Kirjoittaja Aihe: Voiko suomalainen piirtää mangaa?  (Luettu 173540 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #615 : 22.06.2010 klo 13:25:26 »
Oliskohan se kuitenki silleen, että jos tekee huonosti sitä minäitteä niin siinä on vaarana se että lukija ei tajua mitä tapahtuu.

Kuitenki sen suuren taiteen on oltava tekijänsä näköistä, koska muuten se on pelkkää kuvitusta.

Tästä syystä varmaan suomalaisten piirtämä manga ei ole ottanut kovasti tuulta alleen, koska yleisöä ei ole tarpeeksi tekijöidensä näköisille jutuille. Tai sitten tekijät ei ole sisäistänyt mitä haluavat tehdä. Kaikki on niin tapauskohtaista.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #616 : 22.06.2010 klo 13:40:14 »
Kai se on niin (miten itse Ninan kommentin ymmärsin) että tekijä voi tehdä hyvää sarjakuvaa vain silloin, kun itse on innoissaan siitä mitä tekee - mikä edellyttää sitä että tekijä tekee sellaista sarjakuvaa kuin itse haluaa. Unohtamatta sitä itsekritiikkiä.

Pitäisi osata tasapainoilla niin että tekee omanlaistaan mitä itse haluaa ja kuitenkin sellaista mikä kiinnostaa ihmisiä. On tärkeää saada tietää mitä tekee väärin tai mitä lukijat haluavat lukea, mutta sille linjalle ei kannata lähteä että yrittää tehdä liian varman päälle tehdyn tuotteen. Jos sarjakuvalla ei ole "sielua", sillä ei ole "sitä jotain".

Suuressa osassa mangaakin on se ongelma, että tehdään liian orjallisesti samalla reseptillä. Taidesarjakuvan piirissä taas usein tehdään niin sisäänpäin lämpiäviä juttuja ettei normilukija saa niistä mitään irti.

Kummassakin on puolensa ja kaikki riippuu siitä miksi sarjakuva on olemassa ja kelle se suunnataan. Ite nyt en varmaan ole paras henkilö näistä puhumaan, sillä en ole itse koskaan oppinut miten tehdään ihmisiä laajemmin kiinnostavaa sarjakuvaa, mutta periaate on kai hallussa... teoriassa.

Tästä syystä varmaan suomalaisten piirtämä manga ei ole ottanut kovasti tuulta alleen, koska yleisöä ei ole tarpeeksi tekijöidensä näköisille jutuille. Tai sitten tekijät ei ole sisäistänyt mitä haluavat tehdä.

Voipi olla että vika on juuri tässä. Myös palautteen vähyys  niin kouluissa kuin julkaisupuolelta ei varsinaisesti auta kehittymään, lisäksi on juuri tuo pseudomangan lähtökohtainen asema ei-mielenkiintoisena, tekijöiden harrastelijatasoisuus, lukijakunnan puute... Ja jos nyt Egmontkin on vaikeuksissa en povaisi suomimangallekaan mitenkään ruusuista lähitulevaisuutta - se kun olisi varmasti ensimmäinen taho joka kärsii myynnin tippuessa. Tässä pitää vaan keksiä jotain muuta. :-\
« Viimeksi muokattu: 22.06.2010 klo 13:43:51 kirjoittanut Aura »

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #617 : 22.06.2010 klo 14:43:20 »
Itselle tulee mieleen suomimangasta (inhottava sana), kirkuvat pukutytöt jotka valittaa miten ne ei saa mitään koskaan aikaan. Hirvittävä mielikuva, mutta minkäs teet. Ehkä tämän nuorison kirous on laiskuus, tai näennäinen tehokkuus. Miljoona eri projektia ja tuhansia hahmoja, mutta ei mitään mielenkiintoa käsitellä asioita jotka koskettaa ihmisiä. Tai sitten niitten läppä on ihan yhtä sisäänpäin kääntynyttä, kuin taidepiireissä.

Eli voisi sanoa, että mielikuvani on varsin negatiivinen. Mutta yleensä en anna sen häiritä ostopäätöksiäni. Koska tärkeintä mulle on tarina, jos ajattelee ihan vain mitä sarjakuvalta yleisesti haen. Mielenkiintoinen tyyli tai kerronta voi myös johtaa ostopäätökseen.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 604
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #618 : 22.06.2010 klo 15:22:37 »
Itselle tulee mieleen suomimangasta (inhottava sana), kirkuvat pukutytöt jotka valittaa miten ne ei saa mitään koskaan aikaan. Hirvittävä mielikuva, mutta minkäs teet. Ehkä tämän nuorison kirous on laiskuus, tai näennäinen tehokkuus. Miljoona eri projektia ja tuhansia hahmoja, mutta ei mitään mielenkiintoa käsitellä asioita jotka koskettaa ihmisiä. Tai sitten niitten läppä on ihan yhtä sisäänpäin kääntynyttä, kuin taidepiireissä.

Kun minulla on vähän sama mielikuva niin tuskinpa se täysin vailla pohjaa on...kovia projekteja on joissa pohjustetaan massiivisia sarjoja lukuisilla henkilöillä mutta sitten se projekti katoaa jonnekin siinä vaiheessa kun on saatu hädin tuskin esitellyksi (olen minä niistä Auran jutuista mitkä olen nähnyt kyllä tykännyt...)

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #619 : 22.06.2010 klo 15:32:34 »
(olen minä niistä Auran jutuista mitkä olen nähnyt kyllä tykännyt...)

Juu, en minä Auraa tarkoittanutkaan. Hän on kuitenki jo hyväksi kertojaksi, ja piirtäjäksi, monelta taholta todettu.

Nina Jurvanen

  • Maailmantuskailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 271
  • I will find out who killed my bro.
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #620 : 22.06.2010 klo 17:43:33 »
Oliskohan se kuitenki silleen, että jos tekee huonosti sitä minäitteä niin siinä on vaarana se että lukija ei tajua mitä tapahtuu.

Jees, juuri näin. Jos on hyvä siinä, mitä tekee, saa väistämättä aikaan hyvää jälkeä. Mistä tuo maaginen "hyvyys" muodostuu, onkin jo toinen kysymys. Jos ensisijaisena draivina sarjakuvan tekemiselle on kuitenkin pyrkimys hypoteettisen lukijan miellyttämiseen, on tämä täydellistä lukijan aliarviointia. Eivät (kaikki) ihmiset ole tyhmiä.

-- tekijä voi tehdä hyvää sarjakuvaa vain silloin, kun itse on innoissaan siitä mitä tekee - mikä edellyttää sitä että tekijä tekee sellaista sarjakuvaa kuin itse haluaa. Unohtamatta sitä itsekritiikkiä.

Jep :) Ikioma sisäinen näkemys ja kyky muuntaa se konkreettiseen muotoon kumartelematta epäjumalankuvia on ainoa todellinen avain menestykselliseen lopputulokseen. Jos ei ole tarinaa eikä visiota, ei ole mitään. Tyhjyyttä on paha yrittää täyttää ulkokultaisella laskelmoinnilla.

Pitäisi osata tasapainoilla niin että tekee omanlaistaan mitä itse haluaa ja kuitenkin sellaista mikä kiinnostaa ihmisiä.

Noiden kahden tavoitteen välimaastosta ei muuten tarvitse edes hakea tasapainopistettä, jos se, mitä itse haluaa todella tehdä kiinnostaa myös muita. Tämän skenaarion toteutumista en pidä millään lailla mahdottomana saavuttaa ;D
« Viimeksi muokattu: 22.06.2010 klo 17:56:54 kirjoittanut Nina Jurvanen »
"Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä / Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina / Pisarat pirstovat polkua maailman reunalta / Kuolevan auringon alla kaikki on kaunista" -Kertosäe Moonsorrown biisistä Pimeä, albumilta Verisäkeet

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #621 : 23.06.2010 klo 18:23:38 »
Noiden kahden tavoitteen välimaastosta ei muuten tarvitse edes hakea tasapainopistettä, jos se, mitä itse haluaa todella tehdä kiinnostaa myös muita. Tämän skenaarion toteutumista en pidä millään lailla mahdottomana saavuttaa ;D

Ei ehkä mahdotonta mutta vaikeaa. Tai toisille vaikeaa ja toisille ei, veikkaan että se vaatii luontaisia taitoja tehdä juttuja joissa oikeasti on "sitä jotain". Joiltakuilta se vain tulee luonnostaan, kaikille se ei ole mahdollista.

Itselle tulee mieleen suomimangasta (inhottava sana), kirkuvat pukutytöt jotka valittaa miten ne ei saa mitään koskaan aikaan.

Se on sitä harrastelijamaisuutta, vaikka taitoakin olisi ei ehkä aikaa tai viitseliäisyyttä. Okei, myönnän itsekin syyllistyväni samaan vaikka en pukuilua harrastakaan... Nytkin on ollut työn alla jo puolitoista vuotta pitkä sarjis jonka olisi tarkoitus olla nettikorvike sille etten enää tee lehtiin, mutta josta tasaisin väliajoin valitan etten ole vieläkään saanut sitä alkuun. Onneksi on niitäkin piirtäjiä jotka oikeasti tekevät jotain... :-\

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #622 : 15.05.2012 klo 15:30:33 »
Tezukahan otti Disneyltä vaikutteita lähinnä hahmosuunnittelussa, tosin Kimba the White Lion (Jungle Taitei) taisi ottaa tarinaankin vaikutteita Bambista. Tezukan kuvakerronta on länsimaisten sarjisten sijaan ottanut vaikutteita lähinnä elokuvista.

Comics Journalissa pi-i-itkä artikkeli aiheesta:
Tezuka Osamu & The Rectification of Mickey.

Vartijat4

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 2
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa? TUE MEITÄ
« Vastaus #623 : 08.03.2019 klo 16:04:29 »
Auta meitä Vartijat 4 -hankkeessa, niin lupaan, että mukaan tulee Gegege No Kitaroon Nezumiotoko cameo-roolissa!

https://mesenaatti.me/campaign/?id=1129#single/view

Hankimme parhaillaan vielä viikon ajan rahoitusta Suomi-mangalle.

Ensimmäinen Suomi-manga Vartijat julkaistiin vuonna 2008. Tammi julkaisi kolme osaa, mutta sitten projetki katkesi. On aika viedä sarja päätökseen! Nyt Heikki Valkaman käsikirjoittamalle sarjan neljännelle osalle on löynyt uusi piirtäjä Samuli Björkling.