Kirjoittaja Aihe: Professori Anni Isotalon tutkimuksia  (Luettu 133006 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 776
Re: Marian koodi
« Vastaus #30 : 07.02.2006 klo 21:16:02 »
Ostinpas minäkin sitten. Jospa tällaiset kuluttajapäätökset saisivat kustantajat julkaisemaan enemmän suomalaista hyvää sarjakuvaa.

Albumi jäi lukukokemuksena hieman heppoisaksi, piirros oli tyyliltään mukavaa ja väritys mielestäni onnistunut. Kuvituksessa häiritsi joidenkin sivujen mustan viivan erilaisuus, mistä lienee johtunut. Edelleenkin kaipaisin tiukempaa kerrontaa ja tarina kaikesta taustatyöstään huolimatta oli hieman kepeä.

+ Lisää tällaista
+ Henkilöhahmot

- Kepeä ote
- Hinta

Kaikenkaikkiaan tykkäsin:  :) :) :) :)/5

-P.

Jep, on keveä. Huomasitkin että se on Rauhalan sarjakuva?
Se mikä Marian koodissa ja kopterikytissä viehätti oli se että kepeys pysyi pitkästä pitkästä aikaa juuri kipurajan tällä puolen.
Kaiken ei tosiaan tarvitse olla hah-hah-hauskaa. Asiansa A. Rauhala silti osaa.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Marian koodi
« Vastaus #31 : 08.02.2006 klo 16:49:15 »
Julkistustilaisuudessa Anssi kertoi jo 30 vuotta sitten tiirailleensa Asterix- ja Tintti- ym. albbareiden rivistöä ja haaveilleensa, että joskus itsekin saa tehtyä vastaavan sarjan.
"No, 20 vuotta sitten ryhdyin toden teolla siihen pyrkimään, vaikka en minä silloin vielä osannut edes kunnolla piirtää. Marian koodin tekobudjetti ei ollut niin suuri että olisin päässyt itse käymään kaikilla tarinan tapahtumapaikoilla. Vain Tallinnassa kävin, mutta sehän nyt on helppoa helsinkiläiselle. Onneksi esitteitä, valokuvia ja internet-sivuja on riittämiin, eli tekijä voisi piirtää niin kaukaiset kuin helsinkiläisetkin tapahtumapaikat pikkutarkasti."
"Marian koodia tehdessäni en vielä ollut kovin pikkutarkka, mutta odottakaapas vain sarjan seuraavaa albumia, joka ilmestyy jo loppuvuodesta 2006!"
"Käsikirjoitukseen ja käsikirjoittajaan olen hyvin tyytyväinen, koska omat kykyni eivät olisi riittäneet noin pitkän tarinan luontevaan ja jouhevaan kirjoittamiseen."   
Marian koodin kirjoittaja, Suomen akatemian tutkija sekä yleisen kirkkohistorian dosentti Mikko Ketola totesi tarinan olevan puhdasta fiktiota.
"Uskonnollisten asioiden kanssa ei pidä käyttäytyä aivan välinpitämättömästi, minkä Muhammed-pilapiirroskonflikti osoittaa. Silti Marian koodin kaltaisessa viihdetarinassa vapauksia voi ottaa, koska aivan varmoja faktoja ei löydy. Väitetään esimerkiksi, että ahvenanmaalaisessa kirkossa olisi palanen Magdalan Marian luuta, mutta onko se todella pala hänen luutaan, sitä lienee mahdoton todistaa."
"Päähenkilö, Anni Isotalo on "vertailevan kirkkohistorian professori". Kyseistä oppiainetta ei vielä ole olemassa, mutta ehkä se jo kohta perustetaan", arveli Ketola. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re: Marian koodi
« Vastaus #32 : 08.02.2006 klo 22:02:08 »
Hieno sepustus tuo viimeinen kuinka (yksinkertaisesti) sarjakuvaoopuksia syntyy! (jos on valmiina joku kustantamassa?) Opsis popsis ja piirteleen vaan. Ja tääkin alppu ostoslistalleni!

Muuten luulen että tuossa prosessissa voikin lopulta tuntea itsensä noin 10 vanhemmaksi, tukka on muuttunut harmaahapsiseksi ja pankkitilit tyhjiksi. Mutta mitäs siitä sanotaan, taiteen vuoksi on kärsittävä?

Taisi se Anttikin näyttää jo vähän väsyneeltä .. mutta hienoa jos jaksaa pitää unelmia vireellä ihan 20 vuatta!


