Kirjoittaja Aihe: Marko Turunen  (Luettu 51130 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Re: Marko Turunen sai Puupäähatun 2007
« Vastaus #30 : 27.04.2007 klo 20:15:27 »
Tullaan jonon jatkoksi Markoa onnittelemaan...

Loistava valinta palkintoraadilta! Minua on ihmetyttänytkin miten yksi parhaista tekijöistämme on säilynyt monille alan harrastajillekin tuntemattomana, toivotaan että tämä tunnustus asian muuttaa.


Kivik

  • Paha Kissa
  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Re: Marko Turunen sai Puupäähatun 2007
« Vastaus #31 : 27.04.2007 klo 22:00:36 »
Loistavaa! Onnea Markolle hatutuksen johdosta!!

Marko onkin tunnetumpi ulkomailla kuin kotonaan. Ehdottomasti yksi kansainvälisesti tunnetuimpia (=Ranska, Belgia, Saksa, Sveitsi),

Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kuin suomalainen sarjakuva ei menesty Yhdysvalloissa on kansainvälisyydellä turha vouhkata. Onnea silti. 
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Re: Marko Turunen sai Puupäähatun 2007
« Vastaus #32 : 27.04.2007 klo 22:09:54 »
Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kuin suomalainen sarjakuva ei menesty Yhdysvalloissa on kansainvälisyydellä turha vouhkata.

Jos nimenomaan Yhdysvaltain suuntaan pitää olla rähmällään, voi kansainvälisyydesta puhumisen lopettaa kokonaan.

Jos saa mainetta ja kunniaa ilmankin, se on oikeastaan paras laadun tae sarjakuvalle.

Vilpittömästi onnea Markolle, joka pysynee parhaimmuudessaan.
Erinomaisen hyvä ja perusteltu Puupäähattu-valinta.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Marko Turunen sai Puupäähatun 2007
« Vastaus #33 : 27.04.2007 klo 22:38:18 »
Jos nimenomaan Yhdysvaltain suuntaan pitää olla rähmällään, voi kansainvälisyydesta puhumisen lopettaa kokonaan.
Joo. Etenkin jos myynnillisesti katsotaan, niin sitten pitäisi päästä pinnalle varmaankin Japanissa tai tuolla Ranskan ja naapurien suunnalla. Niiden rinnalla taitaa USA:n sarjakuvabisnekset olla nappikauppaa...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Marko Turunen sai Puupäähatun 2007
« Vastaus #34 : 28.04.2007 klo 00:03:53 »
Hieno ja yllättävä veto raadilta. Jossain mulla on albumikin mutta juuri Like-Uutisista on se outo ja nyrjähtänyt maailma jäänyt mieleen (paitsi ne sarjikset oli siinä niin pieniksi kutistettuja että hieno grafiikkapuoli hukkui oikeastaan kokonaan).

Ja nyt kun pienen piirin avantgardisti on palkittu voitte antaa rauhassa hatun ensi vuonna Anssi Rauhalalle ilman että kukaan haukkuu teitä nööseiksi, main streamiksi ja sanoo että olette myyneet sielunne kaupallisuudelle?
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Marko Turunen sai Puupäähatun 2007
« Vastaus #35 : 28.04.2007 klo 00:07:21 »
Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kuin suomalainen sarjakuva ei menesty Yhdysvalloissa on kansainvälisyydellä turha vouhkata.

Itse olen sitä mieltä että jos sarjakuva ei ole saanut Neuvostoliiton korkeimman neuvoston ja Breznevin hyväksyntää se ei ole oikeasti kansainvälinen vaikka se joillakin naurettavilla kapitalistisilla mittareilla olisikin  menestynyt
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Marko Turunen sai Puupäähatun 2007
« Vastaus #36 : 30.04.2007 klo 01:21:32 »
Turusen mielenkiintoinen haastattelu Ylen kultakuumeessa:
http://www.yleradio1.fi/mp3/audio/1177670334-18447.mp3 MP3 -linkki.

Ja arvostelu etusivulla:
http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=820

Timo
« Viimeksi muokattu: 30.04.2007 klo 02:41:57 kirjoittanut Timo Ronkainen »

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Marko Turunen sai Puupäähatun 2007
« Vastaus #37 : 30.04.2007 klo 11:33:08 »
Ja nyt kun pienen piirin avantgardisti on palkittu voitte antaa rauhassa hatun ensi vuonna Anssi Rauhalalle ilman että kukaan haukkuu teitä nööseiksi, main streamiksi ja sanoo että olette myyneet sielunne kaupallisuudelle?

Ai jai, Anssi on kyllä aika kaupallinen ja haluaisi mennä kaupaksi vieläkin paremmin, uskoisin. Katsotaan hatutusta sitten kun 15. Anni Isotalo -seikkailu "Konstantinopolin kavala Kabbala-kala" on ilmestynyt. Siihen mennessä ehtii hioa rotestikirjetyyliä "Miksei vieläkään palkittu A. Rauhalaa??" lähes täydellisyyteen asti.
Kohta voikin aloittaa Puupäähattu 2008 -säikeen... 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

MarkoT

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Re: Marko Turunen
« Vastaus #38 : 02.05.2007 klo 18:01:04 »
Kiitos kaikille onniteluista. Yllätys oli vaikka jonkilaista menestystä on aiemminkin tullut.

Kiitos!

M

MarkoT

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Re: Marko Turunen
« Vastaus #39 : 02.05.2007 klo 18:06:05 »
Ilmeisesti jännitys ei ole vielä täysin purkautunut. Oli sen verran kirjoitusvirheitä tuossa edellisessä lyhyessä kiitosviestissäni. Pahoittelut! Ja kiitos!

M

villeranta

  • Jäsen
  • Viestejä: 65
Re: Marko Turunen
« Vastaus #40 : 04.05.2007 klo 15:18:52 »
Marko on niitä erittäin harvoja oikeasti omaäänisiä ja itsenäisiä sarjakuvantekijöitä Suomessa. Ilman Markoa oltaisiin paljon köyhempi sarjakuvamaa. Ansiot on myös aktiivisessa pienkustantamisessa ja kansainvälisessä hyörimisessä.

Suomessa on niin vähän sarjakuvantekijöitä, ettei minusta Puupäähatun myöntäjiä voi oikein millään järjellisellä tavalla arvostella siitä, palkitseeko ne "kaupallisia" vai "vaihtoehtoisia" tekijöitä. Lokerointi ei oikein toimi, kun lokeroista tulee niin pieniä.

Markolle esimerkiksi pitäisi varmaan varata oma lokero. Sehän edustaa ihan omaa tyylisuuntaansa.

Toivoisin, että Markon sarjakuvat löytäisivät enemmän lukijoita.

Kuulkaapa te Amerikan sarjakuvamarkkinoiden ihailijat! Ranskassa on tämäntyylisellä sarjakuvalla kuin mitä meillä parhaiten tehdään paljon suuremmat markkinat kuin USA:ssa. USA:n vaihtoehtosarjakuvien markkinat on minimalistiset suhteessa maan kokoon. L'Association tulee varmana toimeen paremmin kuin Top Shelf tai Drawn&Quarterly (Kanada). Mutta nyt puhun asiasta, josta en tiedä paljonkaan.

Ja ensi kuussahan iskujoukkomme (Marko mukana) lähtevät New Yorkiin Mocca-festareille esittelemään suomalaista sarjakuvaa. Kyllä se Pohjois-Amerikkakin kohta on plakkarissa, kun maltatte vähän odottaa...

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Marko Turunen sai Puupäähatun 2007
« Vastaus #41 : 05.05.2007 klo 19:27:17 »
No niin, lopetapas provoilu.

En provonnut. Kivikin amerikkahöpötys oli niin daijua että se ansaitsi vain idioottivastauksen. Ne sarjakuvamarkkinat ei ole isot eikä laadukkaat joten  siellä edes hyvistä se paras osa myy niin vähän että ei kannattaisi rehennellä sillä dollarivirralla
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Re: Marko Turunen
« Vastaus #42 : 17.05.2007 klo 19:46:16 »
Turusen tuotantoon tutustumattomille suosittelisin itse aloitusalbumiksi tuoretta Lihat puntarissa. Mulla on ollut vaikeuksia päästä sisälle joihinkin Markon varhaisempiin teoksiin, mutta tämä kolahti kympillä.  Muinoin Like Uutisista äimistellyt painistripitkin toimivat erittäin hyvin muun kokonaisuuden joukossa.

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Vs: Marko Turunen
« Vastaus #43 : 23.02.2008 klo 22:47:47 »
Uusinta en onnistunut löytämään lähikirjastosta, mutta aiemmista teoksista lainasin Sienimetsä, Rakkautta Viimeisellä Silmäyksellä ja Kuolema Kulkee Kintereillä -opukset. Viimeisimmän olinkin lukenut jo joskus aikaisemmin, mutta unohtanut sitten lukeneeni. Sellaista sattuu.

Ollakseen niinkin vähän dialogia käyttävä sarjakuvataiteilija tuntuisi Turunen näkevän kiitettävästi vaivaa tarinoittensa käsikirjoitukseen. Paljon parempaa on juonenkuljetus Turusen outoiluissa kuin esim. toisaalla Kvaakissa moittimassani Jarno Latva-Nikkolan Tunteiden maisterissa. Draamallista jännitettä, enemmän tai vähemmän kuumaa tunteen paloa ja komiikan outoa hohtoa riittää näissä. Ja, mikä silmissäni ei suinkaan ole vähäinen asia, Turunen osaa piirtää ja suunnitella sivuistaan graafisesti erinomaisen hienoja.

Valitettavasti budjettini ei salli minun ostaa vielä ainakaan kuukauteen yhtään mitään, saati sarjakuvia, muuten olisin kohtsillään sanomassa jotain relevanttia Lihoista Puntarissakin. On vain odotettava sen palautuvan kirjaston hyllyyn. (Ei, en tee varausta: se maksaa tällä hetkellä liikaa.)

Kuitenkin kaikitenkin. Marko Turunen on selvästikin työhönsä antaumuksella paneutuva sarjakuvataiteilija. Hänelle toivotan kunniaa ja mainetta yhä laajenevassa määrin.

"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

petteri tikkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 197
Vs: Marko Turunen
« Vastaus #44 : 24.02.2008 klo 10:52:18 »
Hänelle toivotan kunniaa ja mainetta yhä laajenevassa määrin.

Marko Turunen on kuningas.