Minua harmittaa nykypäivän suuntaus, että monet lehdet, joihin olen ottanut yhteyksiä ja kysellyt, hakuaisivatko he kuvituksia julkaisujensa täytemateriaaliksi, niin olen saanut vastaukeksi lähes poikkeuksetta, että he käyttävät ns. kuvapankkeja ja silloin kuvituksille ei ole tarvetta. Näin tapahtui viimeksi, kun otin kahteen koira-aiheisen lehden toimitukseen. Eivät halunneet edes näytekuvia katsottavaksi. Voin todeta koirakuvituksieni olleen kyllä julkaisukelpoista kamaa. Tein kovan työn ja käytin referenssimateriaalinakin koiraaiheisia valokuvia, jotta kustantaja vakuuttuisi, että todellakin piirtämäni koirat ovat koiria eivätkä näytä kissan ja koiran sekoitukselta. Nyt ei ole kysynys sarjakuvista, joissa joskus koira saattaa näyttää koiralta, mutta näyttää kiroilevalta siililtä...

Mutta tylysti vatataan, etteivät halua edes näytekuvia. Kyllä se minua lannistaa kovinkin.
Eräs tunnettu sarjakuvapiirtäjä mainitsi erään lehden haastattelussa joitakin vuosia sitten, että on vaikeaa saada töitään kaupaksi julkaisuihin. Ja hänellä kyllä oli taitoa ja meriittejä vaikka muille jakaa kun tunnettu oli Suomessa.
Nyt kun aikaa on kulunut tuostakin haastattelusta jo monta vuotta, koen, että tilanne on vielä huonompi saada kuvituksia julkaistuksi tänä päivänä.
Ja sitten on ollut tapauksia, että kuvia on kehuttu kovasti, mutta eivät ole valmiita maksamaan, koska budjetti on suunniteltu etukäteen jopa pariksi vuodeksi eteenpäin. Ilmaiseksi kyllä ottaisivat, mutta.... Ei minullekkaan ole ilmaisia kynät, pensselit, musteet ja paperi, kun niitä koska kuluu silloin paljonkin, kun inspiraatio ja luovuus taas antavat virtaa itselle. Ja siihen vielä käytetty aika päälle. Vaikka usein hutaisenkin kuvan nopeasti, se kyllä näkyy, mutta kun propjekti jota tekee on itselleenkin kiinnostava, niin siihen käyttää silloin luonnollisesti aikaa ja osaamistaan aivan toisella tavalla. Eipä tällä kertaa muita murheita!
Mutta onneksi on kvaakin galleria. Tosin se on ollut aika tyhjä meikäläisellä monta vuotta.....ryhdistymisen paikka jepuli jep!