-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Kurik

  • Vieras
Re: Marian koodi
« Vastaus #33 : 09.02.2006 klo 18:10:38 »
Ihan hyvä tekele. Mutta tämäkö on sitä parasta suomalaista osaamista sarjakuvan allalla.

tertsi

  • Vieras
Re: Marian koodi
« Vastaus #34 : 09.02.2006 klo 18:31:01 »
Ihan hyvä tekele. Mutta tämäkö on sitä parasta suomalaista osaamista sarjakuvan allalla.

Tuleeko parempia mieleen?

Mulle ei kauheasti tule.

EDIT: Parempia ovat mielestäni Mämmilä ja Kahden maailman välissä.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2006 klo 18:43:24 kirjoittanut tertsi »

Kurik

  • Vieras
Re: Marian koodi
« Vastaus #35 : 09.02.2006 klo 20:17:04 »
En tarkoittanut missään nimessä että Marian koodi olisi ollut huono.
Itse todella pidin sen lukemisesta. Esitin kysymyksen sen takia kun en ole perehtynyt suomalaisiin sarjakuviin.

Tuleeko parempia mieleen?

Mulle ei kauheasti tule.

EDIT: Parempia ovat mielestäni Mämmilä ja Kahden maailman välissä.

Ei kaikkea niin vakavasti tarvitse ottaa ;)

tertsi

  • Vieras
Re: Marian koodi
« Vastaus #36 : 09.02.2006 klo 21:39:00 »
Ei kaikkea niin vakavasti tarvitse ottaa ;)

Paitsi rahaa ja sarjakuvia. Niiden kanssa ei pelleillä.  8]

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Re: Marian koodi
« Vastaus #37 : 09.02.2006 klo 22:16:42 »
Mutta hyvä se oli, jäi sellainen hyvä fiilinki kuin Barksin parhaista seikkailuista.

Vesa sen parhaiten sanoi. Sujuvaa, selkeää kerrontaa. Tyylikäs, tarinaan sopiva kuvitus. Hyvä ulkoasu.

Lisää.  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 776
Re: Marian koodi
« Vastaus #38 : 10.02.2006 klo 01:08:08 »
Tuleeko parempia mieleen?

Mulle ei kauheasti tule.

EDIT: Parempia ovat mielestäni Mämmilä ja Kahden maailman välissä.

Makuasioistahan voi aina kiistellä. Mulle tulee mieleen useampikin kotimainen teos/sarja jotka on parempia mm. Hiltuselta ja Timpalta.
Marian koodi on silti kirkkaasti sitä sarjakuvaa joka pyyhkii pöytää 80-95% muista sarjakuvista.
Hyvänen aika, sehän on suomalaista seikkailusarjakuvaa. Ja tärkein täky jäi sanomatta.
Marian koodi on koko perheen sarjakuvaa, parhaalla mahdollisella tavalla. Uppoaa lapsiin, mutta aikuinenkin jaksaa tehdä löytöjä, sukupuolesta riippumatta.
Ja näinä päivinä se on sarjakuvalta paljon se.

Wilpuri

  • Vellihousu
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 279
  • Jaa kuka?
Re: Marian koodi
« Vastaus #39 : 10.02.2006 klo 13:40:08 »
EDIT: Parempia ovat mielestäni Mämmilä ja Kahden maailman välissä.

No Kahden maailman välissä on kyllä ihan parasta A-ryhmää... Kun vain saataisiin paperille asti sekin.

Haussua... olen täällä sylki suusta roiskuen meuhkannut suomalaisen seikkailusarjakuvan perään ja nyt kun sellainen olisi tarjolla, nin olen heti heittäytynyt epäileväksi ja tyrmännyt sen Dan Brownia lainaavaksi Tintti-klooniksi.  :)

Täytynee vain ostaa ja todistaa itselleni tämä ennakkoluulo vääräksi... mutta vasta ensi kuussa.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 776
Re: Marian koodi
« Vastaus #40 : 13.02.2006 klo 09:42:42 »
Haussua... olen täällä sylki suusta roiskuen meuhkannut suomalaisen seikkailusarjakuvan perään ja nyt kun sellainen olisi tarjolla, nin olen heti heittäytynyt epäileväksi ja tyrmännyt sen Dan Brownia lainaavaksi Tintti-klooniksi.  :)

Täytynee vain ostaa ja todistaa itselleni tämä ennakkoluulo vääräksi... mutta vasta ensi kuussa.
Soh soh, enpä jaksa uskoa että taloutesi kaatuu n.15 euroon.
Sillä tavalla saadaan suomalaista seikkailusarjakuvaa, ostamalla sitä.
Vakavasti ottaen tärkeää on kuitenkin että riittävän moni tekee sen ostoksen tässä tai jossain muussa kuussa.
Olisi komeaa nähdä Tinttien tai Piko & Fantasioiden kaltainen pitkä hylly kotimaista seikkailusarjakuvaa.
Joka siis koostuu useista eri albumeista.
Niin kaupassa kuin kotona.

