleen, joissa jaksettaisiin keskittyä sarjakuvakerrontaan yleisvaltaisemmin.
Eisnerin kirjat tulee ekana mieleen. Onhan niitä joitain muitakin, mutta vähemmän, joo.

Se, että keskitytään tekemään teoreettisesti sarjakuvaa on juuri tämä miinuspuoli, että unohdetaan sarjakuvalla olevan se mahdollisuus olla muotoonsa tehtynä optimaalista.
Sarjakuvan kielioppi tai ilmaisu ei ole mitenkään vakiintunut, se kumpuaa edelleen vähintään yhtä paljon tekijöiden persoonasta kuin traditiosta.

toimiiko fantasia mustavalkoisena vai pitääkö värittämään harjoitella?
Kirjastosta löytyy paljon esimerkkejä. Ehkä selkeimpiä fantasiaa sivuavia genrejä ovat scifi ja kauhu, joissa on lännessäkin vahva mv-sarjakuvan perinne. Mangapuolella toimii vielä paremmin. Ehkä jos omaa tekemistä ajattelee niin silloin pitäisi kysyä, että myykö mv-fantasia? Tähän kysymykseen vastaisin että huonommin, paitsi mangana.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Riekko

  • SURFIN' BIRD
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 104
  • Right, remove the supports!
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #190 : 20.03.2012 klo 23:30:50 »
Onko sanattoman sarjakuvan käsikirjoittamisessa jotakin erityisesti huomioon otettavaa?
Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #191 : 20.03.2012 klo 23:36:28 »
Onko sanattoman sarjakuvan käsikirjoittamisessa jotakin erityisesti huomioon otettavaa?

Hahmojen elekieli korostuu eli ilmeiden ja ruumiinkielen tulee olla mahdollisimman selkeitä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #192 : 21.03.2012 klo 21:29:44 »
Onko sanattoman sarjakuvan käsikirjoittamisessa jotakin erityisesti huomioon otettavaa?

vain piirtäjä.
Mikäli onnistuu hän pitää huolen kaikesta tuosta mitä VesaK sanoi.
Tarinan on silti toimittava ja henkilöiden oltava mielenkiintoisia.
Mutta noihin nyt muutenkin on kiinnitettävä huomiota.

Promaker

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #193 : 18.06.2012 klo 21:42:25 »
Noniin, suunitelmissa olisi jonkin asteinen pilapiirrossarja, ja näin aluksi olen miettinyt kokoa johon piirtäisin. Tai pikemminkin ruudun suhdetta. A4:n taittaisin joko pysty- tai vaakasuunnassa, olisiko kumpikaan järkevää? Onko piirroksia sitten joskus helpompi kaupata esim sanomalehtiin jos sopivat stripin tilaan? (kuten hesarin Wulffmorgenthaler) Miten homman hoitaa isot nimet isossa maailmassa?

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #194 : 19.06.2012 klo 15:06:00 »
Noniin, suunitelmissa olisi jonkin asteinen pilapiirrossarja, ja näin aluksi olen miettinyt kokoa johon piirtäisin. Tai pikemminkin ruudun suhdetta. A4:n taittaisin joko pysty- tai vaakasuunnassa, olisiko kumpikaan järkevää? Onko piirroksia sitten joskus helpompi kaupata esim sanomalehtiin jos sopivat stripin tilaan? (kuten hesarin Wulffmorgenthaler) Miten homman hoitaa isot nimet isossa maailmassa?

Eli strippisarjaa olisit piirtämässä?

Muutama yleinen nyrkkisääntö joista kannattaa aloittaa on esimerkiksi sellainen, että originaalikoko on vähintään 2 kertaa suurempi (noin 142%) kuin lopullinen julkaisukoko.

Stripin muoto taas on suunnilleen 3X1, eli jos originaalistripin leveys on noin 30cm on stripin korkeus noin 10cm.

A4 voi olla liian pieni paperiksi. Suosittelen aloittamaan A3-kokoisella paperilla, ja vielä niin että se A3 on vaakatasossa. Aika paljon riippuu siitäkin, mikä on itsellesi luonteva koko piirtää, ja millaisella kynällä/siveltimellä piirrät. Kannattaa ehkä aluksi piirrellä vapaalla kädellä, ja sitten mitata vasta minkä kokoista tilaa tarvitaan, sitten on helppo tehdä valmiita vaakarivejä "oikeassa" koossa.

Kivi