Kirjoittaja Aihe: Valopöydistä ja piirustuspöydistä  (Luettu 55668 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« Vastaus #60 : 30.01.2007 klo 22:36:33 »
Löysin tällaisen: Blitz Translucent Drawing Board
... $87,94 eli €67,90 ...

Aika näppärän tuntuinen ja melko edullinenkin, jos se on uusi.

Itse tein puukässyssä OKL:ssä valopöydän: kaksi kiilan muotoon sahattua puuta reunoilla ja päällä pleksi 4 ruuvilla kiinni. Alle taivutan pöytälampun aina kun tarvitsen. Pitihän sitä puuta höylätä ja pleksiä hioa, mutta suht nopea tehdä, jos on hyvät välineet. Täysin läpinäkyvä pleksi toiminut ihan hyvin.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2007 klo 12:59:12 kirjoittanut Timo Kähkönen »

PeterH

  • Scenettäjä
  • Jäsen
  • Viestejä: 24
Re: Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« Vastaus #61 : 02.02.2007 klo 08:08:33 »
Jaaha, tuli lisäjuonenkäänne. Nimittäin äsken tuli sähköposti jonka mukaan piirustuslauta voidaan toimittaa vain FedExillä, ja koska kyseessä on painavahko vempula, toimitus maksaa enemmän kuin tuote. Harkitse, harkitse... vaan onko paljoa vaihtoehtoja? En onnistunut löytämään tuota Blitz -piirustuslautaa (tai mitään vastaavaa mikä olisi tuolla tavalla läpinäkyvä) miltään toimittajalta EU:n alueelta. Taitaa olla puhdas jenkkituote.

Yksi paikka mistä muuten löytyy aika hyvin piirustuspöytiä on saksan eBay ( www.ebay.de ). Kokeilkaa hakusanaa "zeichenbrett" tai "zeichenplatte" niin jo alkaa löytyä. Saattaa olla että jotkut heistä ovat halukkaita toimittamaan rotiskon myös Suomeen. Ja saattaa jopa olla että jotkut heistä osaavat myös englantia. :) Todennäköisesti halvempaa kuin uuden tilaaminen, ja koska se on EU:n alueella, ei tule mitään tulliongelmia. Onnea yritykselle.

www.drawingboards.uk.com on EU:n alueella - tietääkseni - ja heillä on ihan kiva valikoima. Yritin mailata heille mutta sieltä ei tullut vastausta.

PeterH

  • Scenettäjä
  • Jäsen
  • Viestejä: 24
Re: Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« Vastaus #62 : 06.02.2007 klo 12:57:59 »
No niin, yksi foorumilainen möi minulle oman vanhan piirustuslautansa jota ei itse tarvinnut. Kiitokset hänelle! Peruin sen Blitz-tilauksen ja sijoitin rahat sen sijaan pöydänjalkoihin jotta sain ihan erillisen piirustuspöydän.



Kyllä nyt kelpaa piirrältää!

ökpö

  • ääpylä
  • Jäsen
  • Viestejä: 516
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Re: Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« Vastaus #63 : 06.02.2007 klo 13:40:54 »
Mistä saa tommosia pöydän yläreunaan kiinnitettäviä lokerikoita joihin voi laittaa kyniä jne? Temperasta? Muutenkin edelleen vähän ongelmana että mihinkä ne tussipullot sun muut tunkis piirtäessä. Nyt on apupöytänä vanha palli joka ei ole edes tasainen vaan sellainen kaartuva.

Käytän tosin nykyään pöytää lähinnä tussatessa. Muuten olen palannut piirustuspöytää edeltävien aikojen tapaan lattialle, sillä se on ainoa paikka mihin valopöytäni mahtuu. Mun huoneessa ei yksinkertaisesti ole tilaa enää yhdellekään pöydälle. Valolaatikko on normaalisti pöydän alla ja vedän sen sieltä esiin kun alan piirtää. Lattialla on myös A3-kokoinen skannerini. Vaihtoehto on laskea piirustuspöytää vaakatasoon ja pidä laitteita siinä, mikä taas vähän nollaa koko pöydän tarkoituksen.

