Kirjoittaja Aihe: Valvojien toiminta  (Luettu 174926 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anonyymi

• Jäsen
Vs: Valvojien toiminta
« Vastaus #75 : 24.11.2005 klo 09:18:29 »
Raaka, aloita uusi ketju, muotoile sille mieleisesi otsikko ja kerro mitkä viestit tästä ketjusta (tai vaikka muista) tulisi sinne siirtää.

Voit ilmoittaa ne tähän tai sitten yksityisesti. Viestit sijoittuvat lähetysajan mukaan.

Tekijänoikeuskysymyksistä on ollut puhetta toisaalla. Minun nähdäkseni kuitenkaan nettikirjoittelu ei ole vastaavanlaista tekijänoikeudellista toimintaa kuin varsinainen taiteen tekeminen. En minäkään hermostunut siitä että kommentoit minun sanomaani väärin.

Mutta yhä Raaka vaikuttaa olevan yksin kantansa kanssa. Odotellaan samanhenkisiä jäseniä kommentoimaan. Eri mieltä olevatkin saavat toki kommentoida.

Ja muistakaa kaikki sekin että riitely ei paranna ilmapiiriä täällä. Joskin ilmapiiri ON hyvä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #76 : 24.11.2005 klo 10:43:04 »
Korostan taas kerran, että en vastusta valvontaa sinänsä.
Et kuitenkaan suostu antamaan esimerkkiä, että miten meidän pitäisi toimia. Valvoa ja havainnoida kaikki virheet yms. mutta ei tehdä mitään niiden korjaamiseksi?

Lainaus
Sinun mielestäsi on siis OK, että ylläpitäjä muokkaa toisen viestiä niin, että sen asiasisältö muuttuu hiukan, mutta ei olennaisesti? Minun mielestäni se ei ole OK.
Jos luet Kvaakin netiketin, johon pistin linkin jo heti keskustelun alkupuolella, näet, että tämä on ollut OK jo pitkän aikaa ja se on ollut jokaisen netiketin lukeneen tiedossa. Sen mukaan on myös toimittu pitkään mm. poistellen ylimääräisiä hymiöitä, korjaamalla linkkejä (tätä tehtiin kyllä jo ennen netikettiäkin) ja vaihtamalla foorumille sopimaton kuva linkiksi ja lisäämällä varoitus linkin sisällöstä. Lisäksi olemme yhdistelleet peräkkäisiä viestejä samalta kirjoittajalta (kun on unohtunut muokkaa-toiminnon käyttö). Kaikki nämä muuttavat jossakin määrin viestin sanomaa (kai jokainen hymiökin jotakin kertoo, vaikka niiden lisääjä ei välttämättä sitä ajattelisikaan) ja kaikki nämä tekisivät Kvaakista paljon sekavamman paikan, jos niihin ei puututtaisi.

Lainaus
Kai sitäpaitsi vaaroja voi ennakoida - ennenkuin ne realisoituvat?
Tämän voi nähdä toisestakin näkökulmasta. Tehokas valvonta ja moderointi ovat vaarojen ennakontia ja ennaltaehkäisyä.

Lainaus
Muuten: toistaiseksi tässä ketjussa ei ole taidettu lainkaan puhua niistä tekijänoikeuskysymyksistä, joita käyttäjien viestien muutteluun mahdollisesti liittyy.
Kuten Surfin Joe sanoo, niistä on puhuttu, mutta nähdäkseni tässä ei ole ongelmaa. Jokainen käyttäjä on hyväksynyt rekisteröityessään Kvaakin säännöt ja ne säännöt antavat valvojille oikeuden tarpeen tullessa muokata käyttäjien viestejä (tietenkään valvoja ei saa mielivaltaisesti muutella viestiä). Vieraiden kirjoittamat viestit ovat tietenkin hiukan eri asia, mutta voidaan katsoa, että kirjoittaessaan viestin foorumille hekin hyväksyvät foorumin pelisäännöt. Vierailla ei siis ole erioikeuksia sen vuoksi, että he eivät ole rekisteröityneet.
Jos siis pelkää tekijänoikeuksiensa puolesta on parempi olla kirjoittamatta foorumille.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Raaka

• Jäsen
« Vastaus #77 : 25.11.2005 klo 08:48:51 »
Raaka, aloita uusi ketju, muotoile sille mieleisesi otsikko ja kerro mitkä viestit tästä ketjusta (tai vaikka muista) tulisi sinne siirtää.

Voit ilmoittaa ne tähän tai sitten yksityisesti. Viestit sijoittuvat lähetysajan mukaan.

Hei. Ei siirretä mitään. Minustahan viestien tuollainen siirtely ja muuttelu nimenomaan ei kuulu "keskustelufoorumiin".

No. Aloitan hetikohta uuden ketjun (alustava otsikko on "Otsikot ja ketjut").

Matti Karjalainen

• Valvoja
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #78 : 25.11.2005 klo 20:53:49 »
Pari mietettä Kvaakin ja nettifoorumien netiketistä yleensä.

Netikettiin kuuluu myös toisten kirjoittajien huomioon ottaminen, ja joskus tuntuu siltä, että eräät meistä voisivat vähän säätää sitä sarkasmi- ja v*ittuilumittariaan, etenkin kuin nuoremmista käyttäjistä on kyse. Kyllähän sanan säilää on kiva käyttää, mutta senkin voi hoitaa niin monella eri tavalla. Ja tämä koskee mielestäni erityisesti nettifoorumeiden moderaattoreita, niin nykyisiä kuin tuleviakin. Moderaattorin oikeudet velvoittavat tietynlaiseen käytökseen, ja sellaiset pitää ottaa pois, mikäli homma menee överiksi (joillakin foorumeillahan näitä egomaanikkoja esiintyy).

Hei. Ei siirretä mitään. Minustahan viestien tuollainen siirtely ja muuttelu nimenomaan ei kuulu "keskustelufoorumiin".

Minustakin viestien siirtely on asioita enemmän hankaloittavaa kuin selventävää, joskus kun on alkanut lukemaan jotain vanhempaa keskusteluketjua, ei siitä ole saanut mitään tolkkua, kun keskustelun alku puuttuu ja viittaillaan olemattomiin viesteihin. Eli siis valvojien esittämä selkeys ei toteudu.

Olen osittain samaa mieltä Veltin ja Raakan (Raa'an?) kanssa, vaikka olen joskus itsekin tainnut toivoa Jysäyksestä käytävän mammuttikeskustelun silpomista pienempiin, yhden numeron kokoisiin osasiin. Joskus on tuntunut vaan siltä, että viestejä siirrellään vähän turhankin innokkaasti. Ja ei, en osaa tosiaankaan mainita tältä istumalta yhtään esimerkkiä.

kukaan täysipäinen mode ei ala muokkailla toisen viestiä niin että sen asiasisältö olennaisesti muuttuisi. Ainakaan niin, että se hänen mielestään antaisi kirjoittajasta jotenkin typerän kuvan?! Toki tämäkin vaara on olemassa, mutta sen realisoituminen on eri asia.

Vähän tähän viitaten:

Ymmärrän hymiörivistöjen poistamisen ja pahimpien kirjoitusvirheiden muokkaamisen, mutta ihan pieniä virheitä ei ole tarvetta muutella eikä asiasisältöön sopisi kajota minkään vertaa, kunhan viesti muuten pysyy rikosoikeuden ja hyvän maun rajoissa.

Jokaisella keskustelijalla, siinä missä moderaattorillakin, on persoonallisuutensa, mikä ilmenee sitten kirjoitustyylinä. Asiaa olisi hyvä lähteä hoitamaan mieluummin pikaviesteillä, niin kuin käsittääkseni onkin tehty.

Summa summarum: hyvä foorumi tämä kaiken kaikkiaan on, niin viihteellisten kuin asiapitoisten arvojensa ansiosta.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Raaka

• Jäsen
« Vastaus #79 : 26.11.2005 klo 09:50:18 »
Jos luet Kvaakin netiketin, johon pistin linkin jo heti keskustelun alkupuolella, näet, että tämä on ollut OK jo pitkän aikaa ja se on ollut jokaisen netiketin lukeneen tiedossa.

Olen lukenut netiketin, ja kyllä, sen mukaan ylläpidolla on täysi oikeus muutella tänne kirjoitettuja viestejä. Ilmaisu "täysi oikeus muutella" on kuitenkin tulkinnanvarainen. Minä olen tulkinnut sen niin, että tarkoitus on vain huolehtia siitä, että ei rikota lakia ja että pysytään hyvän maun puitteissa - mikä on ainakin minun käsittääkseni vakiintunut yleiseksi käytännöksi netin keskustelufoorumeilla.

Tässä ketjussa on kuitenkin tullut esille, että Kvaakin ylläpito tulkitsee muutteluoikeuden hyvinkin eri tavalla. Ehkä netikettiin voisi kirjata tätä tulkintaa selvemmin. Jotenkin siihen tyyliin, että muuttelua voidaan tehdä, paitsi lain ja hyvän maun, myös käytettävyyden, selkeyden, luettavuuden, iskevyyden  jne. nimissä.

Anonyymi

• Jäsen
« Vastaus #80 : 26.11.2005 klo 09:59:33 »
Edellenkin, Raaka, on vaikea hahmottaa ongelmaa jos et anna esimerkkiä.

Jos joku ylläpidosta muokkaa liikaa kirjoittajan viestiä, on asiaan jo puututtava. Ei vain ole nähty tällaista tapausta.

Ja kerran vielä: Kappalejako, kirjoitusvirheiden korjaaminen ja nuorten kirjoittajien opastus ei ole mielivaltaista muokkausta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #81 : 26.11.2005 klo 11:37:59 »
Olen lukenut netiketin, ja kyllä, sen mukaan ylläpidolla on täysi oikeus muutella tänne kirjoitettuja viestejä. Ilmaisu "täysi oikeus muutella" on kuitenkin tulkinnanvarainen.
Tuo lause, joka kokonaisuudessaan menee näin: Ylläpidolla on täydet oikeudet tarvittaessa muokata ja poistaa viestejä; jakaa, yhdistellä, siirtää ja lukita ketjuja; sekä puuttua keskustelijoiden käytökseen. tulisi tietenkin tulkita sen välittömän tekstiyhteyden mukaan. Netiketissä kerrotaan foorumin yleiset säännöt ja myös maininta ylläpidon oikeuksista muokata viestejä liittyy näihin sääntöihin. Selkein tulkinta on siis se, että ylläpidolla on oikeus muokata sellaisia viestejä, jotka tavalla tai toisella rikkovat foorumin sääntöjä (toisin sanoen ylläpidolla ei ole oikeutta muuttaa jokaista viestiä oman mielensä mukaan). Tämä tulkinta antaa ylläpidolle huomattavasti suuremmat oikeudet kuin mitä me käytämme, sillä netiketissä on myös kehoitus kirjoittaa mahdollisimman hyvää ja selkeää kieltä. Voisimme siis laajemmin puuttua oikeinkirjoitukseen yms. mutta siihen meillä ei olisi resursseja vaikka niin tahtoisimmekin (ja ei, ei se olisi ylläpidon mielestä oikeinkaan) tehdä. Tämän vuoksi toisaalta selkeiden rajojen määrittäminen on vaikeaa, kuten jo sanoin (esim. se hymiöesimerkki) ja jokainen tapaus täytyy aika pitkälle käsitellä yksitellen.

Edellenkin, Raaka, on vaikea hahmottaa ongelmaa jos et anna esimerkkiä.
Eiköhän se kappalejaon tekeminen viestiin ja tuossa toisessa Raa'an aloittamassa ketjussa kertoma tapaus ole jo aika hyviä esimerkkejä? Ainakin minä käsitin niin, että nämä ovat ne, mitkä Raakaa eniten potuttavat.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2005 klo 11:41:19 kirjoittanut Veli Loponen »

Reima Mäkinen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #82 : 26.11.2005 klo 20:54:12 »
Täällä on nyt varmaan sekavuutta siitä, mitä termit, ylläpito, moderointi, muokkaus, jne. tarkoittavat. Minulle ne tarkoittavat kaikki samaa moderointia eli viestialueen ruokkoamista tavalla tai toisella.

Sinun mielestäsi on siis OK, että ylläpitäjä muokkaa toisen viestiä niin, että sen asiasisältö muuttuu hiukan, mutta ei olennaisesti? Minun mielestäni se ei ole OK.
Ei ole automaattisesti. Kukin tekee päätöksensä itse. Ilmaisin hlökohtaisen kantani, eli sen miten itse suhtaudun asiaan (eli miten toimin) tämän ketjun sivulla 3. näin:"Toisen tekstiä ei foorumilla sorkita, on perusprinsiippi." Siellä on paljon muutakin lisäsäätöä ja poikkeusta. Siitä en siten tiedä voisiko olla jotain yksittäisiä keissejä, joista em. tekstini tai Kvaakin netiketti ei enää riittäisi selviämään.

En kuitenkaan toimi tuomarina sen suhteen mitä muut tekevät (kunhan pysyvät jossain tolkussa). Kuten täällä muutkin ovat todenneet, pessimistisesti uskon että ilman huoltoa nämä keskustelut eivät kykene kiinnostavasti toimimaan. Siinä saattaa tulla jotain pientä työtapaturmaa, mutta ainakaan minä en ole havainnut mitään vääryyttä mikä olisi isomman itkun arvoista. Koko homman saattaa tappaa joko puuttumattomuus tai liiallinen puuttuminen, ja se oikea malli on jossain noiden kahden välimaastossa. Fleimailun aloittaminen on yksi selkeä esimerkki tästä. Kukaan ei tiedä varmasti mikä on provosointia ja mihin se voi johtaa. Jossain vaiheessa ja jollain keinolla asiaan on järkevää puuttua, tämän tarkempaa sääntöä en itse osaa esmes tästä sanoa.
Ja ihan yleisellä tasolla olen huomannut sellaisen asian, että mitä enemmän roikkuu netissä tai foorumilla, sitä suurempi riski on kadottaa oma perspektiivi. Ja jos asioiden suhteellisuuden taju alkaa järkkyä, niin minkäs teet... Tämä koskee tietenkin sekä valvojia että muita, eikä tuo nyt enää varsinaisesti kuulunut asiaan, mutta otinpahan nyt vain esimerkiksi siitä, että kaikki on suhteellista.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #83 : 14.12.2005 klo 03:24:51 »
Palaanpa taas tähän vanhaan aiheeseen. Ne joiden mielestä kvaakin valvojat toimivat huonosti siirrellessään viestejä, muokkaillessaan niitä, sulkiessaan/yhdistellessään ketjuja niin kannattaisi tutustua maikkarin keskustelupalstaan, sillä siellä vallitsee käytännössä kaaos lähes kaikilla palstoilla (paitsi niillä joissa valvojat pitävät kuria yllä).

Esimerkki hyvistä valvojista (kvaakin lisäksi) on mikropc.net jossa keskustelut "vähän" rimpsuilevat sinne sun tänne ja sitten lopulta valvojat siirtävät sopivasta kohtaa muualle.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Feikki

• Jäsen
  • "Truth is revealed in the smallest detail"
« Vastaus #84 : 21.12.2005 klo 18:37:17 »
En ole lukenut tätä ketjua, enkä näe syytä nyt yhtäkkiä alkaa lukemaan tätä kokonaan, mutta ihmettelen miksi tästä keskustelufoorumista pitää tehdä tietokantaa, eikä tätä voi pitää keskustelualueena.

Asiani juontaa tuosta Transformers Beast Wars ketjuni yhdistämisestä Transformers ketjuun. En näe mitään syytä tälle. Onhan Willereistä useita ketjuja, yksittäiset Batman pokkarit saavat omia ketjuja yms!

Nyt kun yritän saada keskustelua 2006-vuoden Transformers Beast Wars sarjiksesta, uudelta kustantajalta ja vielä lisäksi täysin omassa universumissaan, ilman mitään varsinaisia kytköksiä vanhoihin sarjakuviin, homma lytätään enimmäkseen kasari Transformers Generation 1:stä käsittelevään ketjuun.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2005 klo 19:01:01 kirjoittanut Feikki »
Englanninkielisiä Transformers sarjiksia saa tarjota!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #85 : 21.12.2005 klo 18:53:48 »
En ole lukenut tätä ketjua, enkä näe syytä nyt yhtäkkiä alkaa lukemaan tätä kokonaan, mutta ihmettelen miksi tästä keskustelufoorumista pitää tehdä tietokantaa, eikä tätä voi pitää keskustelualueena.
Tietokanta ei suinkaan ole tavoitteemme. Kvaak on edelleen keskustelufoorumi ja semmoisena se pysyykin. Valvojatkin kuitenkin ovat ihmisiä ja mokia sattuu. Korjasin siis asian ja jaoin aloituksesi jälleen omaksi ketjukseen.

Feikki

• Jäsen
« Vastaus #86 : 21.12.2005 klo 18:58:58 »
Tänks.

Mullakun oli ajatuksena saada hieman mahdollista keskustelua aikaan tavallisten sarjisten lukijoiden kanssa, joilla, kuten minulla ei ole paljoakaan tietoa tuosta sarjasta.

Nyt käy pistää omat mielipitees ennakko sivuista. ;)

Anonyymi

• Jäsen
« Vastaus #87 : 21.12.2005 klo 19:43:48 »
Batmanista ja Tex Willereistä on paljon enemmän kommentteja kuin Transformersista.

Parempi on yhdistää ketjut. Kukaan ei huomannutkaan kun yhdistin kolme tai neljä erillistä Transformers-ketjua kuukausi sitten.

Minun mielestäni Transformers ei ansaitse kuin yhden ketjun tällä hetkellä, ja mielipide perustuu täysin kommenttien määrään.

Feikki

• Jäsen
« Vastaus #88 : 21.12.2005 klo 19:49:44 »
Batmanista ja Tex Willereistä on paljon enemmän kommentteja kuin Transformersista.

Parempi on yhdistää ketjut. Kukaan ei huomannutkaan kun yhdistin kolme tai neljä erillistä Transformers-ketjua kuukausi sitten.

Minun mielestäni Transformers ei ansaitse kuin yhden ketjun tällä hetkellä, ja mielipide perustuu täysin kommenttien määrään.
Mikäs sulla on Beast Warsia vastaan?

Voisiko tuo kommenttien vähyys johtua osaltaan siitä, että kun immeiset näkevät vanhan Transformers nimisen ketjun, he ajattelevat, että siellä jauhetaan taas siitä vanhasta kasari sarjasta?

Anonyymi

• Jäsen
« Vastaus #89 : 21.12.2005 klo 19:54:09 »
Marveleista ja DC:stäkin on yksi, paljon isompi ketju. Se on sopinut kaikille eikä se ollut edes minun kannattamani idea.

Transformers on paljon rajatumpi aihe kuin mainitsemani ketjut. Mutta kerro nyt sinä miksi niiden pitää olla erikseen, ottaen huomioon että Marvelista ja DC:stä voidaan keskustella samassa ketjussa 1940-2000-lukujen sarjoista ja kaikesta siltä väliltä.

Tästä ei tule yhtään mitään jos kaikista pikkuaiheista pitää olla oma ketju ja minä ainakin lopetan jos tämä sellaiseksi menee.