Kirjoittaja Aihe: Historia sarjakuvan aiheena  (Luettu 84496 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Historia sarjakuvan aiheena
« : 21.05.2007 klo 20:01:49 »
Niin, olisin vähän utelias tietämään onko kvaakissa muita historian harrastajia ja ennenkaikkea miten olette soveltaneet harrastustanne sarjakuvan tekemisessä. Itse olen todellinen historiafriikki, ja suurin unelmani ja tavoitteeni onkin tehdä nimenomaan historiallista sarjakuvaa.

Yleensäkkin luen parhaimpiin sarjakuviin kaikki sellaiset jotka sivuavat aiheellaan historiaa.


keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #1 : 21.05.2007 klo 20:35:34 »
Limingan sarjakuvalinjan ensi vuoden päähanke on maailmanhistorian sarjakuvaaminen.

Aiheeseen tullaan paneutumaan monipuolisesti ja syvällisesti. Menneisyyttä ennustetaan takautuvasti.

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #2 : 21.05.2007 klo 20:44:42 »
... onko kvaakissa muita historian harrastajia ja ennenkaikkea miten olette soveltaneet harrastustanne sarjakuvan tekemisessä. ...

Käsikirjoittajani Ketolan Mikko on oikeastaan historian ammattilainen, mutta olen onnistunut aika hyvin soveltamaan hänen harrastuneisuuttaan yhteisen sarjakuvamme tekemisessä. Mikko taitaa käydä Kvaakissa aika lailla harvemmin kuin minä, mutta muistaakseni on rekisteröitynyt kvaakkilainen kumminkin.

Niistä, jotka ovat piilossa erilaisten nickien takana, en tiedä mitään. Historioitsijoita tai ei.

Limingan ensi vuoden hanke vaikuttaa lupaavalta! Menneisyyden ennustaminen varsinkin. Hei, "löytäkää" jonkun pohjoisen tietäjän keskiaikaiset profetiat, jotka ovat ennustaneet Suomen historian aivan nappiin...
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #3 : 21.05.2007 klo 21:29:26 »
Oikeastaan kaikki kaavailemani realistisesti piirretyt tulevaisuus-projektini sijoittuvat historiaan. On Espanjan sisällissotaa, Suomen 50-lukua ja 1800-lukua. Milloinka tulee valmista? Katsotaan nyt kun enste saavat tuon Lähi-idän ja ilmastonmuutoshomman kondikseen.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #4 : 21.05.2007 klo 21:29:47 »
Limingan juttu kuulostaa kyllä aika kiintoisalta.

Itselläni pyörii alati päässä tuo löytöretki teema. Itse asiassa minulla kyllä on jo juonen perusrakenteet päässä, mutta pitäisi tässä maataloustöiden ja muun kiireisen ohessa saada jotain käytännössä aikaankin...

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #5 : 22.05.2007 klo 01:04:41 »
Oikeastaan kaikki kaavailemani realistisesti piirretyt tulevaisuus-projektini sijoittuvat historiaan. On Espanjan sisällissotaa, Suomen 50-lukua

Espanjan sisällissodan historia on ainoa jonka kirjoittivat ne jotka sen hävisivät. Olen miettinyt että syy on se että jos Francon porukka olisi ollut kirjoitustaitoista se olisi ollut niin masentavaa luettavaa ettei sitä olisi kannattanut painaa. Kekkosen Suomessa taas painettiin liikaa paskaa ihan kirjoitustaitoisilta ihmisiltä missä minullakin on vaikeaa selittämistä omille kakaroille kun ne ihmettelee että olitteko kaikki silloin sen kaljupään  aikana aivokuolleita?
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #6 : 28.05.2007 klo 17:36:56 »
Historia on kirjoittajallle ihastuttava aarreaitta josta löytyy niin paljon käsittämättömiä mutta tosia tapauksia...
Piirtäjälle se onkin sitten työtä ja tuskaa.
Aina löytyy vähintään harrastaja(progradunsa jättäneistä puhumattakaan...) joka huomauttaa ettei Rooman valtakunnan aikana käytetty jalustimia, Pilum on väärin piirretty ja haarniskassa on niitit pielessä.

Sinällään parhaita ovat ne joissa historiaa käydään läpi useammista näkökulmista kuten kotoista sisällissotaamme käsittelevässä punainen ja valkoinen kansalaissota korkkareissa.
Sinällään yksi kallon pohjaan jäänyt idea on se miten ne suomalaiset jotka taistelivat espanjan sisällissodassa eri puolilla taistelivat samalla puolella ihan heti perään kotona.
Kaipaamaan jää vain siviilien ja kotiväen tunnelmia.
Ei kovinta actionia päällä maan, mutta varmasti aihetta sarjakuvaan.

Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa lukea myös tämä kvaak-ketju .

Ainur

  • Jäsen
  • Viestejä: 33
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #7 : 10.06.2007 klo 21:53:35 »
Lainaus
Historia on kirjoittajallle ihastuttava aarreaitta josta löytyy niin paljon käsittämättömiä mutta tosia tapauksia...
Piirtäjälle se onkin sitten työtä ja tuskaa.

Tottahan tuo. Itse olen väitöskirjaa vääntäessäni sortunut taas sarjakuvan piirtämiseen, ja arkistojen penkomisesta ja lähdekritiikin harjoittelusta on ollut paljon hyötyä. Varhainen 1920-luku alkoi kiinnostaa vanhoja Hesareita ja Suomen Sosialidemokraatteja kelatessa, ja siitä syntyi Goldenbird-projekti.  (Tarina ei tosin sijoitu Suomeen eikä ole kovin historiallisesti korrektikaan!)

On tosiaan haaste luoda tarina joka miellyttäisi kaikkia mahdollisia historiasta kiinnostuneita lukijoita. Jotkut ovat todellakin pilkunviilaajia ja lähdefetishistejä, toisia kiinnostaa eksoottiset miljööt ja romanttiset ihmissuhdekiemurat, kolmannet innostuvat seikkailuista, pitää olla vauhtia, ammuskelua ja yksityiskohtaisesti piirrettyjä aseita ja varusteita... Ja sitten tulevat ne, jotka etsivät tarinan Sanomaa. Itse kuulun kai kaikkiin neljään kategoriaan. Jälki on sen mukaista - pelkään välillä että yritän liikaa, tai etten yritä tarpeeksi. Mutta "historia" on kaikkea - oikeastaan nykyaika on vain historiasta leikattu ohut suikale, niin ohut ettei kukaan oikein tiedä mistä se alkaa ja mihin se loppuu.

Aikaisemmin piirsin enimmäkseen fantasiaa ja eläinsatiireja, mutta väitöskirjan kanssa ahertaessa jäi piirtäminen sivuun. Onneksi lama ei kestänyt kauan. Väitöskirjani käsittelee stereotyyppejä ja nationalismia Suomen lehdistössä 1918-1939, varsinkin ns. Ruotsikuvaa. Sarjakuvassani temmeltää sitten kaikenlaisia 20-luvun "erilaisia" ihmisiä, jazz-tanssijoita, feministejä, erisävyisiä vallankumoksellisia sekä uskovaisia että ateisteja. Se ei sijoitu Suomeen, vaikka suomalainen hahmo kuulluu henkilögalleriaan, mutta olisi joskus hauska tehdä tarina Suomesta.

Hassua, tuota Curtvilen linkittämää ketjua lueskelin joskus maaliskuussa 2005, kun oma sarjakuvaideani oli vasta vireillä. En muistanutkaan, mutta todennäköisesti sain inspiraatiota siitä.

ACrockett

  • Jäsen
  • Viestejä: 409
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #8 : 10.06.2007 klo 22:37:53 »
No tekihän se Timelykin toisen maailmansodan aikaan sarjakuvia jotka kertoivat toisesta maailmansodasta. Jos kuitenkin aiot julkaista tuon niin kannattaisi miettiä vähän aikaa tuota julkaisemista.

Lemoncurry

  • Vieras
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #9 : 10.06.2007 klo 22:40:56 »
Don Rosan Roope-seikkailut on tosi hienosti historiaa sivuavia.
:) ja historia on niin hölmöä että siitä on hyvä ottaa hieman mallia tarinoille  ;D itse nyt tällähetkellä kuitenkin piirrän enemmän rock musiikin-historiaa sivuavia juttuja  8] mutta kyllä sitä on tullut leikiteltyä myös oikeilla historiallisilla tapauksilla ja keksittyä että mikisi OIKEASTI tapahtui jotain jännää...

Ainur

  • Jäsen
  • Viestejä: 33
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #10 : 11.06.2007 klo 02:16:23 »
Lainaus
No tekihän se Timelykin toisen maailmansodan aikaan sarjakuvia jotka kertoivat toisesta maailmansodasta. Jos kuitenkin aiot julkaista tuon niin kannattaisi miettiä vähän aikaa tuota julkaisemista.

En ole ihan varma tarkoitiko minua vai muita tässä ketjussa, mutta kyllähän minä sitä olen miettinyt vähän aikaa ja miettimisvaiheessa pysyn. Omakustanne se saa olla tällä hetkellä. Eihän tarina mikään mestariteos ole eikä näemmä sovi täkäläiseen (s.o. ruotsalaiseen) makuun, palaute on ollut vaisua. Ei tosin huvita juosta ihmisten perässä mankumassa kritiikkiäkään, kun pitäisi saada väikkäri valmiiksi pian eikä piirrellä yömyöhään.

Joskus tulee sellainen olo että "historiallinen" merkitsee heti jotain vakavaa ja vihaista kertomatyyliä jolla pitäisi olla se Sanoma isolla ässällä. Vai johtuuko se vain akateemisesta ympäristöstäni? Minulla on kyllä paljon ystäviä historian laitoksella jotka harrastavat ainetta myös populaarikulttuurina. Eräs kollegani suunnittelee roolipelikampanjoita sotahistorian klassikoiden perusteella (kaksi poliittisesti epäkorrektia kärpästä yhdellä iskulla!). Sarjakuvanlukijat (saatikka sitten piirtäjät/käsikirjoittajat) ovat vain aina kiven alla (vai pitäisikö sanoa "kaapissa", kun ulostulo on niin traumaattinen).

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #11 : 11.06.2007 klo 15:08:32 »
Ainur. Mahtavan näköistä sarjista. Olen vaikuttunut! Kyllä tuollaisia kehtaa julkaistavaksi tarjota! (Sisällöstä en sano mitään, kun en ehtinyt lukemaan...)

 8]

Rami Selin

  • Jäsen
  • Viestejä: 550
  • Uskon kaiken
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #12 : 12.06.2007 klo 02:14:58 »
En minä historiaa harrasta, mutta kyllähän minä yritän ammentaa sitä jotain sotkua ilmoille. Teen parhaillaan romaania puolalaisesta säveltäjstä Frédéric Chopinista (1810-1839) ja sitä työstäessäni olen joutunut tonkimaan tunkiosta ties mitä. Historiaa yhtä kaikki.

Historia on kyllä hieno asia sarjakuvaa tehdessä. Kaikki logiikka on jo olemassa tarinalle, se pitää "vain" sovittaa.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #13 : 12.06.2007 klo 09:17:25 »
Ohhoh! Olipas Ainurilla hyvän näköistä jälkeä. Tuli ihan nurkan takaa. Hahmot ovat ilmeikkäitä ja ruumiinkieli elävää. Kuvakerrontakin näyttää toimivalta. Samoin historiallinen konteksti tulee selväksi yhdellä vilkaisulla.

Ainoa mikä tulee mieleen, jos oikein halutaan kritiikkiä piirustuksesta, on jäljen hitunen raskaus.
Pitää lukea tarkemmin ajan kanssa.

Kysymys: miksi tätä ei ole näkynyt missään lehdyskänä?

Itse historian intohimoisena harrastajana kiinnitän olen tietysti erityistä huomiota historiaan sijoittuviin sarjakuviin ja luonnollisesti kuulun niihin, jotka kiinnittävät ehkä liikaakin yksityiskohtien oikeellisuuteen. Joku typerä pieni virhe yksityiskohdissa saattaa aiheuttaa ärtymystä mutta ei se yleensä pilaa kokonaisuutta, jos tarina on kohdallaan. Hugo Pratt jälleen kerran oli yksi parhaista historiallisten sarjakuvien tekijöistä. Hän kiinnitti paljon huomiota rekvisiitan uskottavuuteen vaikka se ei missään nimessä ollut pääosassa.

Maailman miltei paras piirtäjä, Hal Foster, sen sijaan on täysin omassa fantasiamaailmassaan Prinssi Rohkeissaan. Jonkun huonomman piirtäjän kohdalla minä todennäköisesti jättäisin tuohtuneena sarjakuvan lukematta. Mutta koska Foster on ilmiselvä Olympoksen asukki, ei sellaiseen sovi kiinnittää huomiota.

Nykyinen asuinpaikkani tarjoaa mahtavia puitteita hienoille Suomeen sijoittuville tarinoille. On sotaa ja valloitusta, käännytystä ja juonitteluja. Esim. Liedon Vanhalinnakin olisi mitä upein paikka viikinkiaikaan sijoittuvalle tarinalle. Vaan kun ei ole mikään sanaseppo, niin minkäs teet...

Ja olen muuten sitä mieltä, että Terry & the Pirates pitäisi julkaista Suomessa.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Re: Historia sarjakuvan aiheena
« Vastaus #14 : 12.06.2007 klo 09:26:15 »
Ja olen muuten sitä mieltä, että Terry & the Pirates pitäisi julkaista Suomessa.

Kannatettava ajatus.

edit. Historian etupuoli sarjakuvan aiheena onkin nykyinen käsitys historiantutkimuksessa joka ei ole enää sen objektiivisen historiallisen totuuden etsimistä vaan historiaalisten totuuksien ja historian monisärmäisyyden painottamista.
Siten samasta tapahtumasta löytyy lähdetietoutta jotka ottavat tismalleen samat mitattavat faktat ja päätyvät riemastuttavan erilaisiin lopputuloksiin.

tämän kommentin pohjalta
mutta kyllä sitä on tullut leikiteltyä myös oikeilla historiallisilla tapauksilla ja keksittyä että mikisi OIKEASTI tapahtui jotain jännää...


salaliitot ja dan brown sikseen, historia on täynnä legendoja ihmeellisempää materiaalia.
Omiin suosikkeihin kuuluu preussilaiskenraalismies joka uskoi olevansa ohi kulkeneen ranskalaissotilaan raskaaksi saattama ja tulevan vauvan olevan norsu....
« Viimeksi muokattu: 13.06.2007 klo 12:56:46 kirjoittanut Curtvile »