Kirjoittaja Aihe: Tussiterät  (Luettu 29748 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Tussiterät
« Vastaus #30 : 02.09.2007 klo 20:58:13 »
Terän vaihtaminen on makuasia. Sitten kun siltä tuntuu.

Mut mitä olen lueskellut, niin erinäiset ammatikseen piirtävät vaihtaa niitä jatkuvasti. Dave Sim mainitsi, että Cerebukseen kuluu keskimäärin 2-3 terää per sivu. Dave Cooper sanoo, että joka kolmas menee heti roskiin. Ja yks kestää sillä 10-20 piirustuksen verran. http://www.flickr.com/photos/davegraphics/112430198/in/set-72057594079631172/

Molemmat Davet käyttää Hunt 102:sta, joka on tollanen amerikan-maru. Väittäisin, että se on aavistuksen vähemmän sulava kuin keskiverto japsi. Tai sinnepäin, en piirrä tarpeeksi, että olis varma tuntuma asiasta.

Sitten on näitä temppuja mitä voi terien kanssa kokeilla: hierotaan sormenpäistä vähän sormien omaa rasvaa terään, hiotaan terää hienolla hiekkapaperilla jne. Kauheesti ei yhen terän takia kannata jumpata, vaan vaihtaa suosiolla uuteen. Yks kerrallaan niitä ei kannata ostaa.

Talensin muste on mulla toiminut oikein hyvin noissa vesi-sudeissa. (Pentelin värkeissä parhaiten. Esim Sakuran Koi, jota saa Temperastakin, kusee alleen kun sitä ei toviin käytä.) Vähän odottamatonta, kun Talensin musteessa on shellakkaa, ja esim Temperan sivuilla sanotaan, ettei sitä siksi saa käyttää täytekynissä.

Mä en kyl itse käytä Talensia terän kanssa. Mä käytän eniten mustaa nestemäistä Ecoline-vesiväriä. Sopii tähän mun satunnaiseen muun hommastelun yhteydessä piirreskelyyn. Ei haittaa vaikka vesiväri vähän kuivahtaa terään. Sen saa helposti elvytettyä kastamalla väriin tai veteen, tai vesiliukoisena sen voi helposti pyyhkäistä märällä paperilla pois. Originaali ei tietysti ole yhtä kestävä kuin Talenssilla tehtynä, mut mulla ei ole roskis niin tarkka siitä, millasia kuvia sinne laittaa.

Talens kuivahtaa ikävämmin, se täytyy putsata kunnolla terästä pois, jotta muste virtaisi nätisti. Ei oikein sovi mulle, kun piirtelen sekasin terällä ja muilla vehkeillä. Jollekin tosissaan sillä tussaavalle ei varmaan ole samanlainen kiusa.


Rama eksä ole tulossa tänne sarjakuvafestareille? Koppaisit saman tien litran pullon Temperasta, niin ei loppuis suuruusluokkaa ikinä. Hädän tullen sellasen vois tietty sulle postittaakin.


Suurkiitokset perinpohjaisesta vastauksesta!
Kun pääsiskin teidän kanssa teriä vertailemaan, mutta työt painaa päälle (eikös teidän pitäisi lähteä porukalla katsomaan Tintti-näyttelyä? Olis hyvä syy mennä sitten kahville/oluelle turisemaan piirrustusvälineistä). Suomen puolella ollaan ens kerralla joskus alkukeväästä 2008 ja sitten Finnconissa. Helsingin festareista en vielä osaa sanoa.

Temperasta oli kyllä ajatus käydä viime Hesan reissulla hakemassa iso pullo, mutta kun on ne uudet lentoturvamääräykset enkä viitsinyt laittaa käsilaukkua ruumaan. Ajattelin että tilaanpahan Animegamersiltä. No, eiköhän se Tempera lähetä tänne Ruottinmaallekin. Muussa tapauksessa kerjään sulta apua, lahjusten kanssa tietty ;D


Kokeilin juuri uutta terää ja kyllähän sen huomaasi että vanha oli jo päässyt vähän lässähtämään. Onneksi meikällä ei ole yhtä tiukat laatuvaatimukset kuin esm herra Cooperilla.


P.S. Mainitsinko muuten että Tintti-näyttelyssä oli myös esillä Hergen piirrustusterä + varsi? Se oli sellainen säiliöllinen, vähän kalligrafiaterän näköinen...
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #31 : 02.09.2007 klo 21:04:04 »
Kyllä täältä tullaan Tinttiä katsomaan. Joulu- tai helmikuussa.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Tussiterät
« Vastaus #32 : 02.09.2007 klo 21:10:51 »
Kyllä täältä tullaan Tinttiä katsomaan. Joulu- tai helmikuussa.

Don't be a stranger ;D
(Äläkä unohda että näyttely suljetaan 2. maaliskuuta 2008)
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #33 : 04.09.2007 klo 10:04:51 »
En tiijä mutta kokeile sähköpostia Nippon-Exportin sivuilla, ne saattaa neuvoa vaikkei sivuilla olisikaan.
Mikäs toi Nippon-Express oikein on? Kauppaavat kaikkea japsikamaako?

Kiitoksia Keijolle vinkistä.

ökpö

  • ääpylä
  • Jäsen
  • Viestejä: 516
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Vs: Tussiterät
« Vastaus #34 : 01.10.2007 klo 02:17:42 »
Akadot onkin sulle jo ennestään tuttu.
Mut ennen kuin tilaat Akadotista, kokeile Nikko Saji-teriä, joita saat Temperasta! Uskoisin että on lähes identtinen terä.

Vähän vanhaan viestiin kommentoin... En tiedä Saji/600EF -terien vastaavuudesta, mutta Nikkon ja Tachikawan G-terät poikkeaa yllättävän paljon toisistaan. Sanoisin ttä Nikkon G on lähempänä 600EF:ää kuin Tachikawan G:tä, joka on kovempi. Mulla on noita kaikkia tossa laatikossa...

Käytän yhtä terää nykyään aika pitkään (jopa monta sivua), tykkään että terä saa mennä aika pehmeäksi. Japsiterät tuntuu kestävän paremmin kuin länsimaalaiset. Länsimaalaisia teriä oon tuhonnu terän per sivu, semmosen a3a2-kokoisen työn tussaamiseen tuhoutui 4. Tosin olenkin tussaustyyliltäni ns. hinkkaaja.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2007 klo 02:22:15 kirjoittanut ökpö »
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Tussiterät
« Vastaus #35 : 27.10.2007 klo 14:19:28 »
Rama eksä ole tulossa tänne sarjakuvafestareille? Koppaisit saman tien litran pullon Temperasta, niin ei loppuis suuruusluokkaa ikinä. Hädän tullen sellasen vois tietty sulle postittaakin.

YES!YES!YES! Olen LOPULTAKIN löytänyt Tukholmasta Talens Indian Inkiä myyvän taiteilijantarvikeliikkeen. Käytyäni läpi noin 99% kaupungin tarjonnasta eksyin tähän aika syrjäiseen likkeeseen sattumalta. Heitin rutiinilla kysymyksen ”Onko teillä Talensin Indian Inkkiä?” Olin jo totuttuun tapaan palaamassa ulko-ovelle kun vastaukseksi tuli ”Mitä kokoa saisi olla?” Hyvä etten kapsahtunut myyjän kaulaan...
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Tussiterät
« Vastaus #36 : 27.10.2007 klo 21:39:27 »
Allekirjoittaneen täytyy vielä ihquttaa Talensia, jota pääsin kokeilemaan tänään ensimmäistä kertaa: käytän enimmäkseen maru-hiusteriä, ja kaikki tähän mennessä kokeilemani tussit ovat joko tukkineet terän heti alkuunsa tai sitten jälki on ollut ”Indian Ink” nimityksestä huolimatta todella haileaa.
MUTTA Talens on sekä hämmästyttävän juoksevaa, että todella MUSTAA. No niin, sain tämän sanottua, lupaan olla palaamatta asiaan. Ikinä. (^____^)
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

ezuli

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #37 : 28.10.2007 klo 19:10:22 »
Allekirjoittaneen täytyy vielä ihquttaa Talensia, jota pääsin kokeilemaan tänään ensimmäistä kertaa: käytän enimmäkseen maru-hiusteriä, ja kaikki tähän mennessä kokeilemani tussit ovat joko tukkineet terän heti alkuunsa tai sitten jälki on ollut ”Indian Ink” nimityksestä huolimatta todella haileaa.
MUTTA Talens on sekä hämmästyttävän juoksevaa, että todella MUSTAA. No niin, sain tämän sanottua, lupaan olla palaamatta asiaan. Ikinä. (^____^)
Minullakin Talensia, mutta jostain syystä se on huomattavasti vaalempaa siveltimellä kuin terällä. Ehkä terä sitten raapii paperin pintaa sen verran rikki.

Mutta terän kanssa se on tosiaan erittäin hyvää, näin amatöörinkin silmin. Varsinkin kun sitä saa halvalla verkkokaupasta. (Minä en ikinä löydä mitään haluamaani oikeista kaupoista.)

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Tussiterät
« Vastaus #38 : 28.10.2007 klo 19:44:28 »
Varsinkin kun sitä saa halvalla verkkokaupasta. (Minä en ikinä löydä mitään haluamaani oikeista kaupoista.)
Mistä verkkokaupasta?

ezuli

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #39 : 29.10.2007 klo 08:53:00 »
Temperasta
30ml 5,25€
490 ml 25,50€
990 ml 41,00€
Postikulut on lähtien 4,90€, joten yksittäiselle putelillehan se nostaa huomattavasti hintaa.

Tosiaan kun en tusseja (litkuja) löytänyt juuri mistään kaupasta, niin todelliseen hintatasoon en voi verrata. Selvasti halvin (ja myös laadukkain) löytämäni.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Tussiterät
« Vastaus #40 : 29.10.2007 klo 10:34:35 »
Minullakin Talensia, mutta jostain syystä se on huomattavasti vaalempaa siveltimellä kuin terällä. Ehkä terä sitten raapii paperin pintaa sen verran rikki.

Syynä taitaa kuitenkin oikeasti olla liian märkä sivellin :) Itselläni on aina käytössä Talensin mustetta kahdessa purkissa: toista säilytän kaapissa ja toista vessan peilikaapin päällä. Peilikaapin lampun lämpö tekee musteesta nopeasti paksumpaa ja pysyy myös mustempana märälläkin siveltimellä. Toinen keino on tietysti jättää pieni purkillinen mustetta joksikin aikaa ilman korkkia. Tai käyttää vähemmän märkää sivellintä. Harvoin tuota paksumpaa mustetta käytän, mutta aina välillä on käyttöä sillekin.

Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

ezuli

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #41 : 29.10.2007 klo 11:06:02 »
Ihan kuiviltaan olen siveltimen musteeseen kastanut. Tietty jos sivellin imaisee jollain kapillaari-ilmiöllä musteesta enemmän nestettä kuin värihiukkasia, niin silloinhan se on märempää kuin terällä.

Melko mustaa se on siveltimelläkin, mutta ei yhtä pikimustaa.

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Tussiterät
« Vastaus #42 : 03.12.2007 klo 01:35:28 »
Yritin googlella ehtiä, että löytyiskö sitä Suomesta jotain paikkaa josta tilata tätä paljon kehuttua g-terää. En onnistunut siinä.
Olisi haluja kokeilla ylipäätänsä hiusterän "voimaa", koska en ole nevö kokeillut.

Saa auttaa jos haluaa...

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Tussiterät
« Vastaus #43 : 03.12.2007 klo 08:41:46 »
Yritin googlella ehtiä, että löytyiskö sitä Suomesta jotain paikkaa josta tilata tätä paljon kehuttua g-terää. En onnistunut siinä.
Olisi haluja kokeilla ylipäätänsä hiusterän "voimaa", koska en ole nevö kokeillut.

Saa auttaa jos haluaa...

Tilaa Temperasta, siellä sitä pitäisi olla vaikkei nettikaupassa kaikkia tuotteita näkyisikään tarjolla. Meilaa ja kysy.

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Tussiterät
« Vastaus #44 : 03.12.2007 klo 10:30:54 »
Kiitos Keijolle.

Kuulemma löytyy kyseistä terää temperasta. Tilasin kolme terää ja yhden varren.