Kirjoittaja Aihe: Voiko suomalainen piirtää mangaa?  (Luettu 173541 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #570 : 16.02.2010 klo 10:35:56 »
Mangan ei tarvitse  kuitenkaan olla tarkkaa ja yksityiskohtia täynnä olevaa taidetta.

Korvaa sana manga sarjakuvalla ja mieti miten järkevä yleistyksesi on...  :P

Rami Selin

  • Jäsen
  • Viestejä: 550
  • Uskon kaiken
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #571 : 16.02.2010 klo 10:48:11 »
... törmäsin Helsingin Akateemisessa kerran niin uskomattoman kammottavaan oppaaseen, että vielä tänäkin päivänä kadun sitä, etten ostanut kyseistä  pois kuljeksimasta. Harmittaa, kun en edes muista nimeä.

Kyseessä on varmasti Katy Coopen Manga: Piirtäjän opas, josta on ollut täällä antoisat keskustelut.

Emppu

  • Vieras
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #572 : 16.02.2010 klo 11:54:21 »
Itse haluaisin ajatella, että kaikki mangalta näyttävä on mangaa, mutta toisaalta jos haluaisin perehtyä tarkemmin kyseiseen piirrostyyliin ja siihen liittyvään kerrontaan, tekniikoihin yms. sommitteluun, niin aloittaisin oppaista, jotka eivät ole länsimaalaisten piirtämiä.
Mun mielestä sinänsä on koomista, että Scott McCloudilla on ollut selkeämpiä ohjeita "miksi manga näyttää mangalta"-aiheesta kuin yhdessäkään japanilaisen tekemässä mangaoppaassa.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #573 : 16.02.2010 klo 12:21:57 »
Mun mielestä sinänsä on koomista, että Scott McCloudilla on ollut selkeämpiä ohjeita "miksi manga näyttää mangalta"-aiheesta kuin yhdessäkään japanilaisen tekemässä mangaoppaassa.
Se johtuu varmaan osittain siitä että McCloud katsoo asiaa (mangaa) ulkopuolelta. Hän myös käyttää selkeitä metodeja mangailmaisun tutkimiseen ja vertaamiseen länsimaiseen.

Itse esittelin joitakin näitä asioita Mangan harmaasävyt ja Mangan värit kirjoissa. Omat juttuni eivät tosin ole kattavia sillä niissä ei niinkään puututa siihen ilmeisimpään eli piirrosten tyyliin vaan puhutaan kuviointien ja värien käytöstä. Nämä mainitut jutut eivät ole yhtään sen vähempiarvoisia vaikka manga-ummikko ei niitä tajuakaan katsoa (tuijottassaan niitä suuria silmiä).

Ja Orjan Maylle vielä semmoinen huomio että mangaoppaille on täällä Kvaakin Manga- sekä Välineet ja oppaat -osastoissa ihan omia ketjujaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Nanna

  • satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 280
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #574 : 16.02.2010 klo 13:32:27 »
Kyseessä on varmasti Katy Coopen Manga: Piirtäjän opas, josta on ollut täällä antoisat keskustelut.

Ahaha, aivan totta! Nyt kun on nimi tiedossa, niin täytyy lukea oikein nautiskellen parit arvostelut.

Mitä tulee oppaisiin yleensä, niin olen vähän sitä mieltä, että näitä oppaita ei varmaan tehtäisi länsimaisille markkinoille lainkaan, ellei olisi jonkinlaista yhteisymmärrystä siitä, että kuka tahansa voi oppia piirtämään mangaa. Siis jopa ihan tavallinen suomalainen. Se on sitten eri juttu, mitä piirtämisellä tarkoitetaan. Suomessa ei tietenkään ole samanlaista julkaisukoneistoa kuin Japanissa.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #575 : 16.02.2010 klo 13:44:49 »
Se on sitten eri juttu, mitä piirtämisellä tarkoitetaan.

Näiden oppaiden tapauksessa varmaan pelkkää harrastamista. Mangaharrastukseen kun  kuuluu olennaisena osana "mangatyylisten kuvien piirtäminen", ja markkinamiehet katsovat että kannattaa takoa niin kauan kuin rauta on kuumaa... Sillä että "harrastaa mangatyylisten kuvien piirtämistä" ei taas sitten ole useinkaan tekemistä sen kanssa että yrittäisi tosissaan ammattilaiseksi. Siihen törmää varsin usein että mangatyylistä vaikutteita ottanut on ihmisten mielissä ensisijaisesti harrastaja, ei tekijä.

Emppu

  • Vieras
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #576 : 16.02.2010 klo 13:53:38 »
Se johtuu varmaan osittain siitä että McCloud katsoo asiaa (mangaa) ulkopuolelta. Hän myös käyttää selkeitä metodeja mangailmaisun tutkimiseen ja vertaamiseen länsimaiseen.
Kaipa vertailu on välttämätöntä. Kuitenkin tarkoitin aikaisemmalla postauksella enemmän sitä, että How to Draw Mangan kohdalla en ole törmännyt yhteenkään opukseen, jossa kerrottaisiin mangan kuvakerronnasta, saatikka sitten kuvakerronnasta ylipäätänsä. Aina käydään läpi "ilmeet ovat tärkeitä, samoin perspektiivi ja kuvakulmat", mutta sitten hypätään "humpsis, nyt tehdäänkin jo sarjakuvaa"-vaiheeseen skipaten täysin "miten me kerrotaan tämä ja miksi se kerrotaan näin"-vaiheen.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2010 klo 13:55:57 kirjoittanut Empuska »

Rami Selin

  • Jäsen
  • Viestejä: 550
  • Uskon kaiken
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #577 : 16.02.2010 klo 14:56:20 »
Näyttäisi selkeästi olevan tarvetta How to Write Mangalle.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #578 : 16.02.2010 klo 15:48:16 »


Puro,


Jotenkin minusta tuntuu, että sinulle on jäänyt jotain hampaan koloon. Olen lukevinani viesteistäsi minulle aina jotain piikittelyä. Olen kerran jo sanonut sinulle, että olen pahoillani jos tiuskin jostakin asiasta silloin kerran. 

Minusta en yleistänyt mitään kirjoituksessani. Sinä tulkitset usein joitakin asioita ihan väärin. Ja sitten kun niistä sinulle mainitsee ja huomauttaa , otat nokkiisi ja piikitelet niin, ettei sitä muut huomaa.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #579 : 16.02.2010 klo 15:59:43 »
Kaipa vertailu on välttämätöntä.
Juu. Muutenhan ei puhuttaisi ikään kuin erikseen mangasta ja jostain muusta sarjakuvasta.

Kuitenkin tarkoitin aikaisemmalla postauksella enemmän sitä, että How to Draw Mangan kohdalla en ole törmännyt yhteenkään opukseen, jossa kerrottaisiin mangan kuvakerronnasta, saatikka sitten kuvakerronnasta ylipäätänsä. Aina käydään läpi "ilmeet ovat tärkeitä, samoin perspektiivi ja kuvakulmat", mutta sitten hypätään "humpsis, nyt tehdäänkin jo sarjakuvaa"-vaiheeseen skipaten täysin "miten me kerrotaan tämä ja miksi se kerrotaan näin"-vaiheen.
Ahaa. Osin tuo johtuu siitä että nämä oppaat (siis suomeksi ja englanniksi käännetyt) ovat aloittelijoille. On kuitenkin poikkeuksia, jopa suomennetuissa. Toriyaman mangalaboratoriossa on itse asiassa aika paljon juuri tätä kaipaamaasi analyysia. Samoin uusissa How to draw -sarjan suomennoksissa (Studio Manga -kirjoissa). Englannikielisissä on vastaavaa ainakin How to draw manga -Special effects -kirjassa.

Ylipäätään sarjakuvakerronnan analysointi on todella vaikeata. Siinä tarvitaan semiotiikan tai jonkin muun tieteen- tai taiteenalan kehittämiä työkaluja. Ja sittenkin sarjakuva taidemuotona ikään kuin pakenee analyysia sillä se (tarina) syntyy niin isolta osin ihmisen mielessä.
Sarjakuvantekijä koodaa viestiään paperille (kuvin ja sanoin) ja näitä erilaisia merkkejä lukija taas koodaa tahollaan auki. Molemmissa tapauksissa koodaus on "vähän sinne" päin, näyttäen vain osittain sitä mitä tunteita ja tapahtumia on haettu.

Toki on olemassa joitakin sopimuksia siitä millaista tämän koodin pitäisi olla (puhekuplien muoto, lukusuunta, jne.) mutta sittenkin paljon on kiinni ihan tekijän "käsialasta" sekä siitä miten kehitys on kehittynyt. Japanilainen sarjakuva ja tämä kaupallinen "mangakin" muuttuu koko ajan. Tästä johtuen eri aikakausien mangat sekä jotkun mangan tyylilajeista (kuten shoujo) ovat ikään kuin mangan eri murteita.  

McCloudista vielä sen verran että kannattaa muistaa että hänen juttunsa ovat vain yksi tulkinta (joskin anisiokas) aiheesta. On muitakin. Parhaimmillaan sarjakuvista, niiden viesteistä ja viestien koodaamisesta voidaan siis esittää vain erilaisia tulkintoja. Se kuinka mielenkiintoista näiden tulkintojen lukeminen on, riippuu monesta asiasta.

Lopuksi voisin suositella vielä mangaa nimelätä Even a monkey can draw manga. Siinä on tehty pilaa monista mangan kerrontakeinoista, samalla ne tulevat siinä sitten hauskalla tavalla myös esiteltyä ja käsiteltyä.

Näyttäisi selkeästi olevan tarvetta How to Write Mangalle.
Mun lopputyön työnimi oli Why to draw manga? Mutta sitten se muuttui lopulta muotoon mangan merkit.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #580 : 16.02.2010 klo 16:14:39 »
Lopuksi voisin suositella vielä mangaa nimelätä Even a monkey can draw manga. Siinä on tehty pilaa monista mangan kerrontakeinoista, samalla ne tulevat siinä sitten hauskalla tavalla myös esiteltyä ja käsiteltyä.

Jep, tuo on aika hauska teos. Siinä on hauskasti listattu kaikki pahimmat kliseet, kuten tappelumangan sääntö että seuraavan vastuksen täytyy olla aina hieman edellistä voimakkaampi, muuten hommassa ei ole mitään pointtia, ja että shoujomanga on hyvä aloittaa kohtauksella jossa high school -tyttö juoksee aamulla voileipä suussa kotiovesta ulos ja törmää nurkan takaa tulevaan tyyppiin, joka ensitapaamisella vaikuttaa idiootilta, mutta on tietysti tuleva ihastuksen kohde. Ja niin edelleen... kuullostaa varsin tutulta. ;)



Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #581 : 16.02.2010 klo 17:01:06 »
Samainen opus oli tässä ketjussa muistaakseni jo aiemminkin ja joku leukaili, että totta kai suomalainen voi piirtää mangaa, kun siihen apinakin pystyy.  ;D

Timo

Emppu

  • Vieras
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #582 : 16.02.2010 klo 17:18:47 »
Ahaa. Osin tuo johtuu siitä että nämä oppaat (siis suomeksi ja englanniksi käännetyt) ovat aloittelijoille. On kuitenkin poikkeuksia, jopa suomennetuissa. Toriyaman mangalaboratoriossa on itse asiassa aika paljon juuri tätä kaipaamaasi analyysia. Samoin uusissa How to draw -sarjan suomennoksissa (Studio Manga -kirjoissa). Englannikielisissä on vastaavaa ainakin How to draw manga -Special effects -kirjassa.

Ylipäätään sarjakuvakerronnan analysointi on todella vaikeata. Siinä tarvitaan semiotiikan tai jonkin muun tieteen- tai taiteenalan kehittämiä työkaluja. Ja sittenkin sarjakuva taidemuotona ikään kuin pakenee analyysia sillä se (tarina) syntyy niin isolta osin ihmisen mielessä.
Sarjakuvantekijä koodaa viestiään paperille (kuvin ja sanoin) ja näitä erilaisia merkkejä lukija taas koodaa tahollaan auki. Molemmissa tapauksissa koodaus on "vähän sinne" päin, näyttäen vain osittain sitä mitä tunteita ja tapahtumia on haettu.

Toki on olemassa joitakin sopimuksia siitä millaista tämän koodin pitäisi olla (puhekuplien muoto, lukusuunta, jne.) mutta sittenkin paljon on kiinni ihan tekijän "käsialasta" sekä siitä miten kehitys on kehittynyt. Japanilainen sarjakuva ja tämä kaupallinen "mangakin" muuttuu koko ajan. Tästä johtuen eri aikakausien mangat sekä jotkun mangan tyylilajeista (kuten shoujo) ovat ikään kuin mangan eri murteita.  

McCloudista vielä sen verran että kannattaa muistaa että hänen juttunsa ovat vain yksi tulkinta (joskin anisiokas) aiheesta. On muitakin. Parhaimmillaan sarjakuvista, niiden viesteistä ja viestien koodaamisesta voidaan siis esittää vain erilaisia tulkintoja. Se kuinka mielenkiintoista näiden tulkintojen lukeminen on, riippuu monesta asiasta.
Tarkoitin ennen kaikkea juuri tätä Nannan viittaamaa kirjasarjaa, mistä en ole löytänyt tätä "puuttuvaa" palasta sarjakuvan tekemiseen, vaikka sitä juuri mangan tekemisellä mainostetaankin. Itelle ei ole sitten osunu oikeaa kohdalle. Naurettavinta on ehkä ollut juuri joidenkin genrekohtaisten opuksien selailu, kun missään ei kerrota, MIKSI NÄIN.
Onhan se toki totta, että sarjakuva on tekijänsä näköinen ja yhtä juttua ei voida kuvata samalla tavalla, mutta siinä, missä McCloud tuntuu "I know everything about comics and I'm too exited to tell that to you!"-asenteella tehdyltä, on taas  ko. HtDM - sarja  "Make your comic LOOK like manga". Voin rehellisesti sanoa, että ne parikytä, mitä olen sarjaa lukenut, ovat lähinnä keskittyneet juuri graafisen ulkonäön puoleen ja kuinka se tehdään teknisesti kuin siihen, että oikeasti tekisi sarjakuvaa.
En minä tietenkään Scott McCloudia minään jumalana pidä, tietyt asiat tietenkin ärsyttävät hänen tulkinnoissaan (ja jessus, mä vihaan sitä konseptia, millä se tekee niitä kirjoja), mutta edelleen, jos pitää verrata, kumpien opusten olemassa ololle mulle on ollut hyötyä etenkin mangan tekemisessä, mä kyllä kallistuisin valitettavasti McCloudin puolelle. Toki, taas jos vertaillaan jotain muuta, se on taas sitten eri tapaus. Toriyaman lärpäke oli mulle positiivinen yllätys, kun sen aikoinaan luin ja on kyllä niitä muitakin hyviä tullut vastaan. :B

Edit: Saakutan nimet. Koskaan ossaa kirjoittaa niitä.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2010 klo 17:21:37 kirjoittanut Empuska »

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #583 : 16.02.2010 klo 20:55:05 »
Jep, tuo on aika hauska teos. Siinä on hauskasti listattu kaikki pahimmat kliseet

80-luvun kliseet - teos kun on vuodelta 1990. Kuluneen kahdenkymmenen vuoden aikana syntyneistä uusista kliseistä saisi varmasti uuden teoksen jos toisenkin... Sääli ettei Viz julkaissut englanniksi kuin sen ensimmäisen osan niistä kolmesta.

Mutta miettikääs, ne osasivat ennustaa Naruton nousun!


Doctor Phantomizer

  • Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Viestejä: 6 253
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #584 : 16.02.2010 klo 21:59:00 »
Korvaa sana manga sarjakuvalla ja mieti miten järkevä yleistyksesi on.

Ei se ole yleistys. Se on mielipide, joka ei muutu, ellei tarjontaa muuteta. En minäkään pidän mangan piirrostyylistä. Kysymys ei ole tottumisesta, vaan kysymys on halusta nähdä ympäröivänsä universumi sellaisen kun se oman näkemyksen mukaan on. Manga ei minulla täytä näkemyksiäni realismista. Manga ei täytä edes näkemyksiäni tyylisuuntauksien erosta. Näin ollen, en ikinä tule ymmärtämään, miksi muiden kuin Japanilaisten tulisi tehdä mangaa, joka kuvaa enemmän heidän näkemyksiään realismista, kuin rahankiilto silmissä piirtävien pseudo-mangan piirtäjien.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.