Pitäisi varmaan ryhtyä panostamaan japanilaistyyliseen sisustukseen. Paitsi jos joku haluaa ostaa pianoni, jolloin saisin sen tilalle yhden pöydän lisää. Anyone?  :P
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

PeterH

  • Scenettäjä
  • Jäsen
  • Viestejä: 24
Re: Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« Vastaus #64 : 06.02.2007 klo 13:54:21 »
Mistä saa tommosia pöydän yläreunaan kiinnitettäviä lokerikoita joihin voi laittaa kyniä jne?
Minulla oli yksi ylimääräinen joka tuli Ikean laatikoston mukana. Se pysyy paikoillaan yksinkertaisesti liukuestematolla.

Helpoin ja halvin ratkaisu on varmaan sellainen ruokailuvälineille tarkoitettu lokerikko, sellaisia pienikokoisia saa aika halvalla. Ja Tiimaristakin kannattaa aina vilkaista.

waltzzu

  • Vieras
Re: Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« Vastaus #65 : 07.02.2007 klo 16:47:04 »
Nyt on minullakin valöpöytä, kun tein sellaisen itse teknisessä työssä! Iha kiva siitä tuli. Koko on noin 30cm x 45cm.

Tässä muutama kuva valopöydästäni:







Vielä linkki jossa kuvat valopöydästäni ovat: http://www.sarjakuva.waltzzu.net/
« Viimeksi muokattu: 07.02.2007 klo 16:50:43 kirjoittanut waltzzu »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 278
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: 150 euroa valopöydästä, ostanko? (kuva)
« Vastaus #66 : 12.06.2007 klo 20:50:48 »
Jos tuolle on ihan oikeasti tarvetta ja rahaa löytyy, niin ilman muuta kannattaa ottaa. Tuon kokoisesta ja taittuvasta ei ole ollenkaan paha hinta. Kannattaa myös selailla nettiä ja Huutonettiä etenkin, näitä saattaa aina tulla kohdalle tuotakin halvemmalla. Valokuvaajat ei näitä digiaikana enää niin paljon kaipaa.

Timo

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Re: 150 euroa valopöydästä, ostanko? (kuva)
« Vastaus #67 : 12.06.2007 klo 21:06:56 »
Omani on samannäköinen, hankittu samansorttiseen hintaan (muistaakseni) joskus vuosituhannen vaihteessa, ja olen ollut oikein tyytyväinen: valossa on himmennin, ettei aina tarvitse häikäistyä, ja laakeaa pintaa riittää vaikka lampaat söis. Jos ihan hakemalla pitää varjopuolia hakea, niin painava se on kuin synti. Tuollaisen kanssa on paras vaihtaa työtilaa harvoin.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: 150 euroa valopöydästä, ostanko? (kuva)
« Vastaus #68 : 12.06.2007 klo 21:47:13 »
Jos ihan hakemalla pitää varjopuolia hakea, niin painava se on kuin synti. Tuollaisen kanssa on paras vaihtaa työtilaa harvoin.
Nin o  :'(
Mulla olis tommonen muttei koskaan saanu muutettua joten se jäi Kemmii ku olis tarvinnu neljä painijaa siirtämään. Puretaan varmaan yhdessä Euromarketin vanhan osan kanssa jonain päivänä.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: 150 euroa valopöydästä, ostanko? (kuva)
« Vastaus #69 : 16.06.2007 klo 19:35:31 »
Jos halvempaa haluaa, niin kannattanee kysellä eri oppilaitoksilta, onko heillä vielä varastojen kätköissä ylimääräisiä. Itse ostin tuon tapaisen peruspöydän kymmenellä eurolla.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

PeterH

  • Scenettäjä
  • Jäsen
  • Viestejä: 24
Re: 150 euroa valopöydästä, ostanko? (kuva)
« Vastaus #70 : 29.06.2007 klo 10:53:55 »
valossa on himmennin, ettei aina tarvitse häikäistyä

Omassani (myös tuollainen oranssi Eiri) ei ole himmennintä vaan neljä loisteputkea. Kytkimessä on kaksi asentoa, joista toisessa vain alimmat putket menevät päälle, ja toisessa kaikki ovat päällä. Loisteputkia ei voi himmentää, ikävä kyllä, mutta eiköhän näppärä henkilö onnistu virittämään hehku/halogeenivalotkin tuon pöydän runkoon.

Pistin taannoin tarjolle tuon minun pöytäni kun jouduin toteamaan ettei se oikein mahdu huoneeseeni, ja eräs henkilö tarjoutui ottamaan sen, mutta parin kuukauden jahkailun jälkeen hän sitten pyörsikin päätöksensä. :P  Toisin sanoen jos jotain tällainen Eirin pöytä kiinnostaa, ja tilaakin löytyy (varmista se myös!), niin minulta saa kohtuuhintaan. Edellytyksenä on vain se että autatte minua sen purkamisessa ja kantamisessa. Tarvitaan ainakin kaksi ihmistä, nääs. Ja vähintään farmarin kokoinen auto (mielelään pakettiauto).

Hieno pöytä kyllä, vähän ikävä siitä on luopua...  on ihan siistissä kunnossa. Oli aika tomuinen kun sen hankin, mutta siistin sen niin ulko- kuin sisäpuoleltakin ja suihkutin vähän valkoista maaliakin sisäpintaan. Loisteputkista on startterit vaihdettu.

Puretaan varmaan yhdessä Euromarketin vanhan osan kanssa jonain päivänä.

Mitä purkamiseen tulee, väistän sanaleikin ja totean että tuota pöytää on helpointa siirtää  ruuvaamalla valolaatikko-osa irti jalustaosasta. Se on kiinni kuudella ruuvilla. Kovin montaa kertaa sitä ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä epäilen että pohjavanerissa olevat ruuvinreiät rispaantuvat lopulta.

PeterH

  • Scenettäjä
  • Jäsen
  • Viestejä: 24
Re: Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« Vastaus #71 : 28.07.2007 klo 12:54:12 »
No, päätin sitten pitää sen Eirin valopöydän. Vähän siirtelin huonekaluja ja sain sen mahtumaan. Sain myös ratkaistua siitä sen yhden minua ärsyttäneen ongelman: en saanut suurennuslasilamppuani viritettyä siihen mitenkään.  Meinaan, jos olisin pultannut lampun kiinni suoraan pöytään, se olisi kieppunut päin seiniä ja naamoja aina kun pöytää kallistaa ja säätää. En myös ollut tarpeeksi hitsauspilliguru jotta olisin saanut viritettyä sille mitään telinettä kiinni pöytään jalkaosan reunaan (joka pysyy aina pystysuorassa).

No, sitten otin ja äkkäsin Hong Kongissa (myymälä, ei kaupunki) telkkarin seinätelineen. Lo and behold, sain ruuvattua lampun pöytätelineen kiinni sen päähän, kun jätin telineen levyosan asentamatta.

Tämmöinen siitä tuli:



Sähköjohtoakin varten oli valmis kouru. Kyllä nyt kelepaa Eiristellä.  :D Ihan vaan vinkiksi tahi inspiraatioksi, jos jollain muulla on ollut sama ongelma.

Alkaa mennä jo vähän välineurheiluksi tämä meininki....  :P

Embu

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 1
Vs: Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« Vastaus #72 : 21.06.2010 klo 15:37:55 »
Tietääkö joku mistä sais pienen piirustuspöydän joka ei veisi paljoakaan tilaa? Ja ei maksaisi paljoakaan? Koska mulla on vähän tilaa huoneessani ja silti tahtoisin sellaisen pöydän.  :P

Marko Raassina

  • Jäsen
  • Viestejä: 118
Vs: Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« Vastaus #73 : 24.11.2015 klo 19:56:28 »
Nostoa vähän vanhahkoon ketjuun, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Mistäs sarjakuvapiirtäjät nykyään ostavat pöytänsä? Olis tarpeen jo hankkia kunnon sarjakuvapiirtäjän säädettävä kalteva piirustuspöytä, en vain tiedä että missä moisia edes myydään. Löytyykö näitä mistään ihan kotimaasta vai pitääkö alkaa vilkuilemaan ulkomaisia verkkokauppoja? Hinnalla nyt ei ole niin väliä, kunhan on laadukas pöytä.
markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

Yöeläin

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Vs: Valopöydistä ja piirustuspöydistä
« Vastaus #74 : 29.09.2020 klo 12:19:08 »
Googlailin valopöytiä ja löysin tämmöisen. Asiasta paremmin perillä olevat osaavat ehkä kertoa, onko tuosta mihinkään. Hinta on ainakin aika kohtuullinen. Kuvauksen perusteella aktiivinen alue on vain 55 x 35 senttiä, eli ei ihan A2, vaikka aakakkoseksi onkin nimetty.