Kirjoittaja Aihe: Nestemäistä tussia?  (Luettu 32324 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Nestemäistä tussia?
« Vastaus #30 : 27.06.2020 klo 05:38:34 »

Otin hiljattain käyttöön ostamani kiinalaisen sellakkattoman musteen. Huomasin surukseni, että se on aika paksuhkoa tavaraa. Kysyisinkin teiltä viisaammilta, miten te olette laimentaneet omaa mjustettanne, jos olette kohdanneet vastaavan tilanteen. Millaisella suhteella mustetta voisi laimentaa, jotta se säilyttäisi  hyvän piirtoominaisuutensa ja toimivuutensa?

Laitoin esimerkiksi tuota paksuhkoa kiina mustetta ohuella  neulalla Pentelin hienoon sivellin tussikynääni kun huomasin, että patruunasta alkaa muste loppua. Tuo ei oikein toiminut sellaisenaan Pentelin sivellin tussissa. Pentelin ohut kärki muuttui jotenkin paksummaksi enkä saanut sillä enää mielestäni samanlaista ohutta viivaa kuin aikaisemmin johtuen ehkä tuosta paksummasta musteesta, joka vaikutti selvästi kynän ominaisuuksiin.
Jos jollakulla jonkinlainen laimennus kikka eli ohje tuohon paksuun kamaan niin iso kiitos. Jos ei ole, niin täytyy sitten yrittää jotenkin itse tehdä kokeiluja, mutta menee mustetta hukkaan ja sotkuistakin homma ehkä.  Siksi turvaanmielummin  kvaakkilaisten tietämykseen kun täällä on piirtäjä porukkaa enemmän ja vähemmän. Kiitti ja moi!

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Vs: Nestemäistä tussia?
« Vastaus #31 : 27.06.2020 klo 15:09:50 »
Tästä ei varmaankaan ole apua tähän hätään, mutta vastaisuuden varalle: Platinum Carbon Ink. Kuulin jostain haastattelusta, että Stan Sakai käyttää sitä, ja kokeiltuani voin sanoa, että aivan mahtavaa tavaraa.

Juoksevaa ja mustaa, ei tarvitse laimentaa eikä saa Pentelin sivellintussia tai Rotring Art Penejä tai Ariston technical pen:ejä tukkoon ellei kovasti yritä. Kestää vettä kuivuttuaan, eikä paakkuunnu. Toimii myös mainiosti näädänkarvasiveltimen kanssa, kunhan pesee siveltimen hyvin. Minulla on Kuretake No. 40, jossa ainakin väitetään olevan oikeaa näädänkarvaa, eikä sekään ole mennyt tukkoon Platinumilla vaikka piirtämisessä on joskus ollut viikkojenkin tauko.

Hoidan kaiken piirtämisen nykyään muutenkin täytettävillä kynillä. Muste on vähän kallista, mutta yksittäisten Micronien ym. ostaminen olisi luultavasti kalliimpaa (ja on todella tympeää kun muste loppuu kesken piirtämisen ja kauppa on kiinni). Platinumin ja Rotringin mustekonvertterit ovat myös yhteensopivia, joten injektioruiskun kanssa tarvitsee pelleilen enää ainoastaan Pentelin kanssa. Pentel GFKP toimii itse asiassa Platinum Carbon Inkin kanssa (minun mielestäni) paremmin kuin Pentelin omalla musteella.

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Vs: Nestemäistä tussia?
« Vastaus #32 : 29.06.2020 klo 01:21:30 »
Otin hiljattain käyttöön ostamani kiinalaisen sellakkattoman musteen. Huomasin surukseni, että se on aika paksuhkoa tavaraa.

Vastataan vielä aiempaankin, vaikka apua ei välttämättä ole tästäkään… Suoran ohjeen antaminen tuntuu vaikealta, kun en tiedä merkkiä tai pidätkö kuivahkosta vai juoksevammasta piirtotuntumasta. Yleensä (itämaista) kalligrafiatussia ohennetaan maalaamisen ohessa tarvittava määrä haluttuun sävyyn, eikä koko pulloa kerralla. Suosittelen kaatamaan pienen määrän tussia erilliseen astiaan ja tekemään kokeita sille.

Sivellintussien tai muiden kynien täyttämistä en suosittele millään kalligrafiatussilla, paitsi jos käytät todella paljon vettä ja hyväksyt harmaahkon jäljen. Pentelin tai muiden täytettävien kynien kanssa on minulla toiminut ainoastaan valmistajien kyniin tarkoittama muste tai aiemmin mainitsemani Platinum Carbon Ink.

Tavallisella näädänkarvasiveltimellä kalligrafiatussit ovat toimineet suhteellisen hyvin piirtämisessä (enemmänkin ongelmana on ollut vaihteleva vedenpitävyys). Ainakaan minulla tussi ei myöskään virtaa siveltimessä kovin kauaa täydellisesti, joten olen dippaillut sivellintä vuoroin vesikuppiin ja vuoroin tussiin tarpeen mukaan. Yksi pieni niksi, mikä on auttanut edes jonkinlaiseen konsistenssin ylläpitämiseen on se, että sekä tussi että vesi ovat riittävän aukeissa astioissa, jotta siveltimen pään näkee koko ajan dipattaessa.

Sellainen sana kalligrafiatusseista vielä, että pullossa olevat eivät yleensä ole erityisen hyvälaatuisia, koska ne on tarkoitettu lähinnä opiskelijakäyttöön tai harjoitteluun. "Ammattilaistasoisen" tussin saa ainoastaan hyvää tussitankoa veteen hinkkaamalla, ja se on erittäin hidasta puuhaa. En kumminkaan metsästäisi näitä hyviä tankoja ilman kiinan tai japanin taitoa ja kunnollista paneutumista aiheeseen.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Nestemäistä tussia?
« Vastaus #33 : 29.06.2020 klo 17:31:56 »

Kiitti Mara noista vinkeistä ja infosta musteiden ihmeellisestä maailmasta. Luin tosiaan mielenkinnolla. Mahtavaa että vastasit. Tuli minulle paljon tietoa. Yritän jotenkin saada tuollaista mustetta josta mainitsit, mutta ongelmana on kielotaitoni puute. En ole tilaillut ulkomailta itse mitään. Aina liikkeiden tai yksityisten ihmisten kautta.  Ja nyt sattumalta  on tiukkaa elokuun loppuun saakka. Mutta sitten yritän keksiä keinon jotenkin saada tuollaista mustetta.
Osaisitko Mara sanoa, olisiko Suomessa myynnissä mitään lähelle tuon laadukkaan musteen veroista, jota voisi ehkä kokeilla. Tulisiko sinulle mitään mieleen?

Ja olit täysin oikeassa. Sivellintussi kyniin, joilla piirtämistä rakastan yli kaiken.... ei PIDÄ laittaa toisen valmistajan musteita ollenkaan. Kiitos vinkistä. Olen nyt oppinut läksyni.  Tuo kynä johon sitä laitoin on alkanut vuotamaan karvaosasta kynän päästä ja se suttaa kädet ikävästi. Mutta onneksi sain musteen pois käsistä tuollaisella naisten käyttämällä puhdistus geelillä....olikohan merkki Lumene tai Loreal. Putsaan sillä kasvojani kun kesällä rasvpoittuvat kovasti.
 En enää tee tuollaisia tyhmiä kokeiluja. Mutta mistäpä tuollaista olisin arvannut.
Mukavaa turvallista ja piirrännällistä kesän jatkoa sinulle Mara.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2020 klo 17:34:38 kirjoittanut OM »

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Vs: Nestemäistä tussia?
« Vastaus #34 : 30.06.2020 klo 01:01:41 »
En osaa suositella kyllä kyniin mitään muuta kuin Platinumia :-\ Menen yleensä sillä mikä toimii hyvin, enkä katso muualle ennen kuin lakkaa toimimasta. Täällä näemmä palvellaan suomeksi, ja Series 7:n siveltimiäkin näemmä löytyy. Tässä muste. Olen samaa mieltä kaikesta mitä infotekstissä sanotaan. En ole itse kokeillut tätä kauppaa, mutta saatan jossain välissä hankkia pari sivellintä tuolta.

Ja voi kyniin laittaa muitakin musteita, jos ne vain eivät tuki kynää :) Hyvin harvoin kynät myöskään menevät lopullisesti pilalle, kunhan on tarkkana ja puhdistaa kynän heti kun havaitsee sen olevan menossa tukkoon.

Iivari2019

  • Jäsen
  • Viestejä: 44
Vs: Nestemäistä tussia?
« Vastaus #35 : 16.09.2020 klo 15:47:05 »
Mistä saa värillistä tussia Rotringin esimerkiksi Rapidograph kyniin. Kirjoitan niillä mielelläni ja väriä voisi välillä vaihtaa.

Noita kertakäyttöisiä tussipatruunoita on muuten hankala täyttää. Väriä on yleensä ulkopuolella muttei patruunassa.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Nestemäistä tussia?
« Vastaus #36 : 24.06.2021 klo 10:38:17 »
Huomasin Helsingin Snow White taideliikkeen taiteilijatarvike uutuuksissa minulle uuden tuttavuuden nimeltä
Kuretake SUPER BLACK ink. Mitähän tälläinen Super Black muste on? Viittaakohan nimi musteen pigmenttiin ehkä. Mietin vain, voiko tuollaista mustetta käyttää esimerkiksi täytekyniin vai onko tuo vain siveltimien kanssa käytettävää mustetta. Mutta enpä ole muualla törmännyt KURETAKE merkin musteisiin. Kiva että saatiin laadukasta Kuretakea Suomeen. Merkkinä Kuretake on käsittääkseni erittäin suosittu Japanissa ja muualla.
Ainakin loistavia sivellintusseja firma valmistaa.
Tampereella oli tullut Arteljee kauppaan kahdenlaista uutta piirustus tussia suoraan Japanista, Oli ollut loimitusvaikeuksia tämän koronan takia imeisesti. Heilläkin oli Kuretakea tosin isommassa koossa joka miellytti minua koon ja hintansa puolesta. Erittäin hyvä liike tuo mansen Arteljee.

« Viimeksi muokattu: 24.06.2021 klo 10:41:15 kirjoittanut OM »

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Nestemäistä tussia?
« Vastaus #37 : 24.06.2021 klo 11:35:57 »
Kuvausten perusteella tummempaa ja pysyvämpää kuin muut nokipohjaiset musteet. Paksu rakenne ja mattapinta, kuivuttuaan se näyttää lähes mustalta aukolta paperissa. Ei haalistu.

Vesipohjainen, joten ei varmaankaan haise pahemmin. Kuivumisen jälkeen 100 % vedenkestävä, sen päälle voi maalata vesiväreillä tai alkoholipohjaisilla kynillä. Voi myös huoletta kumittaa.
Ei nähtävästi sovellu täytekyniin, jotka menevät aikaa myöten peruuttamattomasti tukkoon, vaikka Amazonin kuvauksessa täytekynä mainitaankin sopivana välineenä.

Sopii siis ainakin siveltimille, terille ja muille, jotka voi käytön jälkeen pestä perusteellisesti, suositellaan vettä ja saippuaa.
60 ml muovipullo, jossa iso suu, josta sivellin mahtuu hyvin.

En lukenut arvosteluja, mutta tähtien perusteella vaikuttaa todella hyvältä. Itseäni kyllä arveluttaa se, että jos tuolla tahrii, niin seuraa paljon työtä, joka pitää vielä tehdä nopeasti. Pisara vaaleille housuille ja kyse on sekunneista. Välineiden saippuapesu jokaisen käyttökerran jälkeen ei myöskään innosta.