Kirjoittaja Aihe: Paperin valinta  (Luettu 118183 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka

  • Jäsen
  • Viestejä: 821
Re:Peippöriä, peippöriä
« Vastaus #15 : 04.02.2004 klo 13:11:04 »
Joo kopiopaperille vaan.
Mulla se on kyllä pudjetistakin kiinni.
Ja tavallista ruutupaperia luonnosteluun, meinaan  jos käytössä on valopöytä.

O.K.

  • Jäsen
  • Viestejä: 528
Re:Peippöriä, peippöriä
« Vastaus #16 : 04.02.2004 klo 17:09:26 »
Axuzille: Juup, itsekin kahlailin ensin läpi noita vanhoja ketjuja, etsiskelin ja siellä oli papereista keskusteltu, mutta aloitin uuden ketjun, että saadaan paperiasia kasattua tähän samaan ketjuun. Kupla on muuten toki loistava, mutta sieltä ei saa konkreettisia vinkkejä, tyyliin "tätä tavaraa tuolta siihen hintaan".

Tähän threadiin voisi siis muutkin, jos nyt sattuu papruasiaa olemaan, laittaa kysymyksiä ja kommentteja...

Huonot välineet kun vievät nopeasti halut...
piirtämiseen siis.  :P Ja paperi jos ei toimi, niin silloin on piru merrassa... >:(

Mikä olisi esimerkiksi Temperan valikoimissa käyttökelpoinen tussauspaperi? Hinnastossa kun kaikki on otsikon "piirustuspaperi" alla... Minä kun asun jumalien selkien takana, ja tarvikehankintoja varten täytyy pyyhältää lähimpään kaupunkiin tahi tilata netistä(temperasta...)

nimim. "datatöntitkin tarvitsevat paperia..."

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Re:Peippöriä, peippöriä
« Vastaus #17 : 10.02.2004 klo 23:50:32 »
Tussiterän kanssa parasta on kiiltävä, kovapintainen  paperi josta ei irtoa kuituja tukkimaan terää. Bristol Board on Angoulemen koulussa oppimani valinta. Väriä, varsinkaan vesiväriä ei sen sijaan sille paperille kannata tuhlata. Joitakin miellyttää myös tussiin kastetun siveltimen jälki bristolilla. Lisäksi se on mukavan paksua, kestää työstämistä - paikkailua, leikkailua, liimailua, korjailua - kupruilematta. Bristolin huono puoli on hinta: sitä kannattaa jo tuoda ulkomailta jos sinne päin sattuu.

Siveltimen (ja akvarelli+puuvärien) kanssa käytän cansonia, joko akvarellipaperia tai c a grainia. Schoellershammeriakin on tullut käytettyä mutten ole sitä vähään aikaan löytänyt. Tärkeintä on grammamäärä: mitä paksumpaa sen parempi. Ei kipristele ja kupristele ja muutenkin kestää vanuttamista. Ranskasta sai c a grainin eri grammamääriä kätevästi arkeiksi leikattuna kirjekuorimaisissa pakkauksissa. Siitä kun osti sopivan määrän, oli albumin arkit silmien edessä.

Unelmapaperia en ole vielä löytänyt: se saisi imeä väriä enemmän kuin bristol mutta olla sileämpää ja kovapintaisempaa kuin akvarellipaperit. Ensin suttaan harmaata sormin ja sitten piirrän terällä päälle. Se terä menee aina tukkoon. Tai paperin pinta rikki sormin hieromisesta. Ehdotuksia?

Yksi kiva on kanssa kuultopaperi tai piirustusmuovi. Esim. Comix 2000:sta löytyy aika monta mukavaa sille tehtyä juttua. Esim. Paz Boiran hienoinen kolmiulotteisuus on pehmeää lyijykynää kuultopaperin nurjalla puolella, osa piirustuksesta oikealla. Myös Killofferin päällekkäiset naamat on tehty liimaamalla kerros kuultopaperia alkuperäisen kuvan päälle ja piirretty siihen sitten lisää. Itse olen lähinnä valopöydän puutteessa tekstannut sille juttuja jotka pitää tehdä useammalla kielellä. Skannaan originaalin ja tekstit erikseen ja yhdistän sitten Photoshopissa.

Pari hyvää verkkokauppaa matskujen ostamista varten:

-www.crea.tm.fr Ranskassa, mm. erittäin hyviä japanilaisia Pentelin sivellintusseja, vaihtopatruunat, kärki oikeaa karvaa, tussi vedenkestävää kuivuttuaan. Parempia kuin ne Temperan pari vuotta sitten myymät! Huopakärkisistä puhumattakaan.
 
