Kirjoittaja Aihe: Helsingin Sanomien stripit  (Luettu 196171 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
Vs: Helsingin Sanomien stripit
« Vastaus #105 : 15.11.2009 klo 20:53:02 »
Minä pidän sekä Masista että Haraldista  :-[

Täytyypä joku kerta etsiä paperiversio lehdestä ja tutustua tuoreisiin tulokkaisiin.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #106 : 15.11.2009 klo 20:56:14 »
Uusien sarjisten tieltä väistyvät Valtiaat ja Väärä johtopäätös. Masi ja Harald Hirmuinen saavat jostain syystä jatkaa.

Höh - Väärä johtopäätös oli jenkkisarjojen joukosta selvästi visuaalisesti eri näköinen ja siksi suhteessa muihin mielenkiintoinen.
(Tykkään Wiley Millerin tavasta piirtää ruutujen taustoja: samalla rennolla viivalla luonnistuvat mitä erilaisimmat atmosfäärit vuoristosta metsämaisemiin).

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #107 : 15.11.2009 klo 20:58:19 »
No pöh. Väärä johtopäätös ja valtiaat olivat hyvää strippisarjakuvaa.
Wulffmorgenthaler on oivallinen veto kylläkin.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #108 : 15.11.2009 klo 21:16:09 »
Väärä johtopäätös oli omiakin suosikkeja, joten harmittaa että se meni. :(

Sinänsä hassua, että sarjakuvien vaihtoa käsittelevässä jutussa sanottiin, että amerikkalainen strippisarja on kulunutta (en voi kaivaa tähän hätään juttua joten en voi tarkistaa), mutta silti valioesimerkit tästä saavat jatkaa ja Väärä johtopäätös ja tanskalainen  Valtiaat poistetaan. No, kaippa ne olivat liian epäkorrekteja ja saivat mennä sen takia. Valtiaista en niin perusta, mutta omasta puolesta Masi tai Harald olisivat saaneet mennä mieluummin kuin Väärä johtopäätös...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #109 : 15.11.2009 klo 22:17:58 »
Huomenna maanantaina Hesarissa alkaa kaksi uutta sarjakuvaa, jotka molemmat ovat Tanskasta. 

Biller on tosin ruotsalainen.

http://www.biller.se/
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

jinroh

• Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
« Vastaus #110 : 16.11.2009 klo 09:33:50 »
Taas pääsee valittamaan. Wulffmorgenthaler olisi ollut hyvä valinta nelisen vuotta sitten ja näyttää tyhmältä mustavalkoisena. Valtiaat taas oli parempi kuin Masi, Harald tai Väärä johtopäätös. Jopa ammoin kuopattu Tiikeri oli parempi kuin Masi.
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

Mooch

• Vieras
« Vastaus #111 : 16.11.2009 klo 09:49:05 »
Wulffmorgenthaler on tosi hyvä valinta. Biller tylsempi. En ymmärtänyt Kemin kilpailussakaan miksi Biller rankattiin Fingerporin edelle.
Mutta miksi Helsingin Sanomat ostaa kaksi alunperin värilliseksi tehtyä sarjakuvaa ja julkaisee ne harmaana mössönä? Vähän sama kuin esim. Yle näyttäisi väripiirretyt mustavalkoisina kun näin meillä on ollut tapana. Sarjojen vieressä on puoli sivua värimainoksia joten painotekniikka ei liene esteenä. Pitäisi julkaista värilliset sarjat värillisinä tai sitten hankkia mustavalkosarjoja.
Hyvä että Valtiaat listittiin. Väsynyttä ajankohtaisten ilmiöiden ja Tanskan kuningashuoneen kommentointia muutaman viikon viiveellä. Vähän sama kuin jos Karlssonin laimeita pilapiirroksia ei julkaistaisikaan silloin kun ne on piirretty vaan kuukauden päästä.
Hesarin toimittaja haukkui uusia amerikkalaisia sarjoja ettei sieltä löydy mitään. No, esim, Helmiä sioille tai Lio, niitä olisin lukenut mielelläni. F Minusia mieluummin kuin Billeriä.
Ja törkysarjoille vastapainona on hyvä että on sovinnaisiakin sarjoja, Masia ym.

Lucky

• Vieras
« Vastaus #112 : 16.11.2009 klo 13:28:59 »
Henkilökohtaisesti en jää kaipaamaan Väärää johtopäätöstä. Aluksi tykkäsin kovastikin, mutta sitten kyllästyin siihen jatkuvan saarnaavaan otteeseen, jolla Wiley esittää mielipiteitään. Silti vielä suurempi synti on mielestäni se, että tyyppi ei tunnu osaavan päättää piirtääkö Lassi & Leevi -kopiota, poliittisia pilapiirroksia vai niitä paikallaan junnaavia eeppisiä sunnuntaisarjojaan. Nättiä taidetta toki, joskus ihan hauskakin, mutta siihen se sitten jää.

Noh, olisi Hesarissa ollut huonompiakin sarjoja, Masi ja Harald. Onneksi nyt sentään päästiin Valtiaistakin.

Jenkkisarjoista jo mainitun Lion lisäksi My Cage on täyttä rautaa ja toivomuslistani kärjessä, vaikka piirrostyylinsä vuoksi varmaan aiheuttaisi joillekin harmaita hiuksia. Ehkä seuraavan uudistuksen yhteydessä sitten.

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #113 : 16.11.2009 klo 20:15:29 »
Wulffmorgenthaleria netissä seuranneena täytyy kyllä ihmetellä, jos hesarilla on pokkaa julkaista koko repertuaari. Se olis kyl ihan sikasiistiä. Mut eihän niin voi käydä. Kyllä mä oon tollasen huonon huumorin ystävä. Nyt on sentään kaks strippiä, mitä jaksaa vilkuilla hesarista. Kolmannen kanssa musta jotenkin tuntuu, että tilanne ei muutu - joskus jaksaa naurattaa ja siks sitä yleensä ees vilkasee. Ne valtiaat ei kyl mua jaksanut naurattaa, poliittisuuskin siinä oli tosi laimeeta.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #114 : 16.11.2009 klo 20:29:06 »
Wulffmorgenthaleria netissä seuranneena täytyy kyllä ihmetellä, jos hesarilla on pokkaa julkaista koko repertuaari.

No joo... vaivaannuttaa tämmöinen huumori välillä. Ollaan niin olevinaan, että ollaan niin olevinaan.

Olen itse pikkuhiljaa lämmennyt NYTin takakannen takana oleville sarjiksille.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #115 : 16.11.2009 klo 22:21:10 »
Wulffmorgenthaleria netissä seuranneena täytyy kyllä ihmetellä, jos hesarilla on pokkaa julkaista koko repertuaari.

Lehtijutussa sanoivat, ettei kaikkia roisimpia strippejä julkaista.

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #116 : 17.11.2009 klo 13:37:53 »
No joo... vaivaannuttaa tämmöinen huumori välillä. Ollaan niin olevinaan, että ollaan niin olevinaan.

Hahaha, kyllä mä oon mun työntekijöilleni puolitosissani avautunu siitä, et kuin monta kertaa 8 tunnin sisään tarttee ihmisen paskantaa. Ihmiset reagoi itseään koskettaviin asioihin..

Kennel

• Jäsen
« Vastaus #117 : 23.11.2009 klo 09:48:48 »
Wulffi on strippikriteereillä suht' pätevää tavaraa. Nettipuolella törmäsin muutamiin myötähävettävän huonoihin pätkiin, mutta ainakin lehteen eksyneet ovat olleet ok-kamaa. Biller puolestaan ei ole toistaiseksi vakuuttanut alkuunkaan. Mukahauska on tällä hetkellä ensimmäinen mieleen tuleva sana. Annetaan kuitenkin vielä armoa näin alkuvaiheessa.

Vaan syy tulla postaamaan on päivän Masi, joka osui niin oikeaan kuin mahdollista. Ei tosin välttämättä tekijöiden tarkoittamalla tavalla.
http://i47.tinypic.com/2nqhefb.gif

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #118 : 23.11.2009 klo 13:55:02 »
--

Olen itse pikkuhiljaa lämmennyt NYTin takakannen takana oleville sarjiksille.

NYTissähän on kohtalaisen rautainen sarjakuvasivu.
Lietzénin sarjoista en aiemmin ole ollut järin innossani, mutta Sattumia ansaitsisi muutaman mairittelevan ylisanan osakseen tältäkin taholta. Myös uutta Larmolaa on ilo nähdä pitkästä aikaa ja Potaatit ovat jo hetken olleet suosikkistrippisarjani tämän hetken lehtisarjakuvista. Etenkin tuoreimmat crossover-vedon jäljiltä.

Hesarin päätös lakkauttaa Väärä Johtopäätös oli hölmö. Sarja on eittämättä epätasainen, mutta parhaimmillaan nykyhesarin kärkeä. Valtiaat sensijaan on auttamattoman tylsä ja paikallaanjunnaava. Wulff ja Biller ovat molemmat ihan ok valintoja tilalle. Billerin viehätystäkin olen nyt ymmärtänyt paremmin, ne Kemi-albbarin jutut olivat aivan mitäänsanomattomia tai ympipölöjä.

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #119 : 23.11.2009 klo 19:33:09 »
Olen päässyt taas Helsingin Sanomien makuun taas puolen vuoden tauon jälkeen. En osaa oikein vielä sanoa noista uusista sarjakuvista juuta tai jaata, mutta eivät ne ole mitään suunnattomia riemunkiljahduksia vielä saaneet aikaiseksi. Sen sijaan tästä olen samaa mieltä:

Hesarin päätös lakkauttaa Väärä Johtopäätös oli hölmö.

"Väärä johtopäätös" on mielestäni parhaita tällä hetkellä ilmestyviä strippisarjakuvia, ihan samaa tasoa kuin Pastisin "Helmiä sioille", Scottin ja Borgmanin "Jere" tai Jarlan "Fingerpori". Helsingin Sanomien päätös oli siinäkin mielessä harmillinen, ettei sarja ilmesty missään lukemassani lehdessä eikä sitä ole kaiketi suomennettukaan albumiformaattiin? Pitänee kai turvautua taas Amazoniin.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)