Kirjoittaja Aihe: Tussiterät  (Luettu 29738 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Piber

  • Sopuli
  • Jäsen
  • Viestejä: 618
  • yuubervärkki
Vs: Tussiterät
« Vastaus #45 : 03.12.2007 klo 20:54:59 »
Haha. Pakko osallistua sen verran että olen kyllä löytänyt jonkinmoisen ihmeterän.
En ole pessyt terääni ikinä, mutta aina se vaan tuottaa samaa jälkeä.
Lisäksi se ei ole edes sopivan kokoinen varteen vaan olen laittanut sen teippipatentilla kiinni.
Maksoi muistaakseni 1.95.
Ihmettelempä siis vaan miten onnistutte vaihtamaan niitä teriä niin tiuhaan?  :D

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Tussiterät
« Vastaus #46 : 04.12.2007 klo 20:48:23 »
Terät tulivat. Alkajaisiksi sain tehtyä paperiin reijän ja myöhemmin huomasin pöydälle  valuneen rutkasti mustetta. Ei näköjään tavan kopio paperi käyne tälle välineelle.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Tussiterät
« Vastaus #47 : 04.12.2007 klo 20:59:59 »
Terät tulivat. Alkajaisiksi sain tehtyä paperiin reijän ja myöhemmin huomasin pöydälle  valuneen rutkasti mustetta. Ei näköjään tavan kopio paperi käyne tälle välineelle.

Ei, parille laadulle on terällä juuri ja juuri voinut piirtää ja silloinkin paperi kupruili ikävästi. Olen myös huomannut että karkeammalle piirustuspaperille tehdessä terä raapii paperia ikävästi, varsinkin uutena. Kuluttuaan se ei taas enää tee yhtä hyvää jälkeä ja pian tuleekin terän vaihto eteen, minkä huomaa jäljessä heti. Silti G-terä on paras mitä olen käyttänyt. ???

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #48 : 04.12.2007 klo 21:09:12 »
Mä olen ollut aika tyytyväinen Copicin piirustuspaperiin (G-terällä). Ainoa miinus on lievä kupruilu silloin kun tussia on hieman enemmän (esim. yökuvissa). Eiköhan tuokin probleemi ratkea kun paperin pingottaa teipillä. Tai sit jotenkin muuten.


Kopiopaperi ei ole tosiaankaan kovin hyvää, tussi leviää sillai iloisesti.   :laugh:

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Vs: Tussiterät
« Vastaus #49 : 04.12.2007 klo 23:17:37 »
Mulla on G-terän kanssa käytössä aika liukas-/sileäpintaista YES-kopiopaperia 100gsm,
Siitä terä ei mene ihan helposti läpi, mutta mitään nautintoa sillä piirtäminen ei ole.
G-terä ainakin omissa kokeiluissa on enemmän semmoista paperin raapimista, näillä minun halpispapereilla se ei liu'u.
Minulla on eräs toinenkin terä, joka tuolla paperilla liikkuu hyvinkin sutjakkaasti, mutta omaa toisen, G-terän kanssa yhteisen, ongelman, eli piirtäessä terä kerää paperinukkaa ja kohta siinä kärjessä onkin semmoinen klimppi jota saa nyhtää irti sormet tussissa...

Hyvää G-terissä on että niiden puhtaanapito on helppoa, terään ei tussi niin kovasti tartu etteikö se taloupaperilla ja vedellä irtoaisi.

Tuo YES-paperi taasen on makuuni liian sileää, kun lyijykynäkin luistaa siinä pinnalla, saisi olla hiukan ottavampi pinta. Onneksi tuota paperia ei ole enää jäljellä kuin 4cm nippu, eli muutama vuosi tällä tahdilla. :(
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

kespa

  • Jäsen
  • Viestejä: 839
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
Vs: Tussiterät
« Vastaus #50 : 14.12.2007 klo 15:48:39 »
Kouluun pitäs pitää vähän esitelmää tussiteristä, johon kuuluu myös vähän niiden historiaa. Osaako joku sana jotain sivua mistä löytyisi tietoa? Aika vaikeasti tuntuisi löytyvän.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Tussiterät
« Vastaus #51 : 14.12.2007 klo 16:53:49 »
Ihan mututuntumalla liikun, mutta kalligrafiaan liittyvissä jutuissa vois olla myös teristä (=historia) jotain. Siis myös kirjoissa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Tussiterät
« Vastaus #52 : 15.12.2007 klo 00:50:21 »
Kouluun pitäs pitää vähän esitelmää tussiteristä, johon kuuluu myös vähän niiden historiaa. Osaako joku sana jotain sivua mistä löytyisi tietoa? Aika vaikeasti tuntuisi löytyvän.

komppaan Veliä. Olen elänyt siinä käsityksessä että tussiterä on sulkakynän teollista jatkumoa aina miellyttävästi nimetyyn kaveriin asti:
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~thegrove/gillott.html

voi olla että tuo on vain hyvä mainospuhe firmalle mutta näin olen ymmärtänyt. Ristiriitaisiakin tietoja on näemmä, mutta kaupallisessa käytössä jostain 1820 - 1830 eteenpäin.
http://jquarter.members.beeb.net/morepentrade.htm

« Viimeksi muokattu: 15.12.2007 klo 00:58:20 kirjoittanut Curtvile »

kespa

  • Jäsen
  • Viestejä: 839
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
Vs: Tussiterät
« Vastaus #53 : 20.12.2007 klo 22:09:45 »
Unohtuipas kiittää Veliä ja Curtvileä. Vastauksistanne oli suurta apua!

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #54 : 28.12.2007 klo 20:10:47 »
Olen vaihtanut työvälinettä.

Piirrän nykyään Hiro Leonardt 40 -terällä. Terä on joustava, mutta silti aika tukevan oloinen. Se ei ole  hiusterä, vaan ihan ohut tasaterä.
Syys miksi vaihdoin japsiterät tähän on se, että tämä terä kulkee todella hyvin Cansonin karkealla paperilla (Cagrain).

Piirtelin kauan G-terällä, mutta se ei kulkenut aivan haluamallani tavalla karkealla paperilla. Yritin piirtää paperin sileämmälle kääntöpuolelle, mutta ongelmia ilmeni seuraavasti:
Kun lyijykynäpiirrosta tehtäessä tulee myös hinkattua paperin pintaa pyyhekumilla (paperin pinta menee ilmeisesti pikkuisen "rikki"), niin tussatessa G-terällä tussi leviää ikävästi. Sama juttu tapahtui jopa Bristolin kiiltävälle paperille tussatessa.

Kokeilin Copic-paperia. Se oli niin ohutta, että tussauksen pystyi tekemään ilman valopöytää luonnospaperin päälle asetetulle copic-paperille. MUTTA copic on myös niin ohutta, että se kupruilee jos tekee mustia isoja pintoja siveltimellä. Eli ei kelvannut sekään!

Olen nyt kokeillut viikon verran karkeaa Cansonia ja Hiro Leonardt 40 -terää. Hyvältä tuntuu.
Kvaakin galleriaan linkittämäni cowboy on piirretty tällä uudella terällä. Paperi kestää hyvin myös melko rankan kumittamisen. Tussi ei leviä, vaan viiva pysyy halutun ohuena.

Alla kuva kyseisestä terästä.

« Viimeksi muokattu: 28.12.2007 klo 21:14:24 kirjoittanut Tertsi »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Tussiterät
« Vastaus #55 : 08.01.2008 klo 18:13:02 »
Piirrän nykyään Hiro Leonardt 40 -terällä. Terä on joustava, mutta silti aika tukevan oloinen. Se ei ole  hiusterä, vaan ihan ohut tasaterä.

