Luulen että ongelma tuossa kohdassa ei varsinaisesti ole se, ettei toimintaa näytetä tarpeeksi selvästi, vaan se, ettei tulosta näytetä. Tekijä on kuvannut samassa kuvassa hahmon kasaan lyyhistymisen ja kaatumisen, mikä helposti näyttää siltä että asiat tapahtuisivat yhtä aikaa. ---
Hyvä huomio tuokin. Nyt olen jo itse oppinut lukemaan tuota liian hyvin.
Silmiinpistävin ero alkuperäisen japanilaisen mangan ja Hokuto Mangan välillä on sama kuin Ilyan kokoamassa antologiassa The Mammoth Book Of Best New Manga. Taustat ovat useimmiten puhtoisen tyhjät. Ilmiö esiintyy sinnikkäästi monessa länsityössä Teiniagentti Lunaa myöten. --- Suomessa ja muissa länsimaissa piirtäjälle ei tuota mitään ongelmaa piirtää hahmonsa ylävartalo suureen lähikuvaan ja raivata ympärille viisi senttiä tyhjää tilaa joka suuntaan. ---
Arvelen tuosta ainakin tätä: länsimaiset (aloittelevat) tekijät keskittyvät hahmon piirtämiseen eivätkä ymmärrä, että hahmo piirretään ruutuun, jolloin sommittelulla on merkitystä, ja hahmoa piirtäessä unohtuu taustakin täysin.
Tässä on ajatuksiani muutamista töistä. Pahoittelen jälleen pitkää viestiä. Kvaakissa ei ole toistaiseksi arvostelua Hokuto Mangasta ja rupesi kiinnostamaan, miten paljon itse saisin irti töistä. Niinpä tässä olen tutkinut näitä, lähinnä piirrosta ja kuvakerrontaa. Yritän etsiä jotain olennaista ja antaa palautetta tekijöille. En kirjoita varsinaista arvostelua.
Tuhkaa siivissä: Minusta tässä on muutamia vahvoja juttuja, pomppasi heti silmään kirjaa selatessa. Yksinkertaisesti piirretty, mutta kuitenkin huolella, ja ruuduissa ja sivuilla on kaunista, mangamaisesti tyhjää tilaa hyödyntävää sommittelua välillä. Vähän kuin japanilaisetkin doujinshit (omakustanteet) välillä: maksimaalista intohimoa ja omia juttuja piirustustaidon rajoissa.
"AAH Taas sinä katselet minua ajatuksissasi!!" -tyyppiset pehmopojat, jotka ovat kuolemia,
on melko bisarri idea. Tuo elämän rajallisuuden dramatiikka yhdistettynä poikarakkausvihjailuun jätti oudon maun; ei ehkä ihan mulle. Lämminhenkinen ja hauska kyllä.
Oudon taitava piirtäjä omalla tavallaan. Geneerisellä piirrostyylillä voi saada aikaan vahvoja ilmeitä niin kuin
tässä vasemmalla ja
tässä oikealla. Tommoset tunnelataukset vaatii tarkkuutta ja taitoa, ei pelkkää kopiointia. Joskus nimenomaan yksinkertaiset mangailmeet on niitä vahvimpia, tää on sikäli parasta koko kokoelmassa. Muutenkin on joitakin taitavan piirtäjän ominaisuuksia:
nokkelia kamerakulmia, sitten piirtämällä ruutuun vain pari objektia, kuten
hahmot ja lintu oksalla, saa aikaan yläviiston näkymän, jossa on syvyysvaikutelma, ja sitten maisema muokataan esiin ihan muutamalla viivalla: yhtä viivaa ruohoksi ja toista hahmojen taakse pilven yläreunaksi, niin
hahmot seisoo korkealla kukkulalla (dramaattinen asetelma). Littanaa ja yksinkertaista, mutta toimii silti, ja siksi ihmeellistä.
Välillä tyhjät ruutujen taustat on tässä sitä, että maisema taiotaan esiin aina tarvittaessa. Vähän kuin pomppisi 2D:n ja 3D:n välillä. Tietysti tällainenkin hienovarainen, paljon valkoista sisältävä runollisuus, jos sitä sanaa saa käyttää tämän teoksen kohdalla, on isoina annoksina puuduttavaa. Tekijältä toivoisi jatkossa rohkeampaakin taiteellista revittelyä ja tietysti sarjakuvantekemisen opiskelua.
