Kirjoittaja Aihe: Bugi-ilmoitukset & kehitysehdotukset tänne!  (Luettu 255819 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Peltola

• Ylläpitäjä
  • Vol. 4
Vs: Bugi-ilmoitukset & kehitysehdotukset tänne!
« Vastaus #735 : 11.05.2020 klo 17:46:12 »
Mitä tarkoittaa käytännössä Kvaakin sivun osoiterivissä ensimmäisenä oleva varoituskolmio

Sitä että https ei ole käytössä.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Avustava toimittaja
  • *
« Vastaus #736 : 12.05.2020 klo 20:26:47 »
Mitä tarkoittaa käytännössä Kvaakin sivun osoiterivissä ensimmäisenä oleva varoituskolmio joka ilmoittaa että sivustoon ei ole muodostettu turvallista yhteyttä - älä anna tälle sivustolle salasanoja, luottokorttinumeroita tai muita arkaluonteisia tietoja, sillä hyökkääjät voivat varastaa ne?

Käytännössä se tarkoittaa, että älä missään nimessä käytä Kvaakissa sellaista salasanaa, mikä on muuallakin käytössä – no, ei se fiksua ole muutenkaan. Käytä vaikkapa Keepassia ja säilö sinne satunnaisista merkeistä koostuva, vain Kvaakissa käytettävä salasana.

Lisäksi se tarkoittaa, että yksityisviestejä voisi periaatteessa joku ryökäle myös lukea, koska viestintä on selväkielistä.

Toki viimeinen kysymys on, että missä välissä se ryökäle voisi piileksiä. Omalta osaltani epäilen, että ei missään, signaali menee tästä koneesta modeemiin, modeemista talojakamoon ja operaattorin linjoja pitkin eteenpäin, tuskin siellä mitään vehkeitä on. Jos yhteys kulkee langattomasti, pitää tietysti huomioida sen salaus. Joissain wlaneissa yhteys voi olla täysin salaamaton ja kuuluu tietysti kaikkialle lähimaastoon.

Mikäli jossain verkkokaupassa tulisi moinen ilmoitus, en tietenkään ostaisi sieltä mitään.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #737 : 13.05.2020 klo 19:32:00 »
Ainakin Chromelle (ja siihen pohjautuviin selaimiin) on olemassa HTTPS everywhere lisäke mutta hyöty voi olla olematonta.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Avustava toimittaja
  • *
« Vastaus #738 : 14.05.2020 klo 01:40:53 »
Ainakin Chromelle (ja siihen pohjautuviin selaimiin) on olemassa HTTPS everywhere lisäke mutta hyöty voi olla olematonta.

Siis, tuo pakottaa sivuston käyttämään https-versiota, jos se on olemassa, mutta otettu vähän miten sattuu käyttöön. Jotkut esimerkiksi on tehty sillä tapaa tyhmästi, että esim. sisäiset sivuston sisäiset linkit muljauttavat takaisin http:lle ja tuo korjaa sen. Ei se tietenkään saa mitään maagista tehtyä, jos vastapuoli ei puhu https:ää lainkaan.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

X-men

• Jäsen
« Vastaus #739 : 22.08.2020 klo 19:52:55 »
Jossakin bugittaa taas kun Uudet vastaukset toivat pahimmillaan vajaa 14 vuotta sitten ed. kerran postatun ketjun ja muut oli sitten ~3kk -9 vuotta vanhoja ketjuja.

Tuskin tänne on sentään botteja eksynyt.

X-men

• Jäsen
« Vastaus #740 : 24.09.2020 klo 19:46:10 »
Hieno ulkoasu-uuditus mutta värit olisivat voineet olla pikkasen tummempia.

Jos nyt tätä kukaan edes lukee.

STD

• Jäsen
« Vastaus #741 : 24.09.2020 klo 20:08:35 »
Ihme ja kumma! Kvaakilla on uusi ulkoasu!
Onnittelut tekijöille! Aivan mahtavaa.

Tuon alareunassa olevan viimeisten postausten tekstipainikkeen vois boldata. Löytyisi helpommin.
Kyllä se siitä.

Jiksi

• Toimittaja
  • **
« Vastaus #742 : 24.09.2020 klo 20:21:48 »
Ihme ja kumma! Kvaakilla on uusi ulkoasu!

Foorumi toimii nyt myös mobiilikäytössä, ja SSL-salaus on sekin otettu käyttöön.

OM

• Galleriataiteilija
« Vastaus #743 : 24.09.2020 klo 22:18:55 »

Kiva että kvaak uudistuu ulkonäöllisesti. Itseäni haittaa melkoisesti tuo keskusteluosion samankaltainen pieni tekstifontisto, joka vaikeuttaa ainakin minua,  kun etsin jotakin  kiinnostavaa. Ja monissa  osioissa lukee UUSIN VIESTI vaikka se ei ole kuitenkaan tänään kirjoitettu. Voisi olla hieman erottuvimmin jos viesti on kirjoitettu "tänään". Se on samalla fontilla kirjoitettu vaikka näkyykin hieman mustemmalta kuin tavallinen fontti.
Itse en pitänyt siitä, että kvaakin galleria ei ole enää etusivulla vaan monen  klikkauksen päässä. Olen varma, että monet eivät jaksa tai viitsi nyt enää mennä galleria sivuille, kun ne ovat ikäänkuin piilossa. Sellaiset jotka haluavat menevät tietenkin, mutta uskon että tämä uusi systeemi verottaa kävijöiden määrää galleriassa. Missä nyt osio "uusimmat työt"?
Haluan uskaltaa sanoa oman mielipiteeni vaikkei monet ole samaa mieltä. En välitä siitä!

Minä itse pidin entisestä turvallisesta ja selkeästä kvaakki portaalista todella paljon. Minua huono näköisenä haittaa tuo samankaltaisten fonttien suuri määrä peräkkäin samalla sivulla eli tuossa mistä voi valita keskustelu osiot. Vaikeaa etsiä tekstiviidakosta asioita.
Mutta kaipa tähän tottuu ajan kanssa vaikka minua ei  henkilökohtaisesti miellytäkkään tämä uusi ulkoasu.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2020 klo 22:24:33 kirjoittanut OM »

Garwin

• Jäsen
« Vastaus #744 : 25.09.2020 klo 01:41:44 »
Minä itse pidin entisestä turvallisesta ja selkeästä kvaakki portaalista todella paljon. Minua huono näköisenä haittaa tuo samankaltaisten fonttien suuri määrä peräkkäin samalla sivulla eli tuossa mistä voi valita keskustelu osiot. Vaikeaa etsiä tekstiviidakosta asioita.
Mutta kaipa tähän tottuu ajan kanssa vaikka minua ei  henkilökohtaisesti miellytäkkään tämä uusi ulkoasu.

Ihan samaa mieltä. Tekstit pieniä, samanlaisia, haaleita ja värittömiä. Vaikea nähdä/lukea ja etsiä. Entinen sivu (yksi klikkaus kirjanmerkeistä), josta näki yhdellä silmäyksellä kymmenkunta uusinta kommentoitua aihealuetta oli tosi hyvä ja selkeä. Heti näki oliko mitään uutta itseä kiinnostavaa ja jos ei, niin pois. Nyt ei jaksa alkaa etsiä. Hyvä sinänsä että uudistutaan, mutta minullakin on iäkkäänä ja huononäköisenä nyt ongelmia tämän uudistuksen kanssa. Toivottavasti jatkossa vielä tehdään parannuksia, selkeämpiä kirjasintyyppejä, paksunnoksia, voimakkaampia värejä, ym.  :)

Jiksi

• Toimittaja
  • **
« Vastaus #745 : 25.09.2020 klo 02:25:25 »
Kuvaamiinne ongelmiin löytyy ratkaisu oman koneen selaimesta.

Selain nimittäin osaa suurentaa ja pienentää koko sivun tai fontin.

Selain voi myös käyttää haluttua fonttia ts. selain sivuuttaa sivuilla määritellyt fontit ja käyttää mitä olet asettanut.

Itse olen yli 15 vuotta käyttänyt Firefoxilla omaa fonttia, omaa fonttikokoa ja tarpeen mukaan suurennan sivua.

Ennen olen pitänyt suurempaa kokoa yksinkertaisesti miellyttävämpänä käyttää, mutta nyt on ikänäköä minullakin.

Lisäksi selaimen lisäosista mm. Dark Reader säästää silmiä, koska se vaihtaa vaaleat sävyt tummiin. Lisäosa muistaa myös sivukohtaiset asetukset, joten sitä ei tarvitse edes kääntää päälle tai pois, mikäli joku sivu ei sen kanssa miellytä tai jos sitä käyttää vain joillakin sivuilla.

Kvaakin uudistusten taustalla on se, että foorumi perustui jo niin vanhaan tekniikkaan, ettei sitä olisi lähitulevaisuudessa voinut enää webbipalvelimella ajaa. Tämä olisi tarkoittanut kvaakkaamisen päättymistä siihen.

STD

• Jäsen
« Vastaus #746 : 25.09.2020 klo 08:19:18 »
Kun selaa viestiketjuja, niin niissä näkyy aloittajan nimi. Minulle se ei ole tärkeää informaatiota. Oleellisempaaa olisi nähdä, kuka on kirjoittanut viimeisimmän viestin.

Mutta on hienoa ja oikeastaan uskomatonta, että tämä uudistus saatiin tehtyä, joka omalta osaltaan auttaa Kvaakin olemassaoloa jatkossakin.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2020 klo 09:28:56 kirjoittanut STD »
Kyllä se siitä.

Reima Mäkinen

• Avustava toimittaja
  • *
« Vastaus #747 : 25.09.2020 klo 12:56:12 »
Mulla ei ole nokan koputtamista tähän uudistukseen liittyen. Hienoa ylipäätään ja melkoista sankarointia että Rami, tai kuka lie, on saanut tämän aikaan. Ja vielä niin että mitään oleellista ei näyttäisi hukkaantuneen! Toivottavasti tämä nyt jatkaa Kvaakin eloa pitkälle yli "täysikäisyyden". (Ensi vuonna tulee se 18v. täyteen) Kiitos!

Kun selaa viestiketjuja, niin niissä näkyy aloittajan nimi. Minulle se ei ole tärkeää informaatiota. Olleellisempaaa olisi nähdä, kuka on kirjoittanut viimeisimmän viestin.
Viestialueen yläreunassa sinisessä palkissa on äärimmäisenä oikealla teksti "uusin viesti" sen "täpin" kun valitsee niin alueen viestit näkyvät järjestyksessä uusin ylimpänä. Ei aivan sitä mitä kysyit, mutta näin on aika helppo päätellä kuka sen on kirjoittanut. :-)

Yhden kosmeettisen haitan toki huomasin. Nyt kun klikkaa itsensä päävalikosta jollekin ala-keskustelualueelle, niin sivulla ei näy mitään otsikkoa, joka kertoisi että minkä alueen keskustelusta on kysymys. Alueen kuvailu ylhäällä toki näkyy, mutta ehkä vaikka siihen samaan, ellei muuta ratkaisua löydy, voisi lisätä vielä alueen nimen, boldattuna, pölkyillä tai muuten erottuvasti, kiitos.  :)
EDIT: onhan se persketti tuolla, tosi pienellä ja tosi pitkän rimpsun viimeisenä. Löytyi kun kattelin että mistähän pääsisi ylös päin ilman selaimen paluunappia. Pidän silti tuon korjausehdotukseni voimassa.  :)
« Viimeksi muokattu: 25.09.2020 klo 13:12:21 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

STD

• Jäsen
« Vastaus #748 : 25.09.2020 klo 15:22:37 »
Mistä sen kirjoittajan voi päätellä?
Kyllä se siitä.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #749 : 25.09.2020 klo 16:42:44 »
Mistä sen kirjoittajan voi päätellä?
Oikeassa laidassa, uusin viesti kirjoittaja: kirjoittajan nimi