Saako noita ihan Temperasta? Kiinnostaisi kokeilla uusia teriä, sillä minäkään en ole meinannut löytää täysin G-terälle sopivaa paperia. Cansonin 250 mg Bristol Graphicilla terä kulkee sujuvasti ja paperi kestää myös kosteutta, mutta ongelmana se että paperi on liiankin liukasta. (Tosin taitaa rasittaa kättäkin vähemmän, mitä nyt terä luistaa välillä...)

G-terä on muuten hyvä, mutta jos paperi on vähänkään karkeampaa se raapii paperia ikävästi. Tai sitten kaikki muistikuvani perustuvat uutuuttaan raapiviin teriin.

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #56 : 08.01.2008 klo 18:22:03 »
Saako noita ihan Temperasta?

G-terä on muuten hyvä, mutta jos paperi on vähänkään karkeampaa se raapii paperia ikävästi. Tai sitten kaikki muistikuvani perustuvat uutuuttaan raapiviin teriin.
Muistan jostain suomalaisesta kaupasta noita teriä löytäneeni, mutta en muista mistä.
Suomalaisesta kirjakaupasta? Akateemisesta?
Omani ostin tuolta: http://www.kalligraphie.ch/store/



Kokeile tuota yllä mainitsemaani Cansonin keltaharmaakantista lehtiötä Se  on aika hyvä, mutta koska meitsi vetelee aika nopeita vetoja, niin g-terä ei ole IHAN ihanteellinen tuolle paperille. Rauhallisemmalla tahdilla voi onnistua hyvinkin mukavasti.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2008 klo 18:35:11 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #57 : 08.01.2008 klo 18:41:51 »
En löytänyt enää tuota terää nimellä "Hiro Leonardt 40".
Olisiko nimi muuttunut.

Ainakin tämä terä näyttää kuvassa aika samalta kuin Hiro Leonardt 40.
http://www.kalligraphie.ch/store/product_info.php?info=p1554_Leonardt-England-40-Steno.html
« Viimeksi muokattu: 08.01.2008 klo 19:17:45 kirjoittanut Tertsi »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Tussiterät
« Vastaus #58 : 16.01.2008 klo 11:40:58 »
Kokeile tuota yllä mainitsemaani Cansonin keltaharmaakantista lehtiötä Se  on aika hyvä, mutta koska meitsi vetelee aika nopeita vetoja, niin g-terä ei ole IHAN ihanteellinen tuolle paperille. Rauhallisemmalla tahdilla voi onnistua hyvinkin mukavasti.

Nyt on kokeiltu, ja ihan hyvältä paperilta tuntui vaikka omatkin vedot ovat suht nopeita... eihän tuo mikään varsinainen ihannepaperi ole, mutta terä ei pahemmin jää kiinni tai nukkaa, ja piirtäminen on jotenkin varmempaa kuin Cansonin Bristol-versiolla. Välillä viiva meni vikaan siksi että tarrasi paperiin, mutta muuten...

Noita teriä en löytänyt vielä irtona, Akateemisessa oli vain kalligrafia-setti jonka teristä yksi vaikutti juuri tuolta. Ehkä Temperasta sitten... Pitää kokeilla välillä muita ja varastoista löytyviä vanhoja teriä, ja sitten pitäytyä G-terässä jos siltä tuntuu. On se parempi kuin monet muut joilla on tullut piirrettyä.

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #59 : 04.08.2010 klo 23:12:44 »
Luin viime yönä erästä amerikkalaista tussausopasta.
Siinä neuvotaan polttamaan tussiterästä joku (vaha?)kalvo pois ennen sen käyttöönottoa. Tämän toimenpiteen sanotaan olevan erittäin tärkeä.

Tiedättekö ketään suomalaista piirtäjää, joka tekisi näin?
Mä en ole koskaan polttanut terästä mitään pois.

Tänään kokeilin enkä huomannut mitään ihmeellistä.
Mutta jatketaan harjoituksia...
« Viimeksi muokattu: 04.08.2010 klo 23:27:17 kirjoittanut Tertsi »