Kirjoittaja Aihe: Paperin valinta  (Luettu 118185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Esa

  • Jäsen
  • Viestejä: 712
Re:Paperin koko
« Vastaus #60 : 24.06.2004 klo 16:06:37 »
Pieninmpiä sivukokoja... Ruskaa
http://www.kvaak.fi/naytaarvostelu.php?articleID=249
on piirretty B5:n. Käyttämäni terän (eli viivan) paksuus korreloi silloin mielestäni hyvin koko sivun pinta-alaan.

Oho. Olen aina luullut, että olisi isommalle tehty. Luulisi olevan vaikeaa niin pienelle tuhertaa. Ruskaa Pakkasella kun on kuitenkin aika tarkka työ.

verneri

  • Jäsen
  • Viestejä: 42
  • Kvaak!
millainen paperi
« Vastaus #61 : 28.08.2004 klo 17:35:10 »
Hei!

Arvaan että tästä on täällä paljon jo keskusteltu, mutta ei voi mitään. Rekisteröidyin nääs vasta äskettäin.

Elikkä, minkä niminen, paksuinen ja hintainen olis  tussilla tahi vanhanaikasilla mustekynillä piirrettäviin sarjakuviin hyvin soveltuva paperi? Ja mistä niitä sais. Eli millaista paperia itse käytätte? ???
Käymälässä ei voi paljon edistää elämäänsä.
-R.B-

kitani

  • Vieras
Re:millainen paperi
« Vastaus #62 : 28.08.2004 klo 18:11:40 »
180 grammaista, ennen käytin 120 grammaista ja vaikka tuollakin periaatteessa pärjää niin kannattaa suosiolla vaihtaa paksumpaan, varsinkin jos tekee paljon tussivarjostuksia. Oma paperini maksoi kympin/30 arkkia.

Kitty Vane

  • Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Viestejä: 106
  • Batgirl is a geek
Re:millainen paperi
« Vastaus #63 : 28.08.2004 klo 18:32:11 »
Minä käytän 75 grammaista tussaukseen tarkoitettua paperia (bleedproof) kevyempään tussukseen (ei suuria tussattuja pintoja, tummia värejä yms.) ja 250 grammaista Bristol Boardia tussi-rikkaampaan työhön.
Bristol Board on aivan ihanaa tavaraa, se kestää uskomattoman hyvin vaikka kuika tussilla hinkkaisi.
Put on your big girl panties and deal with it!

tertsi

  • Vieras
Re:millainen paperi
« Vastaus #64 : 28.08.2004 klo 18:50:00 »
Mistä tätä Bristol Boardia voi ostaa Helsingissä?


Vai onko se samaa kuin Cansonin Bristol?
Silloin sitä ainakin saa vaikkapa Akateemisesta.

 ???

Kitty Vane

  • Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Viestejä: 106
  • Batgirl is a geek
Re:millainen paperi
« Vastaus #65 : 28.08.2004 klo 19:02:28 »
Mistä tätä Bristol Boardia voi ostaa Helsingissä?


Vai onko se samaa kuin Cansonin Bristol?
Silloin sitä ainakin saa vaikkapa Akateemisesta.

 ???

Jep, jep. Cansonia se on. Omani osata myös lähikaupastani Akateemisesta.
Put on your big girl panties and deal with it!

verneri

  • Jäsen
  • Viestejä: 42
  • Kvaak!
Re:millainen paperi
« Vastaus #66 : 28.08.2004 klo 19:11:40 »
ahaa. kiitoksia tiedoista. pitää ilmeisesti lähteä käymään kaupungissa ostoksilla.
Käymälässä ei voi paljon edistää elämäänsä.
-R.B-

Loru_Laura

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Mitä mulkkaat? O__o
* * * Millainen on hyvä paperi ? * *
« Vastaus #67 : 21.09.2004 klo 20:21:48 »
Eli, mikä on hyvä paperi piirrustuksille? No tuota kysymystä on ehkä hieman vaikea tulkita... Mutta millainen paperi on hyvää? Tai siis... XDD Mikä on hyvä piirrustuspaperi? Minkälaista paperia te käytätte? Itse kun en ole oikein perehtynyt tuohon paperi asiaan. x) Aina, kun haluan tehdä jonkun oikein hienon piirrustuksen, minun pitää pölliä koulun kuvaamataito luokasta/omasta luokasta vesiväripaperia, koska siihen "piirrustus tulee hienompana", ja tussaus on "kauniimpaa".  En ole vielä onneksi jäänyt tämän takia kiinni. ^^'' Ja sitten... Voiko piirrustustaitoa oppia? =O Kun en ole mikään mestari piirtämään, mutta ne piirrustukset, mitä teen, on kuitenkin omalla tavallaan hienoja. ("Oma kehu haisee..." No ei!) Eli voiko senkin taidon oppia? XDDD

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Paperikoot + marginaalit
« Vastaus #68 : 23.09.2004 klo 14:21:07 »
Kukas idiootti täältä on poistanut LoruLauran alkuperäisen paperikysymyksen, johon oli jo vastauksiakin kirjoitettu? Siihen oltiin jo Timpan kanssa vaivalla koottu hyviä linkkejä ja nytten kun itse niitä tarvitsisi, niin eihän niitä täällä enää ole. Krapulaiset modet perk..e? Taas täytyy koko metsästys aloittaa alusta...   :'(

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Re:Paperikoot + marginaalit
« Vastaus #69 : 23.09.2004 klo 20:49:37 »
Off topic

Lorun alkuperäinen kysymys on yllä. Yhdistin 5 säiettä joissa keskusteltiin paperista. Poistin muutaman viestin joissa viitattiin aiempiin keskusteluihin (keskusteluja oli linkitetty ristiin) koska kyseiset säikeetkin olivat nyt poissa. Valitettavasti keskustelun otsikoon ei pysty vaikuttamaan. ON mahdollista, että edelleen tuolla jossain on jokin muukin paperikeskustelu. Ainakin monesta muusta aiheesta löytyy useampia, toisiaan toistavia keskusteluja.

Kannattaa siis aloittaa taas pari uutta keskustelua papereista jos tuntuu, että ei jaksa lukea läpi tätä säiettä (jonka nimi tuntuisi viittaavan paperiasiaan) läpi.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2004 klo 20:52:09 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Paperikoot + marginaalit
« Vastaus #70 : 22.10.2004 klo 16:57:07 »
Palataas papereihin.
Ostin joku aika sitten Cansonin Bristolia ja yhtä tilaustyötä varten Daler-Rowneyn piirustuspaperia. Molempia olen nyt kokeillu, vaikka Bristolia en oo vielä tussannut. Tuntuu hyvältä molemmat. Daler on karheempaa ja kuivaa aika hyvin. Toi Bristol on kiiltävää ja varmaan tussaus on sitten aika sotkuista...

Mutta tein henkilökohtaisen ennätykseni originaalikoon suuruudessa. Eli tilaustyönä teen neliruutuista strippiä ja jokainen ruutu on yhdellä aakolmosella. Ruudut on saman kokoisia ja marginaalia on kaksi senttiä joka puolella. Ihan mielenkiintoinen projekti... Tossahan on käytännössä aaykkösen verran pinta-alaa  ;D
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Re:Paperikoot + marginaalit
« Vastaus #71 : 02.11.2004 klo 13:57:07 »
Kumma homma. Mikään kallis paperi ei ole kovin hyvää kaikkeen.

Kalliissa kiiltäväpintaisissa papereissa (esim. Canson Bristol) on se vika, että lyijäri ei oikein kulje ja tussi (sitten kun pinta hiukankin painuu) leviää.

Kalliissa normaalipintaisissa papereissa (tavallinen piirustuspaperi esim 1557) lyijäri toimii hienosti, mutta tussi leviää aivan mahdottomasti.

Halpa sileä paperi (esim. tulostus/kopiopaperi) toimii yllättävän hyvin. Hassua.

Perskuta, mulla on ihan "ammattilaispaperiakin" pari arkkia (Strathmore, tuli piirustusoppaan mukana). Ei sekään ole hääppöstä.

Taitaa olla niin että minä olen niin outo riipustelija, että minulle parhaiten sopii halvat systeemit -- Tiimarin tussilla ja kopiopaperilla pääsen parhaaseen tulokseen... Olen minä aika friikki.  ::)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Paperikoot + marginaalit
« Vastaus #72 : 02.11.2004 klo 14:18:31 »
Hmm. Mulla lyikkäri kulkee hyvin tossa Bristolilla. Tussausta en ole vielä kokeillut, mutta kuvittelisin, että kuivuu aika hitaasti.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:Paperikoot + marginaalit
« Vastaus #73 : 02.11.2004 klo 15:17:30 »
Siinäpä teille sokkotesti

http://www.kolumbus.fi/jik/joulu.htm

joulukalenterissani on tasan yksi sivu piirretty Bristolille muut Anttilan halvalle 120-grammaiselle. Katsokaa näkyykö eroa.

Sen verran autan että ei ole 6 eikä 8. Kaikki loput on mustavalkoisia  ja nestetussilla tehty , hiukan eri terillä kyllä.

 Siis onhan Bristol hirmu hienoa, mutta ei ainakaan harrastuskäytössä mielestäni ihan hintansa arvoista, noihin kalenterin kuviinkin olisi kulunut vanha satanen pelkkään paperiin.  
Turhaa ramppikuumetta tulee, kun on liian kalliit paperit- sitten vahingon sattuessa kumitetaan , sutataan lakalla ja lätkitään tarrapapereita kun ei iletä aloittaa alusta...

mia2

  • Jäsen
  • Viestejä: 91
  • Kvaak!
Re:Paperikoot + marginaalit
« Vastaus #74 : 02.11.2004 klo 16:23:07 »
Minä olen tutustunut Daler-Rowneyn 220 grammaiseen johon on muodostunut jonkinlainen viha-rakkaussuhde... Kaikki tusseja se levähdyttää jonkun verran, toisten tussien jälkeen se sopii kivasti, toisten taas (esim. sivellintussin ja tavallisen tinneritussin...) ei ollenkaan. Pitääpi seuraavaksi kokeilla vaikka Bristolia... Mistäs sitä saisi Hesasta halvimmalla, onko kukaan tehnyt hintavertailua...?