Kurik

  • Vieras
Re: Marian koodi
« Vastaus #41 : 13.02.2006 klo 10:07:40 »
15 € ei todellakaan ole mikään suurisumma, kun miettii että sillä tuetaan suomalaista sarjakuvaa.
Voisi siitä silti maksaa 15 € vaikka se ei olisikaan suomalaista alkuperää on se sen verran laadukas tekele.

Matti Karjalainen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 931
  • Friendly Neighborhood Librarian
Re: Marian koodi
« Vastaus #42 : 13.02.2006 klo 11:38:16 »
Ok, nytpä "Marian koodi" on sitten hankittu ja luettu, kiitos kehuvien arvosteluiden täällä Kvaakissa (kaverit, te romuutatte minun talouteni, vaikka eihän tietysti vajaat 15 euroa ole mikään tolkuton investointi kun kyse on sarjakuvasta).

No, mitä tästä oikein sanoisi? Juoni olisi ainakin voinut olla omaperäisempi. Sarjakuva lainasi vähän liikaakin Dan Brownin kirjaa, eikä ainoastaan ottanut siitä alkuasetelmaa. Kokonaisuus oli vähän tasapaksu ilman suuria kliimakseja. Hyviä oivalluksia tarinassa kyllä oli, kuten esimerkiksi Pyhän Henrikin legendan uudelleentulkinta. Kuten monet muutkin mainitsivat, olisi vastapuolta saanut kuvata vähän tarkemminkin, mutta ehkä Globus Dein kuviot valottuvat paremmin kun jatkoa seuraa? Anni Isotalo oli miellyttävä päähenkilö: nuori, näpsäkkä ja älykäs sankaritar, jonka ympärille on epäilemättä helppoa luoda tarina jos toinenkin ja tuoda kehiin vaikka vähän ihmissuhteitakin. Piirrosjäljestä ei löydy moitteen sanaa: visuaalisesti albumi oli oikein komeaa työtä alusta loppuun.

Jos sarjakuva pitäisi arvostella elokuvista tutulla mollukka-asteikolla, niin Marian koodille tippuisi tähtiä taivaalta mukiinmenevät * * * / * * * * *

Makuasioistahan voi aina kiistellä. Mulle tulee mieleen useampikin kotimainen teos/sarja jotka on parempia mm. Hiltuselta ja Timpalta.

Nokitetaan vielä ainakin Kramppien ja nyrjähdysten verran.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

tertsi

  • Vieras
Re: Marian koodi
« Vastaus #43 : 13.02.2006 klo 11:45:04 »

Sillä tavalla saadaan suomalaista seikkailusarjakuvaa, ostamalla sitä.
Tuota totuutta ei sovi unohtaa.
Pelkän tukemisen vuoksi ei tietenkään pidä ostaa mitään.

Huomatkaa, että tämä on vasta ensimmäinen osa Marian seikkailuista. Voi vain kuvitella minkälaisiin sfääreihin tekijäkaksikko yltää esim. kuudennessa albumissa. Tehdessä näet kehittyy, nimenomaan säännöllisesti tehdessä.

Verratkaapa suosikkisarjakuvantekijänne ensimmäisiä tuotoksia ja sitten esim. viiden vuoden päästä tehtyjä.
Parhaita esimerkkejä tällaisen vertailun tekemiseen on mielestäni Alex Raymondin Flash Gordon. Amazonilla on ainakin vanhoja ja ikivanhoja Flashejä vertailtaviksi.


« Viimeksi muokattu: 13.02.2006 klo 11:47:32 kirjoittanut tertsi »

Wilpuri

  • Vellihousu
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 279
  • Jaa kuka?
Re: Marian koodi
« Vastaus #44 : 13.02.2006 klo 14:18:23 »
Mitäs täällä möyhöätte. Kun sanon, että ostan, niin porukka rutisee heti, että "ei sun taloutes siihen kaadu".

On kyllä tuon albumin "markkinointi" mielestäni mennyt ihan metsään. Teoksen nimi ja kannen iskulause tuovat vain ja ainoastaan ajatuksen haikäilemättömästä Da Vincin kuppauksesta.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern