Kirjoittaja Aihe: Kirjastot  (Luettu 62288 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Kirjastot
« : 18.09.2003 klo 09:55:29 »
Tämä nyt on lähinnä uteliaisuuden tyyydyttämistä... Käytättekö te kirjastoja ollenkaan sarjakuvien lukemiseen? Itse en oikein raski ostella kovinkaan usein sarjakuva-albumeita, mutta lainailen niitä aika paljon kirjastosta. Esim. Viherin kirjasto Espoossa omaa varsin hyvän sarjakuvavaraston. Siellä on Ankardot, Mämmilät, Corto Malteset jne.

Omistan kyllä aika lailla sarjakuvia, mm. useimmat Niilo Pieliset ja Tapiirit, mutta viimeaikoina on sarjakuvailu jäänyt akkariin ja taskariin ja kirjastoon. Joskus käyn divarissa. Myyrmannin yläkerrassa on hyvä, sieltä olen saanut monta Niiloa.

Yksi seikka mikä myös mättää, on tilanahtaus. Minulle ei yksinkertaisesti mahdu sarjakuvia. Akut 70-luvulta asti vievät aika lailla tilaa. Ja kun ne pitää vielä olla sillä tavalla että niitä voisi lukea. Taskarit on ylhäällä, niitäkin lienee joku parisataa. Keräilin niitä yhteen aikaan mutta en jaksanut enää. Enää en kovinkaan usein osta taskaria.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re:Kirjastot
« Vastaus #1 : 18.09.2003 klo 11:14:36 »
Kyllä käytän kirjaston palveluja myös sarjakuvien osalta.
Useimmiten sellaisissa tapauksissa, joissa en itse halua ostaa lehteä/albumia, niin luen sen kirjastossa. Se on myös hyvä ja riskitön tapa tutustua erilaisiin sarjakuviin.
Tilanvähyys on myös yksi ongelmista. Meillä on sellaiset kirjahyllyt, joihin mahtuu kaksi riviä kirjoja/lehtiä ja suurelta osin ne on täytetty juuri kahteen riviin (taempaa ei tietenkään sitten helposti näy) ja kuitenkin koko ajan tulee lisää kirjoja ja lehtiä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Esa

  • Jäsen
  • Viestejä: 712
Re:Kirjastot
« Vastaus #2 : 18.09.2003 klo 14:00:58 »
En, eihän siinä oo mitään järkee. Omistaminen tuo mulle tyydytyksen! ;D

Joonas

  • Jäsen
  • Viestejä: 22
  • Kvaak!
Re:Kirjastot
« Vastaus #3 : 18.09.2003 klo 15:25:14 »
Tuolta Joensuun kirjastossa on mielestäni todella hyvä sarjakuva tarjonta ja suurimman osan albumeista luenkin juuri sieltä. Just eilen sain kirjastosta käsiini tuon "Linnut ja Meret"-albumin.
The truth is none of those things.

Jaanta

  • Jäsen
  • Viestejä: 65
  • Supercalifragi...
Re:Kirjastot
« Vastaus #4 : 19.09.2003 klo 09:21:40 »
Juu, kyllähän tuolla kirjastossa tulee luettua aikasta paljon sarjakuvia. Tietysti myös lainaan sieltä jos en kerkee paikan päällä lukea.
Ikävä kyllä sinne kirjastoon missä mie käyn, niin ei kovin useasti uusia sarjakuvia tilata.
Tai no Aku Ankan taskukirjoja sinne kyllä tilataan, muttei muuta, tuon voin sanoa koska olin jonkin aikaa kirjastossa töissä.
Muuten kirjastot ovat loistavia paikkoja sarjakuviin tutustumiseen, itse lainaan kylläkin enemmän fantasia kirjoja sieltä.

Täytyy olla hieman hullu, että pärjää elämässä

Tinqe

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Kvaakki!
Re:Kirjastot
« Vastaus #5 : 21.09.2003 klo 18:33:58 »
Kyllähän kirjastossakin tulee käytyä lukaisemassa sarjakuvia(kin), mutta lähinnä siksi etten viitsi (oikeastaan rahanpuutteesta) ostaa jotain sarjakuvaa, mutta luettava sekin on. Lisäksi päivittäislehtien (Hesari ym.) sarjakuvat on mukava lukea kirjastossa. Uutiset kun luen netistä.
Tilanahtaus ei onneksi vaivaa, huoneessa kun on reilu puolen seinää kirjahyllytilaa josta suuren osan varaavat sarjakuvat. Lisäksi kaapeista löäytyy albumeita.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re:Kirjastot
« Vastaus #6 : 21.09.2003 klo 22:13:23 »
Viime vuosina suomeksi on julkaistu niin vähän mitään ostamisen arvoista että väkisin tulee lähinnä kirjastoa käytettyä kun kuitenkin haluaa pysyä ajan tasalla sen suhteen missä mennään.

FreakyMike

  • Taideseppä
  • Jäsen
  • Viestejä: 478
  • weird bastard
Re:Kirjastot
« Vastaus #7 : 21.09.2003 klo 22:30:51 »
Kirjaston avulla pitää aina testata se tuote, ennenkuin menen ostaman ko. julkaisun ihan omaksi.. Kirjakaupassa/divarissa ei oikein viitsi käydä lukemaan jotain albumia ihan kokonaan, joten kirjasto sopii vallan hyvin siihen tarkoitukseen.
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Re:Kirjastot
« Vastaus #8 : 21.09.2003 klo 22:43:56 »
Kirjasto rulettaa. Moniin suosikkisarjiksistani (Preacher, Hellboy, Astro City) olen tutustunut kirjaston valikoimien kautta, ja sitten tehnyt positiivisia ostopäätöksiä. Joitain sarjoja luen ihan mielelläni pelkästään kirjastokappaleina, koska niihin uppoisi muuten aivan liikaa rahaa (Sandman, Usagi Yojimbo).

Ja joskus tarttuu mukaan sellaista, mitä ei tulisi mieleenkään ostaa omaksi (ei etukäteen, eikä jälkeenpäinkään...), mutta on kuitenkin hauska lukea. Viimeksi Virus, joka oli sarjakuvaksi melko hyvä elokuva. Toisin kuin sen pohjalta sitten tehty elokuva, kuulemma.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Wilpuri

  • Vellihousu
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 279
  • Jaa kuka?
Re:Kirjastot
« Vastaus #9 : 25.09.2003 klo 18:03:01 »
Joskus lainaan kirjastosta, mutta usein kyllä tulee ostettua jälkeenpäin ne sarjakuvat mitä on lainannut.....  :P
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Ilona

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 7
Re:Kirjastot
« Vastaus #10 : 04.10.2003 klo 19:26:52 »
Nuorempana luin varmaankin kaikki kirjaston lapsille ja nuorille suunnatut sarjakuvat, mutta nykyään luen vähemmän tai oikeastaan valikoivammin sarjakuvia. Monet ns. aikuisten sarjakuvat ovat mielestäni tylsiä tai ne ovat ulkoasultaan luotaantyöntäviä, joten en viitsi niitä lukea. Tai sitten Suomessa ei vain yksinkertaisesti ilmesty sellaisia aikuisten sarjakuvia, jotka koskettaisivat minua.

Minusta on kuitenkin hyvä, että kirjastoissa on sarjakuviakin ja niissä saataisiin noudattaa ennakkoluulotonta hankintapolitiikkaa, eikä mitään kukkahattutäteilyä saisi ilmaantua. Ainahan "arveluttavaa materiaalia" sisältävät sarjakuvat voi haudata jonnekin aikuisten osastolle piiloon. Pieni hankitabudjetti on tietenkin sitten toinen asia - ikävä sellainen.

Minä mielummin lainaan sarjakuvani kuin ostan ne, koska rahaa ei tunnu koskaan olevan tarpeeksi kaikkeen. Jossain kait se on säästettävä. Ostan vain harvoja valittuja ja niidenkin kohdalla mietin kahteen otteeseen, ostanko.
Ne tibi quid desit, quod quaesisti, utere parce; utque, quod est, serves, semper tibi deesse putato.

V3§a V1tikain3n

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 009
  • kersanttinapalm.com/
Re:Kirjastot
« Vastaus #11 : 07.10.2003 klo 04:07:37 »
Kirjasto rulettaa. Moniin suosikkisarjiksistani (Preacher, Hellboy, Astro City) olen tutustunut kirjaston valikoimien kautta

SIIS TEILLÄ ON KIRJASTOSSA PREACHEREITA, ASTRO CITYÄ ja HELLBOYTA! Vau.

thepanu

  • Jäsen
  • Viestejä: 361
Re:Kirjastot
« Vastaus #12 : 07.10.2003 klo 08:16:28 »
Entisellä asuinpaikallani oli siitä hyvä kirjasto että sinne kyllä sai varsin hyvin ehdottamalla uusia sarjakuvia hankittua. Esim. kun manga-villitykseni oli kuumimmillaan niin kaikki siihen mennessä ilmestyneet Akirat löytyivät muutaman viikon päästä hyllystä kun niitä oli pyytänyt.

Nyt en ole muutamaan vuoteen siellä käynyt joten en nykytilannetta tiedä.

Mutta täytyy sanoa että olen aika pettynyt kun tuollainen 5000 asukkaan kunnan kirjasto pesee mennen tullen Espoon kirjastot, ainakin ne missä olen käynyt.
huuto.net kohteeni

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Re:Kirjastot
« Vastaus #13 : 07.10.2003 klo 23:19:40 »
SIIS TEILLÄ ON KIRJASTOSSA PREACHEREITA, ASTRO CITYÄ ja HELLBOYTA! Vau.

Tapiolan kirjasto rulettaa.

Kaikki Preacherit, Sandmanit, Astro Cityt, Bonet, Sin Cityt Hell & Backiä lukuunottamatta, Cerebukset, kolme Hellboyta, Watchmen, V for Vendetta... Kaikenlaista mangaa, mm. Crying Freeman, Appleseed, Maison Ikkoku... Nokitatko, Panu?

Edit: liioittelin ensin Hellboyden määrää...
« Viimeksi muokattu: 07.10.2003 klo 23:23:56 kirjoittanut Rami Rautkorpi »
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

thepanu

  • Jäsen
  • Viestejä: 361
Re:Kirjastot
« Vastaus #14 : 07.10.2003 klo 23:30:19 »
Haa, Tapiolan kirjastossa en ole käynyt.

Oma kokemukseni rajoittuu Lepuskin, Omenan ja Suvelan kirjastoihin. Tosin Leppävaaran uudessa kirjastossa en ole käynyt.

Mutta pointtini oli se että pienen paikkakunnankin kirjasto pystyy tarjoamaan laatuvalikoimaa jos henkilökunta vain niin haluaa.

Eli en pysty nokittamaan, mutta kuten mainitsin en ole käynyt Jurvan kunnankirjastossa muutamaan vuoteen, joten en tiedä mikä siellä on tilanne tällä hetkellä. Jos siellä vaikka olisi kaikki mainitsemasi:)
huuto.net kohteeni