Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi  (Luettu 246117 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #825 : 11.09.2015 klo 06:13:03 »
Paska juttu!
Tsemppiä.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #826 : 13.09.2015 klo 01:11:05 »
Tack! Ehkäpä se onkin helpotus ja uuden löytämistä. Kaikenlaisia OMIA ideoita ja kässäriluonnoksia on raapusteltu ja suunniteltu.

Timo

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #827 : 13.09.2015 klo 17:02:56 »
Tsemppiä, Timo, ja kaikki muutkin joille noin käy! Tuo on niin ilkeä nykypäivän vitsaus.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #828 : 14.09.2015 klo 00:04:31 »
No näinhän se on. Nyt pitää vaan ajatella, että NYT voi tehdä ihan mitä haluaa.  ;D

Timo

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #829 : 14.09.2015 klo 16:51:18 »
No näinhän se on. Nyt pitää vaan ajatella, että NYT voi tehdä ihan mitä haluaa.  ;D

Siihen älä ainakaan tartu, että nyt on tilaisuus tehdä kaikki se, mitä sulta on aina pyydetty. Se tie vie tuhoon.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #830 : 14.09.2015 klo 23:51:23 »
Siihen älä ainakaan tartu, että nyt on tilaisuus tehdä kaikki se, mitä sulta on aina pyydetty.

Eieiei... Teen nyt jonkin aikaa vain ja ainoastaan mitä itse haluan.  ;D

Timo

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #831 : 15.09.2015 klo 11:37:17 »
Suuri muutos. Toivottavasti kääntyy voitoksi.
Taidoista ei pitäisi jädä kiinni.

Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #832 : 15.01.2016 klo 12:26:30 »
Luin uusimman Sarjainfon.

"Monia huolestutti etukäteen oma piirustustaito. Työpajojen aikana he kuitenkin huomasivat, kuinka yksinkertaista sarjakuvien piirtäminen on ja kuinka vaikuttava väline sarjakuva voi olla."

Yksinkertaista.

Hyvä lehti se on tietysti, kiitos entiselle päätoimittajalle ja paljon menestyksen toivotuksia uudelle toimitukselle.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Marko Raassina

  • Jäsen
  • Viestejä: 118
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #833 : 25.09.2016 klo 10:52:49 »
Olen ollut viime kuukausina tuottelian kuin koskaan, ja sitten iski kipu sormien niveliin ja ranteeseen. Ei ole koskaan ennen moista ollut, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Olen ollut nyt muutaman päivän piirtämättä ja pelaamatta, ettei rasittuisi enempää. Vähän kylmägeeliä niin helpottaa, mutta silti se pelko on ettei vaan olis jotain pahempaa. Oiskohan siltä varalta jotain hanskoja tai muuta apua voiteiden lisäksi.
markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

Clavia Z

  • Kummajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #834 : 27.09.2016 klo 16:28:15 »
Hellin monta vuotta ideaa vaihtoehtotodellisuuteen sijoittuvasta, seitsemästä pitkästä tarinasta koostuvasta sarjakuvasta, joka ruotisi ihmisten ja eläinten suhdetta ja ihmisen tapaa elää maapallolla, mutta kertoisi kaiken metsäneläinten näkökulmasta.

Helmikuussa 2012 rupesin toteuttamaan unelmaprojektiani.

Nyt kun olen keskellä neljättä tarinaa eli urakan puolessavälissä kärsin vähän väliä innostuksen puutteesta. Rakastan projektiani edelleen täysillä ja ideoita on vielä piirtämisvaiheessa pursunnut päästä sellaista tahtia että hirvittää, mutta olen kokenut pitkiäkin ajanjaksoja, jolloin piirtäminen ei vain ole yksinkertaisesti maistunut.

Olen joutunut olemaan piirtämisharrastukseni kanssa yksin koko elämäni. En ole löytänyt ympärilleni ketään jota voisi piirtäminen kiinnostaa, saati että olisi välittänyt lukea sarjakuviani. Olen ollut koko ikäni myös pohjimmiltani tyytymätön piirrosjälkeeni. En ole teknisesti niin hyvä piirtäjä kuin haluaisin. Muutenkin sarjoissani tuntuu olevan aina jotain mikä ei ns. skulaa, mutten ole keksinyt missä vika voisi piillä. Ja aina olen joutunut itse toimimaan omana opettajani, vaikka tarvitsisin jonkun neuvomaan kädestä pitäen mitä teen väärin.

Sain viime vuonna valmiiksi ensimmäisen A2-kokoisen sarjakuvani. Sivuprojektin, joka ei liity millään tavalla tähän suururakkaani. Heti puolenvälin jälkeen aloin saada aikaiseksi graafisesti näyttävää jälkeä. Sellaista mitä olen koko ajan tavoitellutkin. Tosin vain monin paikoin, en joka ruutuun. Eli tähän mennessä suosimani A3-koko on vain osasyy siihen etten ole lopputulokseen tyytyväinen. Jossain muualla klikkaa vielä.

Olen ollut nyt yli kaksi viikkoa piirtämättä mitään. Tämänhetkisen sarjakuvani sivu 102 on sen ajan lojunut pöydällä alustavassa suunnitteluvaiheessa.

Jaksaisinko tänään ottaa itseäni niskasta kiinni ja ruveta taas turhaan taisteluun...

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #835 : 27.09.2016 klo 16:33:37 »
Nyt vaan inktoberia kehiin. Yksi kuva per päivä.
 Piirrä toistuvasti ja yksi juttu: https://www.youtube.com/watch?v=lRtV-ugIT0k

se EI ole helppoa.

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #836 : 27.09.2016 klo 20:00:53 »
Suosittelen myös.
Tuossa oma viimevuotinen Inktober-kooste. Mukavaa vaihtelua digipiirtämiseen.

Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #837 : 27.09.2016 klo 20:14:58 »
Jaksaisinko tänään ottaa itseäni niskasta kiinni ja ruveta taas turhaan taisteluun...
Hieno postaus. Samoja ajatuksia ollut viime vuosina. Kun ei huvita, kysyn itseltäni mikä olisi vaihtoehto? Olen sitten ottanut vain sen asenteen että teen, koska jotainhan sitä ihmisen pitää tehdä.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #838 : 27.09.2016 klo 20:57:11 »
Samoja ajatuksia ollut viime vuosina. Kun ei huvita, kysyn itseltäni mikä olisi vaihtoehto? Olen sitten ottanut vain sen asenteen että teen, koska jotainhan sitä ihmisen pitää tehdä.  :)

Tässä on kaksi eri asiaa.
Aloitan jälkimmäisestä eli jotainhan sitä pitää tehdä.
Minusta ihmisen tulee pyrkiä realismin puitteissa kehittämään itseään. Ei tyytymään mihinkään missä olla MUTTA:


ja rimannostosta/itsekritiikistä toinen myös Tonci Zonjicilta


ja yleisesti: Aina on vaihtoehto.

Sarjakuva on vain yksi graafisen ilmaisun ja kerronnan muoto. Onko palosi sittenkin silkka teksti? vaiko vain kuvat ilman jaksollista kanonista jatkumoa? Onko poltteesi sittenkin musiikki?

Ja ei eikä ole mitään estettä olla muuten tyytyväinen elämäänsä tai pyrkiä siihen. Ei ole häpeä olla kelpo merkonomi, hyvä duunari jne ilman sitä että luo taidetta(minä en erottele viihteen ja korkeakulttuurin välillä, samaa scheissea eri nimillä, taide on hyvä yleisnimitys).


Aina on vaihtoehto. Erään ystävän kanssa on toistuvasti puhuttu niistä tutuistamme ja ystävistämme jotka päättivät lopettaa ihan kaiken, oman käden kautta(kun niitä on melko paljon). Hänelle se ei ikinä missään olosuhteessa ole optio. Itse en ole ihan yhtä jyrkkä. Näkemyksestään riippuen molemmilla on aina vaihtoehto.
Mutta ikinä ei voi antaa olla. Toisen teiniangstaava ahdistus on ihan yhtä totta kuin fysiologiset sairaudet. Siihen asti ei kannata antaa oman tilan mennä.

lyhyesti
Jaksaisinko tänään ottaa itseäni niskasta kiinni ja ruveta taas turhaan taisteluun...

yritä mutta älä koeta voittaa kaikkea kerralla. Aloita kahakoista. Älä tee yhtä kokonaisuutta, vaan piirrä/luonnostele ruutu/sivu/hahmo.
Jos et tyydy siihen mitä teit...tee se uudestaan. Ja uudestaan.
kokeile eri tavoilla.
ruutu kerrallaan, sivu kerrallaan, taistelu kerrallaan.
 Haluamatta tylyttää: voitatko sodan vai se sinut?
Päätä mieluummin voittaa. Jos et tätä niin seuraavan sodan

Isääni siteeraten: kukaan ei kysy kauanko se kesti, vaan kuka sen teki.

Älkää minua uskoko, katsokaa tuo Hollen postaus

oikeasti :

Clavia Z

  • Kummajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #839 : 27.09.2016 klo 22:15:21 »
Tännehän on tullut kivasti rohkaisua ja vinkkejä, kiitoksia teille.

Holle ja Curt: Onhan se toki käynyt mielessä että minun pitäisi kehittyäkseni irtautua välillä kulloinkin tekeillä olevasta sarjakuvasta ja piirtää yksittäisiä kuvia, irroitella ja antaa mielikuvituksen vain viedä... mutta jotenkin ajattelin optimisesti että kehittyyhän sitä pelkästään sitä sarjakuvaprojektia duunaamalla... kun en halunnut minkään hidastavan sen etenemistä. Väärä ajatus, otan opikseni. Inktober alkakoon.

Sarjakuva on vain yksi graafisen ilmaisun ja kerronnan muoto. Onko palosi sittenkin silkka teksti? vaiko vain kuvat ilman jaksollista kanonista jatkumoa? Onko poltteesi sittenkin musiikki?

Minä olen tarinankertoja. Se on minun paloni. Keksin tarinoita ja kerron ne kuvaa ja tekstiä yhdistelemällä. Enkä pelkää isoja projekteja. Mitä pitempi juttu, sen paremmin viihdyn sen parissa. Tein ensimmäiset albumimittaiset sarjakuvani jo 1987, vasta-alkajana. Minulla oli omat vakiohahmot jotka seikkailivat kaikkiaan 13:ssa pitkässä tarinassa ennen kuin päästin heistä irti. Ideoita tuli sen verran kuin ehdin piirtää, ja roiskaisin nuo 46-sivuiset seikkailut paperille nopeasti. Välillä on ollut sitten pitkiä kausia, jolloin olen keskittynyt ihan vain yhden rivin strippeihin, mutta nykyään strippiformaatti tuntuu liian ahtaalta valtoimenaan ryöppyävälle mielikuvitukselleni.

Luominen on minulle helppoa, koska minä ikään kuin näen valmiit sivut päässäni. Kun sitten katselen tyhjää paperia, hion vielä dialogia mielessäni ja alan sitten tehdä ruutujaon ja luonnostella.

Ongelmat syntyvät vasta tussausvaiheessa. Piirrän ruudut ja sivukokonaisuudet just niin kuin ne päässäni näen, mutta käsi ei osaa tehdä niin hienoa jälkeä että se vastaisi sitä mitä näen päässäni.

Tussaamista tässä eniten pitäisi kehittää.