Kirjoittaja Aihe: Tussiterät  (Luettu 29749 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tussiterät
« Vastaus #60 : 04.08.2010 klo 23:25:56 »


Olen joskus jossain topikissa maininnut samasta asiasta. Siitä on mainintaa joissakin manga-oppaissakin. Se on kuitenkin erittäin tärkeä toimenpide ennen tussi-terillä piirtämistä. Tosiaan sen hyödyllisyyttä ei ehkä osaa itse päätellä, mutta se on aina ollut käytäntö tuoreissa tehdasvalmisteisissa terissä.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Tussiterät
« Vastaus #61 : 06.08.2010 klo 23:05:48 »
Tiedättekö ketään suomalaista piirtäjää, joka tekisi näin?
Mä en ole koskaan polttanut terästä mitään pois.

Ite en ole huomannut että terissä sellaista olisikaan... ainakaan en ole huomannut mitään ongelmia jotka johtuisivat polttamattomista teristä. Olen käsittänyt että kuumentamisela saa lähinnä pehmennettyä terää jos se tuntuu tarpeelliselta...

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #62 : 06.08.2010 klo 23:07:42 »
Tämän lukemani opuksen mukaan vahan poistaminen vaikuttaa tussin juoksevuuteen terän pinnalla. Sen vahan voi myös kumittaa pois, mutta
näin etukäteen ajateltuna tuo polttaminen tuntuu helpommalta kuin pikkuruisen
terän hinkkaaminen.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tussiterät
« Vastaus #63 : 26.05.2013 klo 14:48:57 »
Sain mailia eräältä kvaakkilaiselta, joka esitteli minulle seuraavan uuden mullistavan kynän piirtäjille, joilla on kokemusta terillä piirtämisestä.  Kynä on PUMP PENS ja tällä kertaa tekniikkaa on käytetty teriin, jotka perinteisesti kastettiin musteeseen. Nyt kynän muste säiliö varaa tarvittavan määrän mustetta jolloin terää ei tarvitse koko ajan kastaa. Lisäksi huippu minusta on se, että noita varsia on erilaisille terille saatavissa. Mahtavaa. Jos noita saisi Suomesta olisi kiva asia.
Tertsi on hienovaraisesti maininiut asiasta Tuubi nimisessä taidetarvike liikkeessä. Saapi nähdä, kuinka käy. Ajattelin ensi viikolla käydä esittelemässä tuota kynää Temperassa, kun otan Internetistä sivustosta kopion.

Kuulemani mukaan Tertsillä (kvaak) olisi näitä kyniä itsellään muutama kappale erityyppisille terille. Olisi mahtavaa, jos hän sitten kun ehtisi kirjoittaisi käyttäjä kokemuksia, kannattaako kynää ostaa. Maksaa kuitenkin jonkin verran enemmän kuin pelkkä hiusterä+ varsi. Mutta minulle ainakin todella mielenkiintoinen uutuus tosiaan. Ja Tertsille taas iso kiitos kun kerroit tuollaisesta uutuudesta.

Ai niin....se linkki....

http://ackermanpens.com/

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #64 : 26.05.2013 klo 16:03:09 »
Näistä kynistä oli jo juttua toisessa ketjussa jokin aika sitten.
Mutta nou problem, kertaus on opintojen äiti.

Hyviä ovat, pintapuolisen kokeilun perusteella.

Pekka Salonen

  • pekak
  • Jäsen
  • Viestejä: 305
  • Ottiatuota
Vs: Tussiterät
« Vastaus #65 : 28.05.2013 klo 22:40:28 »
Näistä kynistä oli jo juttua toisessa ketjussa jokin aika sitten.

Vanhaa juttua oli vaikka täällä: http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,368.msg267386.html#msg267386

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #66 : 29.05.2013 klo 04:32:00 »
Kas, tuo Pekan linkkaama kynäjutustelu on mennyt multa ihan ohi. Mä olen löytänyt Pump-penit vasta pari kuukautta sitten.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tussiterät
« Vastaus #67 : 29.05.2013 klo 08:02:48 »
Samoin. Minäkään en muistanut enää tuota Pekan laittamaa linkkiä. Luin sen nyt uudestaan. Mutta informaatio oli jo vanhaa eli vuodelta 2009.

Kaikki tuossa Pekan laittamassa linkissä olevat viimeisimmät  kommentit Pump Pens-kynistä  ovat vuodelta 2009.
 Onko nuo arviot todella luotettavia tuosta kynästä, sillä luulisi, että kehitystä mainittuihin ongelmiin tai muuten parannusta uusissa malleissa voi olla jo olemassa nyt Herran vuonna 2013.  Joten 4 vuodessa noissa kynissä on varmasti tullut uusia malleja ja parannuksia. Haluaisin tähän vaastauksia, enkä lukea vanhaa informaatiota vuodelta 2009.
Itse en haluaisi luottaa 4 vuotta vanhoihin käyttäjä kokemuksiin, vaikka ne tuolloin annattaessa olivat arvokkaita ja toivottuja.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2013 klo 08:16:37 kirjoittanut Orjan May »

Pekka Salonen

  • pekak
  • Jäsen
  • Viestejä: 305
  • Ottiatuota
Vs: Tussiterät
« Vastaus #68 : 01.06.2013 klo 12:10:44 »
Vähän tuoreempi (mutta Englanninkielinen) arvostelu olis Parka Blogsissa: http://www.parkablogs.com/node/8330

Ackerman itse omassa blogissaan linkkasi tähän arvosteluun ja sanoi, että vaikka arvostelu ei ole kaikin puolin imarteleva, niin totta siinä puhutaan.

