KC:n bättis on paljon muutakin kuin vanha ja robotteja..
Tarkoitan nyt siis sitä, että ehkä tässä nyt ei kuitenkaan haeta rampaa Batmaniä, vaan sisäisesti haavoittunutta Batmaniä. Tämä voi ajatuksena kuulostaa absurdilta, mutta TDKR:n lopussa Batman on kuitenkin aika onnellinen, ja elämänmyönteinen ja uskoo asioihin.
Uskoisitko sinä, että se sama Batman, joka on TDKR:n lopussa löytänyt elämäänsä onnen, jota hänellä ei elokuvan alussa ollut, ja elämänhalun samalla. Selina Kyle sai hänet kiinnostumaan taas Batmanin hommasta, jonka oli menettänyt, koska Batman oli tuomittu rikolliseksi jonkun toisen sijaan, josta joku toinen oli tehnyt tämän?
Pointtihan TDK:ssa oli juurikin se, että Jokeri voitti, koska oli oikeassa (Yksi päivä riittää tekemään hyvästäkin ihmisestä pahan).
Ja koska Jokeri oli oikeassa, ainoa keino todistaa että hän on väärässä, vaati sen, että hyvä joutui kärsimään. Ei yhtään voitettua sotaa. Jokeri on silti oikeassa, koska se "paha" on silti olemassa. On ihan ymmärrettävää, että Wayneltä menee halu jatkaa hommaa.
TDKR:ssä Wayne siis kohtaa samanlaisen innon kuin hänellä itsellään oli (Kissanainen ja "Robin"), kohtaa itsensä peilikuvan (Bane), kohtaa ajan jolloin hän vielä välitti siitä että kaupunki vilisee rikollisia (Ghulin perhe), voittaa itsensä mahdottomalta tuntuvassa asiassa, saa ns. anteeksi Lucius Foxilta, kun tämä viittaa kaipaavansa noita aikoja vaikka tämä oli TDK:n lopussa valittanut, kun joutui toimimaan moraalittomasti, ja näkee, että hänellä on silti mahdollisuus vielä onneen, ja että taistelu "pahuutta" vastaan ei silti ole turhaa, verrattuna sen noteeraamatta jättämiseen vaan sen takia että "se on turhaa".
Kaikin puolin siis onnellinen loppu.
Mutta...
Kindom Comessa ja Noelissa on yhteistä, että molemmissa Robin on kuollut. Kummassakin se on juuri se asia, mikä on haavoittanut Bruce Wayneä. Toisessa tämä on nuori, toisessa vanha, ja kummassakin hänen on ylitettävä itsensä, ja muututtava, koska hänen toimintansa ei muuten johda mihinkään hyvään.
Ja molempiin näistä pätee käsite "vanha ja väsynyt". Sitä on vaikea selittää, mutta nuoren ei tarvitse tuntea itseänsä vanhaksi pelkästään henkisesti. Sen voi toteuttaa myös ns. fyysisesti.
Vai väitätkö, että et ole koskaan kuullut 40 vuotiaan ihmisen sanovan, että "Hitto kun mä olen jo vanha, ja..."? Ja mitä silloin vastaat? 40 vuotias on vanha verrattuna vaikkapa 20 vuotiaaseen. Eihän sitä nyt voi kiistää. Mutta eihän se nyt tietenkään tarkoita automaattisesti sitä, että hän olisi silti tahdoltaan vanha.
Mutta jos sitä tahtoa ei löydy, ja hän on väsynyt, silloin hän on minusta tilanteessa "vanha ja väsynyt". Tätä saattaa olla helposti vaikka 30 vuotiaskin samaisessa tilanteessa.
Sarjakuvat TDK, Noel, KC, Batman Beyond jne. ja TDKR elokuva
Kaikissa niissä on ns. vanha Batman.
Miksi se sitten on niin suosittu aihe?
Koska Batmanillä ei ole heikkouksia.
Luodit? On olemassa luotiliivit.
Avaruusörkki? Hänellä on aivot.
Muut supersankarit? Niillä on kaikilla jokin heikkous.
Jokeri? Senkun tiputtaa sillalta alas, eihän se edes osaa tapella vastaan.
Lex Luthor haarniskassa? Teknologia hoituu teknologialla.
jne.
Jotta Batman tarinoissa pysyy jännite, hänelle on asetettava henkisiä rajoituksia.
Vanhan Batmanin kohdalla niitä riittää. Jopa enemmän kuin nuorella.
Ja miksi elokuvien Lepakkomies pitäisi muutenkaan olla täysin samanlainen kuin jatkuvan sarjakuvan vastine? Vanhassa supersankarissa on jotain ikuista sen teemoissa. Nuori supersankari taas on jokin, joka tekee siitä kuluneen seuraavalla vuosikymmenellä.