Kirjoittaja Aihe: Paperin valinta  (Luettu 118180 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:paperiongelma
« Vastaus #45 : 12.06.2004 klo 23:48:23 »
Outoa. Ite olen pienen ikäni käyttänyt tavallista kopiopaperia ja muste (hiusterästä tai tekn. piirtimisestä tulleena) ei ole ikinä levinnyt. Sen sijaan tietyt tussit leviävät.
Nyt mulla on käytössä Canonin kopiopaperia ja siinäkin muste on terävää eikä lainkaan leviävää. Ehkä ongelma on siis käyttämässäsi musteessa?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Tuukka

  • Vaivainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 813
  • Words of wisdom ->
Re:paperiongelma
« Vastaus #46 : 13.06.2004 klo 00:08:06 »
Jösses  :o Ei kai nyt kopiopaperia sentään? Itse olen havainnut parhaaksi Virosta ostetun venäläisen piirustuspaperin. Paksuudeltaan kartonkia ja niin hienokuituista, että juuri mikään ei leviä, mutta tussi imeytyy juuri sopivasti. Kaiken lisäksi kyseinen paperi on halpaa. Tuosta ei kyllä tähän hätään taida paljoa apua olla  :-\
Suht' halpoja piirustuslehtiöitä kannattaa myös kokeilla. Laatu vaihtelee paljonkin, mutta juuri se oikea merkki saattaa löytyä yllättävänkin helposti :)
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

nissen

  • Vieras
Re:paperiongelma
« Vastaus #47 : 13.06.2004 klo 11:07:05 »
en usko että ongelma piilee musteessa. tavallista indian inkkiä olen käyttänyt. joskus laimennettuna ja joskus sellaisenaan. samalla tavalla näille hankkimilleni papereille leviää myös pigma-tussin jälki.

Tuuk42

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 221
  • "En pidä minään"
Re:Paperin koko
« Vastaus #48 : 13.06.2004 klo 22:58:21 »
Pääsääntöisesti käytän A4:ää. 3 ruudun stripit teen pitkittäin puolitetulle A4:llä. A3:sta käytän yleensä monimutkaisempien poseerausten ja anatomiatutkielmien kanssa. Koulussa olen tehnyt yhden yksisivuisen "taidesarjakuvan" aakolme-kokoon.

Ihme juttu ettei sarjakuvan teoriaa käsittelevissä kirjoissa käsitellä sen enempää ruutujakoa, ja vielä enemmän sivusommittelua. Sarjakuvahan pitäisi rakentaa kuin elokuvan kohtaukset. Kohtaus, eli sivu päättyy aina cliffhangeriin, jännittävään tilanteeseen, joka houkuttelee katsomaan seuraavankin kohtauksen, tai sarjakuvassa, kääntämään sivua.

Osaisiko joku neuvoa kirjaa tai nettisivua jossa sommittelua käsiteltäisiin? Lähinnä suuntaa antavia neuvoja kaipaisin aihetta koskien.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Aku

  • Vieras
Re:Paperin koko
« Vastaus #49 : 14.06.2004 klo 00:01:15 »
Mä käytän A3:sta! :) Mun mielestä on tosi vaikea piirtää pienemmälle paperilla joitakin yksityiskohtia. ;D

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:Paperin koko
« Vastaus #50 : 14.06.2004 klo 00:16:31 »
... Osaisiko joku neuvoa kirjaa tai nettisivua jossa sommittelua käsiteltäisiin? Lähinnä suuntaa antavia neuvoja kaipaisin aihetta koskien.

Hei joo, tää on kiinostava juttu. Olisin myös utelias jos tollaista löytyy ... En siis itse suoranaisesti osaa neuvoo mut´ verkolta varmaankin löytää ...
Mä etin tällä -- layout+theory+comics -- ja löyty mm. tää -- http://www.block.plus.com/Information/resources.htm
-- voip löytää muutakin kivaa tuolta.
McCloudin perus-teoksesta olikin jossain mainintoja että hän sivuaa tän (tärkeähkön) jutun lähes täysin ...

Mutta taitaakin mennä sekä tieteen että taiteen rajamaille!! Tieteessä tää on vähän lähinnä matematiikka. Kokeile vaikka jakaa puhdas paperi jotain 8x10 tai 10x15 ruutuun. Pistä esim. kolme (irtonaista) hahmoa paperille, siirtele sinne tänne ruutujaossa. Jossain vaiheessa löytyy se niiden välinen harmonia ... minkätakia?
Samalla lailla voi kokeilla rytmitystä, vaikka hahmopareilla ...

Taiteessa (varsinkin vanhemmassa) figuratiivisissa töissä tää onkin tarkempi homma ...
ns.´Still Life´maaluksissa. Kokeilemalla oon itte esineiden sijoituksia kattelut silmämitalla sopivaksi. Mutta onhan noista varmaan moniakin teorioita ...

Ja myös kuinka ´silmää/katsetta´ ohjaillaan tai manipuloidaan ... siis ei edes päivälehden ulkonäkö ole ehkä sattumanvaraista, se on luullakseni laskelmoitua kuinka katseesi ohjaillaan ... mainoksiin! Tai sarjakuvassa ... sivun ulko/alalaitaan.

-- j --
« Viimeksi muokattu: 14.06.2004 klo 00:17:44 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Paperin koko
« Vastaus #51 : 14.06.2004 klo 11:24:38 »
Pelkkien ruutujen asettaminen harmoniseen asemaan keskenään ei vielä riitä. Sisällön luominen ruutuihin muuttaa niiden keskinäisen dynamiikan, ja asia on mietittävä uusiksi.
Ei helppoa mutta ei ylivoimaisen vaikeetakaan. Eikö Eisner tosiaankaan käsitellyt asiaa kirjoissaan?

Timo

tertsi

  • Vieras
Re:Paperin koko
« Vastaus #52 : 14.06.2004 klo 11:40:08 »
Itselleni aukesi ruutujen ihmeellinen maailma kirjasta L'art de la BD.

Toki opittavaa on edelleen. Mutta tosi hyvä oppikirja tuo on.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Paperin koko
« Vastaus #53 : 14.06.2004 klo 22:41:30 »
Pelkkien ruutujen asettaminen harmoniseen asemaan keskenään ei vielä riitä. Sisällön luominen ruutuihin muuttaa niiden keskinäisen dynamiikan, ja asia on mietittävä uusiksi.

Selittäisitkö tätä vielä vähän enemmän...

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Paperin koko
« Vastaus #54 : 14.06.2004 klo 23:50:05 »
Selittäisitkö tätä vielä vähän enemmän...

Höm... menee aiheen ohi jo (paperin koko). Anyway, kun ruudun sisälle on piirretty jotain, on yhdessä ruudussakin oma sommittelunsa kuvakulmineen yms. Ruudussa tapahtuva liike tai sommitellulliset ominaisuudet saavat aikaan uusia tasapainosuhteita, kuvan suhteessa seuraavaan ja kaikkiin muihin. Miten sen nyt selittäisi.
Vähän samaan tapaan eri värit vaikuttavat toisiinsa, ja kun väreistä joku vaihdetaan tilanne on jo toinen.
Itse näen sivun kokonaisuutena mielessäni jo ennen kuin viivaakaan on paperilla. Mutta yleensä käytän mahdollisimman yksinkertaista sommittelua. Neljä ruuturivia. Selkeys ennenkaikkea.

Timo

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:Paperin koko
« Vastaus #55 : 14.06.2004 klo 23:50:51 »
Tää "sivunsommittelu" rupes mua niin kaiveleen niin että mä tein oman säikeen :
Jos sivunsommitelua ja kuvajakoa ... ... varten tehtäisiin oma säie!

Jatketaanko siellä siitä ja jätetään tää pelkästään paperin koolle?

-- j --
« Viimeksi muokattu: 14.06.2004 klo 23:51:13 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Re:Paperin koko
« Vastaus #56 : 15.06.2004 klo 13:12:35 »
Näitä asioita käsitellään Kupla akatemiassa parissakin luokassa eli 2C ja 2D.

http://www.kupla.net/akatemia/

Noin muuten kannattaisi tutustua ihan perinteisiin piirustusoppaisiin.

Unto Pusa
Plastillinen sommittelu
Otatieto Oy 1979 ISBN 951-671-080-8

On alan kotimainen klassikko.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:paperiongelma
« Vastaus #57 : 15.06.2004 klo 13:58:46 »
Olisko noi olleet vanhanaikaisia kopio/lasertulostus papereita.
Nykyään taitaa olla melkein kaikki konttoripaperi mustesuihkulle sopivaa ja siksi ikävän imukykyistä.

 100-120g lasten piirustuspaperi voisi olla vaihtoehto.
"Kilopaperi" nimellä on hiljan kirjakaupoista löytynyt halpoja 120g A4 nippuja.

Jotkut laadukkaammat 90g luonnospaperitkin voisi toimia - tai siis toimivat , mutta kelpaako sulle.




Muokk: Säikeitä näemmä yhdistelty - muistaakseni vastaus tuohon nissenin imeviin kopiopapereihin

en usko että ongelma piilee musteessa. tavallista indian inkkiä olen käyttänyt. joskus laimennettuna ja joskus sellaisenaan. samalla tavalla näille hankkimilleni papereille leviää myös pigma-tussin jälki.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2004 klo 22:28:58 kirjoittanut Jukka Koivusaari »

J.Kantelinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 54
  • Cabals The Card Game
Re:Paperin koko
« Vastaus #58 : 18.06.2004 klo 21:28:38 »
A2sta olen käyttänyt tämän hetkisessä (ensimmäisessä suuremmassa) työssäni. Saa tehtyä aika yksityiskohtaista. Skannaus on tosin aivan hirveää puuhaa. Voi mennä tuntikin siitä kun aloittaa, että saa parsittua ruudulle neljä osaa kasaan.  :'(

Itse olen ollut varsin innoissani Tony C. Caputon  Visual Storytelling - the art and technique. Ainakin näin aloittelijalle siinä oli paljon kaikkea kivaa uutta. Siis ruutujaostakin montakin sivua.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Re:Paperin koko
« Vastaus #59 : 23.06.2004 klo 20:50:48 »
Pieninmpiä sivukokoja... Ruskaa
http://www.kvaak.fi/naytaarvostelu.php?articleID=249
on piirretty B5:n. Käyttämäni terän (eli viivan) paksuus korreloi silloin mielestäni hyvin koko sivun pinta-alaan. Julkaisukokohan on myös alle A5:n eli sellainen noin 70% pienennys on vähintään usein kyllä paikallaan.

Hyvä esimerkki sidotusta sivusommittelusta  http://www.kupla.net/akatemia/kerros2/luokka2d/sommsid.html
on edellä ketjussa mainittujen lisäksi myös Maus.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson