Kirjoittaja Aihe: Paperin valinta  (Luettu 118195 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #255 : 27.09.2020 klo 14:28:15 »
Tämä on vastaus jota useimmat eivät arvosta, mutta...

Kopiopaperi on halpaa ja Micron tykkää siitä. Niin myös lyijykynä (paitsi jos tekee raskaalla kädellä).

Terä ei siinä toimi ("töksähtelee"), mutta toisaalta, Microneita (ja vastaavia, kunhan on jotain 0.03 kärki) on nykyään niin ohuita, että ne (minulla) korvaavat terän. Ja sitten on näitä kertakäyttöisiä ja säiliöllisiä kynäsiveltimiä.

Paksu tussi leviää, mutta jos tarkoitus on tehdä skannattavaa painoon, hyvä tulee. Leviämisen reunakuvio hukkuu 600dpi:llä.

Mutta jokainen saa käyttää mitä haluaa. Jos johonkin mieltyy, siitä on vaikea vaihtaa.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Yöeläin

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #256 : 27.09.2020 klo 14:58:50 »
Olen sen verran paperihifistelijä, että kopiopaperista en välitä, paitsi luonnosteluun se kelpaa. Tussiterällä piirtäminen on minulle niin terapeuttista, että en halua siitä luopua. Etsinnässä siksi paperi, joka tottelee terää (ja lyikkäriä ja microneita. Onkohan se jo liikaa vaadittu?).

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #257 : 27.09.2020 klo 15:23:25 »
Niinkuin sanottu, jos jokin asia on tärkeä, se on.  :)

Mutta, ryhäisin tällaisen äsken kopiopaperille (lyijärit poispyyhitty Micron-tussauksen jälkeen):



Mutta ehkä se Sakura Manga Bristol voisi toimia sinulle?
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Yöeläin

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #258 : 27.09.2020 klo 16:12:05 »
Tuota Sakuran paperia en olekaan vielä koittanut, lisään sen siis ostoslistalle. Kiitos vinkistä. Jos se(kään) ei toimi minua tyydyttävästi, täytynee palata akvarellipaperiin ja hyväksyä se fakta, että uusia microneita joutuu ostamaan hiukan useammin.

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 840
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #259 : 27.09.2020 klo 18:35:11 »
Canonin laser väri 160g toimii ihan mukavasti.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #260 : 27.09.2020 klo 20:49:08 »
Tussi jää vaan kellumaan sen pinnalle... Toimii, mutta tykkäisin, jos tussi uppoaisi siihen paremmin.

Onkohan vielä joku vaihtoehto, jota en ole tajunnut kokeilla?
Sanoisin että ei ole helppoa löytää ideaaliratkaisua jos kuitukärkikynällä yrittää lyikkärin päälle tussailla. Itse asiassa lyijykynän grafiitti on "kiiltäväksi hioutuessaan" hankala alusta mille tahansa tussille, riippuen tietenkin siitä miten paljon sitä on ja millainen on paperi, että pääseekö tussi imeytymään. Ehkä tussaus eri paperille auttaisi optimoimaan. Itse luonnostelen vain kevyesti ja yllä olevan videolinkin takana kehusklen tukevaa mustesuihku-lasertulostuspaperihybridiä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Yöeläin

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #261 : 27.09.2020 klo 22:45:43 »
Sanoisin että ei ole helppoa löytää ideaaliratkaisua jos kuitukärkikynällä yrittää lyikkärin päälle tussailla.

Tätä en ollut tullut ajatelleeksikaan, mutta ajattelin tuossa, että ehkä yhtälön yksinkertaistamiseksi voisi olla asiaa jättää micronit pois ja koittaa totutella vetämään ne ääriviivatkin terällä. Ei se jälki enää niin huonoa ollut, kun äsken koitin. Ehkä taidot on päässeet karttumaan. Kun oppisi vielä varomaan niitä märkiä viivoja, ettei töhräilisi ympäri paperia.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #262 : 27.09.2020 klo 23:31:49 »

Onkohan vielä joku vaihtoehto, jota en ole tajunnut kokeilla?


Papereita löytyy vaikka millä mitalla, mutta itse ehdottaisin jo ketjussa nostettua ideaa:

Luonnostele sille paprulle, missä lyikkäröinti sujuu parhaiten. Tussaa valopöydällä sille missä tussiterät ym toimii parhaiten. Vaikka semmonen Canson, Shoellerhammer, Bristol ym. ovat aika paksuja, niin yllättävän hyvin ne valopydällä päästää sen luonnoksen näkymään läpi.

Timo

Valopöytien hinnat ovat tulleet alas ja saatavuus on parantunut.
Nykyiset LED pöydät ovat myös keveitä eivätkä mitään tilasyöppöjä. Etuna että samasta originaalista voi silloin tehdä eri papereille eri tekniikoilla saman kuvan.

Yöeläin

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #263 : 28.09.2020 klo 11:46:00 »
Valopöydän käyttö kuulostaa kyllä järkevimmältä idealta tähän asti. Minulla valopöydän virkaa toimittaa tällä hetkellä kaverilta ilmaiseksi saatu lasilevy, jonka alla on pöytälamppu. Ajaa juuri ja juuri asiansa, mutta työasento on kaukana ergonomisesta... Piirrän pääasiassa A3:lle, joten voinko ajatella, että A3-kokoinen valopöytä riittäisi, vai pitääkö olla suurempi?

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #264 : 28.09.2020 klo 12:10:24 »
Vanha nyrkkisääntö on että valopöytä ei voi koskaan olla liian suuri. Koska piirustustilaa tarvitsee aina. Tuo siis niiltä ajoilta kun valopöydät oli syvyyssuunnassakin rohjoja. Omasta työskentelystä hieman riippuu että tykkäätkö vaihdella piirustusasentoa ja näin "vaihdella" myös sitä ergonomiaa. Silloin pienempi on tietenkin parempi. Sähköjohto tietenkin rajoittaa tätä.

Jos teippaat luonnoksen ja tussauspaperin yhteen niitä pystyy tietenkin myös liikuttelemaan sujuvasi. Tilaa tarvii enemmän silloin jos esimerkiksi pingottaa suuren akvarellipaperin siihen valopöydälle tai jos on useampi arkki kerralla työn alla. (Eli haluatko varautua mahdollisesti tuleviin kokeiluihin?)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson