"Elokuvassa montaasi voi toimia myös otoksen sisällä, kun kameraa liikutetaan niin, että kuva muuttuu toiseksi."
Sarjakuvassa tästä lähes samasta asiasta käytetään nimitystä metaforamontaasi. Muistaakseni Kupla-akatemiassakin on maininta aiheesta.
Juup! Tuota en muuten muistanutkaan ajatella! Tarkoitukseni oli nimittäin sanoa että kuvat
vaihtuvat toiseksi. Ihan vain yksinkertaisesti sitä tarkoittaen, että saman otoksen sisällä on useita erilaisia "kuvia". Kamera-ajo jaetaan esimerkiksi tiettyihin välietappeihin, jotka ovat sommittelun ja siirtymän avainkuvia. Tätä on vaikea selittää nyt ilman kuvaesimerkkiä, mutta ajatus on siis ihan sama kuin vaikkapa sarjakuvan panorointikuvissa (katsokaa Kupla-akatemiasta!), mutta elokuvassa siirtymä tapahtuu ilman leikkausta...
Tuohon metaforamontaasiin palatakseni, sitä käytetään yllättävän paljon sillä tavalla piilotettuna. No ei tietysti yhtenään; silloin tällöin harvakseltaan sitä näkee... Piirtäjä ei alleviivaa peräkkäisten erillisten kuvien samankaltaisuutta, mutta tietyt muodot kuvassa paljastavat yhteyden jos sitä älyää etsiä. Tällä voidaan kontrolloida kuvien välistä siirtymää ja täydennystä tai sitten hämmentää tietoisesti lukijaa (joskus tämäkin on perusteltua).
... Tästä syystä elokuvan montaasin tunteminen toimii ainoastaan apuna sarjakuvan montaasia mietittäessä.
Niinpä. Sarjakuvan ja elokuvan vertailussa pitää noudattaa suurta varovaisuutta!
Sarjakuvan lukemisprosessissa on oleellista myös se että lukija saa tietoa tulevasta jo ennakkoon kun esim. aukeama käännetään esiin. Vaikka tietoisesti vältettäisiin sivun vilkuilua ennakkoon, katse toimii sillä tavalla, että sommittelun perusmuodot ja varsinkin poikkeavat elementit pureutuvat lukijan mieleen. Tällä voidaan luoda jännitteitä, jotka pakottavat lukijaa eteenpäin. Sarjakuvaa lukiessa on, kuten aikaisemminkin on todettu, helppo palata taaksepäin ja vilkuilla tulevaa. Ominaisuus, jota elokuvalla ei ole. (jos ei joku tarkoituksella sekoile videoidensa kanssa...)
- -
Reima skrivar:
Kirjallisuudessa taas on mahdollista kuvata ajatuksia ja henkilöiden sisäisiä tuntoja laajemmin ja syvemmin kuin sarja- elokuvassa.
Tuosta putkahti mieleeni ajatus: Kirjallisuudessa voidaan kuvata kaikkien henkilöiden sisäistä maailmaa, mutta tämähän on tavallaan hirvittävän epärealistista!:) Tosimaailmassa kullakin ihmisellä on tieto vain omista ajatuksista. Toisten päähän ei päästä sorkkimaan. Kaikki muista ihmisistä saatu tieto kulkee useiden suodattimien ja rajoittimien läpi. Jokaisen on pakko opetella tulkitsemaan kanssaihmisten puhetta ja eleitä, että jonkinasteinen ymmärrys syntyisi.
Elokuva on tässä mielessä hieman tosielämää lähempänä kuin kirjallisuus. Minä-muodossa kerrottu tarina voi joskus tosin valottaa päähenkilön sisäisiä ajatuksia, mutta muiden henkilöiden sisäiseen maailmaan päästään vain näyttelijöiden tulkinnan kautta. (Ei ihme, että hyviä näyttelijöitä arvostetaan...)
Sarjakuvassa taas tekijällä on suuri vastuu ja haaste kirjoittaa sellaista dialogia ja piirtää sellaisia hahmoja eleineen, että lukijalle muodostuu hamoista jonkinlainen syvempikin kuva. Kokemukseni mukaan tässä onnistutaan ani harvoin! Ehkäpä tekijät tyytyvätkin kuvaamaan suurieleistä toimintaa, koska tunteiden vivahteikkaampi kuvaus on niin helevetin vaikeaa (ja hyvin kulttuurisidonnaista). Pelkistetyssä sarjakuvassa tunteiden kuvaus on paljon pitemmälle vietyä, koska muoto mahdollistaa räikeänkin liioittelun, jolloin käsitettävyyskin on parempi.
Reima paukauttaa takavasemmalta myös että:
Mielestäni sarjakuvalla voi parhaiten (tarkimmin, vauhdikkaimmin) kuvata liikettä.
Voin yhtä perustellusti sanoa, että olen eri mieltä. Sarjakuvassa liikkeeseen saadaan halutessa mukaan voimakas huumoriaspekti, mikä lisää vauhdikkuutta, mutta kyllä liikkeen kuvaaminen sarjakuvassa on hyvin keinotekoista (pakostakin?). Elokuvan kyky kuvata liikettä on paljon hienovireisempää ja tehokkaampaa - vaikkakin -hmm- yksiselitteisempää. Olipa mukana ääntä eli ei.
Sinänsä kyllä hyvin rohkea väite Reimalta, että staattinen kuva voisi voittaa liikkeen kuvaamisessa elokuvan. Eikähän asia tietysti olekaan mikään itsestäänselvyys! Kyllä tätä sopii pohtia ihan vakavastikin. Nyt on tullut mielipiteet puolesta ja vastaan - oikeaa vastausta tuskin onkaan.
- -
Tuosta McCloudin Scottin pyrämiitistä vielä...
Reima:
...se yksinkertaistaa asioita niin paljon. Se soveltuu yksittäisten merkkien analysointiin, mutta se ei sovellu esim. sarjakuvaruutujen (merkki viidakko) vertailuun.
Tuossa asiassa olen samaa mieltä. Minä en oikein näe, mitä käyttöä pyramidilla on käytännössä. Sarjakuvia kokonaisuuksina ei voida mitenkään sijoittaa kuvioon. Jotta sijoittaminen onnistuisi, pitää sarjakuva eritellä aina sinne yksittäisten ikonien tasolle. Ja erilaatuisia ikoneja löytyy keskivertosarjakuvasta joka lähtöön. Vaikka kaikkien yksittäisten ikonien sijoittaminen kuvioon olisikin mahdollista, antaisiko esimerkiksi ikonien keskimääräinen kasaantuminen tietyille alueille mitään kuvaa itse teoksesta??...
Hauska ideahan pyramidi sinänsä on...
- -
(Tulipas aika jööti tästä viestistä, kyllä helpotti...)
Jeepoks, jatkakaahan!