Mielenkiintoisia ajatuksia, so far.
Jatketaanhan...
Vaikka kuinka paljon kehuttaisiin sarjakuvan moninaisuutta taiteen muotona ja kerronnan välineenä niin tosiasiahan kuitenkin on se että suurin osa maailman ihmisistä ei ymmärrä sarjakuvaa ja sen voimaa eikä lue sarjakuvia.
Sarjakuvaahan voidaan ymmärtää ja "ymmärtää". Kirjoitettua tekstiä osataan lukea, mutta on eri asia mihin taitoa käytetään. Kaunokirjallisuutta luetaan paljon, koska se on kulttuurissamme hyväksyttyä ja jopa suositeltua. Toiset tyytyvät vaatimattomampiin teksteihin, toiset jaksavat perehtyä monimutkaisiin ja haastaviin teoksiin (että pääsisivät brassailemaan...=) Mitenkään itsestäänselvähän ei kaunokirjallisuudenkaan asema ole. Muuan suomalainen ajattelija mukaili aikanaan Platonin ajatuksia ja sanoi, että kaunokirjallisuuden lukemiseen käytetty aika on hukkaan heitettyä. Platonhan oli vaatinut suorastaan taiteen kieltämistä! Tuo ajattelusuuntaus ei onneksi koskaan saanut tuulta alleen vaan fiktiollakin saa mielensä turruttaa.
Monet tuntuvat sen sijaan näkevän sarjakuviin käytetyn ajan hukkaan heitetyksi. Tämä johtuu kuitenkin enemmän kulttuurista kuin siitä, ettei sarjakuvia
osattaisi lukea. Sarjakuvia on helppo lukea, jos niitä lähestytään kuten kirjallisuutta: ei napata hyllystä ensimmäiseksi sitä Dostojevskia vaan lähdetään Aapisesta. Sarjakuvien kohdalla tartuntakynnys on vain niin paljon korkeampi. Kulttuuri ei kannusta lukemaan sarjakuvia, osoittaapa se aika ajoin käsittämätöntä vihamielisyyttäkin taide/viestintämuotoa kohtaan. (On typerää, että väline tuomitaan ylipäätään marginaalisen sisällön perusteella.)
Sarjakuva todellakin viehättää meitä visuaalisia ihmisiä. Osaa lukijoista ja tekijöitä yhdistää visuaalinen lähestymistapa. Mutta kuten kirjallisuus ei ole vain kielellisesti lahjakkaiden etuoikeus, ei sarjakuvankaan lukijakuntaa voi lähteä rajaamaan. Sarjakuvaa pitäisi rohkaista lukemaan myös ne, jotka eivät sen pariin luontaisesti hakeudu. Olen omakohtaisesti huomannut, että ihmiset pelkäävät sarjakuvaa, koska eivät koe olevansa visuaalisia! Ja nämä samat ihmiset katsovat metritolkulla elokuvia?!
Kuinka suuri osa elokuvankatsojista todella ymmärtää näkemänsä?
Kivi sanoo
- -symboli, jota ei osata tietoisesti lukea ja arvottaa, muuttuu subliminaaliseksi, alitajunnalliseksi viestiksi. Eräänlaiseksi hypnoottiseksi käskyksi.
Elokuvan montaasi on osaltaan tätä. Vaikka viesti ymmärrettäisiinkin,
tapa jolla viesti on muotoiltu jää epäselväksi. Normaalikatsojalla ei ole mahdollisuutta käsitellä keinoja, joilla elävän kuvan sisältö on järjestetty ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Tässä piilee osa elokuvan viehättävyydestä, mutta se samalla alistaa tavallisen katsojan passiiviseksi vastaanottajaksi.
Sarjakuva on tässä suhteessa
äärimmäisen demokraattinen. Se ottaa lukijan mukaan montaasin rakentamiseen. Sarjakuva tarjoaa aineiston, jonka lukija saa rytmittää oman halunsa ja taitonsa mukaan. Juuri tätä käsittääkseni Kivikin tarkoittaa:
Sarjakuvan lukeminen on myös olennaisen tärkeää, koska missään muussa kerronnan muodossa näitä symboleja ei käydä yhtä hitaasti, "omaan tahtiin" läpi.
- -
Sarjakuva on paras formaatti harjoitella medialukutaitoa.
Jälkimmäinen kommentti on myös hyvin merkitsevä. Sarjakuvan lukeminen on hyvin opettavaista monimediaviestinnän valtaamassa yhteiskunnassa. Mutta samalla se, että sarjakuvan lukeminen vaatii lukijaltaan aktiivista osallistumista teoksen "valmistumisprosessiin", nostaa lukukynnystä. Sarjakuvia on hyvin vaikeaa tyytyä vain vastaanottamaan.
Mutta samalla tavalla olemme oppineet ymmärtämään kaunokirjallisuuden rakenteita, kukin oman tasoisesti, mutta kuitenkin. Myös taideteosten tulkinta vaatii katsojaltaan prosessointia, mutta kuten joka paikassa toitotetaan: ihmisten kuvanlukutaito on romahtanut.
Yhteenvetona tähän pätkään: Sarjakuvanlukuprosessissa minua viehättää se, että joudun osallistumaan aktiivisesti tarinan kuljettamiseen!
Lisäksi pääsen loistamaan tavallista korkeammalla kuvanlukutaidolla.