Täysin käsittämätöntä speidaa ei onneksi kirjamuodossa kovin paljon julkaistakaan, siellä kun tuo kustannustoimittaminen on vähän rankempaa suuren tarjonnan ja pienen kysynnän vuoksi. Sarjakuvapuolella tuo julkaisukynnys on Internetin ja omakustanteiden ansiosta aikas matala. Onko se sitten hyvä asia, voi kiistellä.
Mutta tämä nyt vie keskustelun ihan sivuraiteille.
Palataan sarjakuvan muotoon vielä hetkeksi.
Hege mainitsee:
Sarjakuvan kerrontatapaa ja sen ymmärtämistä en pidä monimutkaisena. Kahden kuvan välisten tapahtumien ymmärtämisen oppiminen tapahtuu jo ennen kuvia. Minkä tahansa suunnitelmallisen tapahtuman toteuttaminen vaatii tätä kykyä. Sinulla on tontti ja talon piirrustukset: näet talon tontilla, ymmärrät välivaiheet. Sarjakuvassa lukijalla on tekijän antamat alku- ja lopputilanteet.
Niin tiukkaan kuin olen sarjakuvan omalaatuisuutta alleviivannutkin olen valmis pyörtämään sanani! - No, tavallaan.
Ruuduissa, joihin sarjakuvan käsite kulminoituu, on kyse siis täydentämisestä. Täydentäminen on hyvin luontaista, kokemusteni mukaan, kaikille älykkäille eläimille. Ajatellaan vaikka koiraa, joka näkee omistajansa ja hihnansa ymmärtää oitis, että nyt lähdetään lenkille! Toki tämä perustuu kokemukseen aikaisemmista tilanteista, mutta pointti onkin se, että eläinkin osaa yhdistää kaksi asiaa - joskus myös soveltaen. Sitäpaitsi, myös ihmiseläimen sarjakuvissa harrastama täydennys vaatii jonkinlaista kokemuspohjaa vastaavasta tilanteesta. Täydennys, montaasi, opitaan kuitenkin nopeasti, sillä taitoa tarvitaan koko ajan, kuten Hege tuo ilmi. Se, miten montaasia ymmärretään sarjakuvaa lukiessa tai elokuvaa katsoessa on kulttuurisidonnaista.
Hege väittää myös, että
Vain henkilöt. joilla ei ole mielikuvitusta voivat olla ymmärtämättä sarjakuvia, koska heille ei synny kuvien välistä yhteyttä.
Kyseessä ei varmaan niinkään ole mielikuvitus, vaan tuo kokemusperäisyys. En usko että täysin mielikuvituksettomia ihmisiä onkaan - en ainakaan halua uskoa. Erityisen "mielikuvituksekkaat" ihmiset osaavat sen sijaan luoda enemmän uusia ja omalaatuisia yhteyksiä irrallisten kuvien välille.
Sarjakuvan muodon rinnalle "viehätyskeskusteluun" haluaisin nostaa myös sisällön, erityisesti piirroksen. Tästä on tavallaan jo keskusteltu, mutta huomion voisi kiinnittää piirroksen yleiseen luonteeseen.
Jaan kuvan tekniikan tässä karkeasti kahteen: Luonnonmukainen
valokuva-/maalausmuoto, jossa elementit kuvataan valöörien (ja myös värin) avulla ja
viivapiirros, jossa elementit hahmotetaan ääriviivojen ja muiden merkitsevien viivojen avulla. Sarjakuvan kuvitus on
melkein aina viivapiirrosta. (Nyt en ota kantaa varjostuksiin, väritykseen, työvälineisiin, trikoisiin tms!) Viivapiirrostekniikkaa käytetään tietenkin muissakin yhteyksissä, pilakuvissa, kuvituksissa, animaatioissa jne jne.
Miksi?Tekniseltä kannalta viivapiirroksen käyttö on tietenkin perusteltua, mutta suurin syy on
viivapiirroksen viehättävyydessä. Yllätän itseni kohtaamalla taas ristiriidan luonnollisuuden ja "luonnollisuuden" välillä! Luonnossa ei ole selkeitä ääriviivoja, vain valon leikkiä. Silti meille on luolamaalauksista lähtien ollut luontevaa kuvata maailmaa viivapiirroksilla. Silmä ei näe maailmaa viivapiirroksena, mutta kuitenkin viivan käyttö tuntuu meistä täysin luontevalta ja usein huomattavasti havainnollisemalta kuin "realistinen" tekniikka. Viivapiirros on useimmista miellyttävää katsella. Viivapiirros myös yhdistää ihmiskulttuureja! Intialaisetkin ymmärsivät Eisnerin kuvat vaikka luulivatkin moisia Teksasin moottorisahamurhaajan tekosiksi!
-
Ottakaa kantaa, puhunko minä tietämättömyyttäni läpiä päähäni? (Kirjoitus kun tuntuu välillä kulkevan nopeammin kuin ajatus...)
Kommenttiloita suap laettoo - ja uusia näkökulmia!
P.S.
Axuz! Minä odotan sinun nokitustasi - enkä vain viestien pituudessa.