Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi  (Luettu 246104 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

  • Vieras
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« : 09.02.2008 klo 01:46:27 »
Ja taas meni yhden sivun (tarinan ensimmäinen sivu) tussaus pieleen!!!!

Kaikki näyttää ihan hyvältä lyijykynävaiheeseen saakka, mutta sitten kun piirtää tussilla puhtaaksi, niin tulee tosi rumaa jälkeä. Terä on surkea. Paperi on surkeaa.

Eikun taas vaan uudestaan alusta!!!
Tekis melekeen mieli  itkeä.  Sapelin pihkat!


Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #1 : 09.02.2008 klo 05:07:54 »
Menikö kaikki ruudut pieleen? Tarvitseeko sitä koko sivua uudestaan tussata? Ei kai sentää tarvitse luonnoksia tehdä uusiksi?

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #2 : 09.02.2008 klo 09:18:50 »
Onnistuin taas pehmentämään pyörän selästä laskeutumista polvella ja nyt yön jälkeen se on kauniin pyöristynyt ja jäykkä. Voin jälleen vaihteeksi ottaa käyttöön etuliitteen Hopalong.

tertsi

  • Vieras
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #3 : 09.02.2008 klo 13:34:23 »
Ei kai sentää tarvitse luonnoksia tehdä uusiksi?
Tarvii. Tussasin näet lyijykynäluonnoksen päälle samalle paperille ja kumitin sitten lyijäriviivat pois.
Valopöydällä piirrän läpi tuosta epäonnostuneesta tussauksesta uudelle paperille. Eli ei ihan alusta tarvitse aloittaa.

Selitänpä tämän ongelman ihan vaan huvin vuoksi:
-Tarkoitus olisi piirtää nopeasti. Sivu per päivä. Vaikka sivulla olisi ilmakuva Helsingin rautatieasemasta. niinkuin onkin.

- Jotta sivu valmistuisi nopsaan, niin halusin tussata samallae paperille luonnoksen päälle.
En osaa tussata vallopöydän läpi,vaan tätä metodia käyttäessäni joudun ensin jäljentämään lyijykynällä/sinikynällä lyijäriluonnoksen uudelle, puhtaalle paperille (en vain osaa katsoa alemmalla  paperilla olevia viivoja ja samalla piirtää terällä ylemmälle paperille. Tuloksena on jäykkää paskaa).

- Tuo luonnoksen jäljentäminen on pirun turhauttavaa puuhaa ja siihen menee ratkaisevasti liikaa aikaa

- Ja nyt minun täytyy kai hyväksyä se, että en myöskään osaa oikein piirtää samalle paperille sen ensimmäisen lyijykynäluonnoksen päälle. En osaa päättää, mitä luonnosviivaa seuraisin tai jotain. Ovatko luonnokseni liian suttuisia, kenties.

- eli luulisin onnistuvani, jos ensin teen "suttuluonnoksen" yhdelle paperille ja sitten teen "puhtaan luonnoksen" toiselle paperille, jolle teen myös sen lopullisen tussauksen.
Ongelma on se, että tällä tavalla kuluu liikaa aikaa. Sarjakuvat jäävät valmistumatta.

-Yksi ongelma on se, että se oikea terä/paperi-pari on vielä löytymättä. Olen palannut Canson/Nikko-kierrokselta Brause/ohut schöllerin luonnospaperiyhdistelmään. Terä tökkää kiusallisesti silloin tällöin paperiin ja menee siitä jopa läpi. Mutta tämä tuntuu parhaalta tavalta tehdä juuri nyt.


Tulipas vuodatusta. Saneeko tuosta jotain tolkkua ees?
« Viimeksi muokattu: 09.02.2008 klo 13:36:49 kirjoittanut Tertsi »

Piber

  • Sopuli
  • Jäsen
  • Viestejä: 618
  • yuubervärkki
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #4 : 09.02.2008 klo 13:39:08 »

Tulipas vuodatusta. Saneeko tuosta jotain tolkkua ees?
Olisiko näyttää jotain tuosta sivusta?
Ulkopuolisten on varmaan helpompi sanoa menikö se oikeasti pilalle vai tekeekö itsekritiikki tepposia.
Vai onko paperi tyystin repeillyttä ja viiva levinnyttä
« Viimeksi muokattu: 09.02.2008 klo 13:41:09 kirjoittanut SinintheCity »

tertsi

  • Vieras
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #5 : 09.02.2008 klo 14:52:45 »
Olisiko näyttää jotain tuosta sivusta?
Kotona ei ole A3-skanneria.
Mutta katotaan, josko saisin sen jotenkin skannattua.

