Kirjoittaja Aihe: Valopöydistä ja piirustuspöydistä  (Luettu 55666 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« : 19.08.2003 klo 22:26:28 »
Juhuu! Valopöytä kannettiin hetki sitten sisään. Eli ajattelin mainostaa, että olen nykyisin ylpeä valopöydän omistaja  ;D

Vihjeenä voisin kateellisille  ;) sanoa, että mm. Tampereen ammattiopiston graafiselta puolelta (Hervannassa) kannatta kysyä myytäviä pöytiä. Sieltä rahdattiin tämäkin.

Samalla saan tuon vanhan piirustuspöydän tietsikan käyttöön ja tulee näin sitten tilaa.

Kitoos ja näkemiin 8)
« Viimeksi muokattu: 22.05.2005 klo 22:39:29 kirjoittanut Veli Loponen »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Patrick Wester

  • Jäsen
  • Viestejä: 63
  • Kvaak!
Re:Valopöytä
« Vastaus #1 : 20.08.2003 klo 10:00:07 »
Juhuu! Valopöytä kannettiin hetki sitten sisään. Eli ajattelin mainostaa, että olen nykyisin ylpeä valopöydän omistaja  ;D


Kitoos ja näkemiin 8)

Senkin roisto! Ainakin minä olen aivan valtavan kateellinen!!! Itse en ole saanut laitettua kunnon valopöytää vaan säälittävästi joudun käyttämään semmoista pleksilasia vaan, jonka alle sijoitan spottivalon killuttamaan.

Foxtrot

  • Jäsen
  • Viestejä: 380
Re:Valopöytä
« Vastaus #2 : 20.08.2003 klo 12:20:49 »
Senkin roisto! Ainakin minä olen aivan valtavan kateellinen!!! Itse en ole saanut laitettua kunnon valopöytää vaan säälittävästi joudun käyttämään semmoista pleksilasia vaan, jonka alle sijoitan spottivalon killuttamaan.

Minkälaista pleksiä käytät? Kirkas vai valkoinen? Itse olen pohtinut jonkinlaisen pöydän rakentamista joskus kaukaisessa tulevaisuudessa. Skanneria olen ajetellut käyttää valopöytänä, mutta kansi aukeaa ikävästi vain 90 asteen kulmaan ja on tiellä. Ja aika pieni se olisi valopöydäksi.

Patrick Wester

  • Jäsen
  • Viestejä: 63
  • Kvaak!
Re:Valopöytä
« Vastaus #3 : 20.08.2003 klo 13:56:18 »
Minkälaista pleksiä käytät? Kirkas vai valkoinen? Itse olen pohtinut jonkinlaisen pöydän rakentamista joskus kaukaisessa tulevaisuudessa. Skanneria olen ajetellut käyttää valopöytänä, mutta kansi aukeaa ikävästi vain 90 asteen kulmaan ja on tiellä. Ja aika pieni se olisi valopöydäksi.

Kirkas pleksi jossa alapintaan teipattu paperi hajottamaan valoa. Ja lattialla spottivalo sunnattuna ylöspäin. Hyviä puolia tuollaisessa "valopöydässä" on se että vekotin mahtuu pystyyn komeroon viemästä tilaa muutenkin ylikalustetusta työhuoneesta. Huono puoli on, että mainittu pleksi on entinen ikkuna eli n. 150 cm pitkä, ja kun sen kanssa käännähtää työpöydän ääressä varomattomasti, vaimon ming-maljakot ja anopin muotokuvat pirahtavat palasiksi lattialle. Ongelmia aiheuttaa myös spotti, johon säännöllisesti poltan jalkani. Naapuritkin tietävät, että meillä ollaan sarjakuvanteossa kun tuskanhuudot kirivät ja näkevät minun juoksevan sukka liekehtien lumihankeen. Onkohan Jeff Smithilläkin vastaavanlaisia ongelmia? No joo, mutta voisi sitä pykätä ihan oikeankin valopöydän kunhan saisi aikaiseksi. Tai sitten Weltsu voisi lahjoittaa minulle vanhansa tai antaa rahaa uuden ostamista varten. Kyllä minä ainakin lahjoittaisin jollekin heti rahaa jos vaan pyytäisivät...

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Valopöytä
« Vastaus #4 : 20.08.2003 klo 14:34:08 »
Ei ne tuolla Hervannassa hirmuisia pyydä. Tämä maksoi 30 e ja sain itse valita parhaan päältä. Kuljetus piti tietty itse järjestää.
Niin ja tämähän on ihan aito asemointipöytä, joten toimii piirustuspöytänä (pöytätason saa vaakasuorasta melkein pystysuoraan ja korkeus on säädettävissä kyykistyskorkeudesta (alle 80 senttiä) seisomakorkeuteen). Tilaa vie alle 1x1,5 m ja toimii myös kivana sisustuksena esim. tunnelmavalona ja vaimokin tykkää ;)
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Foxtrot

  • Jäsen
  • Viestejä: 380
Re:Valopöytä
« Vastaus #5 : 21.08.2003 klo 17:32:47 »
Huono puoli on, että mainittu pleksi on entinen ikkuna eli n. 150 cm pitkä, ja kun sen kanssa käännähtää työpöydän ääressä varomattomasti, vaimon ming-maljakot ja anopin muotokuvat pirahtavat palasiksi lattialle. Ongelmia aiheuttaa myös spotti, johon säännöllisesti poltan jalkani. Naapuritkin tietävät, että meillä ollaan sarjakuvanteossa kun tuskanhuudot kirivät ja näkevät minun juoksevan sukka liekehtien lumihankeen.
Tuostahan saisi hauskan sarjiksen :D

Zabbo

  • Jäsen
  • Viestejä: 111
Re:Valopöytä
« Vastaus #6 : 21.08.2003 klo 22:09:38 »
Minä tein itse valopöytäni... Koko hommaan tarvittiin pätkä kakkosnelosta, kaksi tavallista loisteputkivalaisinta halpahallista, kulmarautoja ja pleksi. Valisimet ja muut tarvikkeet tulivat maksamaan yhteensä n. 30 €. Pleksin sain ilmaiseksi eräästä lopettavasta firmasta. Hyvin toimii...
Tosin parin viikon päästä sain lähes uuden valopöydän (55*75) alumiinikehyksillä. Ilmaiseksi samasta firmasta. ;D

Ainoa huono puoli pöydässä on työskentelyergonomia, koska pöytää ei saa kaltevaksi. Täytyy kai askarrella lisää.
- Jokainen eilinen on uusi huominen -

FreakyMike

  • Taideseppä
  • Jäsen
  • Viestejä: 478
  • weird bastard
Re:Valopöytä
« Vastaus #7 : 23.08.2003 klo 19:52:44 »
Tästä näette minun A3-kokoisen valopöytäni.

http://koti.mbnet.fi/wfan/kuvat/v-valop.jpg

Hitsailin rungon kapeasta neliö-huonekaluputkesta ja sivupintoihin on niitattu ohutta teräslevyä. Pohjana on vaneri ja valonlähteenä toimiva seinälampun koneisto on ruuvattu kiinni suoraan pohjaan.

Pöydän koko on noin pieni, koska kapine on ikäänkuin "matkamalli", eli voin kantaa sitä kainalossani vaikka kouluunkin jos tulee joskus tarvetta.  :) (teknistä piirtämistä etc.)
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Valopöytä
« Vastaus #8 : 03.09.2003 klo 01:13:56 »
Pistänpäs tähän vielä päivityksen.
Eli sain tänään tiedon, että ne Hervannan ammattioppilaitoksen valopöydät on kaikki myynnissä ja hinta on 10 e. Siis halvalla lähtee. Itse täytyy tosin järjestää kuljetus. Varovaisen arvion mukaan sieltä löytyy reilu kymmenen (jopa 20?) hyväkuntoista valopöytää.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

goldi

  • Jäsen
  • Viestejä: 18
Re:Valopöytä
« Vastaus #9 : 05.09.2003 klo 14:25:45 »
Oi! Tahtoisi tuollaisen. Ei olisi kukaan menossa Helsingin suunnalta tuonnepäin ja samalla toisi mullekin yhden...? Vähän voisin maksaakin.

Autoton ja ajotaidoton oon, ja liian köyhä ostamaan uutta valopöytää.

goldi

  • Jäsen
  • Viestejä: 18
Re:Valopöytä
« Vastaus #10 : 17.09.2003 klo 08:53:57 »
Kannettiinpa mullekin eilen sisään tuollainen valopöytä Hervannasta. Oli kyllä isompi (ja painavampi) kuin odotin. Ei olisi kaksi pientä naista sitä kantanut, etenkin kun olen polvivammainen vieläkin. Eikä olisi ihan pieneen autoon mahtunut. Yksiöön ei tuollaista noin vain änkeäisi, mutta onneksi on nykyisin enemmän tilaa ja tuttavan kautta sain kotiin kuljetettuna!

Mutta siis, ilmeisesti niitä on vieläkin siellä, jos joku sellaisen haluaa. Mutta tilaa on varmaan syytä olla reilusti kotona, ja hyvä kantaja apuna siirtämisessä.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Valopöytä
« Vastaus #11 : 17.09.2003 klo 10:49:47 »
Mähän sanoin, että iso on. Toi noin neliömetrin ala on sittenkin aikas iso, kun sen näkee livenä.
Kiva kuitenkin, kun sait sen.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re:Valopöytä
« Vastaus #12 : 17.09.2003 klo 14:29:13 »
Olen käynyt painopinnanvalmistajan koulutuksen ammattioppilaitoksessa ja käytin siellä tuollaista asemointipöytää ihan siihen mihin se on tarkoitettukin :) eli ns. kalvonraavintaan (punaisen peitekalvon leikkelyyn). Miksi amikset myyvät niitä pois? Tehdäänkö kaikki tietokoneilla nykyään? Minä kävin koulun 90-luvun puolivälissä ja kyllähän meillä Macit oli kovassa käytössä (on vieläkin) ja kalvoasemointi oli jäämässä aika lailla pois. Nykyiset tietokoneet, kalvotulostimet ja ohjelmat ovat niin taitavia sekä huokeita käyttää ettei kai peitekalvoja enää tarvita kuin rajaukseen painopellin valotuksessa ja siihen ei valopöytiä tarvitse.

Jos noista ollaan luopumassa niin kannattaa kysellä muistakin amiksista. Painopinnanvalmistuslinjoja on Espoon Matinkylässä (minä kävin sen), Käpylässä ja olikos Oulussa tai jossain siellä pohjoisempana. Tampereesta en tiennytkään. Tai, voihan olla että käyttävät muillakin linjoilla noita valopöytiä... Konepiirustus oli kyllä jo minun aikanani täyttä CADia muistaakseni.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Valopöytä
« Vastaus #13 : 17.09.2003 klo 15:45:50 »
Eipä enää pahemmin valopöytiä tarvita. Asemointi tehdään jo aika pitkälle tietsikalla ja tulostetaan suoraan pelleille. Tietenkin pienemmissä paikoissa varmaan vielä on tota manuaalista asemointia ja ehkäpä mekin vielä tutustutaan siihenkin hommaan.
Niin, minähän opiskelen tuon painopinnan valmistajan nykyistäversiota. Olisikohan nimeltään ulkoasun toteuttaja...tai jotain.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

goldi

  • Jäsen
  • Viestejä: 18
Re:Valopöytä
« Vastaus #14 : 17.09.2003 klo 21:40:29 »
Ai juu, unohdinpa sanoa kiitokset Weltsulle ettei pitänyt asiaa vaan omana tietonaan, oon itse tuota kunnon valopöytää jo pidempää miettinyt, ja nyt tällä hinnalla se oli tosi kiva juttu :)

Kiitos!