-www.slojd-detaljer.com Ruotsalainen askartelukauppa mutta NIIIN paljon halvempi kuin vaikka Sinooperi. Olen ostanut täältä mm. metalliviivoittimia, itsekorjaavan leikkausmaton ym. kirjansidontamatskuja.

-huomasin myös Clas Ohlsonilla Manskun alussa edullisia toimistotarvikkeita, papruja, siveltimiä, tyhjiä cd:tä, korjauslakkaa jne. Niilläkin on joku postimyynti.

Tietääkö joku taiteilijatarvikekauppaa Tukholmasta? Tarttis patruunoita siihen em. sivellinkynään ja Suomesta ei saa.  
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:Peippöriä, peippöriä
« Vastaus #18 : 22.02.2004 klo 12:13:48 »
Itse käytän Paperiston (entinen Walki) A4-piirustuslehtiötä 120g/m2, jota en valitettavasti nykyisellään saa näiltä leveysasteilta 100 arkin paketeissa, vaan joudun ostamaan noita kalliita 16-arkin lehtiöitä, joissa kaiken lisäksi osa papereista on liimaselän pilaamia.


 Anttilan alennusmynneistä  löytää joskus Luontevat-sarjan 120grammasia kohtuuhintaan (40 x A4 jotain pari kolme euroa ) Suomalaisissa kirjakaupoissa on toisinaan  tarjouksessa vähän karkeampaa indonesialaista 50 x A3  5-7 rahalla.

tertsi

  • Vieras
Re:Peippöriä, peippöriä
« Vastaus #19 : 22.02.2004 klo 23:39:33 »
Bristol Board on Angoulemen koulussa oppimani valinta.

saako tätä Bristol Boardia esim. Helsingistä jostain?

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Re:Peippöriä, peippöriä
« Vastaus #20 : 23.02.2004 klo 02:34:02 »
saako tätä Bristol Boardia esim. Helsingistä jostain?

Ainakin Akateemisessa olen sitä nähnyt. Ehdottomasti parasta, mitä Suomesta on saatavilla. Harmi vain, että koot ovat rajoittuneet A3-A4 -lehtiöihin. Paperi on kyllä riivatun kallista, mutta kun sitä kerran käyttää, ei tahdo tavalliseen pulkkipaperiin koskeakaan.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Peippöriä, peippöriä
« Vastaus #21 : 23.02.2004 klo 23:08:43 »
Onko kerrottavaa Daler-Rowneyn papereista. Ostin kokeeksi tuollaisen heavy weight 220 grammasen setin akateemisesta. 12e 25kpl. Siihen roiskin sitten tuon Kemin-sarjakuvakilpailu-työn tässä viikoon mittaan.

Akateemisessa ärsyttää, kun kukaan ei osaa neuvoa!!!

 8)
« Viimeksi muokattu: 23.02.2004 klo 23:09:15 kirjoittanut Hazart »

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Peippöriä, peippöriä
« Vastaus #22 : 25.02.2004 klo 10:55:46 »
Akateemisessa ärsyttää, kun kukaan ei osaa neuvoa!!!
No sehän on tavallaan ymmärrettävää, kun se ei ole niiden erikoisala.
Ite kävin kerran täällä Tampereella yhdessä taidekaupassa ja siellä oli sellainen pelottava ja erittäin epäpalveluhenkinen täti myymässä. Mustetta halusin ostaa ja tietenkin varmistua, että mikä olisi paras laatu. Yhtä se sitten suositteli ja kysyin, että onko mustaa (ja selitin, että sellaista oikeasti mustaa eikä sellaista, mikä kuivutessaan haalistuu, kuten moni laatu). Eipä osannut vastata. Sanoi vaan, että on se mustaa kun purkissa niin lukee.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Elkvitz

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
Re:Peippöriä, peippöriä
« Vastaus #23 : 26.02.2004 klo 13:14:31 »
Itsekin olen kokeillut papereita maasta taivaisiin, mutta 100g kiiltäväpintainen kopiopaperi (värikopparille) on ollut ehdoton voittaja (tussilla kun tekee tai ihan tavallisilla kuituterillä) tähän mennessä. Ja itselleni vieläpä ilmainen kun möllin niitä aina koulusta.. Valmistuttuani pitää kai alkaa ostaa ihan ite.. Minulle kehuttiin myöskin ihan tavallisia pehmeitä syväpainopapereita, mutta en ole kokeillut.
En kärsi hulluudesta, nautin siitä!

Hate

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 1
  • Kvaak!
mistä piirustuspaperia
« Vastaus #24 : 19.04.2004 klo 09:49:06 »
Olen etsiskellyt Strathmore sarjan piirustuspaperia. Osaisiko kukaan neuvoa saako kyseistä paprua Suomesta ja mistä, vai onko sitä tilattava jostain kauempaa

Tuukka

  • Vaivainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 813
  • Words of wisdom ->
Paperin koko
« Vastaus #25 : 11.06.2004 klo 00:09:48 »
Minkäkokoiselle paperille piirrätte? Itse yritin opetella käyttämään valtavaa A3- kokoa ("kun kaikku muutkin tekee niin"), mutta homma jäi lyhytikäiseksi: Aikaa kului valtavasti ja ylimpien ruutujen piirtäminen oli yhtä helvettiä pienellä pöydälläni. A4 täyttyy mukavan nopeasti, mutta sillointällöin tulee ongelmia paperin pienuuden kanssa. Hiusterätussistakin meinaa loppua tarkuus kesken  :(
Kun pääasiallinen julkaisukokokin tulee varmasti olemaan A5/B5- luokkaa tuntuu A3 vähän liian isolta (viivoitus menee tukkoon yms.). Onko kokemuksia?
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

tertsi

  • Vieras
Re:Paperin koko
« Vastaus #26 : 11.06.2004 klo 00:13:22 »
Mulle sopii parhaiten 160-180% julkaisukoosta.

Piirrän hiusterällä ja sitten hieman sivellintä päälle.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Paperin koko
« Vastaus #27 : 11.06.2004 klo 00:15:35 »
Tästäkin on kai puheltu jo vaikka kuinka monet kerrat...

Ite piirrän customille aaneloselle. Tarkoittaa, että ostan Akateemisesta askartelukartonkia ja siitä leikkaan n. A4-kokoisia arkkeja. Todellinen koko vaihtelee hieman, mutta piirustusalue on n. 19x27.7cm (eli sama kun jos on A4 ja siinä sentin marginaali joka reunalla).

Mutta mulla on sama ongelma aakolmosen suhteen. Eli se on ihan liian iso. Normaalisti teen, jos viittin, A4-koon luonnosteltuja sivuja 3-4 päivässä (noi mun tänään postaamat sivut tein eilen päivällä n. klo 11-13). A3:ssa saisin ehkä yhen päivässä tehtyä. Tussauksen kanssa saattaisi mennä kolmekin päivää yhteen sivuun...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re:Paperin koko
« Vastaus #28 : 11.06.2004 klo 16:26:43 »
...mulla on sama ongelma aakolmosen suhteen. Eli se on ihan liian iso.

Sama juttu, en vaan yksinkertaisesti osaa piirtää niin suureen kokoon sarjiksia, muut piirrokset onkin sitten ihan eri asia. Harjoittelun puutetta, kai sitä oppisi jos haluaisi, mutta tykkään nyhrätä A4:n kanssa. Isommassa koossa en osaa enää piirtää kohteita oikeassa kokosuhteessa, esim. ihmisten päät on oikean kokoiset A3-paperille, mutta muu vartalo onkin sitten taas A4:n mukaan  :-\  
Klik klik --> Sarjisblogini

Wiljami

  • Jäsen
  • Viestejä: 171
Re:Paperin koko
« Vastaus #29 : 11.06.2004 klo 16:35:46 »
Nykyisin piirrän stripit A3-paperille vaakatasoon. Tosin en nyt aivan laidasta laitaan, joten todellinen koko on ehkä hieman yli A4:n. Isossa paperissa on se hyvä puoli, että varsinaisen piirtoalueen ulkopuolelle voi kokeilla sivellintä, tehdä koetekstauksia jne. Ja toisaalta isosta koosta pienennettäessä ei käden tärinä yms. näy läheskään yhtä hyvin...toinen vaihtoehto olisi tietysti olla parempi piirtäjä :)

Kokeilin jopa A2-kokoon piirtämistä, mutta siinä tuli ongelmaksi aika. Niin isoon kokoon piirtäminen vei liikaa aikaa ja monessa osassa skannailu se vasta rasittavaa onkin. Eikä lopputuloksessa ollut pienempään mitään ratkaise4vaa eroa.