Kirjoittaja Aihe: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne  (Luettu 134846 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JackOf<3's

  • -
  • Jäsen
  • Viestejä: 192
  • -
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #15 : 28.10.2005 klo 15:23:27 »
Battle Angel Alita.
Kiitos.

Uusi kysymys: Onko Doujinshin levittäminen internet-teitse (ilmaiseksi) rikos?
-

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #16 : 30.10.2005 klo 19:04:11 »
Onko Doujinshin levittäminen internet-teitse (ilmaiseksi) rikos?

On. Aina. Jos et levitysoikeuksia omista (ts. jos et ole iso, virallinen, paljon rahaa maksanut firma), kaiken tekijäoikeuksien suojaaman materiaalin levittäminen on rikollista.

Moraali taas on eri asia. Jos kyseistä doujinshia ei ole muuten saatavilla millään täälläpäin suht yleisesti osatulla kielellä ja sen ostamiseksi joutuisit muutenkin jo varaamaan liput Tokioon, en usko että asia ketään kummemmin kiinnostaa. Kannattaa muistaa, että doujinshit ovat itse asiassa jo itsessäänkin tekijänoikeusrikkomuksia.

Huomatkaa kuitenkin, että maalaisjärjen käyttäminen on tässä asiassa äärimmäisen tärkeää. On olemassa ryhmiä, jotka levittävät suomeksi käännettyä animea ja mangaa pitäen moraalisena ohjenuoranaan sitä että kyseisiä nimikkeitä ei ole vielä suomeksi julkaistu. Voisi kuitenkin kysyä, kuinka moni näiden käännösten lataajista  ei oikeastikaan osaa englantia niin hyvin ettei voisi ihan hyvin ostaa niitä jenkkijulkaisujakin.

...mutta näistä asioista ei ole sopivaa puhua.

Mielipide.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2005 klo 19:11:42 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

isokana

  • Psykopehmo
  • Jäsen
  • Viestejä: 429
  • Carpe canem!
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #17 : 30.10.2005 klo 20:21:33 »
Mielipide.

Tulenarkoihin asioihin puuttumatta, englannin opiskelu ei kuitenkaan pakollista ole. Tai ei kukaan meitä pitkän saksan lukijoita pamppu kädessä tullut pakottamaan englannin kirjan ääreen. Sen sijaan täysin vapaaehtoisesti kaikki paitsi kaksi henkilöä luokasta ottivat englannin toiseksi vieraaksi kieleksi viidenneltä luokalta lähtien. Myöhemmin nämä kaksi henkilöä saivat peruskoulun päätökseen englantia hetkeäkään lukematta.

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #18 : 30.10.2005 klo 20:45:44 »
Syyttäkäämme suomenkielisten fanikäännösten yleistymisestä siis koulutuksen lepsuutta. Huh...
« Viimeksi muokattu: 31.10.2005 klo 16:26:58 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #19 : 09.11.2005 klo 12:09:10 »
On se saksankin taito tärkeää.

Ja saa sitä animea saksankielelläkin..

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #20 : 24.11.2005 klo 10:42:29 »
Dirty Pairia koskeva keskustelu on siirretty omaksi ketjukseen tänne. Tässä ketjussa jatkettakoon pieniin kysymyksiin vastaamista.

^^hitomi^^

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 3
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #21 : 24.11.2005 klo 17:12:53 »
moi minä olen Jonna Untinen ja olen14v tahtoisin uuden sähköpostikaverin joka on luottetava ja huumorin tajuinen toivottavasti sinä haluat olla mun bestis. jos haluat niin kirjoita mmulle kaikkee nastaa ja mmuuta mun nikki nimi on ^^hitomi^^ :)

Ylläpito: Poistin hymiöitä. -Veli
« Viimeksi muokattu: 26.11.2005 klo 11:53:53 kirjoittanut Veli Loponen »

-coff3

  • Vieras
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #22 : 25.11.2005 klo 17:55:26 »
Moi..olen uusi täällä..ja mä lainasin mun kamulta sen opi piirtämään mangaa kirjan, joten kysyisin ónko kellään kokemusta ja on oppinut piirtämään mangaa sen avulla.?? ???

Kiitos..PUS PUS :-*


Ylläpito: Poistin hymiöitä. -Veli
« Viimeksi muokattu: 26.11.2005 klo 11:54:10 kirjoittanut Veli Loponen »

-coff3

  • Vieras
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #23 : 25.11.2005 klo 19:20:16 »
Moi..kaikille kuuluuko hyvää..? ::D ;D

[Yukari]

  • Vieras
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #24 : 28.11.2005 klo 12:30:22 »
..ja mä lainasin mun kamulta sen opi piirtämään mangaa kirjan, joten kysyisin ónko kellään kokemusta ja on oppinut piirtämään mangaa sen avulla.?? ???
Ylläpito: Poistin hymiöitä. -Veli

Mulla on samainen kirja...No onhan siit ollu apuu mut mä ainakin opin piirtämään paremmin ku oon lukenu mangoi ja kattonu animee ^.^

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #25 : 09.12.2005 klo 10:38:02 »
En minä tiedä mihin tämän olisin lykännyt joten kysyn itseltäni ja vastaan itse  ;D

Missä aikakauslehdissä olisi artikkeleita Mangasta ja Animesta?

Uusimmassa Tieteessä tapahtuu (!) lehdessä nro 8/05 on Minna Torniaisen Manga-mania niminen artikkeli s. 28-32. Lehteä löytynee ainakin yliopistojen kirjastoista ja saattaapi tuo joihinkin yleisiinkin tulla en ole siitä tietoinen.

Pienellä googlaamisella tämä artikkeli löytyi täältä. Mutta pidetään se keskustelu Kritiikki ja sarjakuva mediassa -osastolla, tässä ketjussa. -PTJ
« Viimeksi muokattu: 10.12.2005 klo 03:55:58 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

naka 619

  • Jäsen
  • Viestejä: 64
  • -nopea kana jyvän nappaa ja hidas sen syö-
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #26 : 22.12.2005 klo 15:14:14 »
ois semmoinen kysymys taas et monta osaa on salapoliisi conan-sarjalla??
kiinnostuin kyseisestä mangasta vasta äsken.....

Laura Sivonen

  • Tunteikas siili
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #27 : 22.12.2005 klo 15:45:16 »
ois semmoinen kysymys taas et monta osaa on salapoliisi conan-sarjalla??
kiinnostuin kyseisestä mangasta vasta äsken.....

Japanissa ilmestynyt 50 osaa, mutta sarja jatkuu yhä.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Nick

  • Luuranko
  • Jäsen
  • Viestejä: 12
  • Nothing to say...
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #28 : 29.12.2005 klo 17:15:38 »
Tietääkö kukaan onko ensi vuonna (eipä siihen kauaa enää ole ;D) tulossa uutta mangaa lukuunottamatta Kill me kiss me? Ja montako osaa tuohon K2:seen ilmestyy?
-.-

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Re: APUA! Pienet kysymykset ja vastaukset tänne
« Vastaus #29 : 30.12.2005 klo 01:56:34 »
Tietääkö kukaan onko ensi vuonna (eipä siihen kauaa enää ole ;D) tulossa uutta mangaa lukuunottamatta Kill me kiss me? Ja montako osaa tuohon K2:seen ilmestyy?

Viisi osaa.

Ensi vuoden mangajulkaisuista varma on ainoastaan Samuraiteloittaja, joka kylläkin on aika lailla aikuisemmalle yleisölle suunnattu. Se on tällä hetkellä kovasti myöhässä, mutta tulee kuulemma keväällä.

Muitakin nimikkeitä tulee varmasti, paljonkin, mutta niistä ei ole vielä tietoa.