Tähtilakki: Mahdollisesti tästäkin ovat
useatkin tahot
päätyneet epäilemään, että se on syntynyt joidenkin kawaii-sienien vaikutuksen alaisena. Vaikka Animefoorumilla Kyuu tarkoittikin lähinnä voittajatöitä, niin minusta tämäkään ei ole aivan tästä maailmasta. Tähti ja lakki ovat melkein yhtälailla kerronnan motiiveja.
Musta taivas luo hieman unenomaisia sävyjä. Sivun 26 loppu, jossa tähti kömpii esiin pilvestä, on hyvin outo. Erikoisemmalla sommittelulla saisi tietysti dynamiikkaa, joka nyt on aika lattea, mutta se taitaa olla niitä edistyneempiä asioita, joita suurin osa muistakaan tekijöistä ei ole vielä tietoisesti opetellut. (Siis tilan, ajan ja liikkeen tuntua, ja rytmiä.) Piirrostyyliä pystyisi kehittämään vielä paljon omaperäisemmäksi ja piirtämistekniikkaa harjoittelemaan, vaikka tässä juuri tällaisena vähän tönkkönä se tuokin vain sen tarvittavan, suorastaan tyrmäävän lisäpotkun.
Snow Samurai: Riemuhauskan seko, mutta oikeamielinen tarina. Tekijällä on sarjakuva ja mangavaikutteet hyvin hallussa. Esimerkit: tekstin määrä suhteessa kuvaan pysyy taianomaisesti sopivana, ja tekijä jopa kikkailee sillä, kuten sivulla 359. Sivulla 362 on hyvä esimerkki siitä, miten hahmojen etäisyyksiä kameraan yhdessä rajausten kanssa voi käyttää hyväksi dramatiikassa. Tällaisen nyrjähtäneen, graffitimaisen piirrostyylin vaarana on periaatteessa hajota puuduttavaksi, kaaoottiseksi viivakohinaksi, mutta sitä ei onneksi tässä käy. Hillityn seko, vähän kuin vaikkapa Hajime Ueda, mutta tervehenkisempi ja selkeämpi. (Varmaan muitakin, vanhempia vaikuttajia on.) Joulupukki syö lihaa -hämäys on aika kuvaava.
Älä riko autoasi pedon kehtoon: Mysteeritrilleri, jossa on nasevaa kieltä, painostavaksi kehittyviä tilanteita, elokuvamaista kuvakerrontaa ja omalaatuinen, outo, unimainenkin tunnelma. Etenkin alkupuolella tunnelmaruutuja, joissa vaikka hahmo katsoo karttaa melko pienenä keskellä komeaa maisemaa, kuten sivulla 470. Kuvakerronnassa keskitytään nähdäkseni harkittuihin kamerapisteisiin, kuvakulmiin ja suurpiirteisiin rajauksiin. Huolettoman viivan ja pikkutarkan teknillisen realismin välillä on persoonallinen kontrasti. Muun muassa polkupyöriä jarruvaijereineen ja maastokuvioituine renkaineen. (
Neon Genesis Evangelion -vaikutteita kyllä nähdäkseni.)
Poimintoja: sivu 480 on sekava; ei selkeää lukujärjestystä. Maisema kyllä hieno.
488: Kompaktein näkemäni miljöönvaihdosruutu, vielä kiilamainen
Tässä on muitakin tuollaisia pieniä, huomautuksenomaisia ruutuja, itse asiassa kuten edellisen sivun toinen ruutu.
490-491: Hyvällä tavalla häiritsevän oloinen tilanne bensa-asemalla. Spontaanin luonnollista dialogia. Välillä yhdessä ruudussa zoomataan bensaa tippuvaan polkupyörään ja kohtaus jatkuu kuitenkin samana koko ajan. Häiritsevä välitoteamus, jossa on sellainen näkökulmasta näkökulmaan -ruutusiirtymä, joita Scott McCloud esitti löytävänsä paljon juuri mangasta kirjassaan
Sarjakuva : näkymätön taide[1]. Onko tämä taukojen taidetta pikaversiona?
499-500 (-502): Kissakohtaus etenee hieman unimaisesti:
jostain tupsahtaa esiin kissa, tilanne käy yhtäkkiä uhkaavaksi, mutta kun kissa sitten hyökkää, tilanne yhtäkkiä liudentuu. Parasta on se, ettei kissa sitten katoa, vaan se otetaan mukaan seurueeseen.
Jos tämä olisi minun uneni, niin uhkaavannäköisen kissan muistaisin varmasti vielä herättyäni ja se jäisi ehkä vaivaamaan.
561-564: Elokuvamaisuutta: hahmon matkaamista kuvataan useassa peräkkäisessä ruudussa erilaisilla kuvakulmilla ja rajauksilla. Kohtaus jatkuu, mutta välillä keskitytään toiseen, penkillä istuvaan kohteeseen, joka tarkkailee kulkijaa. Hieno lopetus.
Siis parempaa luettavaa kuin ensi vilkaisulla luulisi. Rento ja omapäinen. Tietysti satasivuinen, yhtenäinen tarina ei välttämättä houkuttele lukemaan eikä siinä jaksa yleensä briljeeratakaan niin paljon yksittäisillä sivuilla. Piirroksesta: viiva on välistä aika huoletonta ja harmaasävyt yleensä hailakoita. Varjot puuttuvat ja välillä valkoista on aika paljon. Kuvan oleellisten objektien pitää erottua taustasta, vaikka sekin olisi yksityiskohtainen. (Sommittelu avuksi)
Tekijän värityöt (löysinkö oikein?) on minusta parempia. Sarjakuvanteossa sommittelua ja ruudun muodon merkitystä voisi alkaa opiskella vaikka
Kupla-akatemiasta, kuten myös
Tähtilakin kohdalla havaitsin. (Sanon lähinnä sarjakuvanlukijana; toivottavasti ei mene pahasti pieleen.) Jos lukeminen alkaisi puuduttaa, niin 100 sivua olisi vähintään neljä kertaa pahempaa nieltävää kuin 25 sivua. Tämä oli kuitenkin hieno kokea tällaisena.
Vaahterasiirappisörsseliä: Vahva ja omaperäinen leima; tekijän tunnistaa välittömästi. Etenee omaan suuntaansa shoujon lainalaisuuksista huolimatta. Käsikirjoituksessa on särmää, kun siinä on tosiaan sopivasti reaalimaailman huolia mukana, minkä
Irenekin mainitsi. Jonkin bändin idoliin ihastuminen olisi tutumpi shoujon juttu, mutta hähää, ihan niin tässä ei käykään. Mahtavaa.
Hyvin visuaalinenkin tämä on: pääsen maailmaan, jossa on skarppia viivaa, raidallisia hihoja ja lehtiä. Jäävät päähän kirjan sulkemisen jälkeenkin. Omalta osaltaan kuviin uppoamista auttavat ruuduista irrallaan kelluvat hahmot, joita näkee ainakin shoujomangassa
[2]. (Tähän liittyen
sivulla 409 on hauska kikka, kun ruuduista irrallaan kelluvan hahmon puhekupla on vierekkäisen ruudun sisässä. Voi hyvänen aika. Aurakin
mainitsi tämän kohdan, ja tarkoitti ilmeisesti sitä, että kun katse kulkee yläruudusta alas seuraavaan ja siitä poseerauskuvaan, niin seuraavaksi katse pomppaa mieluummin takaisin kakkosruutuun kuin vasemmassa alanurkassa olevaan ruutuun. Vai tarkoittiko? Minusta ekan ruudun jälkeen tulee ensin oikealla oleva kuva, sitten vasemmalla oleva ruutu ja siitä alas. Ensin Gloria nostaa sormen pystyyn ja sitten alkaa selittää ummet ja lammet, niin että kakkosruutu onkin aika täynnä sitä puhekuplaa.
Kuplan kärki on kyllä aika pieni, se voi jäädä joltain huomaamatta. Se voisi olla suurempi ja mennä jopa reunan yli, jolloin se yhdistyisi oikealla olevaan kuvaan voimakkaammin...ehkä. Toinen ruutu pyrkii imaisemaan katseen heti ensimmäisestä, koska se noudattaa luonnollista ruutujen lukemisjärjestystä.)
Tosiaankin riemastuttavan huolellista piirrosta, parasta tietenkin sivuilla 414, 418, 422 ja 424. Lehdet ovat uskomattomia, käsintehdyn näköisiä, mutta olisivat varmasti infernaalisia deadlinen alla, jos se pääsisi yllättämään. Hienoa on sekin, ettei viivoja varsinaisesti tuhlata vetämällä niitä konemaisesti miljoonittain, vaan jokaisella on paikkansa ja merkityksensä, vaikka niitä onkin hyvin paljon. Tuollaisen huippuhienon tyylittelyn ja muiden tyylien välillä on myös mukavasti särmää.
Palautetta tekijälle: Tehostaisiko vielä reilusti paksumpi välipalkki, esimerkiksi kaksi kertaa paksumpi, sivun 421 miljöönvaihdosta? (Vertaa
Onin vastaavaan toisessa kirjassa sivulla 298.) Erityisesti sivulla 420 ruuduissa on paljon valkoista, jolloin hyvin kapeat ruutujen välipalkit tuntuvat jotenkin kutistuvan entisestään, mikä haittaa ruutujen erottamista toisistaan. Ruutujen reunaviiva on myös ohutta, mikä myös saattaa edesauttaa. Sitten sitäkin ihmettelin, kun hahmojen iirikset näkyvät usein kokonaan, kun silmät ovat auki, ja tuntuu, että kulmakarvat ovat silloin jotenkin jäykät, mutta sekin tavallaan kuuluu tyyliin. Myös hahmojen päät ovat joskus sivuprofiilissa turhan yksinkertaisia ja kaksiulotteisen oloisia. Kun rock(?)-keikka alkaa sivulla 426, niin koristeellisesta jäykkyydestä täytyy luopua; jos vielä liioittelisi eleitä, asentoja ja ehkä kuvakulmia ja rajaustakin, niin saisi lisää säpinää. (Ei tietenkään liikaa, kun sekään ei sovi tyyliin.) Siinäpä se. Väheksymättä nykyistäkään ei muuta kuin lisää kaikkea mahdollista, siis tietoa ja taitoa.
Näin. En sano, että tässä mainitut olisi ne teokset, joihin ainoastaan olisi syytä kiinnittää huomiota. Tarkoituksenani on saada aikaiseksi samantapaiset jutut vielä ainakin
Onista ja
Ansasta.
Viitteet:[1] Scott McCloud,
Sarjakuva : näkymätön taide, sivulta 72 alkaen. Julk. Helsinki 1994. Englanninkielinen alkuteos
Understanding comics : the invisible art.
[2] Japanilainen nykytaiteilija Takashi Murakami on havainnut, että yhtä lailla niin mangassa ja animessa kuin Japanin perinteisessä taiteessa (nihonga) hahmoilla ei välttämättä ole tarkasti määriteltyä paikkaa kuva-avaruudessa, vaan ne ikään kuin kelluvat [kuin jossain kaksi- ja kolmiulotteisen maailman välitilassa].
Esimerkiksi
tästä kuvasta ei voi tarkkaan sanoa, mikä on kissan ja sen yläpuolelle maalatun oksan sijainti toisiinsa nähden kolmiulotteisessa tilassa. Vertaa sitten
tähän sivuun Vaahterasiirappisörsseliä -sarjakuvasta. Yleensä sarjakuvasivu on kuva-ala, joka on jaettu erillisiksi ruuduiksi, jotka vaikuttavat yksi kerrallaan. Tässä ei! Joka tapauksessa tuo oikealla oleva hahmo, Gloria, ikään kuin kelluu sivulla irtonaisena ruuduista. Tämä on mielestäni yksi esimerkki Murakamin teoriasta, ja tutkimalla löytäisi varmasti muitakin, ehkä parempia, joissa sama ilmiö näkyy vähän toisella tavalla.
Siis tästä, ja monesta muusta Japanin yhteiskuntaan ja kulttuuriin liittyvästä ilmiöstä, joiden välillä Murakami esittää olevan yhteyksiä, hän käyttää nimitystä
superflat (tai super flatness), "super-littanuus". Lainaan Margrit Brehmin artikkelia kirjasta
The Japanese Experience : Inevitable, Ostfildern-Ruit 2002. Artikkeli on suomennettu kirjassa
Japan pop : 10 nykytaiteilijaa, joka on Helsingin kaupungin taidemuseon vuonna 2005 samannimisen näyttelynsä yhteydessä julkaisema. Alkuperäinen lähde on Takashi Murakamin kirja
Superflat, julk. Tokio vuonna 2000. En voinut olla iskemättä tällaista viitettä tähän, kun siihen tarjoutui niin hieno mahdollisuus kiitos Nelly Sääksjärven sarjakuvan.
(Edit: Huh, olipa vaikeuksia omankin pokerinaaman pitämisessä, kun luin tämän rinnakkaisuniversumeihin teleporttaavan viitteen uudestaan. Tarvitsee vain pohtia asioita hieman liian pitkään.
Pahoittelen, jos joku luki tämän ja turhautui. Lähinnä Murakamin teoriat on oikeastikin aika mielenkiintoisia ja kuvataiteen kentällä hyvin tunnettuja. Pitäisi lukea se Superflat-kirja, luultavasti se on myös englanniksi.)