Arvostelu vastaa mun käsitystäni kynän ostosta ja käytöstä. Lisäys kymmenennen päivän jälkeen kertoo hyvinkin, ettei vehkeen käyttäminen ole täysin vaivatonta.

Arvostelun kommentitkin vois lukaista.

Pekka Salonen

  • pekak
  • Jäsen
  • Viestejä: 305
  • Ottiatuota
Vs: Tussiterät
« Vastaus #69 : 01.06.2013 klo 12:19:07 »
Vanhaa juttua oli vaikka täällä: http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,368.msg267386.html#msg267386

Tämän 2009 kirjoitukseni jälkeen olin tehnyt uuden tilauksen jokusesta kynästä. (Kyllä. Mun kynäkiinnostukseni voittaa mun arvostelukykyni.) Tilasin parista rungosta kaksi kappaletta, mutta mulle toimitettiin vain yhdet. Reklamoin Ackermanille, joka lupasi pistää puuttuvat oitis tulemaan. Eivät tulleet.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tussiterät
« Vastaus #70 : 28.07.2013 klo 15:01:33 »
Nyt oon Keijjon lempikynällä, Carbon Penillä http://www.jetpens.com/Platinum-Carbon-Desk-Fountain-Pen-Super-Fine-1-Carbon-Ink-Cartridge/pd/3851 piirtänyt jonkun aikaa, ja pakko sanoa että tätä kynää varten pitää varmaan laittaa kaikki paperivalinnat uusiksi. Jälki on nimittäin teräksi tosi tasapaksua ja jotenkin raapivaa, ja mun käyttämilläni puolikarkeilla papereilla Carbon Penin tussi tuntuisi jotenkin leviävän vähän samalla tavalla kuin joidenkin kuitukärkien tussi leviää, niin että piirtämistä ei voi lainkaan hidastaa tai viiva muuttuu karvaiseksi. Kun piirtää salamaa nopeammin, tää terä antaa kuitenkin hienon, 1960-lukulaisen viivan samaan tyyliin kuin Saul Steinbergin tai Heathin pilapiirroksissa.

Onko joku löytänyt sopivaa paperia tälle?

Pekka Salonen

  • pekak
  • Jäsen
  • Viestejä: 305
  • Ottiatuota
Vs: Tussiterät
« Vastaus #71 : 29.07.2013 klo 15:43:25 »
Onko joku löytänyt sopivaa paperia tälle?

Testaas Canson C à grain 224g (molemmat puolet) ja Fabriano Watercolor Studio Cold Pressed 200&300g.
Ja aika moni sketch-speksattu lehtiö, vaik Canson 1557 120g ja Fabriano Schizzi 90g.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tussiterät
« Vastaus #72 : 29.07.2013 klo 16:04:15 »
Testaas Canson C à grain 224g (molemmat puolet) ja Fabriano Watercolor Studio Cold Pressed 200&300g.
Ja aika moni sketch-speksattu lehtiö, vaik Canson 1557 120g ja Fabriano Schizzi 90g.

Kiitos! Testaan.

K

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tussiterät
« Vastaus #73 : 13.02.2020 klo 09:29:33 »
En tiedä osaako kukaan vastata, mutta tietäisikö kukaan kvaakkilainen , että mitä teriä nämä nyt vielä tällä hetkellä huudossa olevat ovat? Ovatko  nuo tekstaus teriä vain vai piirtämiseen tarkoitettuja teriä. Terät ovat  minulle olleet hieman murheenkryyni, vaikka pidänkin niistä. Minulla on irto teriä itselläni, mutta niistä tiedän, että ne ovat piirtämiseen. Noista kuvan teristä en tiedä. Ehkä joku teistä tietäisi. Noista riittäisi useiksi vuosiksi teriä ja on aika halpa setti. Eikä noita enää paljoa löydä mistään.  Mutta myyjänkään ilmoitukses ei ole mainintaa terän käyttötarkoituksesta. Kiitti jos joku tietäisi.

https://www.huuto.net/kohteet/mustekynan-teria-paketti-esperry-england/512020679

« Viimeksi muokattu: 13.02.2020 klo 09:39:39 kirjoittanut OM »

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Tussiterät
« Vastaus #74 : 13.02.2020 klo 12:22:02 »
En tiedä osaako kukaan vastata, mutta tietäisikö kukaan kvaakkilainen , että mitä teriä nämä nyt vielä tällä hetkellä huudossa olevat ovat? Ovatko  nuo tekstaus teriä vain vai piirtämiseen tarkoitettuja teriä. Terät ovat  minulle olleet hieman murheenkryyni, vaikka pidänkin niistä. Minulla on irto teriä itselläni, mutta niistä tiedän, että ne ovat piirtämiseen. Noista kuvan teristä en tiedä. Ehkä joku teistä tietäisi. Noista riittäisi useiksi vuosiksi teriä ja on aika halpa setti. Eikä noita enää paljoa löydä mistään.  Mutta myyjänkään ilmoitukses ei ole mainintaa terän käyttötarkoituksesta. Kiitti jos joku tietäisi.

https://www.huuto.net/kohteet/mustekynan-teria-paketti-esperry-england/512020679



Noista teristä en tiedä mitään, mutta ainakin Tampereella useampikin liike myy teriä ihan kohtuuhintaan (Colorfield ja Arteljee ainakin). Sitten on näitä kalliita säiliöllisiä teräkyniä, mutta ne eivät varmaan ainakaan perusterän käyttäjää houkuttele.

Mutta vitosella nyt kannattanee ostaa tuollainen setti, joe edes hiukan tuntuu, että ovat oikeaa kamaa.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.