Kirjoittaja Aihe: Kirjavälitys ja Suomalainen kirjakauppa  (Luettu 109745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #60 : 25.09.2007 klo 11:50:32 »
ja jätin pois ne jotka todennäköisesti osaa markkinoida itseään ilman kaveriapuja. Mut nää onkin alaa opiskelleita. Entäs ne tosi hiljaiset.

Tuosta tuli mieleen se mitä olen jauhanut aiemminkin: minusta pitää markkinoida myös tekijöitä, eikä pelkkiä sarjakuvia. Musiikki- ja kirjapuolella se on selvä juttu. Enkä nyt tarkoita tällä sitä, että tekijän imagoa pitäisi (tai edes saisi) muokata mihinkään suuntaan: umpimielinen "nuori Kari Peitsamo"-persoona saattaa olla todella kiinnostava. Eli kannattaisi tuottaa ahkerasti haastatteluja ja henkilökuvia lehdissä ja livenä. Olisi mukavaa nähdä kerrankin Suomalaisessa juliste jossa iso naama ja otsikko "Kaltsu Kallion uutuus täällä!"
« Viimeksi muokattu: 25.09.2007 klo 11:53:51 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #61 : 25.09.2007 klo 17:23:20 »
Nostanpa vähän omaa häntääni, kun sattui niin sopivasti:

"Levityskanavien puute on pienkustantajien suurin ongelma"


eli Turun Sanomien talous-liitteessä oli tänään allekirjoittaneen haastattelu.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #62 : 25.09.2007 klo 22:21:03 »
Hyvä artikkeli.
Koska tämä ketju on jo mennyt niin kauaksi topicista tyydyn toistamaan vain äsken jossain kuulemani määrittelyn. Underground on nykyään jotain sellaista mitä ei löydy netistä.  :)

Tekijöiden markkinoimisen hoitaa media. Jopa niin tehokkaasti että mua tympii. Sarjakuva- tai kuvitusnäytteen sijasta tykätään mieluummin julkaista pärstäkuvia. Kai se lehden julkaisijoiden mielestä on lukijoiden tai ko. median mainostajien etu... tai jotain. Mutta ei tämä käytäntö ainakaan tee niitä (yleisölle ennestäänkin) tuntemattomia duuneja sen tunnetummiksi.  >:(
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #63 : 25.09.2007 klo 22:56:46 »
Tekijöiden markkinoimisen hoitaa media. Jopa niin tehokkaasti että mua tympii. Sarjakuva- tai kuvitusnäytteen sijasta tykätään mieluummin julkaista pärstäkuvia. Kai se lehden julkaisijoiden mielestä on lukijoiden tai ko. median mainostajien etu... tai jotain. Mutta ei tämä käytäntö ainakaan tee niitä (yleisölle ennestäänkin) tuntemattomia duuneja sen tunnetummiksi.  >:(

Minusta mediassa markkinoidaan vain paria-kolmea tekijää, ja kuten sanoit, enemmän sisustusratkaisujensa tms. kautta. Kaipaisin Soundi-tyyppistä meininkiä jossa kuvataan tekijää suhteessa tuotantoonsa. Sarjainfohan siinä on kunnostautunut, vielä kun näkis samaa jossain NYTtenissä.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Ruzaccho

  • Teol. yo, medianomi
  • Jäsen
  • Viestejä: 84
  • Et in Arcadia ego...
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #64 : 26.09.2007 klo 18:01:41 »
En käy moittimaan niitä, jotka ovat asian tälle tolalle saattaneet, vaan niitä, joita se ei voisi vähempää kiinnostaa. Eli meitä, kuluttajia ja kansalaisia.

Suomihan on niin pieni maa ja markkina-alue, että käytännössä jokainen sarjakuvatuottaja on jokaisen kirjakauppiaan ja lehdentoimittajan naama- tai etunimituttu. Tai ainakin kaverin kaveri. SILTI hankinnat hoidetaan keskitetysti (mikä on muuten stalinismia, jos ette tienneet) jonkin keskusostohallintohankintayksikön siivilöimänä.

Yksi keskeinen tekijä on Rautakirja, joka omistaa kaksi isoa kökkärettä: Suomalaisen Kirjakaupan ja Lehtipisteen. Se ei ole R-kiskan vika, sillä mitäpä kapitalisti muuta haluaisi kuin kaiken? Tämän olemme halunneet, tämän kanssa meidän on elettävä. (Jollekin toiselle kansalle voisi olla ongelma, että yksi konserni omistaa kustannusyhtiön, tv- ja radiokanavien sekä aikakaus- ja päivälehtien lisäksi lehtien ja elokuvien sataprosenttisen jakelumonopolin ja kirjojenkin myynnissä jokseenkin määräävän markkina-aseman. Mutta mediamonopolien yhteiskuntavastuu on aina kevyempi muiden firmojen. "Neljännen valtiomahdin" yli ei käy mikään muu kuin ne kolme muuta.)

Entäpä kirjastot, esimerkiksi? Ne ovat täysin demokraattisen päätäntävallan käskytettävissä. Nyt ei siis puhuta edes lompakkoäänestämisestä, vaan meistä itsestämme. Silti, koska kirjastojen aineistohankinnat ilmeisesti eivät kuulu kunnalliseen "ydinosaamiseen", ahkerat ja alipalkatut virkamiehemme tilaavat teokset kaiketikin vain BTJ Kirjastopalvelun katalookista. (Tästä joku toinen varmaan osaa kertoa enemmän?)

Tämä on tiettävästi hinta, jonka joudumme maksamaan siitä, että Suomi on joka vuosi maailman vähiten korruptoitunut maa. Kirjakauppojen ja kirjastojen työntekijät eivät tilaa pääomasijoittajan tai veronmaksajien rahoilla kavereidensa teoksia. Surkeata. Pieni luraus epärehellisyyttä pitää markkinatalouden kunnossa. Nykyinen malli on niin kliinisen byrokraattista, että DDR:ssäkin oltaisiin kateellisia.

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 201
  • Haddadaa
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #65 : 26.09.2007 klo 19:46:32 »
Entäpä kirjastot, esimerkiksi? Ne ovat täysin demokraattisen päätäntävallan käskytettävissä.

Valitettavasti eivät ole. Taisi olla 2001 kun hankintalaki alkoi vaikuttaa myös kirjastojen hankintoihin, ne on kilpailutettava ja halvin on valittava. Tässä vaiheessa Kirjavälitys tuli myös kirjastojen hankinnoista kilpailemaan. Ja nykyisin moni kirjasto on sopimuksin velvoitettu hankkimaan Kirjavälitykseltä, jos teos on sen kautta saatavissa.

BTJ on kuitenkin vielä kirjastojen ostoissa suurempi tekijä, ainakin minun ymmärtääkseni. Kustantajan kannalta se on mukavampi: kokoaa kirjastojen tilaukset yhteen ja tilaa kerralla kustantajalta, eikä tipoittain muutama kappale kerrallaan kuten K.

t. Reijo

villeranta

  • Jäsen
  • Viestejä: 65
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #66 : 27.09.2007 klo 19:35:30 »
1. Suomalainen sarjakuvakirja tai omakustannesarjakuva on suurin piirtein yhtä venyvä käsite kuin manga. Se kattaa kaiken laidasta laitaan. Se mikä pätee yhteen tuotteeseen ei päde toiseen (kaikkiin). Tämä ei ole este yhteistyölle kunhan tosiasian ymmärtää ja hyväksyy.

Jep. Vähän hassua, että tästä meinaa melkein riitaa tulla. On ihan selvä homma, että (taas vertaan kirjallisuuteen) rokkiin tai muuhun musiikkiin jollakin sisällöllisellä tai tyylillisellä tai millä tahansa tavalla liittyvä kirja kannattaa panna myyntiin levykauppaan. Varsinkin, jos kirjakaupassa ei pääse esille. Mutta ei se millään sovi kaikille kirjoille. Ajatelkaa nyt, en viitsi antaa edes esimerkkiä.

Kiinnostaako jotain hevijätkää Ekebomin Terhin vaivihkaisen ahdistavat tunnelmat, Mika Lietzénin tunteidensa kammitsoimat ihmiset tai minun isyysidentiteettiongelmani - Aseman kirjoista puhuakseni? Ei minusta ole mitenkään outoa, etten mä EDES YRITÄ saada Aseman kirjoja myyntiin levykauppoihin. En usko, että hukkaan kovin merkittävää POTENTIAALIA (viitaten Aspan kommenttiin Aseman jälleenmyyjälistan lyhyydestä).

Eikä ole mikään salaisuus, että Aseman ongelmana on sekin, etteivät SARJAKUVAHARRASTAJAT ole kovin laajasti kiinnostuneita meidän kirjoista. Niitä pidetään hankalina ja liian kaunokirjallisina.

Joten oikea suunta ei ehkä ole levykauppa.

Tuolla oli aiemminkin kommenttia siitä, ettei pääsy kirjakaupoissa esille ole helppoa meitä pieniä vaihtoehtosarjakuvakustantajia suuremmillekaan puljuille. Kova tunku siellä on, eikä kilpailu ole kaikin osin reilua. Mutta minkäs teet... pakko yrittää ja huutaa.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2007 klo 19:45:10 kirjoittanut villeranta »

KultaVuori

  • Jäsen
  • Viestejä: 49
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #67 : 27.09.2007 klo 20:57:13 »
En jaksanut lukea kuin ensimmäiset kaksi sivua postauksia. Palauttaisin semmoisen näkökulman tähän ketjuun, että Kuti on ilmainen tavoittamisen vahvistamiseksi. Eli kun massat eivät välttämättä tiedosta vaihtoehtosarjakuvaa varteenotettavana kiinnostuksen kohteena niin kun he saavat siihen ilmaisen kosketuksen baareissa, levykaupoissa, kirjakaupoissa, festivaaleilla niin voi olla että kenties kymmenen vuoden päästä on tämänhetkinen vaihtoehto sitä mainstreamia mitä kansa janoaa kirjakaupoista. Okei vähän ideaalia ylihehkutusta, mutta jos Kutin rinnalle saisi lisää ilmaisia julkaisuja niin olisi mahdollista vahvistaa tavoiteltavaa muutosta. Ensimmäinen Parkakin tuli.

Vähän mutkat suoriksi, mutta nyt en jaksa keskittyä tähän. Hyvää ja mielenkiintoista pohtimista vihdoin ja viimein tällä foorumilla. Tällaisesta vatvomisesta saisi jo lehtijutun.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #68 : 27.09.2007 klo 21:10:50 »
voi olla että kenties kymmenen vuoden päästä on tämänhetkinen vaihtoehto sitä mainstreamia mitä kansa janoaa kirjakaupoista. Okei vähän ideaalia ylihehkutusta

Ehkä hehkutusta, mutta sarjakuva on niin mehevä ilmaisukieli että siihen soisi totuttavan.

Kun se vie sanomalehdissä liikaa tilaa jotta sitä viitsittäisiin käyttää sarjakuvasivujen ulkopuolella, toimituksellisena sarjakuvana, niin olisi mainiota jos nettijulkaisut alkaisivat käyttää sitä kun pikselitilaa nyt kuitenkin riittää.

Ja pikku hiljaa maaperä muokkaantuisi sarjakuvakirjallisuudellekin.

Mikko A

  • Jäsen
  • Viestejä: 343
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #69 : 28.09.2007 klo 10:30:26 »
Kiinnostaako jotain hevijätkää Ekebomin Terhin vaivihkaisen ahdistavat tunnelmat, Mika Lietzénin tunteidensa kammitsoimat ihmiset tai minun isyysidentiteettiongelmani - Aseman kirjoista puhuakseni? Ei minusta ole mitenkään outoa, etten mä EDES YRITÄ saada Aseman kirjoja myyntiin levykauppoihin. En usko, että hukkaan kovin merkittävää POTENTIAALIA (viitaten Aspan kommenttiin Aseman jälleenmyyjälistan lyhyydestä).

Joo, mutta tuskin hevijätkät dominoi kirjakauppoja tai edes (kaikkia) levykauppoja. Yhtä hyvin siellä on joku runotyttö ostamassa Ristoa ja Liekkiä (tms) ja suureksi ilokseen bongaa Terhin albumin.

Mainitsemani Lahden 5 liikettä, ne on siis ensisijaisesti tai yhtäpaljon kirja/sarjakuva liikkeitä. Jätin pois laskuista levyliikkeet. Lahdessa on erittäin ansiokkaasti hoidettu Kuti levitys ja se päätyy varmasti satojen ihmisten kätösiin. Riittäisi varmasti pari myyntipaikkaa ja pieni ilmoitus lehden sivuilla jossa mainitaan että täältäkin saa...

Edelleen sanon että ei minusta kannata narista ketjuista, niin kauan kuin on kokeilematta merkittävä osa yksittäisistä kirjakaupat. Se vaan alleviivaa että JOS ketjua ei olisi, riittäisikö silloinkaan into käydä läpi niitä yksittäisiä kirjakauppoja lukuunottamatta ne pari isointa kaupunkia ja niiden keskeisintä liikettä?

Mutta ehkä tuo Zum Teufel & co. junailema pienkustanne tukku saa asialle tehtyä jotain? Olisiko aiheellista koota osoitelista kaikista suomen kirjakaupoista mitä voi pommittaa myyntilistoilla ja visiiteillä kun nurkilla pyörii.

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #70 : 28.09.2007 klo 13:15:22 »
Siistin ketjusta pois henkilökohtaisuudet ja siihen liittyvän oheiskeskustelun. Jatkakaa.  :police:

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #71 : 28.09.2007 klo 14:00:08 »
Onko olemassa vertailutietoa, miten paljon jotain omakustannetta myydään esim. Akateemisen Kirjakaupan kautta verrattuna nettimyyntiin? Tämähän olisi mielenkiintoista vertailutietoa, jos mietitään, miten näkyvyys isossa kirjakaupassa lisää myyntiä. Liekö kukaan tekijä/pienkustantaja kerännyt talteen tilastoja?
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

sebastian

  • Jäsen
  • Viestejä: 173
  • En ole nero
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #72 : 28.09.2007 klo 14:13:32 »
jos mietitään, miten näkyvyys isossa kirjakaupassa lisää myyntiä. Liekö kukaan tekijä/pienkustantaja kerännyt talteen tilastoja?

Kahden albumin kokemuksen perusteella näkyvyys mediassa myy paljon enemmän kuin näyttävä esillepano kirjakaupassa, minun tapauksessa Akateeminen.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #73 : 28.09.2007 klo 17:59:12 »
Onko olemassa vertailutietoa, miten paljon jotain omakustannetta myydään esim. Akateemisen Kirjakaupan kautta verrattuna nettimyyntiin? Tämähän olisi mielenkiintoista vertailutietoa, jos mietitään, miten näkyvyys isossa kirjakaupassa lisää myyntiä. Liekö kukaan tekijä/pienkustantaja kerännyt talteen tilastoja?

Akateemisessa on vaihtunut sisäänostaja, nykyinen on varovaisempi. Mutta esim. Teräsliljaa tilattiin keväällä 30 kappaletta ja sen jälkeen on tullut parikin lisätilausta. Se on selvästi enemmän kuin mitä olen myynyt nettikauppani tai minkään muun liikkeen kautta. (Festarit on asia erikseen.)

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: "Tappakaa Kirjavälitys! Kuolema Suomalaiselle kirjakaupalle!"
« Vastaus #74 : 28.09.2007 klo 18:25:56 »
Akateemisessa on vaihtunut sisäänostaja, nykyinen on varovaisempi. Mutta esim. Teräsliljaa tilattiin keväällä 30 kappaletta ja sen jälkeen on tullut parikin lisätilausta. Se on selvästi enemmän kuin mitä olen myynyt nettikauppani tai minkään muun liikkeen kautta. (Festarit on asia erikseen.)

Lähinnä mietin tuossa, että missä määrin pätee tämä väite, että ihminen ostaa sitä mitä näkee. Ja missä määrin nämä "marginaalisarjakuva myisi paremmin jos olisi parempaa" vähättelyt. Kyllähän tuo kertomasi puhuu puolestaan. Akateeminen kirjakauppa on kyllä aika hyvin jyrätty monilta paikkakunnilta, Suomalaisen kirjakaupan alta. Valitettavasti.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com