Kirjoittaja Aihe: Voiko suomalainen piirtää mangaa?  (Luettu 173549 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laura

  • Vieras
Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« : 04.08.2005 klo 18:23:57 »
Tätä aihetta on kai joskus aiemmissakin viestiketjuissa sivuttu, mutta otanpa sen uudelleen esiin. eli, voiko teidän mielestänne SUOMALAINEN piirtää mangaa? mangahan on japanilaista sarjakuvaa, mutta jatkuvasti on suomeenkin myynnissä manga piirrustus oppaita. eli haluaisin kuulla teidän mielipiteitä, onko manga japanista lähtöisin oleva tyylisuunta VAI tarkoitetaanko sillä vain japanissa tuotettua sarjakuvaa.  ???

meuhkaantuja

  • Vieras
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #1 : 04.08.2005 klo 18:37:51 »
Luin aime lehdest jotain tämmöst et manga on japanilaista taidetta mutta japanissa se on taidetta eli päättelisin että voi paitsi eihän raknarök (vai mikä lie) oo mangaa se on manhvaa tai jotain semmost mitä en osaaa kirjottaa ja sehän on jostain koreasta mangaa  muistuttavaa mutta mun mielestä suomalainen voi pirtää mangaa

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #2 : 04.08.2005 klo 19:17:19 »
Miksei voisi? Ei se ole Japanilaisten yksinoikeus.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #3 : 04.08.2005 klo 19:50:27 »
<snip>Ei se ole Japanilaisten yksinoikeus.

Kyllä se on.
Suomalaiset saavat luvan piirtää pseudomangaa.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 812
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #4 : 05.08.2005 klo 10:10:40 »
Jos japanilainen, joka on elänyt varhaislapsuudesta saakka Suomessa eikä koskaan ole käynyt Japanissa, alkaa piirtää Mangaa, onko se sitten mangaa vai pseudomangaa? Tai jos hän on kokonaan syntynyt Suomessa japanilaisille vanhemmille? Tai jos vain toinen vanhemmista on japanilainen? Onko manga tyyli-, tekijä- vai maasidonnaista?

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #5 : 05.08.2005 klo 10:17:26 »
Jos japanilainen, joka on elänyt varhaislapsuudesta saakka Suomessa eikä koskaan ole käynyt Japanissa, alkaa piirtää Mangaa, onko se sitten mangaa vai pseudomangaa? Tai jos hän on kokonaan syntynyt Suomessa japanilaisille vanhemmille? Tai jos vain toinen vanhemmista on japanilainen? Onko manga tyyli-, tekijä- vai maasidonnaista?

Ja entä jos japanilainen alkaa piirtää vaikka Disney-tyylillä? Onko se mangaa?

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #6 : 05.08.2005 klo 10:35:54 »
Ja entä jos japanilainen alkaa piirtää vaikka Disney-tyylillä? Onko se mangaa?

Jos Matti Hagelberg muuttaa Japaniin, saa kansalaisoikeudet ja alkaa piirtää tutulla tekniikallaan Tarja Halos-aiheista sarjakuvaa japanilaiselle kustantajalle, se on mangaa.

tertsi

  • Vieras
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #7 : 05.08.2005 klo 10:38:17 »
Mä eä en oikein ymmärrä tätä Manga/Pseudomanga -hommaa. Kuulostaa ällöttävältä snobbailulta. Jos sarjakuva on hyvä, mitä ihmeen väliä sillä on, kuka sen on tehnyt ja millä tyylillä? Manga on mun mielestä tityt tyylikriteerit täyttävää sarjakuvaa, riipumatta siitä, kuka sen on tehnyt. Mutta olenhan vain tällainen vanha erehtyväinen fanittaja.

Vastaus otsikkoon: Totta kai voi.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2005 klo 10:40:05 kirjoittanut tertsi »

Lind JR.

  • oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • Viestejä: 192
  • "omapa on mielipiteeni."©
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #8 : 05.08.2005 klo 10:40:33 »
pseudomanga - mangatyylinen sarjakuva, jonka tekijät eivät ole japanilaisia.

 se on japanilaisten yksin oikeus piirtää mangaa, kuten joku jo sanoikin. muut kuin vinosilmät saavat tyytyä pseudomangaan. Sitä paitsi nykyinen manga on tiputtanut hohtonsa.
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

Lind JR.

  • oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • Viestejä: 192
  • "omapa on mielipiteeni."©
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #9 : 05.08.2005 klo 10:42:35 »
Ja entä jos japanilainen alkaa piirtää vaikka Disney-tyylillä? Onko se mangaa?
ei ole. mielestäni.
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

Laura

  • Vieras
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #10 : 05.08.2005 klo 12:36:10 »
Onko manga tyyli-, tekijä- vai maasidonnaista?

Mielenkiintoisia mielipiteitä. Ehkä me suomalaiset piirretään siis pseudomangaa (?) Mun mielestä manga on aikalailla tekijäsitoista. Osaako joku kertoa tarkemmin mitä se Meuhkaantujan mainitsema "manhva" (mikä sana  :D) on?? Eikös muuten suomessakin ole aaaiiika monia jotka väittävät tekevänsä omaa mangasarjista..? ainakin minun kaveripiirissäni on tällaisia henkilöitä. Onkohan suomalaiselle mangaa muistuttavalle sarjikselle mitään nimitystä? ei varmaan.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 059
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #11 : 05.08.2005 klo 12:41:22 »
<snip>Onkohan suomalaiselle mangaa muistuttavalle sarjikselle mitään nimitystä? 

Vaikkapa finnmanga.

http://finnmanga.animeunioni.org/

Laura

  • Vieras
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #12 : 05.08.2005 klo 12:44:01 »
aih, niinpä tietysti..  :-[

Marsumestari

  • Jäsen
  • Viestejä: 386
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #13 : 05.08.2005 klo 14:33:57 »
Mä eä en oikein ymmärrä tätä Manga/Pseudomanga -hommaa. Kuulostaa ällöttävältä snobbailulta. Jos sarjakuva on hyvä, mitä ihmeen väliä sillä on, kuka sen on tehnyt ja millä tyylillä? Manga on mun mielestä tityt tyylikriteerit täyttävää sarjakuvaa, riipumatta siitä, kuka sen on tehnyt. Mutta olenhan vain tällainen vanha erehtyväinen fanittaja.

Mitkä tyylikriteerit? Osamu Tezukan, Goseki Kojima, Ryoichi Ikegami ja Go Nagai ovat tyyleiltään melko erilaisia piirtäjiä vaikka joitakin yhtäläisyyksiä voi näkyäkin. Jos piirrän sarjista, jonka henkilöt ovat nappisilmäisiä ja perunanenäisiä, onko se ranskalaista sarjakuvaa(Astro Boyn merkittävällä hahmolla, prof. Ochanomizulla, on muuten huomattavan iso nenä)?

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 046
  • <><
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #14 : 05.08.2005 klo 14:36:42 »
Onkos Moebius nyt sitten mangaka kun se kerta on tehnyt ihan japanilaisen heebon kanssa sarjakuvaa, joka erehdyttävästi näyttää mangalta ja on kai vielä julkaistukin alunperin Japanissa?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva