Kirjoittaja Aihe: Tussiterät  (Luettu 29750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pekka Salonen

  • pekak
  • Jäsen
  • Viestejä: 305
  • Ottiatuota
Re: Tussiterät
« Vastaus #15 : 18.10.2005 klo 09:17:36 »
Jos tuut Tertsi torstaina Milenkaan, niin vois vaihtaa yhen G:n ja Salchepin päikseen.  ;)

Vois sitten kalja tai kaakao poskessa vertailla.

tertsi

  • Vieras
Re: Tussiterät
« Vastaus #16 : 18.10.2005 klo 11:12:35 »
Olen torstaina töissä.
Mutta ehkä tulevaisuudessa voisin ehtiäkin sinne Milenkaan.

Kattellaan.

tertsi

  • Vieras
Re: Tussiterät
« Vastaus #17 : 12.11.2005 klo 19:54:56 »
« Viimeksi muokattu: 12.11.2005 klo 20:29:31 kirjoittanut tertsi »

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Tussiterät
« Vastaus #18 : 31.08.2007 klo 16:30:30 »
... ja ettei mene liian pro-painotteiseksi tämä tussiteräkeskustelu heitän tähän väliin oikean idioottikyssän: mistä tietää milloin on aika vaihtaa terää?

Mitä tussia käytätte maru-terissä? Mulla meni se heti heti tukkoon Rowneyn Black Indian tussilla ???
Olen yrittänyt metsästää Talensin Indian Inkiä muttei sitä täältä Ruotsista saa, aikä tätä nykyä edes Animegamersiltä.

nimimerkki *vasta terän makuun päässyt*
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Tussiterät
« Vastaus #19 : 31.08.2007 klo 16:46:20 »
Mitä tussia käytätte maru-terissä? Mulla meni se heti heti tukkoon Rowneyn Black Indian tussilla ???

Entäs jos lorautat sekaan vähän vettä? -Siis niin vähän, ettei muste haalistu.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: Tussiterät
« Vastaus #20 : 31.08.2007 klo 16:47:55 »
... ja ettei mene liian pro-painotteiseksi tämä tussiteräkeskustelu heitän tähän väliin oikean idioottikyssän: mistä tietää milloin on aika vaihtaa terää?

Kun rupeaa tuntumaan pahalta piirtää. Siis fyysisesti, ei henkisesti. ;) Kyllä sen huomaa.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Tussiterät
« Vastaus #21 : 31.08.2007 klo 16:50:12 »
Entäs jos lorautat sekaan vähän vettä? -Siis niin vähän, ettei muste haalistu.

Täytyypä kokeilla. Parasta tosin hankkia tislattua vettä, meillä kun on omassa kaivossa varsinkin kesäaikaan vesi niin humuspitoista että saattaa tulla mustepulloon varsinaiset sieniviljelmät ;D
Voi kun saisi hyppysiinsä sitä Talensia...

Kun rupeaa tuntumaan pahalta piirtää. Siis fyysisesti, ei henkisesti. ;) Kyllä sen huomaa.

No tuo henkinen kynnys saavutettiin jo kauan sitten :P
Kauanko itselläsi on yleensä kestänyt ns kokopäiväkäytössä? Riippuu kyllä varmaan siitä kuinka kovasti painaa jne...
« Viimeksi muokattu: 31.08.2007 klo 16:52:04 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: Tussiterät
« Vastaus #22 : 31.08.2007 klo 16:58:31 »
Kauanko itselläsi on yleensä kestänyt ns kokopäiväkäytössä? Riippuu kyllä varmaan siitä kuinka kovasti painaa jne...

Vaikea sano, kun en ihan "kokopäiväisesti" oo käyttänyt. Oisko jotain puoli vuotta kestänyt edellinen terä puolipäiväkäytössä. Ja joku japsiterä tuo on. Nikko?

Terän kulumisen huomasi ainakin siitä, että terä tuntui liian pehmeältä, mössöiseltä, ja tussi ei juossut enää kunnolla. Koko ajan piti olla kastamassa terää.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Tussiterät
« Vastaus #23 : 31.08.2007 klo 17:12:06 »
Vaikea sano, kun en ihan "kokopäiväisesti" oo käyttänyt. Oisko jotain puoli vuotta kestänyt edellinen terä puolipäiväkäytössä. Ja joku japsiterä tuo on. Nikko?

Terän kulumisen huomasi ainakin siitä, että terä tuntui liian pehmeältä, mössöiseltä, ja tussi ei juossut enää kunnolla. Koko ajan piti olla kastamassa terää.

Just Nikko, joo. Alussa terä tuntui aika jäykältä, jälki oli järkyttävän rosoista (no, se taas johtui tottumattomuudesta eikä terästä) eikä oikein taipunut halutulla tavalla. Nyt on notkea, mutta epäilen seuraavan vaiheen olevan juuri tuo liian pehmeä.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #24 : 02.09.2007 klo 17:29:12 »
Osaako joku neuvoa?
Etsin tachikawa 600EF  teriä.
En löydä netistä ainoatakaan paikkaa, mistä niitä voisi ostaa osaamatta japania.
Tai muutenkaan...
« Viimeksi muokattu: 02.09.2007 klo 17:30:55 kirjoittanut Tertsi »

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Tussiterät
« Vastaus #25 : 02.09.2007 klo 18:58:30 »
Osaako joku neuvoa?
Etsin tachikawa 600EF  teriä.
En löydä netistä ainoatakaan paikkaa, mistä niitä voisi ostaa osaamatta japania.
Tai muutenkaan...
En tiijä mutta kokeile sähköpostia Nippon-Exportin sivuilla, ne saattaa neuvoa vaikkei sivuilla olisikaan.

Pekka Salonen

  • pekak
  • Jäsen
  • Viestejä: 305
  • Ottiatuota
Vs: Tussiterät
« Vastaus #26 : 02.09.2007 klo 20:14:54 »
Osaako joku neuvoa?
Etsin tachikawa 600EF  teriä.
En löydä netistä ainoatakaan paikkaa, mistä niitä voisi ostaa osaamatta japania.
Tai muutenkaan...

Akadot onkin sulle jo ennestään tuttu.
http://www.akadotretail.com/product_info.php?products_id=2566
Toi on 600EF.

Tachikawalla on kahenlaista 600EF:fää, toi kiiltävä kromattu (Saji chrome) ja sitte mattapintainen alumiininen (Saji aluminum) . Sulla on ollu noita kiiltäviä.

Mut ennen kuin tilaat Akadotista, kokeile Nikko Saji-teriä, joita saat Temperasta! Uskoisin että on lähes identtinen terä.

Itse asiassa, nyt kun tarkasti kattoo Temperan webkaupan kuvaa, niin siinähän on Tachikawan terän kuva, eikä Nikkon! Kuvan tiedoston nimi on Tachikawa-Saji-Chrome.jpg. Vaikka Tempera Nikko-merkkisiä teriä myykin. Mutta ne on niin samanlaisia, että kuvia voi näköjään käyttää ristiin.

No, Tachikawa tekee sekä Tachikawan että Nikkon terät.

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #27 : 02.09.2007 klo 20:27:38 »
Pekak: Kiitoksia! (taas kerran)

Pekka Salonen

  • pekak
  • Jäsen
  • Viestejä: 305
  • Ottiatuota
Vs: Tussiterät
« Vastaus #28 : 02.09.2007 klo 20:34:31 »
... ja ettei mene liian pro-painotteiseksi tämä tussiteräkeskustelu heitän tähän väliin oikean idioottikyssän: mistä tietää milloin on aika vaihtaa terää?

Mitä tussia käytätte maru-terissä? Mulla meni se heti heti tukkoon Rowneyn Black Indian tussilla ???
Olen yrittänyt metsästää Talensin Indian Inkiä muttei sitä täältä Ruotsista saa, aikä tätä nykyä edes Animegamersiltä.

Terän vaihtaminen on makuasia. Sitten kun siltä tuntuu.

Mut mitä olen lueskellut, niin erinäiset ammatikseen piirtävät vaihtaa niitä jatkuvasti. Dave Sim mainitsi, että Cerebukseen kuluu keskimäärin 2-3 terää per sivu. Dave Cooper sanoo, että joka kolmas menee heti roskiin. Ja yks kestää sillä 10-20 piirustuksen verran. http://www.flickr.com/photos/davegraphics/112430198/in/set-72057594079631172/

Molemmat Davet käyttää Hunt 102:sta, joka on tollanen amerikan-maru. Väittäisin, että se on aavistuksen vähemmän sulava kuin keskiverto japsi. Tai sinnepäin, en piirrä tarpeeksi, että olis varma tuntuma asiasta.

Sitten on näitä temppuja mitä voi terien kanssa kokeilla: hierotaan sormenpäistä vähän sormien omaa rasvaa terään, hiotaan terää hienolla hiekkapaperilla jne. Kauheesti ei yhen terän takia kannata jumpata, vaan vaihtaa suosiolla uuteen. Yks kerrallaan niitä ei kannata ostaa.

Talensin muste on mulla toiminut oikein hyvin noissa vesi-sudeissa. (Pentelin värkeissä parhaiten. Esim Sakuran Koi, jota saa Temperastakin, kusee alleen kun sitä ei toviin käytä.) Vähän odottamatonta, kun Talensin musteessa on shellakkaa, ja esim Temperan sivuilla sanotaan, ettei sitä siksi saa käyttää täytekynissä.

Mä en kyl itse käytä Talensia terän kanssa. Mä käytän eniten mustaa nestemäistä Ecoline-vesiväriä. Sopii tähän mun satunnaiseen muun hommastelun yhteydessä piirreskelyyn. Ei haittaa vaikka vesiväri vähän kuivahtaa terään. Sen saa helposti elvytettyä kastamalla väriin tai veteen, tai vesiliukoisena sen voi helposti pyyhkäistä märällä paperilla pois. Originaali ei tietysti ole yhtä kestävä kuin Talenssilla tehtynä, mut mulla ei ole roskis niin tarkka siitä, millasia kuvia sinne laittaa.

Talens kuivahtaa ikävämmin, se täytyy putsata kunnolla terästä pois, jotta muste virtaisi nätisti. Ei oikein sovi mulle, kun piirtelen sekasin terällä ja muilla vehkeillä. Jollekin tosissaan sillä tussaavalle ei varmaan ole samanlainen kiusa.


Rama eksä ole tulossa tänne sarjakuvafestareille? Koppaisit saman tien litran pullon Temperasta, niin ei loppuis suuruusluokkaa ikinä. Hädän tullen sellasen vois tietty sulle postittaakin.

tertsi

  • Vieras
Vs: Tussiterät
« Vastaus #29 : 02.09.2007 klo 20:36:55 »
Rama eksä ole tulossa tänne sarjakuvafestareille?
No mutta!  :)