Sinänsä ihan mielenkiintoista kuulla kommentteja, mutta ei ne mitään muuta. Piirrän sen sivun kuitenkin uusiksi (toivottavasti paremmin)
« Viimeksi muokattu: 09.02.2008 klo 15:07:38 kirjoittanut Tertsi »

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #6 : 09.02.2008 klo 15:08:05 »
Itse skannaan nykyään luonnoksen tietokoneelle ja muutan viivat siniseksi, tulostan ja tussaan siniviivojen päälle. Myöhemmin sitten häivytän siniviivat pois tietokoneella.

tertsi

  • Vieras
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #7 : 09.02.2008 klo 15:26:50 »
Itse skannaan nykyään luonnoksen tietokoneelle ja muutan viivat siniseksi, tulostan ja tussaan siniviivojen päälle. Myöhemmin sitten häivytän siniviivat pois tietokoneella.

Tuo kuulostaa erittäin hyvältä systeemiltä.
Mulla ei ole printteriä.
Minkälaista paperia käytät tulosteessa? Tulostaako tulostin muutakin kuin kopiopaperia (siis esim. jotain kunnollista piirustuspaperia =sileäpintaista ja/tai paksuhkoa).

EDIT:
Viittaan vielä tuohon ylläolevaan vuodatukseeni.
Yksi syy paskaan jälkeen on se,ettäen olesitten viime heinäkuun piirtänyt mitään tosissani.vain semmoisia suttuja paperinnurkkiin.

Rutiini häviää aika nopeasti,jos sitä ei pidä yllä.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2008 klo 16:15:33 kirjoittanut Tertsi »

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #8 : 09.02.2008 klo 16:14:28 »
Itse en ole mikään paperi hifistelijä, eli aika usein tussaan tavalliselle kopiopaperille, mutta olen myös joskus tulostanut paksummalle paperille jos olen halunnut panostaa enemmän. Uskoisin että tulostin osaa tulostaa melkein mille tahansa paperille, kunhan se on kohtalaisen taipuisaa, onhan nyky tulostimet\monitoimilaitteet tarkoitettu valokuvienkin tulostamiseen.

tertsi

  • Vieras
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #9 : 09.02.2008 klo 16:16:59 »
Itse en ole mikään paperi hifistelijä,
En mäkään.
Haluan vain että terä kulkee paperilla suht hyvin ja että tussi ei leviä. Ja paperin pitää kestää kumittamista. Ja eduksi on jos valopöydällä näkyy hyvin läpi.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2008 klo 16:18:38 kirjoittanut Tertsi »

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #10 : 09.02.2008 klo 16:20:05 »
Itse en käytäkkään raapivaa piirustusterää, vaan sivellintä ja puhekupliin ja ruutuihin normaalia tussia, jolloin kopiopaperikin käy kohtalaisesti.

tertsi

  • Vieras
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #11 : 09.02.2008 klo 16:22:32 »
Mäkin olen harkinnut huopakynällä piirtämistä. Mutta aikaansaamani jälki ei oo mua miellyttänyt.
Sivellin ei ole mun juttu.

tertsi

  • Vieras
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #12 : 09.02.2008 klo 23:37:07 »
No niin.
Nyt se epäonnistunut sivu on tuolla linkin takana.

Liian hutiloidun oloinen yleisvaikutelma. Pitää pystyä kliinisempään jälkeen.
Ja on siellä kaikkea muutakin korjattavaa. Sivu on painettuna n. A4.

http://www.muesliman.vuodatus.net/
Ruutujakoon oon ihan tyytyväinen.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2008 klo 00:12:39 kirjoittanut Tertsi »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #13 : 10.02.2008 klo 00:36:19 »
Tulee semmonen vaikutelma kuin paperi olis "jarruttanut" terää ja siksi käsi ei pääse vetämään rentoa viivaa. Vai onko tuo kauttaaltaan siveltimellä?

Timo

tertsi

  • Vieras
Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #14 : 10.02.2008 klo 00:41:31 »
Tulee semmonen vaikutelma kuin paperi olis "jarruttanut"
Paperi oli liian karkeaa, se ohjaili terää sinne sun tänne. Terä oli semmoinen tekstausterä joka tuntui luonnosvaiheessa hienolta, mutta en sitten osannutkaan piirtää sillä puhtaaksi.
Siveltimellä on tehty isot mustat alueet ja joitakin täpliä. Ja yritin piirtää liian kiireesti. Kun piti väistellä kuivumattomia tussialueita, käsi oli usein liian hankalassa asennossa.
Päivä tuohon suteen siis meni aikaa. Oishan sen ajan voinut olla vaikka leffassakin.   ;)


Nyt teen pokkana rapidolla rakennukset ja brausen hiusterällä ihmiset ja sitten sivellintä sinne tänne. Eteen valkoisia pintoja ja paksuja viivoja. taakse ohkasta viivaa ja viivavarjostusta. Pitäisi onnistua.