Kirjoittaja Aihe: Voiko suomalainen piirtää mangaa?  (Luettu 173544 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #585 : 16.02.2010 klo 22:32:26 »
Näin ollen, en ikinä tule ymmärtämään, miksi muiden kuin Japanilaisten tulisi tehdä mangaa, joka kuvaa enemmän heidän näkemyksiään realismista, kuin rahankiilto silmissä piirtävien pseudo-mangan piirtäjien.

Ja pseudopiirtäjät eivät todellakaan piirrä mangaa vain "rahankiilto silmissä".

Marsumestari

  • Jäsen
  • Viestejä: 386
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #586 : 16.02.2010 klo 22:40:59 »
Ei se ole yleistys. Se on mielipide, joka ei muutu, ellei tarjontaa muuteta. En minäkään pidän mangan piirrostyylistä. Kysymys ei ole tottumisesta, vaan kysymys on halusta nähdä ympäröivänsä universumi sellaisen kun se oman näkemyksen mukaan on. Manga ei minulla täytä näkemyksiäni realismista.

Jos Vagabond ei ole sarjakuvan asteikolla realistista, niin en tiedä mikä on.

Doctor Phantomizer

  • Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Viestejä: 6 253
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #587 : 16.02.2010 klo 23:27:22 »
Vagabond tarjoaa erinomaisen realistiset kengät, ainakin ne tuntuu aidolta jalassa.
Vagabond manga taas ei tarjoa yhtään sen paremmin sitä realismia, jonka minä näen realismina. Se on kuitenkin kohtalaisen hyvä manga väreillä.

Ja pseudopiirtäjät eivät todellakaan piirrä mangaa vain "rahankiilto silmissä".

Tässä kohtaa juuri huomaat, miksi minä en ymmärrä tätä.
Mitä taiteellisia näkymiä manga tarjoaa Länsi-Maalaiselle, mitä Länsi-Maalainen sarjakuva ei tarjoa? Eikö se ole luonnollisemman näköistä piirtää asiat, niin kuin Länsi-Maalaisessa realismissa ne nähdään? Miksi me tarvitsisimme erikseen mangan näyttämän tyylin? Mitä muuta iloa siitä on kuin kourallisen verran enemmän kahisevaa?
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #588 : 16.02.2010 klo 23:38:09 »
Mitä taiteellisia näkymiä manga tarjoaa Länsi-Maalaiselle, mitä Länsi-Maalainen sarjakuva ei tarjoa? Eikö se ole luonnollisemman näköistä piirtää asiat, niin kuin Länsi-Maalaisessa realismissa ne nähdään? Miksi me tarvitsisimme erikseen mangan näyttämän tyylin? Mitä muuta iloa siitä on kuin kourallisen verran enemmän kahisevaa?

Vastaus on hyvin yksinkertainen: se on se väylä joka tuntuu tekijälle oikeimmalta.
Saman kysymyksen voi esittää art decosta, undergroundista, pointillismista ja niin edelleen niin kauan kunnes alkaa oksettaa.

Siksi koska vaikka kukin meistä subjektiivisesti arvottaa asiat ei yksikään tyyli ole ylivertainen.

Mangassa jota käytetään lähinnä jotta se erottuu Bedestä tai fumeteista löytyy valtava skaala erilaisia tyylejä.

Emppu

  • Vieras
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #589 : 17.02.2010 klo 02:11:08 »
Jos Tokyopopin amerikkapiirtäjät ovat kärkkäästi sanottuna pseudomangakoja (saako noin edes sanoa?), nostaisin esiin erään nimen: Ross Campbell. Hänen töissään tulee jotenkin hienosti ilmi, mitä manga voi ja tuo länsimaiseen sarjakuvaan. Ja just se, että miksi pitäis vaan unohtaa, kuka mitäkin lukee ja minkänäköstä tekee, koska mikään ei kuitenkaan pyyhi sitä, jos tekee hyvää sarjakuvaa.

Nimim. "Olen lukenut yhden hänen kirjoistaan puhki. Kirjaimellisesti."
« Viimeksi muokattu: 17.02.2010 klo 02:21:10 kirjoittanut Empuska »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #590 : 17.02.2010 klo 20:48:44 »
HtDM - sarja  "Make your comic LOOK like manga". Voin rehellisesti sanoa, että ne parikytä, mitä olen sarjaa lukenut, ovat lähinnä keskittyneet juuri graafisen ulkonäön puoleen ja kuinka se tehdään teknisesti kuin siihen, että oikeasti tekisi sarjakuvaa.
Unohtui tuosta HtDM - sarjasta mainita vielä ihan alkupään kirja Shoujomangasta (muistaakseni tää). Siinä on jonkin verran esimerkkejä tyypillisistä lajityypin hahmoista (ja siis siitä miten ne KÄSIKIRJOITETEAAN) sekä esiteltynä erilaisia kässäröintityökaluja. Valitettavasti en voi referoida sisältöä enempää sillä joku äidin kullannuppu laittoi ko. kirjan vahingossa omaan kassiinsa yhdellä pitämälläni kurssilla.
JA tää oli se mihin edellisessä viestissäni viittasin. Ilmeisesti kirjoittajat tai käännöslaitoksesta vastaavat pitävät suurin piirtein kaikkea mangakerrontaan liittyvää "efekteinä", mutta ei se sisältöä miksikään muuta.

Tässä länkkärien laatimassa kirjassa on muuten alussa kanssa kirjoitettu shoujon teemoista. Aika huvittavasti kirjan tärkein anti näyttää olevan katottavissa Amazonin ilmaisista lukunäytteistä. Samantyylinen osio siinä How-Draw-Manga -kirjassa oli kyllä huomattavasti parempi ja paremmin toteutettu.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #591 : 17.02.2010 klo 20:57:25 »
Sinänsä huvittavaa, että joka toinen mangusti haluaa piirtää omaa mangaa, mutta pseudomangalle ei silti tunnu juuri olevan kysyntää. Mangaoppaille sen sijaan kaikesta päätellen on. (Jos nyt lasketaan pois pari amerikkalaista pseudosarjaa, jotka ovat Suomessa kuulemma myyneet hyvin.) No, toivottavasti olen väärässä. En silti jaksa uskoa että nämä huhut rahakasoissa rypevistä pseudoilijoista pitäisivät paikkansa. Jos joku tietää tahon josta saa magnaa piirustelemalla roppakaupalla rahaa vaikkei osaisi edes piirtää niin kertokaa toki.

(Ja että vihaan sanaa pseudo. Siitä tulee jatkuvasti olo että "Et sä mikään oikee piirtäjä oo, yrität vaan leikkiä muka jotai ja teet jotai kopiooo!!!!111")

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #592 : 17.02.2010 klo 21:06:35 »
(Ja että vihaan sanaa pseudo. Siitä tulee jatkuvasti olo että "Et sä mikään oikee piirtäjä oo, yrität vaan leikkiä muka jotai ja teet jotai kopiooo!!!!111")

Niin, miksi piirtää jonkun muun maan sarjakuvatradition tyylillä kun voisi piirtää kotimaisen sarjakuvatradition tyylillä.. eli.. siis..

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #593 : 17.02.2010 klo 21:55:37 »
Niin, miksi piirtää jonkun muun maan sarjakuvatradition tyylillä kun voisi piirtää kotimaisen sarjakuvatradition tyylillä.. eli.. siis..

aivan.
Voitaisiin joskus kokeilla kirjoittaa ihan niillä suomalaisilla kirjaimilla näiden roomalaisten sijaan.
Jos ei kerran puhuta latinaa miksi käyttää latinalaisia aakkosia?

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 392
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #594 : 17.02.2010 klo 22:21:38 »
Onko muuten jo tavattu kovastikin suomalaisia harrastelijapiirtäjiä, jotka ovat mangan innoittamina ruvenneet piirustelemaan oikealta vasemmalle?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

Emppu

  • Vieras
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #595 : 18.02.2010 klo 11:56:25 »
Unohtui tuosta HtDM - sarjasta mainita vielä ihan alkupään kirja Shoujomangasta (muistaakseni tää). Siinä on jonkin verran esimerkkejä tyypillisistä lajityypin hahmoista (ja siis siitä miten ne KÄSIKIRJOITETEAAN) sekä esiteltynä erilaisia kässäröintityökaluja. Valitettavasti en voi referoida sisältöä enempää sillä joku äidin kullannuppu laittoi ko. kirjan vahingossa omaan kassiinsa yhdellä pitämälläni kurssilla.
JA tää oli se mihin edellisessä viestissäni viittasin. Ilmeisesti kirjoittajat tai käännöslaitoksesta vastaavat pitävät suurin piirtein kaikkea mangakerrontaan liittyvää "efekteinä", mutta ei se sisältöä miksikään muuta.
Tuota seiskaa ei ole tullut luettua, mutta mielenkiinto heräsi, se pitää myöntää. Kuitenkin tuon ja Shojo Technoquesin lisäksi olen lukenut melkeinpä kymmenkertaisen määrän sarjan kirjoja, joissa keskitytään melkein tai pelkästään tyyliin, ja loput on enemmän tai vähemmän työkalujen markkinointia. Siinä suhteessa mä en pidä kohtuuttomalta pitää sarjaa enemmän tyylin markkinoimisena kuin sarjakuvan opiskeluun sopivana.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2010 klo 12:18:12 kirjoittanut Empuska »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #596 : 18.02.2010 klo 19:42:29 »
Onko muuten jo tavattu kovastikin suomalaisia harrastelijapiirtäjiä, jotka ovat mangan innoittamina ruvenneet piirustelemaan oikealta vasemmalle?
On. Useimmat jotka mangan innoittamina aloittaa piirtää kai just oikealta vasemmalle. Sitten kun tulee lisää ikää ja järkeä niin se suunta monilla muuttuu.  :)

Tuota seiskaa ei ole tullut luettua, mutta mielenkiinto heräsi, se pitää myöntää. Kuitenkin tuon ja Shojo Technoquesin lisäksi olen lukenut melkeinpä kymmenkertaisen määrän sarjan kirjoja, joissa keskitytään melkein tai pelkästään tyyliin, ja loput on enemmän tai vähemmän työkalujen markkinointia. Siinä suhteessa mä en pidä kohtuuttomalta pitää sarjaa enemmän tyylin markkinoimisena kuin sarjakuvan opiskeluun sopivana.
Itse hahmotin sarjan sellaisena että siitä ei ole tarkoituskaan lukea kaikkia osia. Vaan poimia vain ne jotka sopivat omiin suunnitelmiin ja tarpeisiin. Sen kyllä myönnän että eroja kirjojen sisällössä ei ole aina kovin helppo hahmottaa.

Tämä uusi sarja, jota on alettu kääntää suomeksi on tässä suhteessa vielä pahempi. Jokainen kirja alkaa ikään kuin alusta vaikka siinä tavallaan mennään myös eteenpäin. Kustantaja kai haluaisi myydä sitä sellaisena kumuloituvan tiedon ja taidon oppaana, mutta epilen että lukijat kyllästyvät konseptiin jo muutaman kirjan jälkeen (sillä tuntuu kuin jokainen kirja olisi suunnattu myös aloittelijoille).   
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Juuso Laasonen

  • Space Mongol
  • Jäsen
  • Viestejä: 96
  • Khan of khans, master of the skies!
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #597 : 22.02.2010 klo 13:15:55 »
Itse en näe tässä kysymyksessä mitään ongelmaa, niin pitkään kuin juoni on hyvä ja piirtojälki siedettävää. Sama juttu kuin muillakin sarjakuvilla. En myöskään käsitä miksi ei saisi ottaa vaikutteita mangasta. Ottivathan japanilaisetkin vaikutteita Disneyn hommista omiin sarjiksiinsa. Oma taktiikkani on ottaa hyviä vaikutteita kaikkialta, yhtä hyvin luen Blacksadia ja Asterixia kuin Berserkiäkin. Vaikka olenkin sitä mieltä että mangoista saa ottaa mallia, niin mielestäni kannattaa ensin hallita realistinen piirtotyyli ennen kuin ryhtyy muuhun... toimi ainakin itselläni. Tyyliä ei kannata lähteä kopioimaan, mieluummin käyttää pohjana realismia ja kehittää siitä omaan suuntaansa(testattu).

Tosin piirto- oppaita en ole ikinä tajunnut... en vain ole ikinä hyötynyt niistä mitään. Kerran olen sellaista lukenut. Paremmin oppii kun lukee sarjiksia. :D


Miderity

  • Vieras
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #598 : 28.04.2010 klo 12:25:20 »
Tottakai.. suomalaiset voivat mielestäni piirtää mangaa samalla tavalla kuin japanilaisetkin. Itse olen piirtänyt kohta jo 5 vuotta :DD

rantakiesus

  • hemaiseva
  • Jäsen
  • Viestejä: 29
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #599 : 26.05.2010 klo 23:15:53 »
Jotkut täällä ovat ilmeisesti käsittäneet kysymyksen väärin. Ainakaan mun mielestäni nyt ei kysytty, että saako suomalainen piirtää jollakin tavalla jotain, vaan että voiko suomalainen kutsua tekeleitään mangaksi. Mielestäni ei, koska manga tarkoittaa nimenomaan japanilaista sarjakuvaa, samoin kun manhwa tarkoittaa korealaista sarjakuvaa. (Yksittäisiä piirrustuksia on muutenkin jotenkin hölmöä kutsua sarjakuvaksi.) Jos raja vedettäisiin vain visuaalisen ilmeen perusteella niin kaikki japanilaiset sarjakuvat eivät siinä tapauksessa olisi mangaa.