Kirjoittaja Aihe: Sarasvatin hiekkaa  (Luettu 44205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #60 : 03.09.2008 klo 10:31:14 »
eikös jossain kirjakaupasssa myytykin kovakantista editsioonia Sarasvati-alpparista?

Oho! Olisiko se englannin kielinen versio kovissa kansissa?

Nina Jurvanen

  • Maailmantuskailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 271
  • I will find out who killed my bro.
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #61 : 03.09.2008 klo 13:33:03 »
Onkohan kirjoittaja sukua minulle (ja nyt taisin paljastaa hörhelölle  sarjisnettikansalle nimeni hehehhe...oh well..) on aina askarruttanut minua noin niinkuin asian vierestä todeten. Hyvä nimi kaverilla kuitenkin. Tämä sarjis innostaa jopa lukemaan kirjankin...

Terve vaan Isomäki! :D Juuh, mie oon yrittänyt lukea jotakin Risto Isomäen kirjaa aiemmin, oliko se nyt Puu, todeten sen liian kuivaksi ja eritoten oudoksi itselleni. Juoni meni mielestäni ihan keitaalle... Siksi en innostunut Sarasvatistakaan, kun se ilmestyi, enkä sen jälkeenkään, kun se palkittiin.

Nyt kuitenkin kiinnostaa, ja kunhan saan nämä pakolliset Sujata Masseyt ja William Gibsonin Hahmontunnistuksen på finska (enkuksi sen oon jo lukenutkin pari vuotta sitten, todeten tyypilliseksi Gibson-kerronnaksi) pois alta, varaan kirjastoautoon Risto Isomäen Sarasvatin hiekkaa.
"Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä / Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina / Pisarat pirstovat polkua maailman reunalta / Kuolevan auringon alla kaikki on kaunista" -Kertosäe Moonsorrown biisistä Pimeä, albumilta Verisäkeet

PetriT

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #62 : 04.09.2008 klo 10:45:01 »
Oho! Olisiko se englannin kielinen versio kovissa kansissa?

Molemmat versiot ovat kieltä lukuunottamatta samanlaisia.

On totta että kovat kannet ovat hienot, mutta ne nostavat hintaa. Muistaakseni tälläkin foorumilla on muutamankin kerran kiroiltu sarjakuvien kalleutta 

Pidimme tärkeimpänä kohtuullista hintaa, hyvää paperia ja kestävää sidontaa, joten kansista tuli pehmeät. Itse asiassa pehmeät kannet sopivat minusta useimpiin sarjakuva-albumeihin, jotka ovat kuitenkin ohuehkoja romaaneihin verrattuna.
EDIT: Muokkasin vahingossa, virhe korjattu. -joe-

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #63 : 04.09.2008 klo 11:57:53 »
Ihan yhtä hyvä tämä sarjakuva on, ovat kannet sitten kovat tai pehmeät. Ei siinä mitään.

Ja todellisuus alkaa seurata tarinaa...

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #64 : 04.09.2008 klo 15:06:45 »
Ka, Lurkkeri huomasi saman uutisen kuin meikä ja samoja ajatuskulkuja mielessä kun heti Sarasvatia itsekin juolahtelin (piru vie että kirjoitan taas hämärällä tyylillä, itsekään kohta enää tajua)...

Eli muistin kaiketi väärin sen kovakantisen juitsun. Nothing new under the sun siis  :P

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #65 : 06.09.2008 klo 01:01:54 »
Mystistä kuinka piirtäjä on nähnyt samalla tavalla kirjan visioita kuin minä. Mutta taito toteuttaa ne piirtämällä on huikea. En olis uskaltanut odottaa.

Minustkii henkilöt sais olla lämpimämpiä, tyylitellympiä. Tarina kaipaisi todella suvantokohtiakin, eli lisäsivuja. Ehkä kaikkia kirjan pakkojännityskäänteitä ei olisi kannattanut ahtaa sarjakuvaan. Toki on rankkaa rukata toisen taidetta ja enimmäkseen nostelen hattua.

Tuulimyllyjen kansainvälinen rakennushanke on kovin päätön, mutta epäuskottavuudessaan mielekäs kirjan tarkoituksen kannalta.

Tämän soisin menestyvän, ulukomaillakin.

Voi voi mitä kuvia.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #66 : 06.09.2008 klo 20:34:55 »
Minustkii henkilöt sais olla lämpimämpiä, tyylitellympiä.

Alkupuolen takautumassa on selvästi siirto tähän suuntaan, näin ymmärsin.

Mutta ne tapahtumat olivat niin suuria, että ne hukuttivat ihmiset, kirjaimellisestikin. Se olivat varmasti aivan tarkoituksellista. Lämpöä oli sitten taas myös epilogissa.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #67 : 06.09.2008 klo 21:54:03 »
Mystistä kuinka piirtäjä on nähnyt samalla tavalla kirjan visioita kuin minä. Mutta taito toteuttaa ne piirtämällä on huikea. En olis uskaltanut odottaa.
.....
Tämän soisin menestyvän, ulukomaillakin.

Voi voi mitä kuvia.

Nyt ollaan ihan samaa mieltä.
Itse en näe tarvetta "lämpimöittää" henkilöhahmoja, jälki oli selkeää ja toimivaa ja tärkeämpää oli perusajatuksen välittäminen.
Uskottavuus toimi koska ei ollut liiallista tyylittelyä.
Lisäsivuja olisi saanut olla kylläkin.
Hyvää ei voi olla tarpeeksi.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #68 : 07.09.2008 klo 10:22:10 »
Hauskaa, että täällä muutkin ovat kaivanneet tarinalle pidempää mittaa. Alppariversio on kuitenkin jo hyvin tasapainossa näinkin. Alppariversion lisäsivut oli taidokkaasti sulautettu alkuperäistä täydentämään, useamman sivun lisääminen ei olisi ilman rakenteellisia muutoksia varmasti onnistunutkaan.

En Aamulehden versiota ollut koskaan lukenutkaan, joten vasta Tolppasen haastattelun ansiosta selvisi, mitä tarinaan oli lisätty sen jälkeen. Ilman kyseisiä sivuja tarina tuntuisi kovin karsitulta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"

PetriT

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #70 : 13.09.2008 klo 19:18:52 »
Sarjavakuvan nettisivuille www.sarasvatinhiekkaa.fi on kaivattu piirrosnäytteitä, joten laitoimme neljä ensimmäistä sarjakuvasivua katseltavaksi Esittely-sivulle.

Ekstrat / Linkit -sivulta löytyy nyt myös muutama aiheeseen liittyvä linkki. Ehkäpä jotakuta kiinnostaa lukea Platonin Timaios englanninkielisenä...

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 612
  • Kvaak!
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #71 : 27.09.2008 klo 02:12:59 »
Albumi lähti kaupasta mukaan (ihan laillisin keinoin) heti kun se vastaan tuli, mutta nyt vasta ehdin lukemaan. Selailun peruseella jo näytti lupaavalta, enkä todellakaan pettynyt nyt kun tutustuin tarkemmin. Mainstream-taustaisena sarjakuvaharrastajana olen nyt valmis julistamaan, että minun makuuni tässä on paras Suomessa tähän mennessä tehty sarjakuva-albumi. Tekijöille oikein isot kiitokset ja onnittelut!!

En ollut lukenut Isomäen kirjaa, enkä seurannut sarjan lehtiversiota, joten tarina tuli minulle täysin uutena. Sen takia en kokenut sellaisia ongelmia tarinan karsimisen ja tiivistämisen suhteen kuin muut ovat täällä kertoneet. Minusta tarina oli kerrottu erinomaisen jouhevasti, faktat tuotiin esille sopivan tasaisena virtana niin, ettei missään kohtaa tapahtunut liikaa tukkiutumista. Vaikka suuri osa tarinasta on periaatteessa puhuvia päitä, upea kuvitus hienoine maisema- ja tilakuvauksineen kantaa hyvin näidenkin läpi.

Pistin merkille, kuinka usein paikasta toiseen siirryttiin sivulta toiselle käännettäessä: tämä lienee lehtijulkaisun tuoma rakenne, mutta toimii minusta yhtäjaksoisessa tarinassakin hyvin.
Sivujen tila on minusta myös käytetty tehokkaasti: muut ovat toivoneet täällä lisäsivuja, mutta minä sanoisin että olin yllättynyt, kuinka hyvin annettu tila oli käytetty. Että kaiken sen informaation ja tarinan kertomiseen sujuvasti ei ollutkaan tarvittu sivuja kuin 72! Sanoisin, että hyvin taloudellista kerrontaa.

Ja sitten Kaakisen kuvat - kyllä ne ovat aivan mahtavia. Aluksi selaillen ajattelin, että selvästi eurooppalaista tyyliä, mutta nyt tarkemmin katsellessa näen amerikkalaisiakin vaikutteita. Oikeastaan niinhän se Suomessa sopii ollakin, meillä on luettu tasaisesti molempia.
Täällä on kritisoitu sarjan ihmiskuvausta, mutta ei se minua kyllä kauheasti haittaa. Vaikka piirrokset loistavatkin aivan erityisesti paikkojen ja laitteiden kuvauksessa, se on kyllä totta. Uskomatonta, kuinka vakuuttavasti ja rohkeasti on kuvattu monimutkaisia ja työläästi piirrettäviä tilanteita: ilmakuvia laivoista ja helikoptereista, autoja, sukellusveneitä, kaupunkimaisemia... todella, todella vaikuttavaa. Moni piirtäjä olisi moisen käsikirjoituksen saadessaan varmasti voinut purnata edessä olevaa työtaakkaa, mutta tässä kaikkea tätä on lähdetty hyvin ennakkoluulottomasti toteuttamaan.
Minusta piirroksissa on hienointa tyylin yhtenäisyys: ihmiset, paikat, laitteet, tekstuurit, vaatteiden laskokset - kaikki on oikeastaan kuvattu samalla pelkistyksen tasolla. Sangen realistisesti, mutta kuitenkin tietyllä rentoudella. (Erityisesti tämä tekee vaikutuksen mm. noissa kaupunkimaisemissa ja laivoissa: vaativia, yksityiskohtaisia kuvia, mutta lähempää katsottuna niissä on kuitenkin käytetty aika rentoa vapaalla kädellä piirrettyä viiva. Miten sillä tavalla saakaan tehtyä noin vakuuttavan näköisen realistisia kuvia? Kunnioitusta herättävä temppu).

Värejä täällä on jo kehuttukin ja minä yhdyn kuoroon. Todella näyttävän näköistä ja tasalaatuista jälkeä. Värit sointuvat hienosti yhteen viivapiirroksen kanssa, niin että tulee hallitun ja tasapainoisen näköinen kokonaisuus.

Ainoa seikka, josta voisin antaa albumille moitteita, on sen kansi. Se ei tee minusta teoksen muulle sisällölle ollenkaan oikeutta, vaan on toteutukseltaan paljon sisäsivuja heikompi. Asetelmakin on niin staattinen, sukellusvene vaan mollottaa siinä keskellä.

Mutta kaiken kaikkiaan en voi muuta sanoa, kuin että olen oikein ilahtunut ja hyvin vaikuttunut luettuani tämän albumin. Kun suomalaisen miehen on niin vaikea antaa positiivista tunnustusta toisille miehille, on minunkin nyt pakko turvautua perinteiseen voimasanojen käyttöön: Jumalauta jätkät, mikä saavutus!!

Tammi ei ole julkaissut paljoa sarjakuvia, mutta sieltä on nyt tullut Ville Tietäväisen Linnut ja Meret ja Isomäki-Tolppanen-Kaakisen Sarasvatin hiekkaa.
Kaksi kovan kansainvälisen tason suomalaista mainstream-sarjakuva-albumia.
Vasta kaksi, mutta hitaasti mutta varmasti edeten siitä on hyvä jatkaa.
Ei voi muuta kuin todella toivoa, että nämä saavat lisää tasoistaan seuraa.
Ja luonnollisesti, että Sarasvati saadaan mitä pikimmin Tietäväisen ja taidesarjakuvaväen seuraksi Ranskaan!
« Viimeksi muokattu: 27.09.2008 klo 02:19:51 kirjoittanut Jyrki Vainio »

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #72 : 27.09.2008 klo 02:54:06 »
Tää oli hyvä. Kirjaa en ole lukenut, mikä varmaankin ei haitannut, ei tarvinnut harmitella mitään poisjättämisiä tai tiivistämisiä. Albumi toimi itsenäisenä teoksena erinomaisesti.

Joitakin epäuskottavia juttuja mukana oli kuten vaikkapa rannikoilla sijaitsevien ydinvoimaloiden sulkeminen mutta eipä ne häirinneet. Ihmiskuvaus oli onttoa mutta ei se ollutkaan tämän teoksen keskiössä. Ja kansi on epäonnistunut, ei yhtään houkuttele ostamaan. Cousteau-mielikuvan joku jo mainitsikin.

Puutteistaan huolimatta erittäin suositeltava ostos on tämä. Harvinaisen hyvä kotimainen realistisen tyylin seikkailualbumi! Toimii kuin junan vessa enkä tarkoita InterCityä. Mukavaa että Tammi julkaisi albumin myös englanniksi.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #73 : 06.10.2008 klo 18:22:50 »
Turun kirjamessuilla ollut näyttelyosasto oli hieno.
Oli upeaa nähdä ammattimainen prosessin kuvaus: lyijäriluonnos, tussattu, värit erikseen ja lopputulos.
Mustavalkoiset sivut olivat likimain hienompia kuin väritetyt.
Harmi etten bongannut tekijöitä mistään sillä tässä jos jossain on malliesimerkki miten se kuuluu tehdä:
ei oiota mutkia suoriksi tai oteta taiteellisia vapauksia, jälki on rentoa mutta teknisesti mestarillista ja tarkkaa ja kuljettaa tarinaa eteenpäin.
Tätä ei tarvitse koti- tai ulkomaisiin verratessa hävetä pätkääkään.

Toivottavasti tekijäkaksikko palaa pian sorvin ääreen.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2008 klo 21:37:43 kirjoittanut Curtvile »

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Sarasvatin hiekkaa
« Vastaus #74 : 06.10.2008 klo 19:17:22 »
Turun kirjamessuilla ollut näyttelyosasto oli hieno.

Erittäin hieno. Oli ilo nähdä, kuinka eri jutut oli ratkaistu eri vaiheissa. Toivon kirjan myynnin saavan tuulta purjeisiinsa myös ulkomailla.