Kirjoittaja Aihe: Valvojien toiminta  (Luettu 175653 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Vs: Valvojien toiminta
« Vastaus #600 : 24.05.2021 klo 10:50:42 »
Kiitos palautteesta. Mielenkiintoisten (niin, no, kenen mielestä…?) linkkien poiminnalla voi olla myös lisäarvoa, sillä kukapa niitä netin syövereistä muuten löytäisi. Ja koko interwebbihän perustuu linkkeihin: myös Kvaak!

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #601 : 24.05.2021 klo 11:40:59 »
Ymmärrän kyllä että pyrit virkistämään foorumia ja keskustelua, mutta ainakaan minuun tuo ei "tehoa".

Hyvä, että toit tämän esiin. Kuvittelin sinun olevan jostain syystä niskassani kommenttien ollessa viime aikoina niin äkäisiä.

Olen itse sitä mieltä, että Kvaak on sarjakuvaharrastamisen sähköinen muisti. Uutisten seuraaminen ja huomiot ovat usein sitä harrastamista, joka Kvaakissa jää muistiin toisin kuin armottomien algoritmien somessa.

Tästä syystä päinvastoin näen uutisiin ja omiin huomioihin liittyvien viestien kirjoittamisen suodattavan uutisvirrasta joko mielenkiintoisimman tai hassuimman.

Jos kuitenkin tarkastelen kriittisesti omaa toimintaani ja valitsen kotimaisista kolme edellistä viestiäni:

1.) Kun valitaan vuoden kuvittaja, huomaan ettei palkitulle ole edes omaa ketjuaan ja aloitan Pauliina Mäkelälle sellaisen.

2.) Kun Yle uudelleen Twitterissä julkaisee juttunsa suomalaisesta tekijästä, muistan että asia jäi edellisen kerran huomioimatta ja aloitan ketjun Hannu Leimulle. Osoittautuu, että moni Kvaakissa on tällä välillä lukenut teoksen, mutta keskustelua ei ole syntynyt, koska ketjua ei ole ollut.

3.) Seuraan Marko Raassinan sarjoja ja uteliaana katson Kvaakista, mitä mieltä muut ovat. Hänestä on keskusteltu edellisen kerran Kalevalaan liittyen. Kohotan kulmiani, lisään hänen uuden sarjansa nimen ketjun otsikkoon, kirjoitan hänen tekevän nykyisin paljon muutakin ja linkitän viestiini, mistä ja miten sarjat voi käydä lukemassa.

Kaikki kolme tapausta ovat syy, miksi Kvaak on olemassa: nostetaan esiin sarjakuvan tekijöitä ja tekemistä.

Kaikesta ei synny keskustelua, eikä etukäteen voi arvata mistä sitä syntyy. Kuitenkin mahdollisuus keskusteluun edellämainituissa tapauksissa syntyy, koska jo olemassa oleva ketju tai viesti aiheeseen liittyen madaltaa kynnystä muiden keskustella.

Koska netiketin uuden version olen kirjoittanut voin todeta, että kertaakaan ei käynyt mielessä, ettei sen perusteella esim. Ed Piskorin ketjuun olisi aiheellista kirjoittaa viestiä, jonka ainoa sisältö on kertoa tekijän haastattelusta ja linkittää haastattelu.

Toni

• Toimittaja
  • *
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #602 : 24.05.2021 klo 18:26:49 »
Eiköhän tässäkin erimielisyydessä ole taas kyse siitä, että eri ihmiset haluavat Kvaakilta eri asioita ja erilaista profiilia. Eli on tavallaan olemassa jonkinlainen juopa "vanhoillisten" ja "uudistusmielisten" välillä. Ja aina kun asenteet kärjistyvät syystä tai toisesta, niin epäillään, että toisella osapuolella on jokin "agenda".

Parempi olisi vain antaa kaikkien kukkien kukkia, eikä turhaan provosoitua suuntaan tai toiseen. Toki itsekin koen välillä sekä henkistä että fyysistä ahdistusta siitä, että Kvaak on viime aikoina alkanut näyttää ahdasmielisyyden ja suvaitsemattomuuden linnakkeelta, mutta olen tietoisesti päättänyt olla piittaamatta asiasta.

Tähän ja kaikkiin muihin sosiaalisten medioiden keskusteluihin kannattaa suhtautua niin, että jos jokin asia alkaa ahdistaa, niin ei lähde heti provosoitumaan, vaan sulkee Kvaakin ja toistelee mielessään: "Sen on vain Kvaak. Se on vain Kvaak. Se on vain Kvaak." - klassista elokuvamainosta mukaillen.

Kvaak tuskin on kenenkään elämän keskipiste, eikä siitä kannata sellaista tehdäkään. Myrsky vesilasissa ei ole myrsky todellisessa elämässä.

Rauhoitutaan ja yritetään elää positiivisessa hengessä meitä kaikkia yhdistävän rakkaan harrastuksen/ammatin iloista.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #603 : 24.05.2021 klo 18:41:25 »
Toki itsekin koen välillä sekä henkistä että fyysistä ahdistusta siitä, että Kvaak on viime aikoina alkanut näyttää ahdasmielisyyden ja suvaitsemattomuuden linnakkeelta, mutta olen tietoisesti päättänyt olla piittaamatta asiasta.

Tämä oli hyvä puheenvuoro. Oli mielestäni myös hyvä aloitus Reimalta purkaa ajatuksiaan, koska ilman sitä olin kuvittellut hänen suuttuneen minuun enkä nähnyt siihen mitään syytä.

Olen itse uudistumielisiä, joka on riemuissaan siitä miten meillä on koko synkän pandemian kurimuksessa uudistunut tekniikka ja myös tuulettunut henki siinä määrin, että meillä on vähän uusia ääniä sisällöntuotannossa. Osaltani olen koettanut laajentaa sisältöä vähän uusiin suuntiin, mikä tietysti osin heijastuu foorumille.

On tietysti ymmärrettävää, etteivät muutoksista kaikki pidä ja osa valitsee niiden vastustamisen. Olisiko kuitenkin mahdollista kasvaa ja uudistua, mutta samalla pitää silti kiinni siitä, mikä vanhassa on säilyttämisen arvoista ja luopua sellaisesta, mikä ei ole (ja mikä on sanallistettu käytössääntöihin ts. netikettiin).

Reima Mäkinen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #604 : 24.05.2021 klo 20:39:05 »
eri ihmiset haluavat Kvaakilta eri asioita ja erilaista profiilia. Eli on tavallaan olemassa jonkinlainen juopa "vanhoillisten" ja "uudistusmielisten" välillä. Ja aina kun asenteet kärjistyvät syystä tai toisesta, niin epäillään, että toisella osapuolella on jokin "agenda".
Ainakaan itse en koe edustavani kategorisesti joko uudistumielistä tai vanhoillista näkemystä.

Viestilläni halusin sanoa, että valvojien kannattaisi kiinnittää huomiota viestittelyynsä, koska pelkkä linkkien jakaminen ei mielestäni ole (fooruminkaan kannalta) hyvä juttu. Sen sijaan kaipaan keskusteluja ja mielipiteitä. Tätä näkemystä myös yritin perustella. Ja rautalangasta vielä: minulla ei ole mitään linkkien jakamista vastaan, silloin kun mukana on kirjoittajalta jotain omaakin kontribuutiota, päin vastoin, SE houkuttelee ainakin minua osallistumaan keskusteluun.

Tämä oli hyvä puheenvuoro. Oli mielestäni myös hyvä aloitus Reimalta purkaa ajatuksiaan, koska ilman sitä olin kuvittellut hänen suuttuneen minuun enkä nähnyt siihen mitään syytä.
Oman kokemukseni mukaan suurin osa Kvaakin kaltaisten sivistyneiden foorumien riidoista syntyy siitä kun kuvitellaan jonkun tarkoittaneen jotakin. Kuvittelun ja mielensä pahoittamisen sijaan kannattaa kysyä: ymmärsinkö oikein? Väärinymmärtäminenkin on aivan ymmärrettävää.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson