Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi  (Luettu 246054 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #795 : 23.10.2013 klo 18:59:25 »
Jos joku muukin tykkää, kiva, jos ei, niin ihan ***** sama.
Tuo oli mulla johtoajatuksena varmaan abaut parikyt ekaa vuotta. Sittemmin olen hieman loiventanut, ja ajatellut että olis kiva jos saavuttais kymmeniä tai mieluummin satoja lukijoita. Liian oudoilla jutuilla se ei onnistu.  :)

Reiman ei sinänsä tarvitse päätään vaivata noilla lukijakuntakysymyksillä vaan tehdä sen näköistä ja henkistä tarinaa josta itse pitää.
Harmi jos tuo kuva tekstistäni syntyi, tarkoitin kertoa että murehdin tietyn yleisönosan vapaamielisyyden ja avarakatseisuuden puutetta noin yleisesti. Tiedä sitten poikkeaako se muiden "sisäpiirien" vastaavasta... Kyllähän sitä nurkkakuntaisuutta joka genren harrastajiin mahtuu.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

• Vieras
« Vastaus #796 : 23.10.2013 klo 19:03:16 »
Perustettiin tänään uuteen opinahjooni Metropoliaan sarjakuvakerho MESA. Ei pääse sarjakuvista eroon MISSÄÄN.

Heti saatiin jopa reilut kymmenen jäsentä!

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #797 : 23.10.2013 klo 19:42:59 »
Tuo oli mulla johtoajatuksena varmaan abaut parikyt ekaa vuotta. Sittemmin olen hieman loiventanut, ja ajatellut että olis kiva jos saavuttais kymmeniä tai mieluummin satoja lukijoita. Liian oudoilla jutuilla se ei onnistu.  :)
Harmi jos tuo kuva tekstistäni syntyi, tarkoitin kertoa että murehdin tietyn yleisönosan vapaamielisyyden ja avarakatseisuuden puutetta noin yleisesti. Tiedä sitten poikkeaako se muiden "sisäpiirien" vastaavasta... Kyllähän sitä nurkkakuntaisuutta joka genren harrastajiin mahtuu.

Kivahan se toki olisi jos saavuttaisi kymmeniä tai vaikka miljoonia lukijoita ihan perusinhimillistä onko tällä mitään järkeä ja siihen päälle niitä itsetuntokysymyksiä.
Silti oma tähtäin on aina siinä että tekee jotain mitä itse lukisi muttei ole tai ainakaan ole tullut vastaan.

Itse olen aikoja sitten lopettanut ihmisten avarakatseisuuteen luottamisen kaikissa yhteiskunta-,koulutus- ja ikäluokissa sukupuoleen katsomatta. Ymmärrän silti ongelmasi, joka lajityypinharrastajien kanssa törmännyt tuohon ja "harmistunut", ellen peräti mieleni pahoittanut, vaikka tilanteen tiedostankin ja eittämättä useimmat minuun törmätessään ovat tehneet saman huomion minun kannoistani.

Perustettiin tänään uuteen opinahjooni Metropoliaan sarjakuvakerho MESA. Ei pääse sarjakuvista eroon MISSÄÄN.
onnittelut.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #798 : 23.10.2013 klo 21:54:53 »
Miten se MESA toimii, elikäs mitä te teette? Ettei vain pukkaisi taas lehteä.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

• Vieras
« Vastaus #799 : 23.10.2013 klo 21:58:32 »
Keskitytään sarjakuvien tekemiseen, hiukan maustettuna sarjakuvien lukemisella. Saattaa se lehtikin tulla jossain vaiheessa...
« Viimeksi muokattu: 23.10.2013 klo 22:08:39 kirjoittanut Tertsi »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #800 : 04.11.2013 klo 11:12:18 »

Heti saatiin jopa reilut kymmenen jäsentä!

Ai tää oli murhe?  :D

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #801 : 28.01.2014 klo 18:17:33 »
Apuraha-anomusten kanssa iskee aina se pitäkää tunkkinne fiilis. Nyt ehkä vahvemmin kuin koskaan.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #802 : 29.01.2014 klo 07:58:01 »
Apuraha-anomusten kanssa iskee aina se pitäkää tunkkinne fiilis. Nyt ehkä vahvemmin kuin koskaan.

Niitä kirjoittaessa vai päätösten tultua? Minulla v-käyrä nousee tosissaan vasta päätösten jälkeen, kun rahaa ei taaskaan tullut ja hakemusten väsäämiseen tuhraantui hemmetisti aikaa, minkä olisi ehkä voinut käyttää hyödyllisemminkin. Toisaalta apurahoja on pakko hakea ja saada, jos haluaa töitä tehdä.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #803 : 29.01.2014 klo 10:08:45 »
Tehdessä. Eihän sitä enää sitten kannata itkeä kun se on mennyt (herran haltuun).  :)

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #804 : 29.01.2014 klo 11:10:24 »
Voihan sitä yrittää lohduttautua sillä ajatuksella, että mitä kovemman tuskan takana rahan saanti on, sitä paremmalta se tuntuu.  :D

Mutta vakavasti puhuen, omaan tekstiin turtuu yllättävän nopeasti, joten se kannattaa antaa jollekulle toiselle luettavaksi. Ulkopuolinen löytää heikot kohdat paljon nopeammin kuin kirjoittaja itse ja parhaassa tapauksessa tuo mukaan uusia ideoita, jotka parantavat hakemuksen tasoa.

Miha

• Vieras
« Vastaus #805 : 29.01.2014 klo 11:22:32 »
On kiva, jos on paikkoja joista voi anoa rahaa, mutta tuhoisaa jos antaa kielteisten päätösten vaikuttaa itsetuntoon.

Siksi olen ajatellut että voisin jatkossa tehdä ensin ne sarjakuvat ja sen jälkeen vasta hakea niihin rahaa :)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #806 : 29.01.2014 klo 13:14:26 »
Taiken kriteerejä:
Lainaus
Huomiota kiinnitetään myös sukupuolten tasa-arvoiseen kohteluun.
Kuinka vakuuttava hakija on taiteenalansa kentässä?
Jos edustais ns. kolmatta sukupuolta vois olla aika hyvät mahkut, sillä edellytyksellä tietenkin että olisi "vakuuttava taiteenalansa kentässä".  :)

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #807 : 29.01.2014 klo 13:55:00 »
Siksi olen ajatellut että voisin jatkossa tehdä ensin ne sarjakuvat ja sen jälkeen vasta hakea niihin rahaa :)

Tämä on ihan varteenotettava strategia ja kuuleman mukaan sitä hyödynnetään myös tieteen puolella. Kyllähän se helpottaa suunnitelman tekemistä ja lopputulosten kuvaamista, jos kaikki on jo tehtynä. Sitten, jos rahaa tulee, niin sen voi käyttää seuraavan projektin työstämiseen ja putki on auki. :)

Jos edustais ns. kolmatta sukupuolta vois olla aika hyvät mahkut, sillä edellytyksellä tietenkin että olisi "vakuuttava taiteenalansa kentässä".  :)

Voihan se olla, että vähemmistöön kuulumisesta saa pientä apua hakemuksiin. Sen vuoksi ei varmaan kuitenkaan kannata suurempiin kirurgisiin operaatioihin ryhtyä.

Tuo on juuri se ikävä puoli hakemuksissa. Ei riitä, että sinulla on hyvä idea, pitää vielä olla meriittejä, jotta rahaa annetaan. Sinällään järkeen käypää, mutta mites niitä meriittejä saa, jos koskaan ei anneta rahaa, kun ei ole meriittejä?

No, huoli pois. Taikelta on myönnetty ennenkin rahaa sarjakuvahankkeisiin, joten varmasti sieltä irtoaa useammalle sarjakuvantekijälle tälläkin kertaa.

Miha

• Vieras
« Vastaus #808 : 29.01.2014 klo 15:11:35 »

Tuo on juuri se ikävä puoli hakemuksissa. Ei riitä, että sinulla on hyvä idea, pitää vielä olla meriittejä, jotta rahaa annetaan. Sinällään järkeen käypää, mutta mites niitä meriittejä saa, jos koskaan ei anneta rahaa, kun ei ole meriittejä?

No, huoli pois. Taikelta on myönnetty ennenkin rahaa sarjakuvahankkeisiin, joten varmasti sieltä irtoaa useammalle sarjakuvantekijälle tälläkin kertaa.

Sen takia onkin vain parempi olla hiljaa ja keskittyä siihen tekemiseen eikä murehtia apurahoista. Sarjakuva on onneksi siitä hieno ilmaisukeino että sitä voi tehdä ilman rahaakin - tosin vähemmän, mutta mitäs pahaa siinä on? Paskaa julkaistaan muutenkin liikaa :)

Tuipal

• Jäsen
« Vastaus #809 : 15.02.2014 klo 09:28:23 »
Minua on pyydetty tekemään CD/DVD- levyn kansi.

Tilaaja ei itse ymmärrä asiasta yhtään mitään, antoi minulle muuten täysin vapaat kädet, mutta digitaalisena pitäisi olla.

Osaisiko joku sanoa mitä tulisi erityisesti ottaa huomioon. Lähinnä kiinnostaa eri osien koko (etukansi, selkä, takakansi), DPI/PPI värikuvalle, mustavalkokuvalle ja tekstille ja tallennusmuoto.

Kiitos jos joku viitsii vastata.