Kirjoittaja Aihe: Mauri Kunnas  (Luettu 93073 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Mauri Kunnas
« : 26.04.2004 klo 18:07:17 »
En löytänyt haun avulla tällaista aihetta.

Mauri Kunnaksen sarjakuvaurasta en tiedä paljoa, mutta tämän  varjolla onnistuin ujuttamaan aiheen tähän foorumiin.

Ensimmäisen Kunnaksen kirjan sain 4-vuotiaana, mutta palapeliä kokosin jo kolmen ikäisenä. Silti Mauri oli minulle vain "yksi monista", kunnes n. viikko sitten kävin  kyseisen taiteilijan kotisivuilla. Täältä "Seitsemän koiraveljestä" -kirjan "tutoraalia" lukiessani tajusin kuinka tarkkaa työtä jokainen kirja on. Luin muutamassa päivässä ne vaivaiset 7 kirjaa, jotka omistan ja innostuin aloittamaan keräilemisen. Nyt kun olen kerännyt kaikki taskarit niin minulla alkaa innokas Mauri Kunnas -kirjojen keräileminen (B. Virtaset täytyy myös kerätä!). Olen lukenut lähes jokaisen kirjan ,jonka Mauri on tehnyt, mutta onhan omistaminen kuitenkin vallan eri juttu. Kirjat vain ovat normaalisti peijakkaan kalliita, joten keräilemiseen menee varmasti piiiiiitkän aikaa.

Teen tällä hetkellä myös esitelmää Maurista, jonka esitän huomenna, toivottavasti Mauri tuo onnea. Kirjojen hienon värityksen kannustamana päätintänä  iltana aloittaa ihan käsin värittämisen harjoittelun. Saisi vähän luonnollisempaa jälkeä. Myös jonkinlaisen teksti-kuva -tarinan ajattelin tehdä jonkun ajan kuluttua. Tästä sen taas  näkee mitä kaikkea seuraa piirtäjän nettisivuista. Tuli taas omien sivujen ulkoasun muuttaminen mieleen hienoista kotisivuista. Jospa sitä domainia toivoisi synttärilahjaksi...

Mitäköhän  muut kvaakin lukijat ajattelevat kirjoista tai sarjakuvista? Myös kaikenlaista "triviatietoa" saa tarjota

P.S. onko Mauri kupla.net:in piirtäjät listalla? Minä en löytänyt :-P tsemppiä Maurille tulevienkin kirjojen tekemiseen!



VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #1 : 26.04.2004 klo 18:22:21 »
Kunnashan on paitsi nero, myös hieno ihminen. Nyt kipin kapin kaivamaan esille Suomen sarjakuvaseuran julkaisema strippikooste "Kotlant Jaarti", Kupla-lehden numero kuutonen, Helmiä sioille -lehdet, Helsingin hulinat -lehti, "Hyvinkää-Riihimäki, kuoleman talousalue" - lehti, Nyrok City Kollektion, Mac Moose ja Jakke Migreenin tapaus -albumi, Apu-lehden vuosikerrat 90-l. alusta (Kunnaksen piirrossivu joka numerossa v. 1995 asti, muistaaxeni), Jauhot suuhun-pilapiirroskokoelma ja se toinen pilakuva- kollektio myös, ei tule nimi nyt mieleen, Joulupukki ja Noitarumpu-piirroselokuva (jonka teossa avittivat myös mm. Kari Korhonen ja Juba). Lastenkirjojaan en milään muista kaikkia, mutta Suomalainen tonttukirja oli niistä eka.

Näistä pitäisi jo kohtuullinen esitelmä syntyä.

Mauri Kunnaxen suht tuore haastattelu Turun Sanomien Extra-liitteessä.

Toinen Kunnas-haastelu
« Viimeksi muokattu: 26.04.2004 klo 18:32:26 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #2 : 26.04.2004 klo 18:51:02 »
Hyviä haastatteluja, kiitti Vesa!
Esitelmän olen silti jo tehnyt. Näin ala-asteella ihanne aika on 5 minuuttia, mutta esitelmä venyi 7 minuuttiin. Maurista itsestään en kerro muuta kuin alussa vaan keskityn "Seitsemän koriaveljestä" kirjan tekemisen vaiheista (jotka kaikki voi lukea Maurin kotisivuilta).

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 291
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #3 : 26.04.2004 klo 18:54:27 »
"Hyvinkää-Riihimäki" ei ole Kunnaxen.  Vaan Ossian Saarmanin. (alias Olavi Saarinen?)
Mutta Kunnaksen omat sivut tuovat paljon kivaa tietoa:
http://www.maurikunnas.net/

Keskittyy kuvakirjoihin, mutta klikkaa "kaikki Maurista" ja sieltä sitten vielä "leluverstaalta kirjailijaksi" -juttu, niin saat lukea Maurin omaa tekstiä koko urasta.

Timo

EDIT: taas olin liian myöhässä... pöh...
« Viimeksi muokattu: 26.04.2004 klo 18:55:04 kirjoittanut Timo Ronkainen »

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #4 : 26.04.2004 klo 20:11:59 »
Plääh. Tarkoitin sittenkin tätä:

Tapaus "Keuruu" : dosentti NN:n ihmeelliset seikkailut Suomessa ja Neuvostoliitossa / text Oittinen - Tuomisto ; piirt. Salmi - MK... - [Helsinki : Taideteollinen oppilaitos, Viskom-laitos, 1972]. - 41 s. ; 28 cm. - (Karju sarja : no commercial comics.) *** Tekijät: Vesa Oittinen, Timo O. Tuomisto, Hannu Salmi ja Mauri Kunnas. - Painos 200 kpl.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2004 klo 20:56:35 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #5 : 26.04.2004 klo 20:52:53 »
Kuriositeettinä elvistelen, että kaverini äiti on syntynyt Vammalassa ja ollut Maurin kanssa samalla luokalla. Siksi heillä oli paljon Koiramäen kirjoja, joitain jopa omistuskirjoituksella. Vammalassa järjestetään kirjallisuuspäivät vuosittain.

Mauri Kunnas rahoitti albumillaan sen Tyrvään kirkon (Tyrvää = nyk. Vammala) katon kun sen kirkonpolttajat(.net) poltti. Eli siis local hero.

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #6 : 26.04.2004 klo 21:01:05 »
Mauri Kunnas rahoitti albumillaan sen Tyrvään kirkon (Tyrvää = nyk. Vammala) katon kun sen kirkonpolttajat(.net) poltti. Eli siis local hero.
Totta. Kyseessähän oli Koiramäen joulukirkko. Hieno teko Maurilta :'(

Vesan alkuperäinen (muokkaamaton) viesti oli "Ronkainenkin meni vipuun" tms. ,mutta tällä kertaa se ei toteutunut, tsemppiä Vesa! ;D

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #7 : 26.04.2004 klo 21:05:53 »
Kyllä vielä kamppaan Ronkaisen joskus (tiedollisesti). Ulkomuisti ei tässä muuttohössäkän keskellä vaan pelaa niinkuin sen pitäisi.

Kuka possu omistaa (luvattomasti) Nyrok City-originaaleja? Kunnashan ei silloin muinoin niistä kovasti piitannut, ja moni päätyi "rosvojen rasvaisiin näppeihin". Kupla kuutosessa on muuten mainioita esimerkkejä kuinka aikuisempi Kunnas sensuroi Kotlant Jaarti-strippejään.

"Kuka veltomman nojatuolin tekee, se saa noopelin palkinnon. Siinä teidän suuri viisautenne.. helkatin pöllöt."
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #8 : 27.04.2004 klo 14:28:41 »
Esitelmä tuli pidettyä ja opettaja heitti  pistemääräksi 16/15 (10+) ;D

Saman esitelmänhän voisi pitää jossain muualla   kun se noin hyvä kerran oli. Ainut mistä tuli sanomista oli, että  luin suoraan paperista :P

Suositelkaa hyviä Maurin (lasten)kirjoja, sillä virallisen keräilyn aloitan viikonlooppuna ostamalla jonkun kirjan.

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #9 : 27.04.2004 klo 14:57:37 »
Kunnaksen piirokset sen kuin paranevat kirja kirjalta; piirostyyli on tiukkaa ja värit kylläisiä ja yksityiskohtien määrästä ei ole tingitty. Hankala sanoa mikä on paras kirja... Joulupukki -kirjastahan kaikki alkoi, ja se on klassikko.

"Hyppäis säynävä suuhun."

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #10 : 27.04.2004 klo 15:27:20 »
Hyviä kirjoja... kaikkia en ole edes nähnyt, ja ehkä parhaaksi kirjaksi helpoiten luokittelee sen, missä on eniten nostalgiaa? Öö... Koiramäki-kirjat on itsellä vahvimmin jääneet mieleen.... Voisi melkein väittää, että kaikki ne Kunnaksen kirjat ovat hyviä, vaikkei kaikkia ole edes nähnyt. ;)

Herra Hakkarainen on paras. ;D

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #11 : 27.04.2004 klo 15:34:39 »
ehkä parhaaksi kirjaksi helpoiten luokittelee sen, missä on eniten nostalgiaa?

Ainakin mulla se menee just noin. Niinpä Kunnaksen kirjoista (ja ylipäänsä kaikista lapsuuteni kirjoista) mulle rakkaimpia ovat jo aivan repaleiseksi luettu Joulupukki sekä ziljoonia katselukertoja kerännyt Suuri urheilukirja.
Klik klik --> Sarjisblogini

Zippo

  • Lueskelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 279
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #12 : 27.04.2004 klo 15:53:25 »
Meilläkin tuo "Sir Hakkarainen" jyrää muut.

Kun itse on näinkin vanha niin kyllä se "Suomalainen tonttukirja" on se rakkain Kunnaksen teos. Sitten tulee Joulupukki ja Koiramäet.

Seitsemän koiraveljestä on myöskin tuore klassikko.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2004 klo 15:54:10 kirjoittanut Zippo »
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

FreakyMike

  • Taideseppä
  • Jäsen
  • Viestejä: 478
  • weird bastard
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #13 : 27.04.2004 klo 17:40:04 »
Minun suosikkini on "Koiramäen lapset kaupungissa" juuri sen lapsuusnostalgian takia. Sain kyseisen kirjan yhteiseksi syntymäpäivälahjaksi kaksoisveljeni kanssa joskus alle kouluikäisinä sillon 80-luvun alussa ja se on tullut selattua läpi varmasti lukemattomia kertoja. Tosi hienoa kuvausta 1800-luvun loppupuoliskon kaupunkilaiselämästä.
Löysin sen itse asiassa viime hiihtolomalla kirjahyllyn kätköistä ja paikkailin repeytyneitä/irronneita sivuja kasaan, ja kirja on taas ihan luettavassa kunnossa.

http://www.maurikunnas.net/default.cfm?template=bookview&firstbook=183&cd=1003
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

Viltuska

  • Jäsen
  • Viestejä: 57
  • Ruma kääpiö jättiläisten harteilla.
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #14 : 27.04.2004 klo 18:52:12 »
Pienempänä, ehkä siinä kymmenvuotiaana Mauri Kunnas oli ihan ykköslukukohde, vaikka ovathan ne kirjat nykyäänkin itsellä kohtalaisen kovassa käytössä. Eniten tuli fanitettua kunnaksen avaruuskirjoja, jotka loivat pohjaa scifi-innostukseen. Kaikkien aikojen avaruuskirjahan oli kaltaiselleni kymmenvuotiaalle esipuberteettiselle nörttipojalle kuin raamattu Star Warsin ohella.
Paras kohta taisi kirjassa olla Calliston kosmosten väliset tikanheittokisat, jonka kohdalla tikkaa heittävästä mustekalahirviöstä todetaan: "Siriuksen Ilgur Isopää näkyy saaneen jo yhden tikan tauluun."
« Viimeksi muokattu: 27.04.2004 klo 21:45:07 kirjoittanut viltsukka »
villevuorinen.tumblr.com