Tuipal -
Kenen toimesta kansi on tarkoitus painaa/tulostaa ? Jos kannen hoitaa joku kirjapaino, niin turha lukea pidemmälle... sellaisesta en tiedä mitään

Jos taas kyse on kellaribändistä, jossa joku jäsen ( basisti!

) printtaa kansia aina tarpeen mukaan, niin itse olen käyttänyt Nero Cover Designer ilmaisohjelmaa,
http://www.nero.com/eng/downloads/ jolla saa kannet, sisäliuskan ja CD-etiketin valmiiksi mitoitettuna ( alavasemmalla )
Siinä on tosin pari puutetta.
Ohjelmalla ei onnistu monisivuinen vihko, ellei sitten tee useita tiedostoja - mikä tosin käy helposti, mutta sivujärjestyksen kanssa voi tulla hahmottamisongelmia.
Lisäksi jos suunnittelijalla ja tulostajalla on eri printterit, niin etu- ja takakansi voivat vaihtaa paikkaa.
Etu- ja takakannen taitoskohtaan jää myös kiusallinen tyhjä väli ( jota voi kyllä kaventaa 'bleed' valikosta, mutta se ei häviä kokonaan. )
Nämä tosin voi kiertää tekemällä CDn etu- ja takakannen samalle DVD-arkille, sisäaukeama taas toiselle DVD-arkille ( mutta silloin pitää printata koevedoksia, jos haluaa vihkon ulko- ja sisäpuolet kohdistettua - se tosin käy ihan vain muutamalla erivärisellä viivalla ja valoa vasten tarkistamalla - jotka kohdistuksen jälkeen kannattaa korvata apuviivoilla, jotka eivät tulostu. )
Mutta, kun on saanut kaikki asetukset kohdalleen ( ja tallentanut sen oletuspohjana ), niin ohjelma on loistava ja seuraavienkin kansien teko on todella helppoa. Itse olen tehnyt monta ylimääräistäkin, koska kansien suunnittelu on vain niin mukavaa. Monisivuisia valokuvien ja sanoitusten kera, kaksipuolisia sisäliuskoja, joissa sisäpuolen teksti kiertää hienosti keskellä olevan kiinnityskohdan, jne...
Kun vielä ostin sopivaa paperia, niin omia kansiani ei erota 'kaupan' kansista, vaikka printteri on halpa mustesuihkumalli.